Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 18:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dæmpepuder el. spikes på sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Godaften. Jeg har lige fået mig en B&W ASW10CM.

Jeg har trægulv i stuen og har i øjeblikket påmonteret de medfølgende spikes. For at undgå huller i gulvet har jeg placeret dem på 4 stk 50 øre mønter, men har problemer med at subwooferen hopper når der kommer meget volumen på, hvilket forvrænger bassen voldsomt... Har derfor valget mellem 2 ting nemlig at købe nogle "spikes-holdere" http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/hoejttaler/vm_ acoustics_vm_tablets_.htm eller et sæt dæmpepuder i stedet for spikes http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/hoejttaler/arg on_damping_feet_light.htm.

Er lidt skeptisk overfor begge fordi:

- Hvis jeg vælger dæmpepuder frygter jeg at det absobere for meget bas... (har prøvet de medfølgende gummiføder og synes det giver en meget mudret bas + fjerner "punch" i forhold til spikes, så frygter at dæmpepuder vil gøre det samme).

- Skulle jeg så vælge at købe de her "spikes-holdere" er jeg i tvivl om at det får subben til at lade vær med at hoppe...?

Håber mit problem samt overvejelser er til at forstå. Er der ikke nogen der har erfaring med sådanne eksperimenter, eller måske har oplevet samme problem?

Mvh Jonas

Til top Vis Jonas47's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas47

Bettebas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas

Har du prøvet søgefunktionen? Der er skrevet flere indlæg om det problem.

Det første produkt du linker til, skal du ikke smide penge efter. De hjælper dig ikke.

Mvh

Til top Vis Bettebas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bettebas

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Der burde ikke være problemer med mudret bas med f.eks. SD-fødder, da de er tunet ind/beregnet til at fjerne uønskede resonanser. Specielt på trægulv er de suveræne.

Jeg har brugt dem i mange år, og har alle 3 vægtklasser af SD-fødderne. Så har man altid de rigtige liggende, når man køber nye højttalere .
Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto

Bettebas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Totoronto skrev:
Der burde ikke være problemer med mudret bas med f.eks. SD-fødder, da de er tunet ind/beregnet til at fjerne uønskede resonanser. Specielt på trægulv er de suveræne.

Jeg har brugt dem i mange år, og har alle 3 vægtklasser af SD-fødderne. Så har man altid de rigtige liggende, når man køber nye højttalere .

Den var ikke dårlig

Mvh

Til top Vis Bettebas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bettebas

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Bettebas: Havde orienteret mig i forum, men synes de fleste spørgsmål handler om at dæmpe bassen for naboens skyld mens mit problem består i lidt andet ;)

Totoronto: Men de fjerner heller den fysiske bas som jeg ellers opnåede ved at have subben på spikes? Det er det jeg også frygter...

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Hvis de fjernede bas, gad folk nok ikke at købe dem .

Der er jo nok en forskel på basgengivelsen mellem spikes og bløde fødder, men jeg har altid foretrukket  "de bløde". På trægulv har de helt klart en fordel, da hele gulvet med spikes ellers fungerer som en resonator/ekstra membran.
Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Det har du jo ret i. Så må jeg ud og prøve det Lad os håbe at det ikke skuffer - er i hvert fald træt af at subwooferen hopper... Tak for hjælpen

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Inden du køber dig fattig i et stykke skum, kan du prøve at tage forbi et byggemarkede og købe en slibeklods eller 2 i kork. Du
skære dem så lige i et par stykker og smider dem under sub'en. Det vil om ikke andet give dig en hurtig og billig fornemmelse
af hvordan din sub preformer med større afkobling fra gulvet. Jeg lavede selv samme nummer i sin tid og er aldrig gået videre.
Det virker fint. Du kan eksperimentere med forskellige tykkelser og størrelser. Dette forsøg koster kun 10 kr eller sådan noget.
Evt kan bordskåner også godt bruges. Bemærk blot at noget kork er lidt for hårdt, du skal helst kunne trykke det lidt sammen
med fingrene.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Jonas Bork skrev:

- Hvis jeg vælger dæmpepuder frygter jeg at det absobere for meget bas... (har prøvet de medfølgende gummiføder og synes det giver en meget mudret bas + fjerner "punch" i forhold til spikes, så frygter at dæmpepuder vil gøre det samme).

Formålet med spikes er at lave så god en kobling som muligt (vi vil jo helst ikke bolte grejet til gulvet) mod så tungt et objekt som muligt. Et trægulv er ikke ligefrem et tungt objekt, og jo bedre en kobling du laver, des bedre vil du sætte gulvet i svingninger. Dæmpepuder absorberer de rystelser som membranen sætter gang i, i dit kabinet (som jo er uønskede rystelser), så de IKKE forplanter sig til dit gulv. Derved er det kun membranens (og porten, hvis der er en sådan) energi du hører, og ikke det uønskede tilskud fra gulvet.

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Det lyder til at være dæmpepuder jeg skal prøve mig med. Tak for tippet Hyl.dk, men tror bare jeg springer ud i det og køber puder. Prøvede lige at lægge et håndklæde under subben - og det virker rigtig godt! Så er nu blevet ret overbevist om at det er VT-feet der skal bruges til at afvikle mit problem. Smutter ind i Hifiklubben i morgen, og så skriver jeg lige om resultatet  Endnu engang mange tak for tip og info til alle i tråden!

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg monteret puder, og de gav pæcis den effekt jeg håbede

...eller ikke til at starte med, og det var her jeg blev overbevist om hvorfor det er så vigtigt at eksperimentere med placering af højtalere og sub. Da jeg fik mine nye VT feet påmonteret stillede jeg min sub over på ca samme position som før, og syntes at lyden var meget forvrænget når man sad i højre side af sofaen (i midten lød det fint) - gik så over og så at det bagerste af subben stod lige på samlingen mellem 2 brædder... Først tænkte jeg at det da ikke kunne betyde noget, men prøvede så at rykke subwooferen lidt frem så "dæmpepuderne" ikke stod i en revne, og HOLD DA OP EN FORSKEL PÅ LYDEN!!! 

Kan desværre ikke eksperimentere så meget mere med placeringen, da stuen/kæresten ikke tillader andre placeringer, men fedt at opleve kæmpe forbedring ved at rykke en sub 3 cm frem!  

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Hvordan er bassen så blevet ?
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Jonas Bork skrev:

...eller ikke til at starte med, og det var her jeg blev overbevist om hvorfor det er så vigtigt at eksperimentere med placering af højtalere og sub. Da jeg fik mine nye VT feet påmonteret stillede jeg min sub over på ca samme position som før, og syntes at lyden var meget forvrænget når man sad i højre side af sofaen (i midten lød det fint) - gik så over og så at det bagerste af subben stod lige på samlingen mellem 2 brædder... Først tænkte jeg at det da ikke kunne betyde noget, men prøvede så at rykke subwooferen lidt frem så "dæmpepuderne" ikke stod i en revne, og HOLD DA OP EN FORSKEL PÅ LYDEN!!! 

Kan desværre ikke eksperimentere så meget mere med placeringen, da stuen/kæresten ikke tillader andre placeringer, men fedt at opleve kæmpe forbedring ved at rykke en sub 3 cm frem!  

Jeg troede godt nok heller ikke så lille en ændring gjorde den store forskel.
Til top Vis polmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af polmann

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

polmann skrev:
Jonas Bork skrev:

Jeg troede godt nok heller ikke så lille en ændring gjorde den store forskel.

Jeg tror ikke det er så meget den revne du tidligere havde placeret den på, som det er den akustiske kobling til dit rum. Ved at have flyttet den kan du have "knækket" nogle af de room-gains der har været...

Somme tider er det relativt små justeringer der skal til før det hele falder i hak!

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Ja der kan virkelig været meget at hente på korrekt placering.

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Det kan være Jeg vil sige meget af bassen i gulvet er forsvundet, hvilket desværre også fjerner noget af den fysiske fornemmelse i film, men til gengæld er lyden blevet dobbelt så god og meget mere præcis. Har dog fundet problemet på mangel af fysisk bas og det har noget med volumeknappen at gøre Tror også min under- og overbo er blevet glad for min lille ændring, selvom jeg aldrig har hørt nogen klage... Underligt nok...

Sidst men ikke mindst så ser den løsning også bare flottere ud end med spikes (hvilket også har en betydning i min verden).

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

At afkoble en subwoofer er oftest et kompromis.
Vil man afkoble til musik skal det gøres så det absorbere uønskede resonans og vil man afkoble med film for øje så skal det gøres hård for at subwooferen kan sætte tingene i svinginnger.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har stilt min 65 kg tunge sub på 4 fødder købt i elgiganten. Dem man kan benytte under vaskemaskiner. Det var lidt en "nødløsning", men umiddelbart virker det helt fint. Kostede vist en 100 lap.

De er en 5 cm i diameter og 1.5cm høje, runde og i hvid gummi.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

tonykart007 skrev:
At afkoble en subwoofer er oftest et kompromis.
Vil man afkoble til musik skal det gøres så det absorbere uønskede resonans og vil man afkoble med film for øje så skal det gøres hård for at subwooferen kan sætte tingene i svinginnger.

Ja, det er træls at man altid skal gå på kompromis med enten det ene eller det andet. Eftersom at kæresten og jeg efterhånden også bruger anlægget til en del musik er jeg glad for løsningen. Har uden tvivl opbygget mit anlæg med henblik på at se mest film, men synes faktisk at de nye VT-feet har været en rigtig god løsning på trægulvet.

Prøvede lige at sammenligne med spikes igen i går, og kunne konstatere at bassen er mere kontant og lydbilledet mere roligt med de nye VT-feet. Rummet tillader ikke så gerne spikes på min lille sub

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Det er nok fordi du laver tilkobling med spikes og dermed dræner subwoofere for noget af den energi.
Min subwoofer er osse afkoblet med musik for øje, dog lyder den slet ikke dårlig til film.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes