Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 06:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 15 HZ - hvilken sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gobbel600
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Hey, tiden er ved at komme hvor jeg vil supplere mit setup med en subwoofer. Anlægget består af en Cambridge 640 surround
fætter, QLN 606 front, QLN 612 bag, QLN FS600 center. Højtallerne går temmeligt dybt, så subben skal gå virkeligt dybt. Mht
sub er jeg "ligeglad" med hifi korrekthed. Det vil jeg kun have når jeg hører musik - som jeg som udgangspunkt vil høre uden
sub. Subben skal bruges til film og skal sparke
røv. Jeg vil meget gerne selv bygge, og er stødt på Earthquake der jo levere nogle heftige sager. Men hvad er der ellers? Mit
lytterum er ca. 30 m2 og jeg har ikke nogle pladsmæssige hensyn at tage mht sub. Jeg overvejer også om jeg skal udnytte de
12" der sidder i QLN 612'erne som sub ved at købe to sub forstærkere - en til hver.

Lad mig høre fra jer :-)
Til top Vis Gobbel600's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gobbel600 Besøg Gobbel600's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

Tjah, en 12" el. 15" med slaveenhed(er) (Earthquake kalder dem 'slaps') burde kunne give dig det ønskede - der skal jo et vist niveau til, før så lave frekvenser bliver interessante.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Når du nævner 15Hz, så tænker jeg IB

Specielt når du er frisk på at bygge selv.

Nu er det jo langt fra sikkert at du har muligheden for det, men hvis du har, så prøv

Bare google IB sub - så kan du selv kigge videre.

Hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Gobbel600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Hey,

Mollecon - tak, dem synes jeg selv ser sjove ud. Er bare i tvivl om jeg "kan finde ud af" beregningen"

Meier - har læst lidt. Det ser også interessant ud. Meget endda. Men jeg tror jeg der også er i tvivl om jeg er i stand til at
beregne svinet korrekt.

I begge tilfælde skal jeg nok bruge i det mindste volumen og enheder. Resten er jo barnemad.

Tak for hjælpen indtil videre.

Vh Andreas
Til top Vis Gobbel600's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gobbel600 Besøg Gobbel600's Websted

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

prøv at kuntakte Holger4 han har en kæmpe stor sub i sit system mener det er en 18", det kan være det er noget du kan bruge

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66571&K W=Jensen100

Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Gobbel600 skrev:
Hey,

Mollecon - tak, dem synes jeg selv ser sjove ud. Er bare i tvivl om jeg "kan finde ud af" beregningen"

Meier - har læst lidt. Det ser også interessant ud. Meget endda. Men jeg tror jeg der også er i tvivl om jeg er i stand til at
beregne svinet korrekt.

I begge tilfælde skal jeg nok bruge i det mindste volumen og enheder. Resten er jo barnemad.

Tak for hjælpen indtil videre.

Vh Andreas

Thomas fra Earthquake Sound skal nok kunne være behjælpelig udregningerne, hvis du spør' pænt

Held og lykke med projektet!
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Ved du hvad bølge længden er på en 15Hz tone.
Ved du hvor meget strøm der skal til for at styre en enhed der skal give en 15Hz tone.
En ægte 15Hz tone er jo umulig at gengive i en normal stue.
Carsten

Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

Gobbel600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten,

Nej det gør jeg ikke. Men det var for så vidt heller ikke spørgsmålet. Et fornuftigt alternativ er selvf. velkommen og om det er
15, 16, 17, 18, 19 HZ der er målet er ikke kritisk. Men jeg vil have linier basgengivelse ned til noget der er markant under det
mine højtallere kan gengive. Og du kan jo få flere færdige Subber der kan gå derned. Jeg efterlyser muligheder, og EVT. vil jeg
bygge selv da jeg elsker det, men ikke nødvendigvis.

Tak for inputet :-)

Vh Andreas

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har bygget en subwoofer med en Earthquake DBXi15 enhed (15").

Den kommer nu meget tæt på de 15Hz med pænt niveau.

Du kan se den her: LokaAudio

Hvis den sættes sammen med en SLAPS som @mollecon nævner, så er du vist ved målet.
Og der er absolut BAS for alle pengene der!

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

OK
Du har ret der findes da subs der kan.
Men de er bare ikke til at betale.
Og er meget store.
Ved godt der findes en del der påstår deres eks 12" kan det hele og lidt til.
Men når det kommer til stykket går de i stykker ved forsøget.
Carsten

Gobbel600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hej Daniel,

Uanset om den gør eller ej så respekt for en flot udførelse. Imponerende finish (ud fra billederne)! Hvilken forstærker har du
valgt til den og har du prøvet at måle frekvensgangen?

Vh Andreas

Gobbel600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hej igen Carsten,

Jamen fortæl mig hvad der skal til istedet for at fortæl mig det er svært. Så må jeg jo vurdere om det er inden for de
muligheder jeg har finansielt, fysisk o.s.v. :-). vi skal have alternativer og muligheder på banen.

Vh Andreas

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Enig.
Carsten

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

@Gobbel600
Forstærkeren er en Earthquake IQ600 - men vil anbefale deres større model, eller bare generelt en kraftigere model - for forstærkeren giver op før enheden.

Jeg bruger en Velodyne SMS-1 rumkorrektion, hvor jeg også kan måle frekvensgangen, og her viser den -6dB ved 15Hz, 0dB ved 20Hz.

Det er ganske fint.

Man er heller ikke i tvivl om at der sker noget i de dybe frekvenser. Den levere en fysisk side til film, jeg sjældent har hørt. Testtoner afslører da også meget stort output ved 20Hz - dvs. man kan ikke rigtigt høre subwooferen, men man kan tydeligt mærke vibrationer, og tydeligt høre lyde fra hele huset, da vibrationerne får det hele til at svinge.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Skal dog lige kommentere finish, for den er faktisk ikke så imponerende, som den ser ud på billederne

Den er kun grundet. Så den hvide farve er grunder

Den skal dog kun lige slibes med lidt sandpapir, så er den klar til lakering i ønsket farve.

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Ok.
Jeg prøver.
Jeg har selv haft div subs. Der blev tit påstået de kunne gå langt ned . men men NEJ
Nu skal man jo også lige ha noget musik film der går så dybt.
Men en aften blev jeg og nogle af mine venner inviteret i Grundtvig kirken.
Det orgel kan gengive en helt ren 17Hz tone i sit meget Lange kirke rum. meget langt.
Da organisten trådte på bas pedalen slutttede alt samtale en så ren dyb tone som lige næsten kunne høres på grund af div overtoner og at man kunne mærke de anslag orgel piben gav Gik det op for os at dette kunne vi nok aldrig betale os fra. Så nu har jeg KUn to 18" subs som kan spille en 17Hz tone meget højt Men det kommer aldrig bare lidt i nærheden af hvad jeg oplevede i den kirke .
jeg er sikker på ringer man til kirken og spørge om en Demo får man nok en.
Carsten

Gobbel600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Daniel - hehe nice. Jeg er ikke ude efter at skulle smide 120 db igennem stuen ved 20 hz og spiller sjældent specielt højt så jeg
tror det er nok watt for mig. Det er samme forstærker jeg havde tænkt mig at købe. Umiddelbart lyder det jo næsten som om
det er det jeg er ude efter. Synes IB Sub byggeriet lyder ufatteligt spændende men jeg skal nok flytte inden for ikke så lang tid
og så vil en løsning som din nok være en del mere fleksibel. Med lidt hurtig hovedregning er vi jo stadig under 10000 og der er
ikke mange muligheder med færdige subber der tilbyder det samme.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Du kunne også overveje exodus audio... De har både 12",15", 18" og endda 21" subs, som skulle kunne levere varen, af hvad jeg lige har hørt. Der er også slaveenheder til dem alle, dog ikke 21" endnu.

Jeg kunne gode selv tænke mig, at lave en sub af 18", hvis jeg en dag kan finde pengene og tiden til det.

Dette er den skandinaviske forhandler: http://www.speakerworld.nl/index.php?option=com_virtuemart&a mp;Itemid=109 

Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Det lader til, at den gamle 'rum kan ikke indeholde lyd hvis bølgelængde er større end rummets længste dimension' -myte er lidt i spil her. Men den holder ikke, der sker simpelthen det ved så lave frekvenser, at rummet som helhed tryklades - og det kan faktisk føre til et betydeligt højere lydtryk, end man ville forvente, bedømt ud fra f.eks. en højtalers dybbasformåen.

Det betyder ikke, at din oplevelse ikke er reel, Lassencad. Store rum giver simpelthen en fysisk oplevelse, som alm. beboelsesrum har meget svært ved at konkurrere med. Jeg har oplevet noget tilsvarende som du, og det var endda 'kun' i en lille landsbykirke .

Man bør erindre sig, at vores øres følsomhed ved så lave frekvenser, som vi taler om her, er meget lav. Vi mærker dem før vi hører dem (15 Hz hører vi nok slet ikke, den er under grænsen for vores toneområde). I forhold til bas højere oppe, som osse sagtens kan give en kropslig oplevelse, er det selve rummets (tilsyneladende) vibration, og følelsen af næsten at kunne tælle svingningerne, der kendetegner kraftig dybbas.

Jeg mener nok, man kan komme dybt ned med kraftige lydtryk med moderne subs - men at reproducere oplevelsen af at være i et stort rum, det er en anden snak.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt lave 15hz i min stue  

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling