Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: AVI 9.1 - Spørgsmål til setup m.m. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Velsing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 November 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Hej!

For præcis et år siden var jeg til Hifi-messe  i KBH. Det var en lidt travl dag, så jeg havde ikke så meget tid til at hænge så længe ved hvert enkelt udstiller. Meget til mange penge lød i mine ører kedeligt eller trættende at høre på, men der var enkelte udstillere som ramte mig med det samme.
Lydbutikkens analoge, rør-, vinyl-setup lød godt, og især et Macintosh/Dynaudio setup i stueetagen var med Trentemøller i maskinen, det system der helt klart imponerede mig mest, -næsten....

For da mig og min kammereat var næsten hele udstillingen igennem og på vej mod bagtrappen fra 3. sal, stoppede vi lige i et lille rum hvor en fætter fra O'ense stod og spillede på at par små hvide højtalere. Vi lyttede og konstaterede begge, at det var noget af det bedste vi havde hørt på hele udstillingen. Hvad spillede han på? En Iphone og at par -er jeg næsten sikker på det var- AVI ADM 9.1 eller måske 9.0. Det lød fuldstændig fantastisk, -hjulpet lidt på vej af en 10" sub, formodentlig den AVI selv laver.

Jeg konstaterede, at det simpelthen var det sejeste jeg havde set og hørt længe, og drog hjem til mit ellers elskede Exposure 17/18 - Vienna Haydn Grand setup med tanker om udskiftning..

Tiden gik og jeg glemte alt om det igen.
Indtil forleden hvor jeg igen faldt over højtalerne et eller andet sted på nettet. Nu har jeg så gået lidt dybere i researchen og er ved at være belsuttet på at sætte det gamle anlæg til salg og gå på jagt efter et AVI-setup.

Jeg er bare helt grøn på AVI-mp3-lossless-coaxial-Airport Express-bærbar-Iphone-ipod-imac-itunes konceptet og har derfor en række afklarende spørgsmål jeg håber jeg kan få lidt hjælp til at blive klogere på herinde. :)

1: Jeg har en Iphone og en dock til samme. Docken er forbundet til pc'en med usb og til anlægget med minijack. Hvordan kan jeg få musikken fra Iphone til højtalerne i digital form, således at jeg benytter AVI'ernes DAC og ikke hører det analoge signal fra Iphone, hvilket jeg jo normalt gør igennem minijack ?

2: Jeg har en Airport Express liggende og samle støv. Hvordan kan den bruges i setuppet?
Det er vistnok den første version, -altså den der bare hedder Airport Express, hvis det har nogen betydning? Har den ikke lige foran mig, så jeg kan ikke se om den har lysleder udgang eller lign. men så vidt jeg husker har den det ikke.

3: Min Iphone er en 8gb og jeg kan af gode grunde derfor ikke få min musiksamling ind på den. Derfor overvejer jeg en ny medieafspiller i setuppet. Det kunne være en ny Iphone 32gb eller måske en ipod touch 32gb (fås ikke i større vel?) Kunne også meget vel være en minibærbar med større harddisk. Men vil det så kræve at den bærebare har optisk udgang af en art? eller kan den sende trådløst til AVI 9.1 eller via Airport express? Jeg er som sagt udelukkende fokuseret på at få digital signal ind i højtaleren således at jeg kan bruge den interne DAC

4: Overvejer også en Logitech Squeezebox eller hvad den nu hedder, som jeg iøvrigt også så første gang på messen sidste år. Men kan den noget en minibærbar ikke kan?

5: En anden mulighed kunne være en eller anden form for router eller lign. som både Iphone, minibær eller gæsters  computere og telefoner kunne sende til, og som så sendte videre til højtalerne... Men findes det overhovedet? Airport Express?

6: Mit TV, et Panasonic TX-P42S10E, har en optisk lydudgang. Den kan vel sættes til Avi'erne? Men betyder det så at jeg kan styre volumen på tv'et via fj.betj. til tv'et? eller styres lyden så på AVI'erne?

Har også en god gammel Thorens TD160 Super. Skal jeg have en RIAA for at køre den i AVI'erne eller er det indbygget i højtalerne?

Puhaa, det var en omgang.. ;)

Glæder mig til at se om der kommer lidt respons :)

På forhånd mange tak

Med venlig hilsen

Velsing

Til top Vis Velsing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Velsing

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 November 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Jeg skal nok vende tilbage til dig senere. Jeg er på vej ud af døren, så du må lige vente lidt.

Men jeg forstår godt, din overraskede reaktion. Jeg var selv overrasket, da jeg lyttede til systemet i sin tid. I dag sidder jeg selv med ADM9.1 og AVI "The Sub". Jeg har haft en masse anlæg i gennem tiderne, også langt dyrere anlæg, men AVI'erne forelskede jeg mig bare i...en fanstastisk højttaler uanset pris.

Velsing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Fedt! Glæder mig til at høre mere om dem :-)

Og tak.

Mvh Velsing

Velsing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Bump

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 November 2009 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Nej, ingen RIAA i forstærkeren. Den må du selv sørge for. Hvis du vil bruge din Touch eller iPhone optimalt, køber du en Wadia iPod Dock, og sætter den til AVI'erne. Så får du 100% ren digital signal igennem.

Højttalerne er ikke trådløse. Har du Mac, kan du jo sætte din Airport Express direkte ind i højttalernes optiske indgang med en minijack-adaptor (AE bruger optisk minijack). Dog er der flere, som synes at Airport Express er ustabilt med hensyn til sende større data igennem mellem to punkter. Den nye AE skulle være noget mere stabil.

Jeg har selv en squeezebox, men har i lang tid overvejet iMac eller SONOS.

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Sendt: 21 November 2009 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Velsing skrev:

1: Jeg har en Iphone og en dock til samme. Docken er forbundet til pc'en med usb og til anlægget med minijack. Hvordan kan jeg få musikken fra Iphone til højtalerne i digital form, således at jeg benytter AVI'ernes DAC og ikke hører det analoge signal fra Iphone, hvilket jeg jo normalt gør igennem minijack ?

2: Jeg har en Airport Express liggende og samle støv. Hvordan kan den bruges i setuppet?
Det er vistnok den første version, -altså den der bare hedder Airport Express, hvis det har nogen betydning? Har den ikke lige foran mig, så jeg kan ikke se om den har lysleder udgang eller lign. men så vidt jeg husker har den det ikke.

3: Min Iphone er en 8gb og jeg kan af gode grunde derfor ikke få min musiksamling ind på den. Derfor overvejer jeg en ny medieafspiller i setuppet. Det kunne være en ny Iphone 32gb eller måske en ipod touch 32gb (fås ikke i større vel?) Kunne også meget vel være en minibærbar med større harddisk. Men vil det så kræve at den bærebare har optisk udgang af en art? eller kan den sende trådløst til AVI 9.1 eller via Airport express? Jeg er som sagt udelukkende fokuseret på at få digital signal ind i højtaleren således at jeg kan bruge den interne DAC

4: Overvejer også en Logitech Squeezebox eller hvad den nu hedder, som jeg iøvrigt også så første gang på messen sidste år. Men kan den noget en minibærbar ikke kan?

5: En anden mulighed kunne være en eller anden form for router eller lign. som både Iphone, minibær eller gæsters  computere og telefoner kunne sende til, og som så sendte videre til højtalerne... Men findes det overhovedet? Airport Express?

6: Mit TV, et Panasonic TX-P42S10E, har en optisk lydudgang. Den kan vel sættes til Avi'erne? Men betyder det så at jeg kan styre volumen på tv'et via fj.betj. til tv'et? eller styres lyden så på AVI'erne?

Har også en god gammel Thorens TD160 Super. Skal jeg have en RIAA for at køre den i AVI'erne eller er det indbygget i højtalerne?

Hej Velsing
Ja, AVI'erne er et super spændende produkt, som jeg også er faldet for. Udover lydkvaliteten er især brugervenligheden (med det rigtige setup) helt i top, og gør i mine øjne digital afspilning til et seriøst alternativ til fysiske medier.
Nå, mht. dine spørgsmål:

iPhone er ikke specielt velegnet til at bruge som afspiller. Som du selv nævner er der ikke så meget plads på den, og som AM-E nævner skal den sidde i en speciel dock (Wadia) for at du kan få det digitale signal ud af den.

Den bedste løsning i mine øjne er at bruge din Airport Express som du kan forbinde optisk med 9.1'erne. Du kan så streame musik trådløst fra alle computere på det trådløse netværk vha. iTunes. Du kan IKKE streame musik direkte fra din iPhone. Du kan derimod bruge et lille program til din iPhone der hedder Remote (og som er gratis), som gør iPhonen i stand til at fungere som fjernbetjening for den computer hvor musikken bliver afspillet fra. Airport'en fungerer netop som en hub, så alle computerer i hjemmet samt gæster kan streame musik til dine 9.1'ere vha. iTunes.

Jeg synes heller ikke du skal købe en Squeezebox eller Sonos i første omgang. Hvis du vil have en dedikeret afspiller til din musik vil jeg foreslå at købe en lille, billig netbook, de fleste i dag har vist 128GB harddisk som skulle være rigeligt til din musik. Den kan du så bruge til at sende musikken trådløst direkte til din Airport som så sender det digitalt videre til 9.1'erne. Man kan vel efterhånden få en netbook til ca. samme pris som et Squeezebox/Sonos system koster, og til Squeezebox/Sonos skal du alligevel have en computer/NAS stående tændt et sted til at opbevare musikken.

Btw. Er din PC en stationær eller en bærbar? Hvis den er bærbar er det nemmeste klart at bruge Airport'en og så behøver du jo ikke nødvendigvis en netbook. Hvis den er stationær kan du enten forbinde den direkte til 9.1'erne hvis din PC har optisk udgang, eller du kan bruge Airport'en hvis den stationære er en del af et trådløst netværk.

Mht. dit tv ved jeg ikke om du kan styre volumen fra tv'et når du tager lyden digitalt ud.

Jeg ved ikke om mit svar er helt klart, jeg er lige stået op. Ellers må du bare spørge igen.
God weekend.
/Morten

Til top Vis MortenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenJ

Velsing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Hej!

Tak for de gode svar. Jeg er allerede blevet klogere :-)

-Morten du skriver at jeg skal bruge en Wadia dock til Iphone for at få digital signal direkte i højtalerne. Jeg kommer derfor bare lige til at tænke på, at når der nu tilsyneladende er optisk minijack i AE, kunne det så ikke også tænkes, at der var det i en almindelige Apple Iphone/Ipod dock, som jeg allerede har?
Selvom det ikke ser umiddelbart sådan ud når jeg lyser direkte ned i stikket, så kunne det være meget fedt lige at få be- eller afkræftet :-)

-Mht AE, så har jeg også lige et par lidt langhårede finpudser-spørgsmål.
Jeg har pt. min stationære gamerpc koblet til en D-link Dir 615 router. PC'en sidder med Lan kabel i routeren (for bedre stabilitet og hastighed), og jeg bruger så Iphone trådløst over routeren... Det fungerer glimrende og jeg kan ikke lave samme setup med min AE, da der jo ikke er  LAN-switch indbygget i den. Mit spørgsmål er så, hvordan det vil fungere at have AE kørende ved siden af? Den skal jo kun have den funktion at formidle musikken digital fra Netbook/Iphone/PC til højtalerne. Men vil min Iphone der jo normalt er dedikeret til at bruge mit D-link netværk blive forvirret? Og kan min pc der jo er kablet til DIR 615, samtidig sende musik trådløst til AE? Det er langhåret, jeg ved det, -og forventer heller ikke et svar,  men det kunne jo være nogen havde prøvet samme situation :-)

