Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Aktive højtalere til surround? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brian Krist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 24 November 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Det er sikkert et dumt spørgsmål, but here goes...

Jeg skal snart have udskiftet mit lille Harman Kardon surroundsæt, samt min Denon 2106 til noget med ordentlig lyd i.

Selv har jeg længe overvejet at købe nogle B&W CM7, samt tilhørende sub og center, plus en dertilhørende tilstrækkelig surroundreciever. Inden jeg er færdig med dette er jeg langt over kr. 35.000,-

En dag stødte jeg så på en anmeldelse af  AVI ADM 9.1 som tilsynladende skulle være ganske fortrinelige. Men er det overhovedet muligt at benytte aktive højtalere til surround og hvis ikke, hvordan kan dette så være?

Til top Vis Brian Krist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian Krist

madaUlp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 November 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens bruge adm 9.1 til surround, recieveren skal bare have preout, så kan du sætte den analoge udgang til.. Er ikke sikker på om man kan overføre digitalt til fronterne..

Mvh.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 November 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Det kan sagtens lade sig gøre - har længe kørt 3-vejs aktivt i front og 2-vejs aktivt til bagkanalerne. samt aktiv sub og tactile unit. Faktisk kan det være en fordel med 8 meter lange signalkabler til baghøjttalerne frem for 8 meter højttalerkabel.

Du skal blot sikre dig, at din surround-receiver har de nødvendige 7.1 (eller 5.1) linie-udgange.

Brian Krist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2009 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Hmm... Lad mig så lige se om jeg har forstået det korrekt...

Min nuværende Denon 2106 har ifølge specs'ne (http://www.usa.denon.com/ProductDetails/554.asp) alle 8 Pre-Amp outputs, hvilket jeg formoder
betyder 7.1 Pre-outputs. Så min Denon 2106 ville kunne fungere som mellemled imellem min PS3, samt Xbox306 til evt. 7 stk Avi 9.1 aktive
højtalere, samt en Avi sub?

Hvad gør jeg så den dag, hvor jeg ønsker at benytte mig af de nye HD-lydformater? Dette kan min Denin 2106 ikke håndtere. Er jeg derfor nødt til
at investere i en ny reciever, hvilket jeg jo egentligt ikke har behov for rent forstærkermæssigt, eller kan man investere i noget, som blot
videresender lyden til de individuelle højtalere...?

madaUlp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 November 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Brian Krist skrev:
Min nuværende Denon 2106 har ifølge specs'ne (http://www.usa.denon.com/ProductDetails/554.asp) alle 8 Pre-Amp outputs, hvilket jeg formoder
betyder 7.1 Pre-outputs. Så min Denon 2106 ville kunne fungere som mellemled imellem min PS3, samt Xbox306 til evt. 7 stk Avi 9.1 aktive
højtalere, samt en Avi sub?

Ja, den har pre-out ser det ud til, og du vil altså kunne bruge den som forforstærker.. Måske lige pånær, at du ikke kan købe en enkelt avi 9.1, så vidt jeg ved, så du må finde en anden løsning til centerhøjttaler..

Brian Krist skrev:
Hvad gør jeg så den dag, hvor jeg ønsker at benytte mig af de nye HD-lydformater? Dette kan min Denin 2106 ikke håndtere. Er jeg derfor nødt til
at investere i en ny reciever, hvilket jeg jo egentligt ikke har behov for rent forstærkermæssigt, eller kan man investere i noget, som blot
videresender lyden til de individuelle højtalere...?

Det, der videresender lyden til højttalere er en forforstærker, hvilken jo bare er en reciever uden effekt-del.. Men ja, du bliver nødt til at købe en ny hvis du vil have hd-lyd..

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 24 November 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Er der ikke en form for volumen-kontrol på de højttalere?
I så fald kan du jo købe en BD-afspiller med gode indstillingsmuligheder for afstande osv. og så køre den direkte i højttalerne. Så sparer du helt receiver/forforstærker-kabinet

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 24 November 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
Er der ikke en form for volumen-kontrol på de højttalere?
I så fald kan du jo købe en BD-afspiller med gode indstillingsmuligheder for afstande osv. og så køre den direkte i højttalerne. Så sparer du helt receiver/forforstærker-kabinet

Mvh. l´Blundt

Det bliver lidt besværligt at skulle rundt og skrue op/ned på en 6-7 højttalere! Du kan helt sikkert justere følsomheden (elektrisk), men volumen skal styres centralt.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 24 November 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Det bliver lidt besværligt at skulle rundt og skrue op/ned på en 6-7 højttalere! Du kan helt sikkert justere følsomheden (elektrisk), men volumen skal styres centralt.

Spørgsmålet skulle nok have været om ikke der er fjernbetjening til højttalerne så? I så fald duer den vel til alle højttalerne, og vil skrue op og ned for dem samlet?

Ellers er det vel kun fronterne der bliver stillet på separat når der høres musik, og dermed er det også kun dem der skal indstilles når der skal ses film. Så er det jo bare at markere punktet(med tape eller noget) hvor de spiller optimalt i forhold til resten af setupét.
Jeg ved ihvertfald at flere bruger denne metode med integrerede og stereoforforstærkere i surround setups.

Mvh. l´Blundt

edit: stavefejl
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 November 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hej Brian
Det er en god idé, og jeg har faktisk tænkt på at gøre det samme. Du skal i så fald bruge 7 stk af slave-højttaleren som kun har line-in (den uden forforstærker og DAC). Selvom man ikke umiddelbart kan købe højttalerne enkeltvis, er jeg sikker på at du kan få lov til det hvis du skriver en mail til Ashley James fra AVI. Bagsiden er at mange af de fordele der er ved 9.1'erne såsom den gode indbyggede DAC og forforstærker ikke kan bruges til surround, samt at delefilteret til avi-subben sidder i hoved højttaleren (som du ikke skal bruge) så der skal du dele i recieveren.

/Morten
Til top Vis MortenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenJ

Brian Krist
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Jeg skal sgu love for, at det er noget mere kompliceret end det burde være

Utroligt, at der ikke er lavet et decideret surroundsystem med aktive højtalere. Hvis man alligevel skal have fat i en decideret reciver, for at kunne
benytte sig af de nye HD-formater er man jo faktisk oppe og bruge ca. de samme penge, som hvis man blot købe pasive højtalere og tilhørende
reciever.

Havde håbet at det var muligt at springe recieveren over...

Nu skal det jo så valueres om det kan betale sig økonomisk og besværligthedsmæssigt i forhold til at købe fx. B&W CM7'erne med center og sub.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 November 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke det kan betale sig med ADM9.1 til surround, da du mister hele herligheden ved at køre aktivt. Brug dem til stereo eller find nogle passive (surround)højttalere til formålet.

Til stereobrug er de dog suveræne. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes