Cesse skrev:
Hej alle på hifi4all
Jeg fik stillet et spørgsmål i dag. Om hvorfor man laver diskanter der spiller højre hz-toner end det meneskelige øre, kan
høre? 
Det er jo ikke unormalt at højttaler-fabrikanter/enheds-fabrikanter laver højttaler, der spiller langt over 20000 hz.
Men nu håber jeg at i kan svare mig på det... På forhånd tak for hjælpen
Hilsen Cesse |
|
|
Hej..
Godt spørgsmål. Min overbevisning er, at diskanter som spiller liniært op til f.eks. 40 khz har sin berettigelse. Domer spiller
typisk på til 20 khz, men efterlader efter en kedelig opbrud som tenderer allerede ved 14-15 khz. Det er altså en langt fra
optimal gengivelse af de øverste oktaver. Bånddiskanter kan det der med luft og det liniære, og det er nemt at find en
enhed, som udmærker sig ved, at være linære i hele den arbejdsområde. Der findes gode og dårlige designs med begge
typer enheder, dog vil dome som regel altid være mindre højfrekvent end et bånd.
I spørgsmålet, hvorvidt vi ren faktisk kan gøre over 20 khz, så kan vi godt blive døv, ved massiv påvirkning af støj, som
ligger langt over de antagede 20.000 hz. Mennesker som har gået i fabrikshaller, har oplevet nedsat hørelse, også i det
hørebare område, og har således fået høreskader, præcist som hvis støj havde ligget i det hørbareområde. Oplevelsen af
musikken er en sammenhæng mellem grundtoner og til til disse toner er der overtoner. Disse definerer hvordan vi opfatter
klangen eller efterklangen af et klaver, en stemme, en bas tone. Mange har også argumenteret for LP systemer, hvor vinyl
trods alt, går op til omkring 40.000 hz, ihvertfald så vidt jeg husker. Der findes to typer mennesker, dem som kan høre
flagermus om efteråret, så findes der dem som slet ikke kan høre dem! Som linket fortæller, så ligger flagermusen "skrig" i
området mellem 20.000 - 100.000 hz. Hvorfor jeg kan høre dem, men ikke fruen i huset, så kan jeg ikke fortælle. Mine
gyldne ører må være mere trænede?
http://netnatur.dk/netfauna/pattedyr/arkiv/musik-fra-moerket s-mus/
Personligt bruger jeg, et gammelt sæt JVC højttalere fra 80erne, hvor disse netop har fået lov til blive boende, da de spiller
flot op til 40 khz, og giver hele soundstaget´s en luftighed og frigjorthed, hvor jeg oplever mange domer ikke engang kan
spiller CD-mediet helt op uden en høj grad af forvrængning og opbrud...i dette vigtig område. Det giver en kedelig
højttalere, som generelt vil mangle liv og sammenhæng. Noget som desværre er standard i de fleste højttalere...men der er
kommet en del nye konstruktioner, som udmærker sig ved, at have bånd i en eller anden form, og en potentiel gengivelse
som ligger omkring 40 khz - 0 db...altså linært.
I forbindelse med Super Audio formatet, så blusede debatten lidt op, men uden at 40.000 hz er blevet et mål for industrien. I
det hele taget er der ikke så meget opmærksomhed på området, som der burde være efter min mening. Teknologien er
trods alt tilstede for at tilstræbe mere output, også uden for det "hørebare" område. At man holder fast i 20 khz er en
dinosaurusopfattelse om ørets evne til at opfatte lyd. Vi bude være lidt mere upbeat end tilfældet er!
Cheers
PB