-Vedr. Netbook, så var det netop mit ønske at købe en lille MSI, Acer eller lign, eller om guderne og økonomi tillod det, en Macbook Pro 13.3" ;-) Jeg kunne godt bruge gamer-pc'en, som afspiller, men ønsket er også at skifte til et stille, enkelt og CO2-venligt system, og da fruen alligevel snart starter op på studie igen, skal der alligevel erhverves en lille lækker bærbar. Jeg blev her også afklaret om Sonos/Squeezebox, da jeg var i tvivl om hvorvidt disse havde indbygget harddisk. Det har de ikke, og derfor skal jeg ikke have dem. Men altså, en mini bærbar kan sende til AE via trådløst, eller hvis den har optisk lyd ud, -via toslink, right?
Sidst men ikke mindst. Vi er enige om at, hvis jeg ripper mine cd'er i lossless format, så kan det i princippet være fuldstændigt ligegyldigt hvilken harddisk eller afspiller de spilles fra så længe højtalerne modtager det ikke-konverterede digitale signal?

Så når jeg frem til følgende setup:

Musik ripped lossless på minibærbar, afspillet i Itunes, styret via programmet Remote på Iphone eller direkte på bærbar. Sender så trådløst til Airport Express der sender digitalt optisk videre til AVI 9.1, eller sender direkte optisk fra minibærbar til AVI 9.1, hvis den bærbare har optisk ud? X kommer så forbi med et nummer på hans mobil jeg lige skal høre, finder min AE over wifi,  spiller nummeret og bliver dybt imponeret over, dels det seje setup, dels den fantastiske lyd ;-) Eller Hur?

Er der bedre løsninger? Har jeg overset noget?

På forhånd mange tak for hjælpen

Mvh Velsing

Knisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 November 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

X kommer så forbi med et nummer på hans mobil jeg lige skal høre, finder min AE over wifi,  spiller nummeret og bliver dybt imponeret over, dels det seje setup, dels den fantastiske lyd

Sådan som jeg læser det, så er det en smule forkert. Iphone kan ikke afspille musikken, den kan bare fungere som remote/fjernbetjening til fx. en computer med iTunes. - Hvis du dog mener, at du først lægger musikken ind, så er det dog helt korrekt
Til top Vis Knisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knisse

R.T.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 November 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hej Velsing
Med hensyn til dit 'langhårede spørgsmål':
Velsing skrev:
Jeg har pt. min stationære gamerpc koblet til en D-link Dir 615 router. PC'en sidder med Lan kabel i routeren (for bedre
stabilitet og hastighed), og jeg bruger så Iphone trådløst over routeren... Det fungerer glimrende og jeg kan ikke lave samme setup med min AE,
da der jo ikke er  LAN-switch indbygget i den. Mit spørgsmål er så, hvordan det vil fungere at have AE kørende ved siden af? Den skal jo kun
have den funktion at formidle musikken digital fra Netbook/Iphone/PC til højtalerne. Men vil min Iphone der jo normalt er dedikeret til at bruge
mit D-link netværk blive forvirret? Og kan min pc der jo er kablet til DIR 615, samtidig sende musik trådløst til AE? Det er langhåret, jeg ved det, -
og forventer heller ikke et svar,  men det kunne jo være nogen havde prøvet samme situation :-) 

Jeg tænkte på, om din Iphone overhovedet får noget med AE at gøre. Skal den ikke kun forbinde til computeren og fjernbetjene iTunes? Er det
ikke kun computeren, der sender musikken til AE?
Jeg kan heller ikke se, at der skulle være noget i vejen for, at din computer kan være koblet til både router og AE samtidig.

Forresten vil jeg lige bemærke, at hvis du vil sende lyd fra computer gennem AE, kan det vist kun foregå gennem iTunes og med bestemte
codecs (mp3, m4a, men f.eks. ikke flac). Dvs., du kan ikke få lydene fra Spacewar! gennem AVI'erne medmindre du tråder forbindelsen.

Venligst, R
Til top Vis R.T.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.T.

Velsing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Ok.

Jeg tror jeg vil placere den bærbare umiddelbart i nærheden af højtalerne, så jeg kan bruge kabel.

Jeg kan se i Itunes, at jeg kan importere cd'er med Apple Lossless  kodning, -Det må vel være vejen frem så....?

Og  320kb mp3'er hvis der skal gås på kompromis...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes