| Forfatter |
|
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Jeg prøvede for noget tid siden at lege med SMART, et måleprogram, og tilhørende målemic, og så lege lidt med forskellige højttalere.
Da jeg fik udført målingerne, som blandt andet blev udført på mine Dynaudio Focus 110A, Dynaudio BM5, og et par andre studie og scene
monitore, fandt jeg du af at samtlige højttalere, lige meget fabrikant og model, havde et dyk i frekvensgangen ved de 63-65Hz, for så at stige i
styrke igen, både over og under 63-65Hz.
Den eneste højttaler vi testede som ikke har dette dyk, var en HK Contour 18" sub, som dog også var den eneste disiderede sub jeg testede. Jeg
har senre kørt en tonegenerator på mine Focus i et andet lokale, og der var oplevelsen præcis det samme. Når man ser på frekvensgangen ligner
det et meget stejlt notch filter som sidder omkring de der 63-65hz.
Det skal siges at det eneste der ikke blev skiftet i testen var min MacBook Pro som kørte software, ellers blev der skiftet mellem effektforstærker
og aktive højttalere, så der burde ikke være noget til at ændre lyden på vejen.
Nu er det så jeg tænker, hvorfor er det man har det dyk ved de 63-65Hz? Det må jo være rimeligt generelt, når jeg oplevede det med 4
forskellige højttaler brands, fordelt på 6 modeller.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bedste bud kunne være akustiske forhold - altså rummet. Hvorfor 18" ikke dykker, kan jo være fordi den har et hæv netop i det område under andre forhold.
__________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan ikke være rummet, for da de første målinger blev lavet, med alle højttalerene, blev det udfrørt i et klasselokale, af normal størrelse, og
normalt indhold. Nu hvor jeg så har rykket mine Focus 110A tilbage på værelset, er der det samme dyk, selv om værelset er en total modsætning til
klasse lokalet, rent akustisk set. Jeg har ikke udført målingen på værelset endu, men jeg kan TYDELIGT høre at der er et kraftigt dyk med de 65hz.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart ville jeg ossse pege på et udfasningsfænomen, især da subben jo ikke gjorde det - jeg går ud fra, at basmembranen var placeret anderledes på den.
Har du prøvet at lægge højtalerne ned under målingen?
Ellers er alternativet vel en fejl i dit programmel/hardware... .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det underlige var nemlig at alle højttalere var placeret samme sted under målingerne, og der var opsat molton i rummet for at fjerne resonanser og
udfasninger. Jeg tror virkeligt ikke det er udfasninger når jeg i et totalt anderledes rum, oplever præcis samme dyk ved præcis samme frekvens.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var det nærfeltsmåling eller "farfield" (kender ikke det danske udtryk)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Målingen blev udført med en målemic på en meters afstand, med rimeligt afstand til gulvet, men på ingen måde stor nok til at kunne skabe
udfasninger. Og det forklare heller ikke hvorfor jeg oplever præcis samme dyk i et helt andet lokale, med andre overflader og andre afstande til alt.
Når vi lavede målingen kunne det ses at der var et dyk der var så kraftigt at lyden gik fra 80db og ned til baggrundsstøj på de 40db. da jeg
efterfølgende fortog en lytte test på værelset med en tonegenerator, så kunne jeg også tydeligt høre at der var mere eller mindre stille ved 65Hz, så
det er IKKE lokalet men kan kun være højttalerne der er tunet på den måde! Men hvorfor gør man det?
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var der også samme afstande mellem gulv og loft i de to rum.
Nu er det desvære ikke årstiden, ,men prøv at måle udendørs.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var 1 m til gulvet og 1,5 m til loftet i første måling, og 0,6m til gulvet og 1,9m til loftet i anden måling. Så det har IKKE noget med rummet at
gøre! De to rum kunne ikke være mere forskellige end de er, så det har intet med rummet at gøre, det er kasserne der er tunet så ledes.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian Jense skrev:
Der var 1 m til gulvet og 1,5 m til loftet i første måling, og 0,6m til gulvet og 1,9m til loftet i anden måling. Så det har IKKE noget med rummet at gøre! De to rum kunne ikke være mere forskellige end de er, så det har intet med rummet at gøre, det er kasserne der er tunet så ledes. |
|
|
Vil du seriøst påstå man kan tune en kasse så man indenfor et meget smalt frekvensområde opnår næsten 40dB's ændring ?
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil jeg ikke, nej, men det er også der for det undre mig at man har lavet det sådan. Efter som det ikke kan være rummet der gør det, da det jo
er blevet skiftet, så undre det mig meget at der er det enormt kraftige dyk inden for så smalt et område som 65hz. Jeg kan ikke sige andet end
hvad jeg har målt mig til. Alle målinger er udført som de skal, bortset fra at det ikke blev udført i et lyddødt rum, men det burde ikke betyde noget,
når vi får samme resultat ved at lave en total forandring af rummet.
|
| Til top |
|
| |
Derre Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 307
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at måle udendørs, så kan du udelukket rummet som fejlkilde. Det lyder godt nok mystisk
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian Jense skrev:
Det vil jeg ikke, nej, men det er også der for det undre mig at man har lavet det sådan. Efter som det ikke kan være rummet der gør det, da det jo er blevet skiftet, så undre det mig meget at der er det enormt kraftige dyk inden for så smalt et område som 65hz. Jeg kan ikke sige andet end hvad jeg har målt mig til. Alle målinger er udført som de skal, bortset fra at det ikke blev udført i et lyddødt rum, men det burde ikke betyde noget, når vi får samme resultat ved at lave en total forandring af rummet. |
|
|
Helt ærligt talt ville jeg ikke sætte min lid til hvad de målinger viser - slet ikke hvis flere forskellige højttalere viser samme besynderlige resultat
Det du fortæller målingen viser , kan ikke lade sig gøre i virkelighedens verden __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Derre Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Jan. Han kan jo høre det siger han.. Det gør da målingen troværdig ifølge min logik.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udfasning af basporten?
Kamfilter i målemikrofon?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Derre skrev:
| @ Jan. Han kan jo høre det siger han.. Det gør da målingen troværdig ifølge min logik. |
|
|
Min tiltro til et måleprogram forsvinder totalt, hvis flere forskellige højttalere udviser præcis det samme dyk ved en given frekvens.
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu var der jo 2,5 m loftshøjde i begge målerum. Lydens bølgelængde ved 65 Hz er ca. 5 m, og en halv bølgelængde er 2,5 m. Så det har ret sikkert noget med loftshøjden at gøre. Om der er dæmpningsmateriale i rummet har ikke væsentlig betydning ved de lave frekvenser. Det er helt sikkert ikke højttalerne der laver det nævnte dyk. Du kan lave en nærfeltsmåling på basenheden for at bekræfte dette.
|
| Til top |
|
| |
Derre Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Derre skrev:
| @ Jan. Han kan jo høre det siger han.. Det gør da målingen troværdig ifølge min logik. |
|
|
Min tiltro til et måleprogram forsvinder totalt, hvis flere forskellige højttalere udviser præcis det samme dyk ved en given frekvens.
|
|
|
Jeg ville gennemanalysere alle mulighederne før jeg giver måleprogrammet/mikrofonen skylden. Det ville være spændende hvis trådstarter kunne lave en test udenfor, eller i betydeligt anderledes indendørs omgivelser. Vejret er ikke lige til udendørs hifi for tiden 
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såfremt man helt kan udelukke højtalere/rum, er der kun én fejlkilde tilbage, nemlig selve måleudstyret - det er simpel logik. Men, som Nesdam antyder, kan vi ikke være sikre på at have udelukket rummene. Det antydes måske osse af, at den eneste sub ikke udviste dykket - dens basmembran er placeret tættere på gulvet end de andre højtaleres, ikke sandt?
|
| Til top |
|
| |