Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 10:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL 4412A - Gear, Upgrade og rep (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 December 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Hej,

nu fik jeg ikke meget (Læs: ingen) respons på min besvarelse af en tråd om emnet, så nu prøver jeg igen. Jeg har købt et sæt JBL 4412A, som jeg pt er rimeligt glad for.

Men der har meldt sig et par ting, som jeg håber I kan hjælpe mig med:

- Jeg har en NAD319 int. amp som driver dem pt, men det er rimeligt klart at de har brug for langt mere effekt. De er såmænd letdrevne nok, men det virker som om de griner af mig når jeg skruer op. Skal jeg op i en Crown amp, eller lignende for at få det optimale ud af dem?

- Jeg er blevet anbefalet at lade JJ Teknik opgradere dem, noget med en kondensator ved diskanten og andre opgraderinger som virkeligt skulle kunne få dem til at synge. Jeg tog for 9000 år siden fat i JJ Teknik, både via mail og telefon, men det har ikke gjort mærkbart indtryk på dem. Kender man andre firmaer, som er opgaven voksen?

- Da jeg købte højttalerne overså jeg desværre at en diskant var defekt. Er der andre steder man kan købe en ny enhed, og gerne billigere?
Til top Vis Vind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vind

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 December 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Din lokale jbl forhandler bør kunne skaffe en ny diskant. Enhver forhandler der har jbl på programmet bør i teorien kunnet skaffe dem.

Som tidligere 4412a ejer må jeg desværre sige at Crown er den eneste vej for et optimalt udbytte, enten med en DC300a (der vist nok blev benyttet som reference forstærker da de blev udviklet) som giver den mest harmoniske lyd, eller en studio reference / powertech, der giver den mest korrekte lyd.

Husk evt at få lavet et par støbejerns standere til dem, det fortjener de

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 December 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kan andre forstærkere end Crown bruges. Der er ingen magiske ingredienser i Crown udover power, som også
kan fås andetsteds.

Jeg ville søge efter diskanterne på eBay:

http://cgi.ebay.com/Vintage-JBL-035T-tweeter-for-L80-L100-sp eaker_W0QQitemZ200408960319QQcmdZViewItemQQptZVintage_Electr onics_R2

- er det en 035?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 02 December 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

kim olsen

Sikke dog noget sludder at komme med (syntes ellers dine indlæg plejer at være seriøse).

Mit Nakamichi PA 5 mk.2 kan da spille tordende højt på mine JBL 100 (dansk model) og da ht.er 4 ohm hiver jeg vel 250- 300 w.ud af den.Så selvfølgelig kan andet end Crown bruges

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 02 December 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt er der en PA 5 mk.2 til salg i KSB til 3200-kr. og det er billigt så skynd dig at købe den

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Undskyld mig, men jeg tillader mig blot at påpege at det er en crown der er brugt som reference forstærker ved udviklingen, og med al respekt for bla. nakamichi, så mener jeg nu at have hørt et temmeligt bredt udvalg af forstærkere på netop denne højttaler. dc300a er indtil videre den eneste jeg har hørt der har kunnet kombinere en optimal diskant på 4412a, med en fast bund og en dynamisk mellemtone. at en nakamichi så kan spille meget højt på en helt anden type højttaler har jeg lidt svært ved at se relevansen i. Der er også andre crown modeller der er bedre end dc300a, men den har en karakter der i mine ører passer perfekt til netop 4412a. Og det var jo det som trådstarter spørger ind til.

Jeg beklager meget hvis jeg har trådt nogle over tæerne, jeg var ikke klar over at det var ulovligt at have en mening om optimalt udstyr til noget man en gang har ejet

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 03 December 2009 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
Undskyld mig, men jeg tillader mig blot at påpege at det er en crown der er brugt som reference forstærker ved udviklingen, og med al respekt for bla. nakamichi, så mener jeg nu at have hørt et temmeligt bredt udvalg af forstærkere på netop denne højttaler. dc300a er indtil videre den eneste jeg har hørt der har kunnet kombinere en optimal diskant på 4412a, med en fast bund og en dynamisk mellemtone.

Kim, selvom nogle HT-konstruktører med vilje tester deres "børn" med mange forskellige forstærkere, er rigtig mange modeller udviklet med en bestemt forstærker. Skulle vi så være bundet til den model?

Forstærkere er ikke sort magi, som jeg skrev, så hvis en Crown kan noget godt, er der andre modeller der også kan. Du synes Crown gør det bedst, men er din mening så velfunderet, at den kan ophøjes til fysisk lov?

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 03 December 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

< name="Title" content=""> < name="Keywords" content=""> < http-equiv="Content-" content="text/; charset=utf-8"> < name="ProgId" content="Word."> < name="Generator" content="Microsoft Word 11"> < name="Originator" content="Microsoft Word 11"> <link rel="File-List" href="file://localhost/Users/jan/Library/Caches/TemporaryItems/msoclip1/01/clip_filelist.xml" target="_blank"> < style>

Gæt en forfatter:

"Som en lille krølle på gårsdagens historie om fanatisme springer Kim nemlig ud som mulig Fur-bo. I et ganske eksempelløst morsomt indlæg om valg af forstærker til en bestemt JBL-højttaler, nemlig den noget latterlige prut-højttaler 4412, skriver Kim nemlig i fuldt alvor, at den eneste forstærker, der lyder helt rigtigt med denne højttaler, er en ganske bestemt model af Kims andet fanatisme-projekt, nemlig Crown. Påstanden om, at lige netop denne forstærker spiller helt perfekt med denne højttaler, er næsten på Endelave-psykolog niveau. Ikke alt for højt altså.

Ingen højttaler i hele verden er naturligvis udviklet omkring nogen bestemt forstærker og da slet ikke en allerede udgået model. Som iøvrigt lyder ad Helvede til i samtlige sammenhænge. Sådan virker industrien simpelthen ikke og hvis man skulle mangle bevis skal man da blot prøve at sammenligne JBL 4412 med efterfølgeren 4412A. Det logiske spørgsmål her ville så (hvis man accepterer Kims noget grinagtige påstand) hvilken specifik forstærker den nye model så er udviklet "omkring" Den lyder nemlig FULDSTÆNDIGT anderledes på ALLE forstærkere og HELT SINDSSYGT meget dårligere end den første, som heller ikke var ret god."

Præmien er en spadseretur rundt i kvarteret.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Det var da utroligt at man skal have påstande skudt i skoene omkring sort magi osv. Er der nogle der vil bevise deres påstande, eller bare fortsætte i samme rille?

Prøv at tænke sig hvis folk faktisk havde svaret på trådstarters indlæg i stedet for at bruge deres energi mine meninger (som jeg endnu en gang må påpege at jeg har ret til at have ), sikke en konstruktiv dialog man kunne have fået ud af det

Hvis det er fordi at folk ønsker at give mig et spark et dertil indrettet sted, eller gerne vil mødes og sige et par borgerlige ord, så mand jer da op og sig det i stedet for at ødelægge en tilfældig jbl ejers tråd. Det andet "flamer"-ri hører da ingen steder hjemme. 

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 03 December 2009 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Udviklet og udviklet…!?

En JBL 4412 og for den sags skyld 4412a er jo bar vidre udviklinger af den originale L-100 og 4312 højttaler der er under JBL`s pro afdeling, og i denne bruger man mest tid på at regne og måle sig frem til et resultat, der bliver ikke lagt så mange øre til ”det jo en studio monitor” der skal Eq på i et studie så power handling og power kompression er meget vigtigere parametre.

Og efter som JBL/harman ejer både firmaer som Crown, Amcron og Urei, ja så det jo ret så naturligt at det er disse ting der ligger rundt omkring…

Mht. Crown..!? så var det et af de sidste firmaer Walter Goodman fra harman købte før han gik på pension, og det var omkring 92…! Hvilket vil sige at 4412èrne er udviklet med Urei eller Amcron, og med de ting jeg har set ovre på fabrikken, så ret sand synligt Urei ”dette var en fabrik i CA som leverede forstærkere til harman og blev solgt under JBL brand og eget Urei”

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 03 December 2009 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Vind skrev:
Hej,

nu fik jeg ikke meget (Læs: ingen) respons på min besvarelse af en tråd om emnet, så nu prøver jeg igen. Jeg har købt et sæt JBL 4412A, som jeg pt er rimeligt glad for.

Men der har meldt sig et par ting, som jeg håber I kan hjælpe mig med:

- Jeg har en NAD319 int. amp som driver dem pt, men det er rimeligt klart at de har brug for langt mere effekt. De er såmænd letdrevne nok, men det virker som om de griner af mig når jeg skruer op. Skal jeg op i en Crown amp, eller lignende for at få det optimale ud af dem?

- Jeg er blevet anbefalet at lade JJ Teknik opgradere dem, noget med en kondensator ved diskanten og andre opgraderinger som virkeligt skulle kunne få dem til at synge. Jeg tog for 9000 år siden fat i JJ Teknik, både via mail og telefon, men det har ikke gjort mærkbart indtryk på dem. Kender man andre firmaer, som er opgaven voksen?

- Da jeg købte højttalerne overså jeg desværre at en diskant var defekt. Er der andre steder man kan købe en ny enhed, og gerne billigere?

Jeg tror du har været uheldig med JJ-teknik.

Jeg ved at de har brugt de sidste 6 måneder på at flytte til nyt værksted, og samtidig en af den slags hvor der skulle sættes meget i stand…

Men der er ingen tvivl om at de er gode til JBL.

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Sendt: 03 December 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

det lyder kim olsen er den der har mest erfaring med jbl4412. (so far) Den crown ville jeg tjekke ud.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

henrikb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Sendt: 03 December 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

hold da op,troede det var et rart sted at være,men de forskellige der udtaler sig om noget,skyldes forhåbentlig egen erfaring med jbl 4412 ell.4412a

som vind selv konstaterer er en nad måske ikke lige sagen,til større lydtryk,og søger et alternativ.

kim o siger ikke crown er "verdens bedste amp"  men nævner blot egen erfaring som værende en god kombination og en god amp til jbl 4412(a)

hvor mange har hørt jbl spille?

hvor mange har hørt jbl spille godt ? og under hvilke omstændigheder.

hvor mange har hørt jbl spille med en crown bag sig ???  nej vel det er ikke så udbredt.

men de fleste har sikkert hørt med en god "hi-fi forstærker"  og det er godt et langt stykke ad vejen.

selv har jeg prøvet meget fra aragon,nakamichi,holfi,denon, ice power(det er RIGTIG dårligt)

alt i b&w matrix incl. model 800,jm lab mini utopia,electra 907,jamo oriel osv osv, nu (og endelig) har jeg stiftet bekendtskab med jbl lsr serien - de afløste jm lab i sin tid,for jeg dinglede rundt i hifi butikker og synes kun det forskellige grej spillede anderledes,og ikke gav en rigtig forbedring,og for at komme flere i forkøbet - så har jeg nok ikke hørt jeres anlæg, som har mange gode kvaliteter, så ud fra den enorme erfaring der burde være at hive på herinde,så hjælp konstruktivt, vind har kastet en bold op i luften, kim o griber den,og får en, synes jeg hård medfart.

til jan eskildsen, som også oplyser han er informationschef,er jeg da sikker på at kim o kan bruge din kritik konstruktivt,og mange årige erfaring til noget,for det er virkelig brugbart,det du gir udtryk for.

til vind: jeg har ikke begreb om hvad du lytter til,hvor mange m3 du skal spille i/op, og ikke mindst,din akustik, men uanset gode råd om hvad du skal købe ell. ikke købe,så lyt selv - og på musik du kender,og helst i akustik du kender,køb intet før dine dejlige jblèr er 100% i orden.

jeg vil gerne i dialog med dig,hvis det kunne være interssant,evt komme på lyt, har en del forskelligt jbl og crown,om ikke andet kan du jo konstatere,det ikke er noget for dig he he

til kim o: håber du fortsat er motiveret til at skrive,og dele din erfaring med os andre.

ses derude

vh

henrik

Til top Vis henrikb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikb

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 03 December 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Vind skrev:
Jeg er blevet anbefalet at lade JJ Teknik opgradere dem, noget med en kondensator ved diskanten og andre
opgraderinger som virkeligt skulle kunne få dem til at synge. Jeg tog for 9000 år siden fat i JJ Teknik, både via mail og telefon,
men det har ikke gjort mærkbart indtryk på dem. Kender man andre firmaer, som er opgaven voksen?- Da jeg købte
højttalerne overså jeg desværre at en diskant var defekt. Er der andre steder man kan købe en ny enhed, og gerne billigere?

Hvis vi nu lader den noget opskruede forstærkerdebat hvile et øjeblik, så vdr. generel restaurering af højttalerne kan du måske få
inspiration hos Troels Gravesen. Det er mine L100

Troels er en meget hjælpsom, dygtig og grundig mand. Måske han havde lyst til at se på dine mhp. råd om brush-up?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 03 December 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

henrikb skrev:
hvor mange har hørt jbl spille med en crown bag sig?

Hvor mange har hørt B&W med Threshold bag sig? Vi ved det ikke, og jeg er heller ikke sikker på at spørgsmålet giver
mening. Jeg ved hvad der er inden i en JBL - det samme som i andre højttalere. Måske synger de bedre med en bestemt
kombination af effekt og strømkapacitet fra forstærkeren. Men som skrevet har Crown næppe opfundet den helt præcise afgørende
konstruktion, som lige akkurat falder i hak med JBL. Det skulle da være et ejendommeligt tilfælde, og jeg gruer for implikationerne:

"Brug kun Ortofon MC 345 X i SME series 8 armen - alt andet er vanvid"
"Sæt aldrig en Sony CDP-XA9es til andet end en Meridian forstærker - det vil gå galt!"

Vind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2008
Sendt: 03 December 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Interessant debat, som på forskellig vis hver især er berigende. Jeg er glad for den iver og næstekærlighed der er herinde, i Jeres iver over at hjælpe og formidle. I må bare ikke korsfæste hinanden i processen, folk vil jo bare hjælpe mig :)

Jeg spiller udover mine såkaldte pruthøjtalere som en debattør kalder dem, på en Denon DCD 3560, NAD 319 og til tider endda NAD 3020. Alle kabler er Duelund sølvkabler.

Jeg har helt klart behov for flere hk i maskinrummet, og en Crown kunne sikkert være svaret på mine bønner. Jeg kan godt lide umiddelbarheden, punch og grundlyden i mine JBL højtalere.

Jeg vil købe en ny diskantenhed der vist er blevet udsat for et pilfingret barn. JJ Teknik får en chance til, de er blevet mig anbefalet af en anden 4412A ejer. Men også Troels Graversen vil få et kald, han virker meget seriøs.

Havde Steen Duelund stadig beriget os, havde det dog været ham der fik æren. Har ejet et sæt Duelund højtalere som jeg var meget glad for, sikke en dynamik. Men de var tydeligvis beregnet til klassisk musik, så de er hos en anden kærlig ejer.

Forstærker og pre modtager jeg fortsat gerne input til, det er så spændende at høre jeres debat :)

Til top Vis Vind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vind

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 03 December 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Jeg vil istemme i Nakamichi PA5 koret. Suverænt den bedste effektforstærker, well, ihvertfald en rigtig, rigtig
god en af slagsen.

p.s. Lav et lille "Crown" papskilt, så bliver JBL´erne glade

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 04 December 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Da ingen vil gætte, kan jeg afsløre at mit indlæg var hentet fra poulsaudiobutik - og det siger vel mindst lige så meget om afsenderen som om de svar, der kommer i tråden.

Hav gode dage.

ms65
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 December 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Nja tror jeg kunne have gættet det men har først læst indlægget nu .
Men det virker på mig som de fleste højttalere nyder godt af mere strøm.
B&W plejer også at blive testet som " strøm- glade".
Kender ikke Crown men Jblèrne kører sikkert fint med en Nakamichi .
De Crown Kim nævner er dog meget dyrere end jblèrne.
Selv har jeg det lidt problematisk med højttalere der ikke kan fås mere eller er svære at skaffe.
Hørte engang de 4412 i hifiklubben da de solgte jbl men de virkede meget tørre i lyden(som de sikkert også skulle være), og de var ikke min kop te.
Det var mere en "nå" oplevelse end "aha".
Men jeg var vist også mere til Cerwin Vega og den slags dengang..
Men andre jeg kender var meget glade for jbl og nogle foretrak faktisk 4410 fremfor 4412.
Har nogen af jer evt. sammenlignet de to?
Nu er jeg jo blevet "voksen" så måske skulle jeg prøve..
Til top Vis ms65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms65 Besøg ms65's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 26 December 2009 kl. 04:05 | IP-adresse registreret  

Hehh, så er CV måske en 'uha'-oplevelse? 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes