Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 02:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvornår er ens anlæg et: High End anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
infinity100
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert

Bruger siden: 10 Juni 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hej alle..

Jeg har et stereo anlæg til 60,000 kr. Men hvornår er det et high end anlæg.. er det noget at gøre med prisen,lyden eller hvem der har lavet de enkle ting..? går meget op i hifi men har aldrig tænkt over hvornår man kalder det for et high end anlæg..

Til top Vis infinity100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af infinity100

Gbemi
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Hifi4real

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

High end betyder vel højeste ende og det betyder vel igen at man skal smide mester slatten for at få det der ER high end. Omend alt andet mht lyd og diskussion omkring dette emne er vel noget andet.??? De forskellige producenter kalder vel oftest ders dyreste serie for High end. Ved det ikke, men det er da et interessant spørgsmål.

Måske er det High end når ens eget ønske omkring god lyd er opnået og smertetærsklen for potte månen er nået

Til top Vis Gbemi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gbemi

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Det kommer vel an på om det er 95% tæt på det til enhver tids maximale lydkvalitet eller 95% af den højeste mulige samlede pris.

Derfor vil jeg foreslå vi introducerer to nye begreber:

1. Performance HighEnd

2. Price HighEnd.

Så er det jo nærliggende at lave den parameter vi jo nok alle jagter og danne den sidste og nok mest interressante:

3. Value HighEnd

mvh. M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

High end er dyrt, men prisen behøver ikke og afgøre hvad der er highest end. I mine øjne er det når man nærmer sig grensene for hvor godt det kan blive. Men et anlegg til 2mill behøver ikke at være mer high-end enn et til 200K.

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

infinity100
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert

Sendt: 16 Januar 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Ja.. det kunne godt være man kunne dele det sådan op... men hvornår er et så Price High End osv... jeg kunne ikke rigtig finde ud af noget på nettet....

men tænkte på.. kan man sige det er High end når lyden "virker/lyder" så normalt så muligt..?

prime
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke man kan sætte nogen egentlig beløbsgrænse på hvornår det er high end.

Det er nok meget individuelt hvad man lægger i begreber som low fi, mid fi, og high end, selv begrebet ultra high end har jeg hørt.

Men pris og ydelse er vel afgørende for hvordan man katagoriserer et produkt.

Personligt vil jeg synes at apperater som ligger på den forkerte side af 25.000 kr er high end.

Men som sagt, grænserne er flydende.

Til top Vis prime's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prime

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Ifølge FONAs tilbudavis er det et lille kombianlæg med glasfronter til ca. 4.000,-  Husker ikke fabrikatet.

Men da jeg henvendte mig i butikken, kunne jeg ikke få lov til at høre det og de havde heller ikke noget demorum.

Merlin (Da de eksisterede) havde også en high end subwoofer, faktisk "verdens bedste" - den var fra Bose. Den kunne man ikke engang få lov til at se! "Vi pakker ikke så dyre produkter ud, du må købe den med hjem". Prisen var 2.995,-!

Hvad er så "bedst" - High End eller SOTA (State of the Art)?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Én af definitionerne er 'dyre materialer', hvis man skal kigge på noget af det seneste, der har været udtalt i medierne. 

Gårsdagens highend behøver ikke engang spille lige så godt som nutidens midtfi.
Så man må igennem meget, hvis man vil sjusse sig til god lyd.

En del af det ældre highend ender desværre på genbrugspladserne, fordi ejerne tror at gammelt hifi ingen værdi har.

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Som de andre siger, at det svært og definere.......men osse en ting som ens rum spiller jo ind. Hvis rummet akustisk set er helt ad helvede til, er det jo ikke nødvendigvis High-End lyd man får ud af dyre apparater....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Jeg anser High End for et totalt udvandet begreb...når det er sagt kan ægte High End ligesåvel  opstå i en gammel garage fremstillet af ikke særlig dyre stumper, men konstrueret af nogen som virkelig forstår at få det til at spille. Prisen er ikke afgørende...det er musikaliteten derimod.

mvh 

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

infinity100
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert

Sendt: 17 Januar 2010 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

ja.. jeg synes jeg er ved at få svar på mit spørgsmål..

men stadig lidt uklart..

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg anser High End for et totalt udvandet begreb...når det er sagt kan ægte High End ligesåvel  opstå i en gammel garage fremstillet af ikke særlig dyre stumper, men konstrueret af nogen som virkelig forstår at få det til at spille. Prisen er ikke afgørende...det er musikaliteten derimod.

mvh 

Ja godt bud.

Jeg vel mene ,at hvis en producent har gjort sit ypperste med at udvikle sin bedste serie, kan det vel kalde det mærkets" High End" serie.  

SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

I min verden er det udelukkende lyden, og ikke prisen, der definere om et produkt er high-end eller ej. En Bilka boomblaster bliver jo ikke high-end af, at jeg sælger den for 200k eller mere.
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014

Stenberg
Branchemedlem
Branchemedlem

Terton Audio

Bruger siden: 06 Marts 2005
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

High-end - uha...som repræsentant for en producent skal jeg selvfølgelig passe på med at have en mening om dette!! - men:

Jeg tror grænsen for High-end er flydende...da jeg for snart 15 år siden blev ansat i harman International kan jeg huske, at jeg blev spurgt af den daværende danske koncern chef Niels Jespersen - "nå¨unge mand...hvad synes du så om vores high-end højtalere?" - jeg svarede, ; "jeg synes da, at JBL's Ti250 er en god højtaler" - Niels Jespersen kiggede på mig og smilede let - "jeg tænkte nu mest på vores Everst modeller!!!" - som jeg aldrig havde haft mulighed for lytte til!

I dag er min holdning til begrebet high-end noget mere nuanceret - jeg mener personligt, at det musikalske drive er det vigtigste - at det så ofte er "synonymt" med en større prislab er en anden sag - men det bør ikke være prisen der definere High-end for den enkelte - det skal være glæden ved at lytte til musik.

I dag lytter jeg til et "over" middel anlæg - men det er stadig min glæde ved musik der er det afgørende - og det er også det som altid er drivkraften hos Audiovector når vi lytter til nye modeller.

Husk på at det er interessen for musik der oprindeligt var årsagenen til at vi alle købte et stereo anlæg.

Til top Vis Stenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stenberg

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Der er helt tydeligt så mange forsøg på at definere hvad det begreb reelt dækker over, at det ikke rigtigt kan bruges til noget - og intet som helst siger om noget andet end at High end betyder dyrt - så dyrt at det ikke altid er helt nemt at retfærdiggøre prisen.

Jeg har hørt så mange anlæg efterhånden, at jeg er rystet over hvor lidt der er sket med lydkvaliteten af de bedste anlæg de sidste 40-50 år. I forhold til i "gamle dage" er det eneste, som reelt er sket på det lydmæssige område, at bundniveauet er hævet, sådan, at de billigste anlæg i dag faktisk spiller ganske hæderligt.

At hifi-branchen er i krise og folk ikke i samme grad som tidligere gider at kaste sig over denne hobby undrer mig ikke. Hvorfor betale en formue for noget, hvor det man reelt får af "lydmæssig merværdi" for pengene er begrænset, synes folk at tænke. Der er for meget "bling bling", ord som High-end og State of the art slynger alle producenter omkring sig med, og meget er rent lir og design med det formål at sælge gamle idéer i ny indpakning til en højere pris.

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Snøren
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 13 Oktober 2009
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa..

Alle har jo en mening om dette....osse jeg

Mit eget parameter er, at få det meste ud af det jeg nu vil ofre......om det så er 5000 eller 50000 kroner...så skal jeg da kunne lide lyden fra produktet...Jeg har da osse fundet ud af, at det dyreste heller ikke altid er det bedste, det har vi alle vel....

High end er for mig nået når jeg ikke har løst til, at give slip på lyden og bare vil lytte hele tiden. Så har vi nået det optimale efter min mening.

Hygge

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Mit bud ville ligge som følge:

Der er tre kombinerede ting der viser om det er "High end"

• Lydkvalitet
  • Design
  • Pris

Hvis lyden er god, dvs. at den er behagelig at høre på og ikke irriterer på nogen måde, medmindre man ikke kan lide selve musikken.

Design, en flot højttaler, stilet og moderne i både farver og form. (Eller noget analog), her kan et eksempel være B&W's Nautilus

Prisen viser i sig selv lydkvaliteten, hvor mange penge der er blevet brugt på at lave denne højttaler, forstærker osv.

Men det vigtigste ved en high end højttaler/forstærker osv, er at det lyder godt. Men jeg ved ikke hvor grænsen går mellem high end og ikke high end? Et bud kunne være at der er blevet brugt flere penge på kombonenter og enheder end på materialer til design, da en grim højttaler jo sagtens kan lyde godt?

Design < lyd = high end, i tilfælde af at lyden stadig er upåklagelig

Til top Vis Bungi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bungi

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Det er high-end hvis det forstår at frembringe et smil på læben når man sidder og lytter, hvor man er ægte imponeret over kvaliteten af formidlingen. Det er en følelse det bliver dyrere og dyrere at opnå jo flere gange man opnår den. Men det betyder også at det bliver meget individuelt hvornår noget er high end. Blev det lidt kryptisk? Det lød meget rigtigt da jeg skrev det.

Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

High end er det dyreste fra en kvalitetsproducent.

High end er også en ubeskyttet reklametitulering

State of the Art er det fremmeste frembragt på et givent felt - fx. var Dynavector DV 17 Carat en overgang i starten af 80erne
state of the art indenfor pickupper hvad angår transientvillighed og dybbas.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Det er et markedsføringsord, brugt i flæng af nogle der ikke aner hvad det betyder. Jeg ved det heller ikke.

Og dog, for nogle er det et negativt ladet ord, der betyder dyrt og kedeligt (ingen PRAT) lydende grej
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes