Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Holfi Tyra Charisma MkII (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 December 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har for nyligt anskaffet mig et sæt Holfi Tya Charisma højtalere. Jeg skiftede fra Vienna baby Grand. Som forstærker benytter jeg en XTZ Class A100 DII og cd er en gammel velspillende Pioneer PD75. jeg var bevidst om at Holfi er noget tungere at trække og tænker jeg vil skifte min forstærker ud til noget kraftigere, gerne meget ældre, hvis det skal være. mit spørgsmål er så bare, hvad det kunne være. Jeg har et budget på ca. 6000.- og kan godt lave lidt rep selv, eks. skifte lytter ud.

Jeg er lidt i tvivl for jeg synes at de spiller fint med noget musik, som eks Dire Straits, men rock der er lidt støjende går ikke godt.

Min stue er 4,3 x 4,2 m og er lidt bange for at rummet måske er for lille til de kære højtalere. Da jeg gerne vil have dybbas og relativt høj lydtryk gør det måske opgaven sværere, idet jeg ikke er til Cerwin Vega eller JBL lyd. Jeg hører meget forskelligt musik, dog ikke klassisk.

Skal jeg skille mig af med både højtalere og forstærker og starte forfra? Kom med et bud på hvad jeg kan gøre.

Og god jul til alle :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2009 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:

Jeg har for nyligt anskaffet mig et sæt Holfi Tya Charisma højtalere. Jeg skiftede fra Vienna baby Grand. Som forstærker benytter jeg en XTZ Class A100 DII og cd er en gammel velspillende Pioneer PD75. jeg var bevidst om at Holfi er noget tungere at trække og tænker jeg vil skifte min forstærker ud til noget kraftigere, gerne meget ældre, hvis det skal være. mit spørgsmål er så bare, hvad det kunne være. Jeg har et budget på ca. 6000.- og kan godt lave lidt rep selv, eks. skifte lytter ud.

Jeg er lidt i tvivl for jeg synes at de spiller fint med noget musik, som eks Dire Straits, men rock der er lidt støjende går ikke godt.

Min stue er 4,3 x 4,2 m og er lidt bange for at rummet måske er for lille til de kære højtalere. Da jeg gerne vil have dybbas og relativt høj lydtryk gør det måske opgaven sværere, idet jeg ikke er til Cerwin Vega eller JBL lyd. Jeg hører meget forskelligt musik, dog ikke klassisk.

Skal jeg skille mig af med både højtalere og forstærker og starte forfra? Kom med et bud på hvad jeg kan gøre.

Og god jul til alle :-)

Hejsa jeg har selv disse højttalere og de ELSKER POWER ! Prøv evt en LC Audio Millenium 120watt udgaven. Jeg har selv haft dette effekttrin med disse højttalere, det er super dynamisk og kontrolleret ! Der er flere billigt til salg i prislejet 2400-3000kr her på hi4all  Det er nok et af de mest undervurderede effekttrin overhovedet til prisen !

Til top Vis Gonz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonz

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Sjovt nok har jeg selv kigget på LC i lang tid, måske et forsøg værd. Hvad tænker du kan være årsagen til den mudreded mellemtone jeg oplever ved lidt støjende rock? Hvis jeg sætter Brothers in arms med Dire Straits på, tænker jeg Holfi har brugt den som ref da de lavede højtalerne :-) Det lyder eminent fedt og det er stik modsat ved eks. ACDC eller Metallica. Er sgu lidt bange for at rummet er for småt. Det er med parketgulv, men der er 2 m2 lædertæppe mellem ht og skabe og hyllder på 3 af væggene som diffusere.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 December 2009 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Jeg tror s'mænd ikke det er størrelsen på rummet, der er problemet, snarere at det er kvadratisk.
Du skulle måske overveje at lege med noget akustisk tuning...

Det jeg kender til Holfierne, ganske begrænset, er at de sagtens kan spille dyb bas - også i små rum.
Jeg kender ikke din forstærker, men jeg hørte Holfierne med nogle Electrocompaniet 180AW (mener jeg de hedder) og det var absolut ikke til at kimse ad.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 December 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også at dit rum er et akustisk helvede da det næsten er kvadratisk.
Dog virker det i den lille ende til størrelsen på Holfi højttalerne, men kender dem ikke rigtig.

Jeg tror du skal igang med at lege med absorbsion og refleksion til den store guldmedalje i din stue.
Tror rummet birager meget til den "støjende" lyd ved højere lydstyrker.
Har selv kæmpet med min egen, ikke alt for store, stue.

Fx. Et godt tykt stof-tæppe på gulvet i stedet for lædertæppet tror jeg kan gøre en del. Læder reflekterer en del.

Kunne du styre dine Vienna BBG i rummet? Også ved højere lydtryk? Også bassen?

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 December 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Har lyttet til Holfi Tyra Charisma indtil flere gange.
Min opfattelse af Holfi Tyra Charisma er at de kan spille afgrundsdyb veldefineret bas (så det kan mærkes fysisk) og med hensyn til lydtryk giver de ikke op før basenhederne rammer x-max. I forhold til prisen er det en rigtig lækker højttaler.

Uden at kende resten af din signalkæde og dit rum så ville jeg nok også vælge at kigge andre steder end højttalerne...
Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

UUha. Så må jeg vist til at købe mere end 1 buket hvert andet år :-) Det er jo ikke fordi jeg får point for holfierne.... Og hvis derudover også skal til at hænge ting og sager op....

Jeg prøver lige om jeg kan tage billeder og ligge dem op, så i kan få en fornemmelse af rummets indretning. Ved ikke rigtigt hvordan man gør det nemlig.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Jeg tror også at dit rum er et akustisk helvede da det næsten er kvadratisk.
Dog virker det i den lille ende til størrelsen på Holfi højttalerne, men kender dem ikke rigtig.

Jeg tror du skal igang med at lege med absorbsion og refleksion til den store guldmedalje i din stue.
Tror rummet birager meget til den "støjende" lyd ved højere lydstyrker.
Har selv kæmpet med min egen, ikke alt for store, stue.

Fx. Et godt tykt stof-tæppe på gulvet i stedet for lædertæppet tror jeg kan gøre en del. Læder reflekterer en del.

Kunne du styre dine Vienna BBG i rummet? Også ved højere lydtryk? Også bassen?

Med hensyn til Viennaerne gik det faktisk fremragende. Det var ønsket om at prøve nyt, mere dybere bas der førte mig til Holfi.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ved at ligge mine klamme hænder på en LC The End Millenium 180 W effekt. Og regner med at skaffe mig en Xindak 3200 Mk2 pre. Det skal nok ændre på ting og sager... Har også set nogen billeder af noget akustisk dæmpende materiale, vist nok ala skumgummi. Prøver at finde frem til hvor man kan købe dette og vil prøve at sætte det på væggen bag højtalerne i første omgang.

Der kommer mere herfra, når jeg har haft mulighed for at prøve sagerne af.

Godt nytår til alle

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:

Nu er jeg ved at ligge mine klamme hænder på en LC The End Millenium 180 W effekt. Og regner med at skaffe mig en Xindak 3200 Mk2 pre. Det skal nok ændre på ting og sager... Har også set nogen billeder af noget akustisk dæmpende materiale, vist nok ala skumgummi. Prøver at finde frem til hvor man kan købe dette og vil prøve at sætte det på væggen bag højtalerne i første omgang.

Godt nytår til alle

Hejsa tillykke med dit køb af The End Millenium ! Jeg formoder det er modellen med 4 hovedprint og den er balanceret ! Hvis du vil have det optimale ud af den, så frakobler du de 2 hovedprint og de 2 trafoer og køber 1 enkelt større trafo og spiller singleended, det svarer til 120watt udgaven ,! Jeg gjorde det selv, da jeg havde den sammen mine Charisma`er ! Der mgl intet mht til dynamik og power i forhold til 180watt . Der kan godt være lidt brum osv i 180watt udgaven som jo er brokoblet og lyden er lidt grovkornet i forhold til 120watt udgaven, som er helt tyst når man ikke spiller ! Der er jo så samtidigt den ekstra bonus, at man har 2 kmpl forstærker moduler i reserve !

120watt udgaven lyder som en meget større forstærker, så det er absolut ikke en form for nedgradering, du får bare bedre kvalitet i de 120watt end du gør i 180watt udgaven !

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2009 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:

Godt nytår til alle

Lyder spændende med den Xindak 3200 pre, den fik kanon ros i Stereotimes !

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 30 December 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej Svendborg.

Tillykke med de fine Holfi-bamser. Jeg har haft et sæt af dem for lidt siden, og de er rigtig fede Neutrale er de dog ingenlunde, men hillemænd hvor kan de spille! Deres max lydtryk er ret begrænset, ultimativt betragtet. Kombinationen af basrefleks og akustiske ventiler, de manglende støvhætter på basserne, modifikation af spidere samt et meget blødt kantophæng gør tilsammen, at Charisma'erne kræver en forstærker med kontrol og en "stiv" eller resistent strømforsyning for at yde sit optimale. Jeg kender ikke indgående LC Audios forstærkerkonstruktioner, men mener umiddelbart at de rent strømmæssigt kan være et godt match... Om lydsignaturen i sådan en fætter så klæder Charisma'erne ved jeg ikke.

De Charisma'er Plafitracer har hørt, var netop med et sæt Electrocompaniet AW180 spændt for som arbejdsheste. De leverer al den saft og power, Charisma'erne kan labbe i sig, og mere til. Jeg brugte dem i et akustisk helvede af en stue på ca 25 kvm, hvor det, på trods heraf, lykkedes at få dem til at fungere ganske fornuftigt.

Eksperimentér med placeringen i rummet. Selv små ændringer i placering kan gøre forskellen fra god til fantastisk lydformidling.

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 30 December 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Hov!
Glemte jo helt nogle konkrete forslag til forstærker(sæt):

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=140197

Nakamichi PA7E med tilhørende pre. Masser af power, stabil opbygning og rigtig god lyd.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=139754

Holfi Integra AE. Fantastisk lækker lyd, og den har sjovt nok faktisk kræfter nok til at flå Charisma'erne rundt.

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2009 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Ved ikke lige hvad der gik galt, men har prøvet at svare på jeres indlæg. Det virker åbenbart ikke. prøver igen.

Har ikke købt noget endnu, men lavet aftale om at komme og se på sagen (LC), har dog også kig på en Harman Cit 22 effekt. Den tror jeg også kan gøre tricket.

Og tak for den fede backup  det glæder mig og jeg sætter stor pris på den.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Så kom der en ny effekt og pre på sagerne. Jeg endte op med at købe Nakamichi PA7E og en pre CA5E.

Det dur, men vil stadig forsøge med en rørpre, eks. Xindak 3200.

Jeg skal i byggemarked efter dæmpeplader i løbet af måneden, men forstærkerskiftet har ændret på lydbilledet så der ikke er de samme problemer med mellemtonen som før.

Jeg skal ellers love for den effekt har styr på tingene.

Og så lige et godt nytår herfra :-)

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Tillykke med sættet, PA7E er en rigtig fed effekt, om Xindak 3200 er bedere en CA5E tør jeg ikke spå om, men fjernbetjeningen er da rar at have.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Tillykke med sættet, PA7E er en rigtig fed effekt, om Xindak 3200 er bedere en CA5E tør jeg ikke spå om, men fjernbetjeningen er da rar at have.

Jeg er heller ikke sikker på Xindak er bedre, men vil gerne prøve med rørlyden og :-) remote :-). Det kiunne også sagtens blive en anden. Det må tiden og prisserne vise.

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2010 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:

Så kom der en ny effekt og pre på sagerne. Jeg endte op med at købe Nakamichi PA7E og en pre CA5E.

Det dur, men vil stadig forsøge med en rørpre, eks. Xindak 3200.

Jeg skal i byggemarked efter dæmpeplader i løbet af måneden, men forstærkerskiftet har ændret på lydbilledet så der ikke er de samme problemer med mellemtonen som før.

Jeg skal ellers love for den effekt har styr på tingene.

Og så lige et godt nytår herfra :-)

Tillykke med det nye grej ! Jeg har ikke hørt PA7E kun PA5E mkII ,men hvis de har samme lydkarakterstik, så ville jeg nok ikke vælge en rør preamp da Naka lyden er lidt mørk i det

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2010 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Så er der nyt igen. Desværre indebærer det ikke en løsning på mine akustiske problemer.

Efter en lille meningsudveksling vedr diverse dæmpeplader i stuen, er resultatet at jeg sælger Holfi´erne igen.Cry

Husfreden er trods alt vigtigst for mig.

Jeg takker for jeres inputs, og der kommer nok flere indlæg herfra.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Så er der lidt nyt i sagen igen.

Efter at have sat holfierne til salg, har jeg gået og irriteret mig over mit nederlag. Det kan sgu ikke være rigtigt de skal bestemme over mig….

Det har fået mig til systematisk at flytte rundt på både højtalere og nogle af møblerne. Så var det ligesom om det skete noget. Hvis jeg bruger måske3 – 5 graders toe in, og stiller lænestolene ud til siden, så ændrer lydbilledet sig markant. Nu kan jeg sgu spille rock og noget J.

Der er stadig visse plader der volder problemer, men det vil jeg tilskrive produktionen. Tænker holfierne ikke er specielt tilgivende over for middelmådigt kildemateriale.

De er dog stadig sat til salg, da alt dette har fået smittet mig med DIY-baccillen. Nærmere bestemt Troels Gravesen DTQWT. Jeg skal ud og høre et sæt i morgen. Det bliver stort. Det giver mig også en ro til ikke at ”forære” dem væk, nu hvor jeg er glad for lyden. De spiller i mine øjne meget dynamisk, med smæk i både mellemtonen og bassen. Og PA7E´eren hjælper godt til med at styre enhederne. Ydermere skal jeg vist også se på kablingen til ht. Bruger et sæt QED silver spiral anniversery. De er nok i underkanten.

Tænker at prøve at lave noget ala det Busk har lavet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes