| Forfatter |
|
Nicolai Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 01 Marts 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ved delefilteret på mine Snell J/II sidder der en skydemodstand til at justere diskantniveau med. Hvordan justerer man den - og hvordan skal man måle på den for at matche de to højttalere?
Hvis jeg måler ohm henover den er der ikke den store forskel på om den er justeret i den ene eller anden retning?? Den måler ca. 5,2 ohm uanset.....
Er der nogen der har nogle tips? - gerne med en forklaring på om det ændrer ved andre karakteristika på højttaleren.
vh Nicolai __________________ Musikken skal slippes løs- ikke kontrolleres.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 01 Marts 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor vil du justere dem? Du kan være tæt på at ødelægge en ellers fin højttaler...
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 01 Marts 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
som jeg har set det skal du måle vor ledningerne er lodet på, på nogle er der kun to lode stedere og andre modeller er der 3 lode steder så jeg vil tro at du skal måle fra venstre og til den der er i midten vis der er 3 lodestedre kan man vist måle fra bege sider til den der er i midten, vis man ser på de forskælige dele fildter fra snall og audio note så skulle det vis være nemt
|
| Til top |
|
| |
Nicolai Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne dæmpe diskantniveauet lidt, da jeg synes de er lidt for meget tilstede i toppen. Jeg spiller sideløbende på et sæt J/III, de klarer altså toppen lidt mere glat end J/II. Men til gengæld er J/II mere punktlig og præcis, så det ville jo være lækkert hvis jeg kunne få det hele til at gå op på J/II´eren.
Selvom jeg justerer på niveauet, kan den vel altid sættes tilbage igen?
vh Nicolai __________________ Musikken skal slippes løs- ikke kontrolleres.
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
|
| Sendt: 01 Marts 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nicolai skrev:
|
Jeg vil gerne dæmpe diskantniveauet lidt, da jeg synes de er lidt for meget tilstede i toppen. Jeg spiller sideløbende på et sæt J/III, de klarer altså toppen lidt mere glat end J/II. Men til gengæld er J/II mere punktlig og præcis, så det ville jo være lækkert hvis jeg kunne få det hele til at gå op på J/II´eren.
Selvom jeg justerer på niveauet, kan den vel altid sættes tilbage igen? ja det vil jeg da mene
tag et billed for du gør noget så kan du altid gå til bage til udgangs pungtet og starte forfra sådan vil jeg gøre med de der sneller man skal vist ikke rode formeget på dem alt skulle jo være udmålt til det optimale
vh Nicolai |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
|
| Sendt: 01 Marts 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 01 Marts 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du burde ikke begynde at pille ved den modstand! Modstanden justerer diskantens følsomhed så den matcher Snells reference. Du kan kun justere den ved hjælp af måleudstyr (lydtryksmåler). Modstanden måles mellem den variable del og den faste del af skydemodstanden, der hvor ledningerne er loddet på.
Du bør så vidt muligt justere den tilbage i den oprindelige position. For at justere diskantniveauet sætter du en effektmodstand i serie med diskantterminalen bag på højttaleren. Værdien skal formodentlig være 2-4 ohm. Prøv at lytte dig frem til den værdi der passer dig bedst. Når du har fundet den bør du erstatte dem med et par modstande i god kvalitet i samme værdi. Jeg brugte samme fremgangsmåde da jeg havde EII. Skydemodstanden i delefiltret sidder i serie med terminalen, så det svarer til at justere på den. Forskellen er bare at du ikke ændrer på kalibreringen af højttaleren. Hvis du mister for meget af den øverste diskant kan du sætte en lille kondensator på et par mikrofarad i parallel med modstanden.
|
| Til top |
|
| |
Nicolai Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for nogle rigtig gode og brugbare svar!
"Problemet" er at den variable del af modstanden (den "bøjle" der skydes frem og tilbage på modstanden) slet ikke er loddet med i kredsen. Ledningen fra terminalen er blot loddet på i den ene ende af skydemodstanden, og den anden ledning helt ude i den anden ende af modstanden. Altså max. modstand såvidt jeg tolker det? Sådan er det på begge to. Hvis skydemodstanden skulle have en funktion, altså en kalibrering fra Snells side, skulle "bøjlen" vel være loddet med så modstanden kan varieres?
Mvh Nicolai __________________ Musikken skal slippes løs- ikke kontrolleres.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har fuldstændig ret. Gad vide om der er nogen der har pillet ved dine højttalere eller om de er lavet sådan fra fabrikken? Kan du se om der har været loddet på den variable del af modstanden?
Bortset fra det så kan min metode til dæmpning af diskantniveauet stadig bruges. Jeg mener at jeg brugte en værdi på ca. 3 ohm på mine EII. Modstanden var parallelkoblet med en kondensator på et par mikrofarad for at bevare niveauet i den øverste diskant.
|
| Til top |
|
| |
Nicolai Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ene har det sådan fra fabrikken (der var forsegling henover modstanden), den anden har aldrig været loddet på bøjlen. Så - modstanden til diskanten er altså pt. ca 5,2 ohm på begge. Lidt spøjst?
Der er tilmed skiftet diskant og woofer på den ene af dem, så der sidder henholdsvis en brun og en sort diskant i dem. Udover dette var den ene woofer fra Seas (!?) og den anden fra Vifa, så der har altså været pillet i dem førhen. Begge woofere var mørnede, så jeg har sat to nye JIII woofere i. Mener kun de er matchet til 0,5 dB, altså er der ikke behov for korrektion på delefilteret i den henseende. Correct me if i am wrong!
Jeg har fået fat i to 2,2 ohms effektmodstande som jeg vil eksperimentere lidt med, så må vi se om det giver den ønskede balance.
__________________ Musikken skal slippes løs- ikke kontrolleres.
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
|
| Sendt: 02 Marts 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ser ud til du lige skal have fat i nogle der har styr på de der Sneller, prøv se om du kan finde nogle her inde der kan hjælpe dig her, prøv at smid nogle billeder af dellefildteret af dem begge og frondt så folk kan se hele højttaleren det vil hjælpe meget
|
| Til top |
|
| |
MSG1979 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 646
|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den brune diskant er fra 1 og 2´erne. på 3´erne kommer der sorte diskanter.
Skydemodstanden er reguleret efter Snells reference, men er der pillet i den, så må du til at måle dig frem ;)
Jeg har i en tråd taget billeder af et par af de delefiltre jeg har tjekket igennem. Det er dem her
http://i9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/DSC02756.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/DSC02456.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/DSC02461.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a57/MSGDiller/DSC02457.jpg
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 09 Juni 2010 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skydemodstandene blev brugt til at justere hver enkel højttaler så de lød ens med reference højttaleren hos Snell fabrikken,
som Nesdam også oven over forklarer. Med forskelle i komponent værdier - både i delefilteret og selve enheden brugte Snell
denne metode til at matche højttalerene til deres berømmede "halv-dB" matching. Det er heller ikke altid at der er samme
mængde eller type dæmpemateriale i hver højttaler. At få dem tilbage til original tilstand kan ikke lade sig gøre undtagen ved
at sende hele højttaleren tilbage til Snell, men de er som bekendt ved at lukke, så fremtiden for service ser uklar ud.
På de større modeller (og i Peter Snell's levetid) trak de kabler fra enhederne hen til delefiltrene placeret på skødet af Peter
Snell i lyttepositionen, hvorpå han så loddede lidt kondensatorer af eller på og justerede skydemodstandene til højttalerene lød
rigtigt – det var ihvertfald rygtet.
|
| Til top |
|
| |
MSG1979 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 646
|
| Sendt: 09 Juni 2010 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er noget skidt når der er pillet i filteret. Enhederne kan man altid skifte hvis man vil punge ud. Jeg har lige forhørt mig på
et sæt basser fra Snell, da de skumkanter de laves med i DK er uden limdæmpede kanter og så kan originale kanter ikke
skaffes, men kanter med anden "bue" mål bruges hvilket giver anden slaglængde åp bassen :( De koster 149 dollars stykket
hvilket er fair nok, men forsendelsen er steget fra 65usd til 179usd. Så det render op når der kommer moms på :(
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
|
| Sendt: 09 Juni 2010 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|