Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Rummets størrelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Nu har jeg læst igen at leverandøre til en messe brokker sig over rummene. Nogle siger at højtalerne ikke passede til rummet.

Nu er det jeg spørger om noget og i stedet for at sige jeg spørger dumt så vil jeg gerne have nogle svar med lidt viden på som underbygger tingene.

Jeg ser det sådanne at kan en højtaler flytte luften korrekt så kan den det i alle rum. En stor højtaler kan altså godt flytte luft i et lille rum, men hvorfor siger mange så det bliver dårligt hvorfor kan den store højtaler ikke flytte luften i et lille rum ude det bliver ødelagt ? Jeg kan godt se logikken i at et lille højtaler ikke kan spille en håndboldthal op fordi den mangler fysikken, men den med at en stor højtaler ikke dur i et lille rum forstår jeg ikke.

Jeg har selv 2 stk 8 tommer basser i mit rum og der er inge slinger i valsen, men oki mit rum er meget dæmpet. Jeg har tunet adskellige anlæg sidst en B&W 703 den store gulv højtaler i et lille 11kvm rum og her fungerededet også fint.

Mine erfaringer siger altså at er udstyret af en god kvalitet specielt højtaleren, så kan en stor højtaler LET spille i et lille rum, og man kan endda få meget mere attack og nærdværd. Så jeg mener det kun kan skyldes dårlige konstruktioner hvis en stor højtaler ikke kan spille i et lille rum da små rum har det med at afsløre fejl og mangler bedre end et stort rum. I et stor rum kan dårlig lyd lettere "gemme" sig hvor man i et lille rum får den upræcise bas og dårlige lyd lige og kontant kastet i synet.

Så mit råd er lav noget ordentligt udstyr og højtalere så kan det sagtens spille i små rum.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Principielt kan en stor højttaler godt spille fint i et lille rum, dog skal man tænke på følgende:

1. Ordentlig dæmpning af rummet

2. Flervejs højttalere kræver en hvis lytteafstand, for at lyden fra de forskellige enheder "flyder sammen"

Eventuelt kan en diagonal opsætning bruges, for at undgå stående bølger m.m. Virker faktisk også fint selv i større rum.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 06:05 | IP-adresse registreret  

+ at det punkt hvor den rumbetingede basforstærkning begynder at vise sig ligger højere i frekvens for små rum i forhold til store, afhængigt af rumdimensioner selvfølgeligt. Jeg tror iøvrigt at det ofte er årsagen til at folk 'disker' store højtalere i små rum - bassen bliver for voldsom.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Hejsa

Mine erfaringer siger altså at er udstyret af en god kvalitet specielt højtaleren, så kan en stor højtaler LET spille i et lille rum, og man kan endda få meget mere attack og nærdværd. Så jeg mener det kun kan skyldes dårlige konstruktioner hvis en stor højtaler ikke kan spille i et lille rum da små rum har det med at afsløre fejl og mangler bedre end et stort rum. I et stor rum kan dårlig lyd lettere "gemme" sig hvor man i et lille rum får den upræcise bas og dårlige lyd lige og kontant kastet i synet.

Ej jonas det er den værste gang bla bla jeg længe har hørt .

Hvis du har en stor speaker den skal have plads , og du får klart flere dejtaler , bare det din bund kan spille frit giver meget .

Nu har jeg haft rum fra 18m2 til 70m2 og klart bedst med 70m2 , men det gør så også at små højtaler død helt ud i sådan et stort rum .

Med store højtaler skal have plads du skal have en hvis afstand mellem dem og der hvor du lytter , bedst sådan 1/3 højtaler dig 2/3 så er der 1/3 til bagvægen .

Og der er intet der gemmer sig i store rum .

Men prøv du bare at smide en big jmlap i din stue det skal nok køre , er det fordi du vil have en stor speaker i dit rum ? , for hvis kan få en big speaker til at spille i et rum på under 20m2 så vil jeg høre det . 

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Hvis du har en stor speaker den skal have plads , og du får klart flere dejtaler , bare det din bund kan spille frit giver meget .

Nu har jeg haft rum fra 18m2 til 70m2 og klart bedst med 70m2 , men det gør så også at små højtaler død helt ud i sådan et stort rum .

Med store højtaler skal have plads du skal have en hvis afstand mellem dem og der hvor du lytter , bedst sådan 1/3 højtaler dig 2/3 så er der 1/3 til bagvægen .

Men prøv du bare at smide en big jmlap i din stue det skal nok køre , er det fordi du vil have en stor speaker i dit rum ? , for hvis kan få en big speaker til at spille i et rum på under 20m2 så vil jeg høre det . 

Hejsa jeg skal da have en stor 4vejs eller er det en 5 vejs højtaler til test om nogle uger så kan du jo komme forbi.

Det jeg mener lidt er at en stor upræcis højtaler bulder løs men det høres ikke så let i et stor rum men i et lille rum afsløres det prompte. Men er den præcis så gør det ikke noget at rummet er lille, men det er altså det jeg har erfaret.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
jensen skrev:

Hejsa jeg skal da have en stor 4vejs eller er det en 5 vejs højtaler til test om nogle uger så kan du jo komme forbi.

Det jeg mener lidt er at en stor upræcis højtaler bulder løs men det høres ikke så let i et stor rum men i et lille rum afsløres det prompte. Men er den præcis så gør det ikke noget at rummet er lille, men det er altså det jeg har erfaret.

Hvem snakker om er stor upræcis højtaler , vi snakker om en der virker .

Jeg tro mere det er forbi du skal til at forsvare at du vil have en stor speaker i dit lille rum , glem det .

Et stort system skal have plads for at få den rigtig sound og når det er på plads kan du selv spille med .

Få du den til at spille på 20m2 så bliver du en kendt mand , ja hvad med denne

Det vil jeg høre , jeg ville ikke engang købe dette par PRO da jeg er bange for at de er for store til min stue

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

-

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Mine erfaringer.

Har eksperimenteret en del efter jeg opgraderede til nogle væsentligt større højttalere.

Har en vinkelstue med ydervægge på 8,2 m. og en bredde på ca. 3,5 m.

Før spillede jeg på tværs i den ene ende af stuen i et rum på 3,5x5 m. efter fruens ønske, men har siden flyttet en del rundt og prøvet andre løsninger.

Erfaringer:

Der skal være pæn afstand fra Højttaler til bag- og sidevæg. Jeg kører pt. med ca. 1 m. til bagvæg (varierer fra 0,5 m. til 1,5 m. idet der er en kanap bag mine spearkers - med vinklede sidevægge).  Der er ca. 75 cm til sidevæggen (kører med noget vinkling på højttalerne "toe-in").

Der sal stilles samme krav til lyttepositionen ... den skal også være godt fri af væggene. Dette glemmes ofte ... og konsekvensen er forstærkning af visse frekvensniveauer og en dårligere rumoplevelse. Jeg har pt. en afstand på 3,5-4 m. til bagvæggen bag min lytteplads.

Afstanden mellem lytteplads og højttalere afhænger meget af højttalernes højde, og konstruktion. Hvis der er tale om flervejs speakers på mere end 1 m. højde. så skal man have en pæn afstand før lydbilledet falder på plads .. ifølge min erfaring. Jeg har 2 - 3 m. efter justering ... lige i overkanten vil nogen mene, idet afstanden mellem højtalerne er 2 m. Men i praksis fungere en lidt større afstand bedre.

Så Enig Jensen

SATMIT

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Det er klart, at det er lytterummets dimension, som er afgørende for rumresonansen/det ekstra bastilskud, jo mindre rum des kortere lydbølger er der plads til, inden de snubler over hinanden og kortere lydbølger er af højere frekvens. Højttalere af uni-Q/dual concentric typen kan aflyttes på nært hold, underordnet højden af højttaleren. 2-vejs er bedst i ca 2,0-2,5meters lytteafstand, medens 3,4 og 5-vejs skal have en længere lytteafstand, for at lyden ikke skal springe, når der gåes op eller ned i frekvens og en anden enhed helt eller delvist overtager. Højttalere skal købes efter lydidealet og størrelsen på modellen må bero på, hvor stort et lytterum man har eller regner med at få i en nær fremtid!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes