| Forfatter |
|
Hylle Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kan fortælle mig om det er samme 8" bas der bliver brugt i K, J & E modellerne? Bare nysgerrig!!
Jeg har lige været med til at renovere en IIK Det er dejlige højttalere at høre musik på, meget livlige og involverende lyd. Jeg har også haft en EIII på et tidpunkt, det var i samme stil.
Jeg kan ikke lade være med at blive imponeret over de her enkelte konstruktioner, som er til at købe for menneske penge. Men hvem gidder det, når de hverken har piano lak og alu pynte ringe omkring enhederne ... 
Gad vide om der er et maked for sådan noget idag, no nonsens speaker med high end lyd. Højttalernes NAD kan man vel sige.
|
| Til top |
|
| |
Mrhviid Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv Snell type J/iv højtalere. Aner ikke hvad jeg skal stille op den dag de står af...  Grunden til at folk ikke gider at købe højtalere i design som Snells er hverken manglende piano lak og manglende alu-pynte ringe omkring enhederne (og, måske OGSÅ det  ). Nej, det egentlige problem er faktisk højtalernes brede design. Der skete noget i slutningen af 80'erne og starten af 90'erne. Lige pludselig ville folk meget hellere have smalle og dybe højtalere end brede og knap så dybe. En tendens der stadig hænger ved.
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange af Snell`s enheder kan fås endnu i U.S.A. de er bare meget dyre , jeg har haft kontakt for et par år siden og der kostede to 8" til et par KII 1800 kr plus transport blev det næsten 3000 kr. .Det kan lade sig gøre det er bare meget dyrt.
madmax
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hylle skrev:
|
Er der nogen der kan fortælle mig om det er samme 8" bas der bliver brugt i K, J & E modellerne? Bare nysgerrig!!
|
|
|
Det er samme bas der anvendes i de gamle J og E modeller. I starten en Seas, siden en Vifa.
I K anvendes en anden bas, da det er en lukket konstruktion. Den første K havde en Vifa bas, KII havde en Peerless bas (der blev vist skiftet type på et tidspunkt).
Du kan finde en hel del info om Snell på www.snell.no
På din arbejdsplads burde du kunne støve en masse info op om hvilke enheder der sad i de gamle Snell-modeller. Snell kan i øvrigt stadig levere reservedele til de fleste modeller. De kan bestilles direkte på fabrikken.
Der bliver vel ikke produceret Vifa og Peerless enheder i Danmark mere?
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hylle skrev:
|
Jeg har lige været med til at renovere en IIK Det er dejlige højttalere at høre musik på, meget livlige og involverende lyd. Jeg har også haft en EIII på et tidpunkt, det var i samme stil.
Jeg kan ikke lade være med at blive imponeret over de her enkelte konstruktioner, som er til at købe for menneske penge. Men hvem gidder det, når de hverken har piano lak og alu pynte ringe omkring enhederne ... 
Gad vide om der er et maked for sådan noget idag, no nonsens speaker med high end lyd. Højttalernes NAD kan man vel sige.
|
|
|
Qvortrup laver Audio Note eqvivalenter som antagelig sælger pænt i Asien..Han er ikke bleg for at forlange kassen for sine produkter, ved ikke hvor meget de er videre udviklet?
Jeg syntes stadig de gamle Snell er blandt de bedre højtalere og da musikalsk langt at foretrække fremfor mange nyere typer som der rask væk forlanges formuer for. fordelen er også Snell'erne ikke er svære at trække, en mindre rørforstærker eller en god low watt UK transistor amp er nok, tilsat en god signalkilde, pladespiller eller tuner, placeret væk fra væg og flader (ikke K) nyt skumophæng, så er man godt kørende til små penge. Jeg syntes det er synd at bruge en tarvelig surround sag men nok om det.. E og J modellerne kan dog være lidt svære at styre i bassen afhængig af rum/placering.
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej nesdam.
Jo jeg kender skal den Vifa M21 som bruges i J og E modellerne, men jeg jeg vidste ikke hvad der blev brugt i K modellen, men det ville også undre mig hvis det var den samme M21, for den egner sig bedst til refleks boks.
Jeg skulle egentlig have rettet min signatur for jeg arbejde hos Scan Speak og ikke Tymphany. Vi ser egentlig os selv som Scan Speak og det rigtige Vifa, vi må bare ikke bruge vifa og Peerless navnene mere, men vi laver rigtig mange af de gamle Vifa og Peerless konstruktioner endnu til vores industri kunder, men de får bare en Scan Speak label på nu
Er du klar over nesdam var navnet på den oprindelige Vifa direktør igennem 80 & 90´erne 
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mrhviid skrev:
Har selv Snell type J/iv højtalere. Aner ikke hvad jeg skal stille op den dag de står af...  |
|
|
Køb et par rigtig gode basser med papirpulpmembran (spørg hylle ovenfor), sæt dem i et passende, gerne 45cm
bredt kabinet, godt afstivet, og fineret med valnøddefiner hos snedker - mal fronten sort (evt. prof. lakering) og få
et filter beregnet hos Troels Gravesen. No problem
|
| Til top |
|
| |
Jesper L Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvickly skrev:
Qvortrup laver Audio Note eqvivalenter som antagelig sælger pænt i Asien..Han er ikke bleg for at forlange kassen for sine produkter, ved ikke hvor meget de er videre udviklet?
Jeg syntes stadig de gamle Snell er blandt de bedre højtalere og da musikalsk langt at foretrække fremfor mange nyere typer som der rask væk forlanges formuer for. fordelen er også Snell'erne ikke er svære at trække, en mindre rørforstærker eller en god low watt UK transistor amp er nok, tilsat en god signalkilde, pladespiller eller tuner, placeret væk fra væg og flader (ikke K) nyt skumophæng, så er man godt kørende til små penge. Jeg syntes det er synd at bruge en tarvelig surround sag men nok om det.. E og J modellerne kan dog være lidt svære at styre i bassen afhængig af rum/placering. |
|
|
Hehe...er det mig du mener?  __________________
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal man huske at erstatnings enheder fra Snell fabrikken leveres incl. nyt delefilter der er tilpasset enheden. Derfor priserne. Sætter man
umatchede enheder i sine Snell (det kan man jo nogle gange blive nødt til når Snell er udgået) så skal man ind og tune delefilteret. Der sidder
skydemodstande til dette formål. Peter Snell trak via lange ledninger delefilteret hen til sin stol i hot-spot og justerede disse modstande. Man kan
også se nogle helt gaggede klumper af kondensatorere i delefiltrene. Det har sikkert været et resultat af dels hvad de lige havde ved hånden,
dels at der blev loddet på og af indtil det lød rigtigt. Endeligt kan der være stor forskel på mængden og placeringen af dæmpemateriale i
kabinetterne, det også som en del af tuningen. Alt dette blev ihvertfald foretaget på de større modeller, hvordan det helt præcist forholder sig
med de mindre modeller er jeg ikke heeeeelt klar over.
Yderligere kan man generelt sige at jo, Snell brugte tit ret almindelige og ikke specielt dyre enheder til deres konstruktioner. Men disse enheder
blev nogle gange fx. coated og membraner vægtet for at ændre egenskaber. Mange enheder blev sikkert også forkastet fordi de ikke levede op
til Snell's krav.
Det er altså ikke ligetil at erstatte enheder i Snell højttalere.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hylle skrev:
|
Er du klar over nesdam var navnet på den oprindelige Vifa direktør igennem 80 & 90´erne 
|
|
|
Ja, det er skam helt bevidst jeg har valgt det navn. Mest fordi det er nemt for mig at huske.
Hvor mange styk skal man egentlig bestille for at få sat en af de gamle Vifa-enheder i produktion?
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej nesdam.
Vi har ikke helt så skarpe grænser for minimuns antal, som i Tymphany tiden, vi er back to normal :-) Det afhænger lidt af hvor svært det er for os at komme igang med, hvis der skal genskabets nyt produktions udstyr, osv. Jeg må henvise til vores salgs afdeling. Men generelt så skal meget små industri kunder handle igennem vores distributører, i Danmark er det Frequence.
Jeg drømmer lidt om at lave det "nye Snell" en dag når jeg skal lave noget andet (pensioneres måske :-) Jeg har en forkærlighed for enkelte vellydende konstruktioner, uden fordyrende gimiks, og, at man kan tage produktet i hånde og føle her er prisen berettiget. Jeg ved det er svært med danske timelønninger og virksomheds forhold.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hylle skrev:
|
Jeg drømmer lidt om at lave det "nye Snell" en dag når jeg skal lave noget andet (pensioneres måske :-) Jeg har en forkærlighed for enkelte vellydende konstruktioner, uden fordyrende gimiks, og, at man kan tage produktet i hånde og føle her er prisen berettiget. Jeg ved det er svært med danske timelønninger og virksomheds forhold.
|
|
|
Hej Hylle
Jeg forsøgte noget lignende i slutningen af firserne. Det gik desværre ikke så godt på grund af generel nedgang i branchen. Jeg drømmer stadigvæk om det samme, men har dog indset at det nok ikke er det man skal tjene sine penge på.
Vedrørende navnet burde det nok nærmere kaldes "The good old Snell".
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men højttalerne skal være noget andet, opdateret til dagens standard, men et spiseligt design der kan accepteres i dagens bolig indretning, men med de gamle lydmæssige dyder i behold.
Men du har ret, det er ikke en branche man kan tjene penge på. Specielt er det svært at være ny, folk køber jo noget de har hørt om før, specielt hvis det er toptestet i bladene. Der er desværre mange der ikke stoler på deres egne øre...
|
| Til top |
|
| |
benz Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej hylle min hårdt prøvede og støvede hukommelse siger mig, at i snell k sad der en vifa m21wg09-08 enhed. mvh
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
benz skrev:
hej hylle min hårdt prøvede og støvede hukommelse siger mig, at i snell k sad der en vifa m21wg09-08 enhed. mvh
|
|
|
Det er nu ikke helt korrekt. Den hed m21wg-00-08 (09 står for coated membran, og det har Snell K ikke).
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tippet med M21wg-00-08. Jeg har lige hjulpet en kammy med at reparere hans Snell type K II fra omkring 1990, der var det i altfald ikke en Vifa enhed der sad i den. Så jeg gætter på den Vifa enhed i tænker på er før den tid.
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ser på Snell's liste over reservedele, ser det ud til, at wooferen i K II er magnetisk afskærmet (og oven i købet billigere end den originale K woofer, som koster præcis det samme som E/J wooferen, M21WN-07-04).
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 18 Januar 2010 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nesdam,
forstår jeg dig rigtig i, at den oprindelige K woofer er vifa m21wg-00-08 og da den blev til KII er der så brugt den ny med poly membran , skumbølge og textil dustcap kunne ligne en Peerless, men er nok noget, asien noget...
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 21 Januar 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har en model/type betegnelse på poly enheden?
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |