Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: vienna (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cgj82
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2009
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Har kigget lidt på dette mærke i hjt.

Hvordan kan det med db forklares på en let måde. Jeg har set flere tråde om eks. mahler og hørt disse skulle være lette at trække med db på 90. Er dette rigtig?Har db overhovedet noget at gøre med hvor lette hjt. kan drives?

Til top Vis cgj82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cgj82

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

cgj82 skrev:

Hvordan kan det med db forklares på en let måde. Jeg har set flere tråde om eks. mahler og hørt disse skulle være lette at trække med db på 90. Er dette rigtig?Har db overhovedet noget at gøre med hvor lette hjt. kan drives?

Det fortæller noget om drift effekten, 90 db er cirka middel. db opgivelse og impedans kurven kan fortælle noget om hvor kraftig en forstærker ht'en har brug for.

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Jep

”følsomhed” er en anden måde at sige ”drifteffekt”
-
Hvis en højttaler er opgivet med en ”følsomhed” i stedet for drifteffekt, betyder det at producenten ønsker at informere hvor
højt højttaleren spiller med 1 Watt tilført effekt.

Følsomheden oplyses i ”dB”.

90 dB følsomhed betyder, at pågældende højttaler spiller med 90 dB lydtryk, når den tilføres 1 Watt effekt.

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren

cgj82
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Søren skrev:
Jep

”følsomhed” er en anden måde at sige ”drifteffekt”
-
Hvis en højttaler er opgivet med en ”følsomhed” i stedet for drifteffekt, betyder det at producenten ønsker at informere hvor
højt højttaleren spiller med 1 Watt tilført effekt.

Følsomheden oplyses i ”dB”.

90 dB følsomhed betyder, at pågældende højttaler spiller med 90 dB lydtryk, når den tilføres 1 Watt effekt.

Er 90 db så let drevene eller kræver de meget kraftig forstærkere?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Vedr. mahler så skal der måske ikke så mange watt til for at få dem til at spille højt, men impedansen kan falde ned omkring 2 ohm, så en meget strømstærk forstærker er påkrævet.

cgj82
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2010 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Vedr. mahler så skal der måske ikke så mange watt til for at få dem til at spille højt, men impedansen kan falde ned omkring 2 ohm, så en meget strømstærk forstærker er påkrævet.

Hvor meget mener I man skal op i før en forstærker kan karaktiseres som strømstærk???

Går ud fra den er VA man måler I?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Ja, strømforsyningens størrelse er opgivet i VA, men kondensator bankens størrelse har også indflydelse. Ved ikke hvad en min. størrelse på trafo vil være, men et gæt fra min side vil være en 100W forstærker med en strømforsyning på 1200-1500 VA og en pæn stor kondensator bank, større er dog ønskeligt.

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

cgj82 skrev:

Som en der ejer denne højtaler, kan jeg sige, at de absolut ikke er nemme at trække. Mine er først begyndt at spille optimalt efter, at jeg investerede i en 200w i 8Ω effektforstærker.

Men de spiller som en drøm, forudsat du har et rum med ordenlig akustik, er det ikke et køb du vil fortryde. 

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Det kunne være sjovt at vide hvad det er for en...med impedans-dyk under 3ohm i området 30-60hz forestiller jeg mig ikke noget under 30kg...min 150W 8ohm og ca 600W i 2ohm...kan den ikke klare 2ohm...så glem det. Det vil kun ende i mudder....den højtaler kræver en dyr forstærker, men den er vël heller ikke selv billig.

Jeg regner at man udfra dette indlæg kan udlede man ikke kun kan gå efter f.eks 200W 8ohm, men hvad der er mere vigtig...at forstærkeren er stabil og kan levere stor effekt i 2-3 ohm ellers...rørforstærkere skal kobles i 4ohm udtaget for at der en chance for det går godt.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

pepsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Vil små integreret kunne trække dem.

Eks.

Krell 400xi eller 300i

Nad M3

Bladius Thor

Eller skal der virkelig en Krell FBI på banen

Til top Vis pepsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pepsi

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

pepsi; Krell XI400 skal du være varsom med. Jeg erindrer en test hvor den blev voldsom varm og lukkede ned, når den blev belastet v. 2 ohm.

M3 kender jeg ikke, men udfra "bestykningen" på Bladelius er jeg temmelig sikker på at den nok skal kunne drive et sæt Mahler

Iøvrigt er det vist ganske kendetegnende for alle Vienna, at de kræver godt med strøm for at spille optimalt.

MVH

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

pepsi skrev:

Eks.

Krell 400xi eller 300i

Nad M3

Bladius Thor

Hej, jeg havde M4L på besøg med hans NAD M3, vi prøvede den på mine strauss(næsten samme impedans og følsomhed som mahler), resultatet var at lyden blev meget lys, ikke nogen god sammensætning. Skal det være int forst., så tænk i retning af gryphon, gamut og det vil ikke undre mig om min egen pass også vil kunne løfte opgaven,

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

cgj82 skrev:

Nu er højttalerproducenter generelt notoriske løgnere, Vienna Acoustics ikke undtaget. Selvfølgelig har de ikke 90 db følsomhed, snarere 85-87 db. Læg dertil groteske impedans og faseforløb, så har du en strømsluger af rang. Rørforstærkere? Glem det!

mvh.

Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
pepsi skrev:

Eks.

Krell 400xi eller 300i

Nad M3

Bladius Thor

Hej, jeg havde M4L på besøg med hans NAD M3, vi prøvede den på mine strauss(næsten samme impedans og følsomhed som mahler), resultatet var at lyden blev meget lys, ikke nogen god sammensætning. Skal det være int forst., så tænk i retning af gryphon, gamut og det vil ikke undre mig om min egen pass også vil kunne løfte opgaven,

Strauss er umiddelbart lettere at drive end Mahler. Jeg har uden problemer klaret Strauss med en Krell KAV400xi, men har ladet mig fortælle at den skulle være for lille til Mahler

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

pepsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som har gode erfaringer med enten b&W eller focal. Skulle disse være lettere at køre?

Evt. model nr.

Til top Vis pepsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pepsi

jesper ø j
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

pepsi skrev:

Er der nogen som har gode erfaringer med enten b&W eller focal. Skulle disse være lettere at køre?

Evt. model nr.

Hvis du kun tænker på hvordan de er at trække, så skal du bare have horn.

Til top Vis jesper ø j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper ø j

hifileif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har haft både strauss og mahler og de skal begge have en meget strømstærk forst.gerne 2-300w.i 8 ohm.Jeg har prøvet med en pass x150, det duer ikke den er ikke  stærk nok, når man spiller bare lidt højt begynder lyset i vu metret at blinke .En bladelius thor er ok audia fligth 100 er også fin. mac intosh ma 7000 duer slet ikke,overload lamperne lyser for et godt ord,jeg har selv en bladelius ymer,og den kan virkelig styre dem.pass x350 er også ok.

Leif

Til top Vis hifileif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifileif

Klynk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:

Nu er højttalerproducenter generelt notoriske løgnere, Vienna Acoustics ikke undtaget. Selvfølgelig har de ikke 90 db følsomhed, snarere 85-87 db. Læg dertil groteske impedans og faseforløb, så har du en strømsluger af rang. Rørforstærkere? Glem det!

En Rogue Zeus driver dem nemt og for den sags skyld også et par Rogue M.150.

Jeg driver selv et sæt Mahler med en Zeus, og den driver dem til ug, så nogle rørforstærker kan, andre kan ikke.

Venlig hilsen.

Til top Vis Klynk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klynk

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

cgj82 skrev:

Folk spørg ofte om det virkeligt kan passe at en stor højttaler vil kunne spille højt med en lille forstærker. Og hvis man udelukkende ser på opgivelser og tal fra producenter kan det måske virke fornuftigt at en billig 20 watt's forstærker vil kunne trække et sæt store Cv'ere med en følsomhed på måske 100 db. Men hvis man tænker lidt over det, så vil det betyde de 20 watt skal kunne styre måske 2 store 15" ved voldsomme lydnivauer. En anden ting man også glemmer er at der er fasedrej, returstrøm og det at en stor forstærker har mere magt end en lille, og derfor vil kunne levere et mere roligt lydbillede.

En ting som jeg ihvertfald altid har i baghovedet, er at det er bedre at have en god forstærker på nogle dårligere højttalere, end omvendt. Som det står herhjemme nu, har jeg givet det dobbelte for min forstærker som for mine højttalere, og derfor er det intet problem at højttalerne kan dykke under 3 ohm i bassen engang imellem.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Klynk skrev:

hasselbaink skrev:

En Rogue Zeus driver dem nemt og for den sags skyld også et par Rogue M.150.

Jeg driver selv et sæt Mahler med en Zeus, og den driver dem til ug, så nogle rørforstærker kan, andre kan ikke.

Venlig hilsen.

Nu leverer den forstærker over 100 watt, hvilket klarer noget af følsomhedsproblemet i Vienna HT'erne, men det gør ikke noget for dæmpningsfaktoren der er helt elendig for en rørforstærker ned under 4 ohm. Så er der jo også problemet med at sætte mange udgangsrør i parallel...  

Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes