Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 21:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Stereo eller surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Styrmand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 December 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hi jeg er totalt uvidende i anlæg men da mit gamle brugte bose lifestyle 10 system fra sikkert sidst i 80'erne nu er totalt dødt og jeg er kommet i en position hvor jeg nok kan ofrer lidt mere på et ordentlig anlæg, er jeg på vej ud i hovedpine på tynd is.

Anyway Jeg skal i grunden nok kun bruge et stereo anlæg men jeg kan se at for relativ små penge kan jeg udvide og købe et surround.

min stue er på ca. 25 m2 5.5 x 4.5 m højtalerne skal være i den retning der er 5.5 m

vil et par 120w gulvhøjtaler,sammen med en 12 tommer sub-woofer, 100W centerhøjtaler , samt  baghøjtaler på 60 w være overkill for et rum på den størrelse.

alternativ 1 jeg kan udskifte gulvhøjtalerne med med et par 100w minihøjtalere (evt 10 tommer woofer)

alternativ 2 er at jeg kun kører stereo, med gulvhøjtaler og subwoofer, jeg blev dog her anbefalet stadig at købe to amplifier, her kan jeg så koble tv på dog uden surround effekt.

alle 3 alternativer er helt ok for mig, og på et tidspunkt flytter jeg vel i hus hvor jeg får en større stue, jeg vil bare gerne lige hører jeres anbefalinger, har hørt sælgerens han er villig til at sælge mig det hele

Til top Vis Styrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Styrmand

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 01 December 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

hej og velkommen til forummet,

først skal du gøre op med dig selv om du prioriterer filmlyd eller musik i stereo højest. og så vælge der ud fra. personligt har jeg valgt et stereo anlæg, som jeg så bare har koblet dvd og tv til. du får væsentlig bedre lyd ud af en stereo maskine frem for et surroundanlæg i samme prisleje. jeg har haft en dyr digital surround forstærker, men foretrækker stadig en billigere stereo forstærker.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Ghump
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 December 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hvor mange Watt der er angivet som max på hver højttaler siger INTET om hvordan de spiller, eller om de passer til rummet. Det svarer nogenlunde til at købe et køretøj med minimum 100 hestekræfter. Der vil nok være lidt forskel på hvordan det tal opleves i en Morris Mini eller i en rutebil.....

Jeg har hørt gode højttalere der kunne spille en idrætshal op med en 40 Watt forstærker foran. Og jeg har hørt aktive "computerhøjttalere" der pralede af 275 Watt forstærkereffekt (yeah right ) der knapt kunne overdøve almindelig tale i et 10 kvadratmeter værelse.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes