Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 21:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Fuld volumen! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
trojborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har netop købt mig en XTZ 99W 12.16 Subwoofer. Jeg har aldrig haft en subwoofer før, men synes ikke der er nok 'drøn' på, set i forhold til min vens Cerwin Vega 10". Vil man kunne mærke en klar forskel når den har spillet de anbefalede 50-100 timer?

Ville også gerne vide, om det er usundt at skrue helt op for volumen/frekvensen/phase? når den er helt ny?

På forhånd mange tak,

Mvh.
Morten
Til top Vis trojborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trojborg

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

For at starte med slutningen... Det er IKKE usundt for din sub/højtaler whatever at få nogle tæsk fra starten, dette er blot
med til at nedbringe tilspilningstiden lidt. Bemærk dog at frekvens og fase justeringerne ikke nødvendvis bidrager med mere
bas. Når du stiller på frekvensen bestemmer du ved hvilken frekvens bassen skal starte. Hvis du har en receiver eller
lignende hvor du kan stille dette skal du bare skrue denne til max, 200 Hz eller hvad den nu kan stilles på. Har du ikke dette
skal knappen bruges til at bestemme hvor tidligt suben skal hjælpe. Hvad der lyder bedst kommer an på hvad du ellers har
af højtalere, prøv dig lidt frem. Fasen er til at tage højde for at suben og dine andre højtalere ikke nødvendigvis står lige
langt fra lyttepositionen. Står denne forkert kan det ligefrem være med til at dæmpe bassen. Hvis afstanden til højtalere/sub
fra lyttepositionen er ca. lige stor skal denne stå på 0, men igen prøv dig lidt frem, find det der lyder bedst.

Mht til lydtrykket har jeg ikke lyttet til de to subs du nævner, men der alligevel kan siges generelt. Først og fremmest så giv
lige din sub lidt tid til at blive tilspillet! Den bruger et gummiophæng der godt kan være lidt stift i starten. Så den skal bare
have noget motion Høj musik med massere af bas eller nogle gode film. Som du selv er inde på kan du ikke forvente
det hele spiller optimalt før efter 50-100 timer. (Nogle gange kan der være tale om endnu længere tid).
En anden ting der skal nævnes er at der kan være forskel på lyden af suben. CV er kendt for en kraftig bas og her står høj
bas ofte i første række frem for stram/præcis bas. En gang bulder kan godt subjektivt lyde "vildere" men i længden vil en
mere korrekt bas være at fortrække for de fleste.

En hel anden ting du kan overveje er placeringen. Generelt bliver bassen kraftigere hvis man stiller suben i et hjørne og eller
tæt på af andre solide væge/objekter. Disse vil reflektere lyden ud i rummet og hjælpe med at forstærke den. Igen kan
dette dog være med til at give en mere mudret/mindre præcis lyd.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

trojborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Du skal have mange tak for dit meget uddybende og lærige svar. Det er meget værdsat! Jeg vil gå ind og give min sub nogle tæsk og samtidig prøve at ændre placeringen. Lige nu står den nemlig kun op mod en bagvæg og ikke i et hjørne!

Endnu en gang mange tak for at du har taget dig tid til at skrive sådan en forklaring!

Med venlig hilsen
Morten
Til top Vis trojborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trojborg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes