Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ændring af basport (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

Jeg mangler lidt indput til ændring af størrelsen på basport. Det hele er ellers ok og funktionelt, men selve volumen bliver ændret ved der kommer 2x8 liter bokse ind og så vil jeg gerne kompenserer portens størrelse.

Glem den normale port med et rør - her er det et lukket rum, hvor del af hjørnet er afskåret - og den del der skal ændres.

- Ikke en woofer men funker noget deraf - og den er trimmet korrekt ind med nuværende port.
- Bas triller gerne (vitalt i den lave ende) med 32 Hz og alt over 7-800 Hz uden betydning.
- Rumfang 248 liter, minus volume af 15" højtaler + andre stumper på 4-5 liter.
- Og jeg mister nu  ~18 liter rumfang - 2 * 8 + det løse til forstærker etc.
- Nej ingen data for højttaler,  Alnico magnet fra den gang man brugte gode stumper - findes ikke for den specielle basse her.

Jeg kan ikke bruge alle de fine regnesystemer til HiFi-kasser - så skal hele opbygningen jo laves om med rundt hul, rør etc. og det er umuligt med den her konstruktion -  og mangler en nem tommelfingerregel til at snitte/tilpasse afskæringen i hjørnet.

Nogen der har et kvalificeret bud

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

blipblob skrev:
18 liter ud af 248 er så lidt så jeg slet ikke ville gøre noget

Afstemningen vil ligge lidt højere, men når der ikke er data på enheden, vil alt blive et gæt og sikkert forkert.

Skulle der gøres noget, skulle porten måske være en anelse længere.

Men som sagt ville jeg slet ikke gøre noget

Tak for det blipblob - du er jo nær min første indskydelse - men der er jo kvikke gutter her, så måske overser jeg noget. Bedre at spørge end bagefter spilde en masse tid med at splitte det hele af endnu engang 

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Blipblob har ret. Du kan evt. forberede dig lidt, ved at gøre det muligt at spærre en del af portarealet af udefra. Så kan du starte med uændret port, og dæmpe den lidt, hvis den bliver buldrende.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2010 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Blipblob har ret. Du kan evt. forberede dig lidt, ved at gøre det muligt at spærre en del af portarealet af udefra. Så kan du starte med uændret port, og dæmpe den lidt, hvis den bliver buldrende.

Var også med i mine overvejelser mollecon, men port etc. er ikke tilgængelig udefra - den går til et andet kammer indvendigt. Det er en sag med størrelse og vægt, som selv en velvoksen mand ikke tumler rundt med. Først hjul under den, flyttes ud så man kan komme til bagsiden, derefter utallige skruer og bagklædning af, og så kan jeg 'indstille' - skruer på igen etc. - ingen nemme løsninger.

Tror jeg fabrikerer en stump plade, laver en udfræsning ved hjørnet den kan ligge i og + par spor pladen spændes og glider i.. nem eller en halv løsning giver nye problemer, hvis jeg om et par mdr. er utilfreds med lyden og finder på at proppe mere ind eller fjerne noget.

Ja skrumlet her er til at lave musik med, har en WAF på minus 4711 (turbo skilsmisse ) og er ikke til at afspille andres superhit på  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes