Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Beovox S60 – Kan de reddes? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bent-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen

Jeg har lige købt et par Beovox S60. De er gamle og godt brugt, men burde stadig kunne spille.
Det er en højtaler med 4 enheder:

Woofer: 25cm
Phase link unit: 12.5cm
Mid-range unit: 5cm
Tweeter: 2.5cm

Til min store ærgrelse opdagede jeg hurtigt at Mid-range og Tweeter ikke giver lyd fra sig på den ene højtaler. Så mit spørgsmål lyder: Hvad er mest sandsynligt, er det at de to enheder er i stykker, eller er det måske delefilteret der færdigt? Jeg har overvejet at det måske er de 35 år gamle kapacitorer i delefilteret der er færdige. Men har i nogle gode bud på hvad der kunne være problemet og om jeg evt. har nogen chance for at lave det.

Desuden er højtalerne købt så billigt og så langt væk at det ikke kan betale sig at lade handlen gå tilbage.

En sidste ting. Jeg har hørt et rygte om B&O på et tidspunkt indså at de brugte for gode komponenter i deres produkter så de holdt for længe, og derfor begyndte de at bruge ringere komponenter. Er det rigtigt? Og hvis det er hvornår skete det så?

Til top Vis Bent-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent-B

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Kondensatorerne KAN godt være færdige. Hvis du er heldig... (de kan nemt skiftes med nye, såfremt du kender værdien på dem). Du kan prøve at tjekke de to mistænkte enheder med et lille 1,5 volt batteri, brug en kondensator i serie ved testen. De skal reagere på tilført spænding, give et lille 'blob' og/eller knase.

Desværre er højtoneenhederne som oftest dem, der bliver brændt af på højtalere . Så de er nok gået heden. Diskant- og mellemdomen ser ud til at være henholdsvis Peerless og Philips enheder, ret udbredte på den tid. Måske kan du finde erstatningsenheder 'derude'
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Bent-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2010 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret! Jeg gav det et skud med et batteri og der var liv i begge enheder så det er nok kapacitorerne der er færdige. Deres værdier står tydeligt påskrevet så nu er det bare at finde ud af hvilke der er færdige. Nogle gode tips til det?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 06:01 | IP-adresse registreret  

Du kunne evt. prøve at tage enhederne fra den defekte højttaler og montere i den der er ok. Så finder du ud af med sikkerhed om de er ok. Batteritesten viser at de ikke er afbrudte, men ikke om de evt. forvrænger.

Når du er sikker på at alle enheder er ok, synes jeg at du skal skifte alle 7 elektrolytter i begge delefiltre. Husk at det skal være bipolare elektrolytter. Hvis du kun skifter i den ene højttaler, kan du risikere at den spiller højere i diskant og mellemtone end den anden, da elektrolytterne måske er halvdårlige selvom enhederne spiller. Spoler og modstande fejler sansynligvis ikke noget, medmindre du kan se på dem at de har været meget varme.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Hej Bent B

Inden du går på jagt efter nye enheder så prøv lige at se denne hjemmeside, som omhandler reperation af mellemtone-enheden Philips AD 0210 SQ

http://www.mfbfreaks.com/reparatie/tips/ad0210/index2.htm

Jeg har selv fornyligt købt et sæt Beovox S 75 (de samme enheder i en lidt større kabinet), de er i virkelig god stand og alle enheder er OK.
For en sikkerheds skyld målte jeg alle kondensatorer i delefilteret med et gammelt instrument til måling af elektrolyt kondensatorer. Den kan måle både kapasitet og tabsfaktor. De fejlede absolut intet. Godt klaret efter så mange år, så som Mollecon skriver skal du nok være heldig hvis det kun er en defekt kondensator.
Jeg mener diskanten er en Peerles KO 10 DT, hvis du skal ud og søge en erstatning

Jeg har en service-manual på pdf. fil, hvis du skulle få brug for det

[Edit:]  Sorry - havde ikke lige bemærket at du havde konstateret at enhederne er okEmbarrassed

Mvh
Per H

Til top Vis D.Duck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.Duck

Bent-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2010 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu målt spændingerne over alle kapacitorene under brug og der var liv i dem alle. Det fik mig så til lave en lidt grundigere undersøgelse af de to enheder og jeg kan nu konstatere at det er dem der er helt færdige. Så nu skal jeg have fat i nye enheder. Mollecon nævnte at de lignede Peerless og Philips enheder. Hvis man vil skifte dem er det så strengt nødvendigt at det er de helt samme enheder, eller ville det også gå hvis det bare var nogen med samme specifikationer?

Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af hvilke enheder dette er og hvilke specifikationer de har så jeg kan finde nogle nye. Mange tak

Bent-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Hov jeg havde ikke lige set dit indlæg D.Duck. Det var så enhederne der var færdige, så nu skal jeg have nye. Tak for informationerne om diskanten, nu har jeg en bedre chance for at finde en ny! Jeg ville være meget interesseret i den omtalte service manual eftersom de der ikke er stor forskel på S60 og S75

D.Duck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hej igen

"Filler" enheden som B&O kalder den, er helt sikker en Philips AD 5060/W8 og diskanten mener jeg helt bestemt, som nævnt, er en Peerles KO 10 DT.

Du er nok nødt til at bruge de originale enheder, hvis ideen med en faseliniær højttaler skal bevares. Delefilteret er 100% afstemt til disse enheder.

Send mig din E-mail adresse, så får du manualen over S60

Mvh
Per H

Til top Vis D.Duck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.Duck

Bent-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Mange tak! Så nu er det bare at gå på jagt efter disse enheder. Hvis det er bedst at benytte original enheder, er der så nogen der kender gode hjemmesider eller butikker hvor der handles med ældre lydudstyr hvor man kunne lede?

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Philips mellemtonen er jo den "berømte" fra Snell A, den er vist ikke så nem at få fat i.

Det ser dog ud til at man kan købe et par på Ebay :

http://cgi.ebay.de/Vintage-Philips-AD-5060%2FW8--Mittelt%F6n er-Paar-%2F-Pair-(6)_W0QQitemZ380202406931QQcmdZViewItemQQim sxZ20100131?IMSfp=TL100131179004r23537

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Bent-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hej igen

I min jagt på de nye enheder indså jeg hurtigt hvad den nemmeste løsning var: Få fat i et par andre Beovox S60 og brug reservedele fra dem (hvis de da ikke virker ordenligt i sig selv!) Så jeg fandt en i den blå avis der gerne ville af med et par Beovox S60 til 300kr, så dem snuppede jeg og de spiller fantastisk! Eftersom jeg kun har givet 150 for det første par så er det alt i alt ikke blevet alt for dyrt

Så jeg siger mange tak for alt jeres hjælp! Nu skal der høres musik!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes