| Forfatter |
|
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hifi4all.
Har i længere tid kigget en masse på højtalere, forstærkere og recievere, og fik denne side anbefalet.
Hele min begyndelse ind i verdenen af Hifi startede, da jeg lagde mærke til at det 20 årige stereo setup jeg har arvet af
min far, var begyndt at blive mudret, således at tale på film var så godt som umuligt at høre. For info er forstærkeren
en snart 25 årig Luxman R-5045, højtalere er et sæt Phillips, men kan dog på nuværende tidspunkt ikke finde
modelnavnet, da de ikke er til rådighed.
Grundet dette havde jeg så tænkt mig at kigge efter noget surround, og har bla. være inde og høre Dali concept 6 sætte
hifiklubben har på bud, sammen med en Denon 1610, hvilket jeg syntes lød fornuftigt, men det manglede noget bund.
Har kigget og læst en masse om XTZ som lyder til at være pris/ydelse favorit højtalere lige nu, og kigget en masse på
f.eks. Teufel, B&W, M&K samt KEF.
Det er så sådan at jeg har fundet ud af at jeg gennem en kollega, kan få Pioneer udstyr til indkøbs pris, og havde
egentlig tænkt mig at købe VSX-919, da den ser fornuftig ud, siden jeg kræver at mit surround skal kunne spille de nye
formater, sammen med f.eks. et XTZ 89 5.0 sæt, eller et par gode gulvhøjtalere som så skulle bi-wires og bygge et
surround set op over tid.
Jeg er desværre kommet til den realisering at hvis jeg skal have råd til et surround setup inden for en overskuelig
fremtid skal det være et budget class sæt, da jeg regner med at studere til sommer.
Så derfor står jeg i et dilemma. Inspireret af en anden, omend smule lignende tråd, overvejer jeg også et stereo set-
up, som senere kunne suppleres af en billig surround receiver med pre-out, når pengene en gang er til det.
Så indtil videre overvejer jeg disse muligheder:
- Pioneer VSX-919 + XTZ 89 5.0
- Pioneer VSX-919 + B&W 684 2.0
- Stereo forstærker + B&W 684 2.0
Det skal spille sammen med en PS3 "Classic", som muligvis vil blive opgraderet til en slim eller vil blive suppleret af en
dedikeret BDPlayer, for at få bedre lyd.
Hvor ville jeg få mest for pengene, både hvis man tænker brugt og nyt?
Dertil ville jeg være interesseret i at høre om den gamle Luxman R-5045 kan trække de B&W 684 med sine 2x40 watt?
På forhånd tak
Jacob
|
| Til top |
|
| |
Skyblue Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min holdning er at man skal holde det adskilt. Min anden holdning er at man kan godt nyde film i surroundlyd uden at have
verdens bedste højtalere. Det vigtigste er sådan set at der er 5.1 eller hvormange du nu skal bruge. Så jeg ville købe et
fornuftigt surroundsæt, og så købe et endnu bedre stereo anlæg senere når du er færdig med at studere...
Men det kommer selvfølgelig an på hvad du skal bruge det til.
Personligt gør jeg det modsatte af hvad jeg prædiker. Jeg har købt nogen fornuftige B&W reolhøjtalere som jeg bruger til tv'et.
Det er så meningen at jeg senere vil købe nogen fronter sammen med en fornuftig surround pre. Senere igen, en ordentligt
stereo forforstærker..
Så det kommer til at tage nogen år, men stille og roligt kommer der forhåbenligt et godt anlæg ud af det.
__________________ Jplay -> Ayre QB-9 -> Heed Canamp V3 --> Denon AH-D5000.
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er altid godt at være en smule dobbelt moralsk
Som det ser ud lige nu vil det nok ligge på 65/35 til musikkens fordel, selvom jeg ser en masse film også :D
Men hvorfor ikke køre f.eks. fronter gennem en go' stereo og lade den om dem, og pre-out til en surround receiver der
trækker center, baghøjtalerne og sub?
|
| Til top |
|
| |
yanomami Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 245
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun sige en ting og det er hvad højtalere angår, så er det MK vi taler om i surround, basta. Har hørt på mange af deres modeller og iøvrigt lige købt et sæt MK 150 (topmodel hvilket er klart over dit budget), men suma sumarum er at de spiller formidabel også i stereo.
__________________ M.v.h.
Yanomami
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
@yanomami
Det er godt at høre, da jeg til surround også havde overvejet fælleskøbet af M&K inde på recordere, med 5xK5 sat og
1xKX10 sub. du har tilfældigvis ikke hørt disse?
Problemet med disse er jo desværre nok bare at de kommer til at mangle power og bund til stereo!
Det skal da osse siges at jeg hører mest Metal, rock og en smule blues, så bassen skulle gerne være med...
|
| Til top |
|
| |
yanomami Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
Nej jeg har ikke hørt lige den model men 750, 950 og 150 plus et sæt mindre modeller som jeg ikke husker hvad var, men med en ordentlig sub som følger med disse sæt så får du altså et ret åbent og også meget dybt lydbillede som er mere åbent(vil jeg påstå) end de fleste alm. højtalere da de er lidt i retning af studiohøjtalere
Yanomami
|
| Til top |
|
| |
yanomami Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 01:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
ups glemte lige at sige, at når vi taler surround er det bedst med tripol højtalere som baghøjtalere da de spreder lyden bedre end "normale" højtalere, hvorfor du taler om 5x K5 hvilket lyder som 5 ens højtalere. Jeg kender desværre ikke de små sæt fra MK med de lidt større sæt har tripol højtalere som baghøjtalere
Yanomami
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 07:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
@yanomami
Taler om de K5, som er samme højtaler, er grundet at dette er det eneste st tilbage på fælleskøbet hos recordere, og
hvad jeg umiddelbart kan finde af M&K, så vil de ellers være langt fra mit budget, dette sæt koster 5000,- med e angivelig
besparese på 10500,-. De K5 er så vidt jeg kan se ikke tripol. KX10 siger: 8" enhed, aktiv med 150 watt forstærker. Om
dette beskriver en go' sub håber jeg andre kan fortælle mig...
|
| Til top |
|
| |
Snøren Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 13 Oktober 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa..
Hvis du vil bruge en Denon 1910 som snurrerundt...Ja så ville mit valg være sattelitter hele vejen rundt og selvfølgelig en sub :-)
Men hvis du ligger 65/35 i musikkens favør....så er vælget vel ikke så svært :-)
Du får mere lyd for pengene og en film lyder altså osse godt i stereo :-)
Hygge __________________ No entiendo alta fidelidad :-/
Pero el sonido es bueno para el alma
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 15 Januar 2010 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej,
jeg har engang haft et forholdsvis dyrt og seriøst surround setup og det lød fedt til film. men... det fungerer bare ikke optimalt til musiklytning i stereo. du skal virkelig købe en dyr surroundforstærker for at opnå samme lydkvalitet og dynamik, som en almindelig middelklasse stereo forstærker.
jeg valgte at gå tilbage til stereo og så bare tilslutte min dvd-afspiller til anlægget. jeg har så også en dvd der ligger lidt over middel, som producerer et ret godt og detaljeret lydbillede. denne løsning har virket godt for mig lige siden. og folk er som regel stadig imponeret over lyden, når vi ser film.
sådan her ville jeg prioritere, hvis jeg var dig:
en detaljeret og strømstærk stereo forstærker, et par gulvhøjttalere og en billig dac (digital til analog converter). så får du super lyd ud af din ps3 og du får en fin fyldig og dynamisk lyd fra højttalerne.
held og lykke med at finde lige præcis den løsning, der fungerer bedst for DIG. 
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Snøren
Har nu ikke lige talt om en 1910, men en VSX919, selvom 1910 modellen har været med i overvejelserne :D Men går
ud fra at du ville vælge samme setup til VSX919?
Det 65/35 er jo lige nu, tænker om det kunne ændre sig ved skift til bedre lyd, Men vil heller ikke brænde penge af på
det, hvis jeg ikke er helt sikker!
@vibe
Dine erfaringer har jeg hørt en masse om, og vil nemlig gerne undgå dette. Så hellere have et stereo setup som hidtil
tænker jeg.
Efter jeg har læst alle disse gode råd, bestiller jeg noget lyt hos nogle forhandlere for at høre noget stereo, samt hos AV
precision som har M&K fælleskøbet kørende. Så kan jeg da høre om jeg ville foretrække stereo som skal udvides til
surround eller om det skal være 5.1 som udvides til 7.1 engang når pengene er til nogle gode gulvhøjtalere, samt en
stereo forstærker.
Men har dog stadig et spørgsmål: Er der nogen som kender min gamle Luxman R-5045, eller mærket generelt som kan
fortælle mig om den kan trække højtalere i det prislag jeg kigger?
Edit: Der var indtil i dag en annonce på KSB med 2 x B&W 684 samt evt en NAD forstærker. Hvis sælger ser denne tråd,
og ikke har solgt, må du gerne smide den op igen, eller skrive en PM.
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Shameless selfbump
|
| Til top |
|
| |
Snøren Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 13 Oktober 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 16 Januar 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=jacobjron]@Snøren Har nu ikke lige talt om en 1910, men en VSX919, selvom 1910 modellen har været med i overvejelserne :D Men går ud fra at du ville vælge samme setup til VSX919? Det 65/35 er jo lige nu, tænker om det kunne ændre sig ved skift til bedre lyd, Men vil heller ikke brænde penge af på det, hvis jeg ikke er helt sikker!
Hejsa...Ja det er fuldstændingt rigtigt...ved ikke lige hvorfor den sneg sig ind..bla bla bla..undskyld.
Men helt rigtigt som Vibe skriver....Man går sku aldrig fejl af stereo som er godt skruet sammen.
Hygge __________________ No entiendo alta fidelidad :-/
Pero el sonido es bueno para el alma
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 03:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glæder mig til at ture rundt og lytte!
Hvor skal man kigge hen ang. en billig DAC? Tænkes der i Cambridge DacMagic, eller kan det gøres billigere? Gør ud fra at
den DAC skal klare konverteringen, siden de fleste stereo forstærkere nok ikke kan processere det, eller kan det klare
med passthrough?
Stadig ingen input på den gamle Luxman?
Har desuden t problem med indgangene til HT kablerne, på den gamle forstærker. Der lyder til at være løs forbindelse,
værst er det med variable, hvor man skal holde kablerne helt bestemt for at der kommer noget der kan betegnes som
ordentlig lyd igennem. Problemet er der også på fixed, dog ikke hvis man får placeret kablerne korrekt, og ikke piller ved
dem  Nogen der har ideer til hvad det kan være, hvordan man fastslår hvad det kan være og fixer hvad det kan være?
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
OP
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2010 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg været inde og lytte til B&W 683 og 864 samt DALI Ikon 5 og Lektor 6. Lektor 6 sagde mig ikke så meget, syntes den var meget gennemsnitlig og ikke kunne præstere det store. Der imod var jeg meget begejstret for Ikon 5 samt B&W 684, syntes de kunne meget, ifht. hvor meget man skal give for dem! Sat op mod hinanden var min oplevelse at Ikon 5 havde et stort og åbent lydbillede samt at de var meget præcise og detaljeret. Desværre oplevede jeg at bassen var svag, og slag fra dobbelt trommer faldt sammen. Min oplevelse af B&W 684 var noget omvendt. Bassen var præcis. stram og kontrolleret samt at den ingen problemer havde med at følge med dobbelt trommerne. Der imod var de lukkede, og ikke nær så detaljerede. B&W 863 var på stort set alle områder, men IMO er de ikke 1100,- /stk. bedre! Hvad der dog overraskede mig ved disse var at de ikke var lige så præcise som 684 i f.eks. Malk de koijns "Malk de koijn går på gymnasium". På nuværende tidspunkt hælder jeg mest til 864'erne, da ydelsen ifht. til prisen er rigtig go' samt at jeg hører mest metal og rock, så har brug for den stærke bas samt den bedre reaktionsevne fra enhederne når det går hurtigt. Derud over skal jeg også ud og høre på DLS R 66 i og Monitor Audio RX 8 i Tapeconnection, som de har på tilbud. Hvad kan jeg forvente mig af disse?
|
| Til top |
|
| |