Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvorfor laver man diskanter med så høj hz (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hej alle på hifi4all

Jeg fik stillet et spørgsmål i dag. Om hvorfor man laver diskanter der spiller højre hz-toner end det meneskelige øre, kan høre?

Det er jo ikke unormalt at højttaler-fabrikanter/enheds-fabrikanter laver højttaler, der spiller langt over 20000 hz.

Men nu håber jeg at i kan svare mig på det... På forhånd tak for hjælpen

Hilsen Cesse

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Jeg må sige at jeg ved det ikke med sikkerhed. Men en af mine teorier vil gå at man laver diskanterne til at gå højt i frekvens for at "afrulningen" kommer senere. Typisk begynder enhederne at spille lavere i yderpunkterne af hvad de kan spille af frekvens. Og jo højere en enhed kan spille af frekvens jo senere kommer afrulningen og vil derfor ikke være hørbar. Det er derfor at man opgiver frekvens-vinduet på en højttaler med eks. -3db hvilket vil sige at den spiller op til 3 db lavere for at ramme frekvensen.

En anden teori som nogle personer hælder til, er at selvom øret ikke kan opfange lyden så fanger ens underbevisthed det, og det giver dig en ekstra indsigt i musikken. Jeg ved nu ikke helt om jeg selv tror på det.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig i Ascaris første påstand. Ved at lave et højere frekvensspænd, flyttes de kritiske områder ud af det hørbare område.
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Tror det samtidig er et salgsargument. Mine højttalere som det er nu, spiller op til ca. 15-16 kHz - og det er rigeligt til mig 
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Bl.a. fordi fasen begynder at dreje længe før (altså ved lavere frekvens), amplitudekarakteristikken begynder at rulle af - så der vil ellers være et betydeligt fasedrej ved 20 kHz.
Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Cesse skrev:

Hej alle på hifi4all

Jeg fik stillet et spørgsmål i dag. Om hvorfor man laver diskanter der spiller højre hz-toner end det meneskelige øre, kan
høre?

Det er jo ikke unormalt at højttaler-fabrikanter/enheds-fabrikanter laver højttaler, der spiller langt over 20000 hz.

Men nu håber jeg at i kan svare mig på det... På forhånd tak for hjælpen

Hilsen Cesse

Hej..

Godt spørgsmål. Min overbevisning er, at diskanter som spiller liniært op til f.eks. 40 khz har sin berettigelse. Domer spiller
typisk på til 20 khz, men efterlader efter en kedelig opbrud som tenderer allerede ved 14-15 khz. Det er altså en langt fra
optimal gengivelse af de øverste oktaver. Bånddiskanter kan det der med luft og det liniære, og det er nemt at find en
enhed, som udmærker sig ved, at være linære i hele den arbejdsområde. Der findes gode og dårlige designs med begge
typer enheder, dog vil dome som regel altid være mindre højfrekvent end et bånd.

I spørgsmålet, hvorvidt vi ren faktisk kan gøre over 20 khz, så kan vi godt blive døv, ved massiv påvirkning af støj, som
ligger langt over de antagede 20.000 hz. Mennesker som har gået i fabrikshaller, har oplevet nedsat hørelse, også i det
hørebare område, og har således fået høreskader, præcist som hvis støj havde ligget i det hørbareområde. Oplevelsen af
musikken er en sammenhæng mellem grundtoner og til til disse toner er der overtoner. Disse definerer hvordan vi opfatter
klangen eller efterklangen af et klaver, en stemme, en bas tone. Mange har også argumenteret for LP systemer, hvor vinyl
trods alt, går op til omkring 40.000 hz, ihvertfald så vidt jeg husker. Der findes to typer mennesker, dem som kan høre
flagermus om efteråret, så findes der dem som slet ikke kan høre dem! Som linket fortæller, så ligger flagermusen "skrig" i
området mellem 20.000 - 100.000 hz. Hvorfor jeg kan høre dem, men ikke fruen i huset, så kan jeg ikke fortælle. Mine
gyldne ører må være mere trænede?

http://netnatur.dk/netfauna/pattedyr/arkiv/musik-fra-moerket s-mus/

Personligt bruger jeg, et gammelt sæt JVC højttalere fra 80erne, hvor disse netop har fået lov til blive boende, da de spiller
flot op til 40 khz, og giver hele soundstaget´s en luftighed og frigjorthed, hvor jeg oplever mange domer ikke engang kan
spiller CD-mediet helt op uden en høj grad af forvrængning og opbrud...i dette vigtig område. Det giver en kedelig
højttalere, som generelt vil mangle liv og sammenhæng. Noget som desværre er standard i de fleste højttalere...men der er
kommet en del nye konstruktioner, som udmærker sig ved, at have bånd i en eller anden form, og en potentiel gengivelse
som ligger omkring 40 khz - 0 db...altså linært.

I forbindelse med Super Audio formatet, så blusede debatten lidt op, men uden at 40.000 hz er blevet et mål for industrien. I
det hele taget er der ikke så meget opmærksomhed på området, som der burde være efter min mening. Teknologien er
trods alt tilstede for at tilstræbe mere output, også uden for det "hørebare" område. At man holder fast i 20 khz er en
dinosaurusopfattelse om ørets evne til at opfatte lyd. Vi bude være lidt mere upbeat end tilfældet er!

Cheers

PB      

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, det var også lidt det jeg havde tænk på, men var ikke sikker!

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes