Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 22:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gamle Højtalere - Nye ledninger. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
casperboeje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 November 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hej HIFIvenner,

Jeg har pt et gammelt analog anlæg, en helt fin forstærker, tror jeg i hvert fald, men mine højtalere er stået lidt af, troede jeg. Jeg har imellemtiden skaffet mig et par ældre B&O højtalere, men kablerne er korte, og stikker nærmest kun lige ud bagpå. Jeg tænker om man kan forbinde den gamle stump med nye kabler på en måde så lyden ikke tager skade. Prøvede bare at bukke kobberet sammen fra de to ledninger, men lyden lød virkeligt ringe. Så det jeg vil spørge jer om er, hvordan forbinder jeg bedst disse ældre højtalere til mit anlæg? Da de begge skal stå et stykke væk fra forstærkeren, har jeg brug for at forlænge den lille snas ledning der sidder bag højtaleren, og jeg er slet ikke "skilled" nok til at fjerne bagpladen og sætte helt ny ledning i, tror jeg :D

På forhånd tak
Casper
Til top Vis casperboeje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casperboeje

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Sendt: 09 November 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

casperboeje skrev:
Hej HIFIvenner,Jeg har pt et gammelt analog anlæg, en helt fin forstærker, tror jeg i hvert fald, men
mine højtalere er stået lidt af, troede jeg. Jeg har imellemtiden skaffet mig et par ældre B&O højtalere, men kablerne er korte,
og stikker nærmest kun lige ud bagpå. Jeg tænker om man kan forbinde den gamle stump med nye kabler på en måde så
lyden ikke tager skade. Prøvede bare at bukke kobberet sammen fra de to ledninger, men lyden lød virkeligt ringe. Så det jeg
vil spørge jer om er, hvordan forbinder jeg bedst disse ældre højtalere til mit anlæg? Da de begge skal stå et stykke væk fra
forstærkeren, har jeg brug for at forlænge den lille snas ledning der sidder bag højtaleren, og jeg er slet ikke "skilled" nok til at
fjerne bagpladen og sætte helt ny ledning i, tror jeg :DPå forhånd takCasper

Har du ikke mod på at tage bagbeklædning af og på lodde nye kabler vil jeg foreslå du bruger en god gammeldags kronmuffe
til at lave samlingen med

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

casperboeje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Tjoo, jeg synes bare ikke lige det ser ud til at bagpladen er lige til at få af. Den ser meget "sømmet" fast agtig ud :) Det er iøvrigt et sæt Beovox 1702 højtalere hvis der er noget som kender dem.

Kronmuffe? Ja sorry, men er rimelig rookie på dette område, men er ret vild med musik, og er desperat for at få dem til at du :) Tak for det hurtige svar i øvrigt.

Mvh
Casper

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 November 2009 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

kronmuffer er dem der typisk bruges til lamper mv.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

casperboeje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Aah, ja jeg googlede dem lige, dem kender jeg dog :) Ok, så det ville være et nem måde at gøre det på, er der nogle som måske kunne guide i at åbne disse højtalere, eller måske ved hvor meget det ville koste at få en "pro" til at kigge på dem? Evt. et sted i Kbh hvor man kunne høre dem ad?

Igen tak for svarene indtil videre,

Mvh
Casper

Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2006
Sendt: 09 November 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Skriv lige hvad de hedder. Jeg ligger måske inde med et godt bud hvis jeg tidligere har haft fat i modellen. Kh Ingolff
Til top Vis Ingolff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingolff

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 November 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

casperboeje skrev:
...
Kronmuffe? Ja sorry, men er rimelig rookie på dette område, men er ret vild med musik, og er desperat for at få dem til at  du :) Tak for det hurtige svar i øvrigt.

Mvh
Casper

Kronmuffe + google = svar

Apropos denne tråd.

I al venlighed/

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

casperboeje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Det står længere oppe, men det er et sæt Beovox 1702 fra 70'erne.

casperboeje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

casperboeje skrev:
Aah, ja jeg googlede dem lige, dem kender jeg dog :)

Tak for det fine link til en tråd om hvor mange dumme posts der findes, det er noteret, men vil nu pointere at det er næsten lige så dumt at poste sådan noget i en uskyldig tråd om et sæt højtalere. Det er et forum, folk kan svare hvis de har mod på det, og ellers se bort fra posten.

Jeg takker for de gode svar indtil videre :)

Mvh
Casper

Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2006
Sendt: 09 November 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Kære Casper

Beklager min uopmærksomhed. Havde ellers ledt efter oplysningen i dit første indlæg.

Til sagen - jeg har lusket med at modificere en del af de ældre B&O højtalere, bl.a. disses umiddelbare foresatte 2702, med udemærkede resultater til følge. De fleste højtalere fra B&O fra denne periode lyder ganske udemærket. Også efter moderne standart. Nogle vil måske mene de mangler lidt spræld i toppen og bunden men de er faktiskt ofte mere homogene end de fleste moderne højtalere. Når bare mand ikke sammenligner ude af prisniveau. Når du så skriver at lyden lyder virkelig ringe for det mig til at tro de er deffekte. Dette vil du, i københavn kunne få afklaret flere steder. Jeg ville gå til Anders i Audio Consult(35373680) da han besidder en vis forståelse for højtalere af ældre årgang.

Dit forslag til løsning af ledningsproblematikken kommer nok aldrig til at virke rigtigt godt. Jeg ville i stedet gå til kilden(ind hvor de ledninger der er i højtaleren sitter) og erstatte disse med almindelig 2,5 kvadrat lysnet(ikke under eller for langt over kvadrattal). Så har du da ikke brugt for mange penge på noget der måske ikke virker og du er sikker på du lukker nok strøm igennem. Mand har siden disse højtaleres tilkomst fundet ud af at der skulle mere til end en tynd 0.75 kvadrat. Skal du have succes med din egen løsning skal du matche tykkelsen af det nye kabel med det gamle. Ingeniørforklaring eller tro mig 

En anden forbedring til få penge er at sætte en rundstok(eller et stykke resttræ) ind for at forbinde forpladen og bagpladen umiddelbart mellem diskandt og bashøjtaler. Dette vil normalt få mellemtonen til at klare lidt op og rense bassen en smule. Pas på med at sætte tingene for meget i spænd da du risikerer at brænde en spole af der sidder på kanten af sin levetid. 

Hvilket kvalitetsniveau lige denne højtaler spiller på ved jeg ikke. Så kun du kan afgøre om mit sidste forslag er udgiften værd. Det går på at skifte komponenterne i delefilteret. Kender jeg årgangen ret er der ikke mange komponenter og er de ikke skiftet siden har de heller ikke samme værdi(pålydende) som de var tiltænkt. De fleste moderne komponenter er bedre og udgjorde dengang de fleste højtaleres akkilleshæl.

Bare du ikke tror der kommer en ny superhøjtaler ud af processen skulle der være masser af sjov i din fremtid - God legelyst

Kh Ingolff   

Til top Vis Ingolff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingolff

casperboeje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2009 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Hej Ingolff

Tusinde tak for det meget udførlige svar :) Jeg tager helt sikkert et kig på det, og prøver at give ham Anders et kald.

Endnu engang tak fordi du gad at tage dig tid til at svare :)

Mvh
Casper

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes