| Forfatter |
|
Mr. Rock Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Drenge! Vi har købt os et sæt Quadral Titan MKII højttalere til hytten. Vores egen forstærker, en Crown PT 2.1, blev desværre ikke prøvet med dem hjemme hos sælger, og nu står de så hjemme i stuen og kan ikke spille. Har i nogen idéer om, hvad der skal til? Vi er godt klar over at det måske ikke er det optimale forstærkervalg til denne højttaler, men efter vores L100 blev brændt af for to uger siden skulle det gå lidt stærkt med at få nye højttalere. Er Powertech'en simpelthen bare ikke strømstærk nok til at få liv i bassen på højttaleren? Det virker under alle omstændigheder som om der mangler noget i lydbilledet (indsæt; bas). Vi har kigget lidt på den Studio Reference I som er til salg på markedet. Er det noget der vil kunne hjælpe på den håbløse situation, eller skal vi til at kigge i helt andre baner?
__________________ Ortofon, CJ Walker og Pretty Maids
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 06:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mr. Rock,
Nu skriver du, at de ikke kan spille - overhovedet ikke, eller bare ikke "godt nok"?
Som jeg læser det videre, så er det bas i mangler?
Har i så prøvet de umiddelbare løsninger: Flytte lidt rundt på højttaleren? Der er jo nok en del forskel på en CW og så en Quadral, så det kan også være det i hører? Fortæl lidt om opstilling og resten af anlægget - det gør det lidt nemmere at hjælpe 
Vedr. Studio Ref. så er det en fin (og dyr!) amp, der er også en K2, som er rigtig god i bassen men knap så god i resten af området.
Har i evt. overvejet en stor sub, hvis det er bas i mangler?
her er en der har de samme højttalere: http://www.viborghifi.dk/mortenf.htm
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
Deguello Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hvad med den klassiske: højtalerne spiller i modfase. Prøv at bytte om på ledningerne til den ene højtaler. Skal de biwires? (er der to (flere) terminaler på højtaleren - er det forbundet? Så er der et andet aspekt - de spiller sikkert bas på en helt anden måde end CW, som jo er kendt for "bulderbas". QT spiller sikkert dybere, men mere "tilbagetrukket" - men de burde bestemt have bas. VH
|
| Til top |
|
| |
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke lige hvad der i dit tilfælde går galt, men 100 procent sikkert er det, at Quadral Titan kan spille bas. Og tilmed i en sådan grad/kvalitet, at nærmest ingen har kunnet gøre dem det efter !....
Ah OK, man kunne måske godt, men sådan en omgang transmission line er noget større, sværere, tungere og dyrere end en simpel basrefleks !.... Og får man ikke lige ramt den rigtige afstemning, så er det en ommer med HELE kabinettet. Her er det også noget nemmere (og billigere med en basrefleks. Nå, men nok om det !
Transmission line bas krøver måske lidt tilvænding - ja, måske snarere afvending, da man lige så stille opdager, at det man før troede var rigtigt, ofte viser sif at vare ren og skær farvning (læs: forvrængning). Titan'erne leverer en bas så tør og fri for forvrængning, at ens opfattelse af af "rigtig" bas uværgerligt vil blive sat på alvorlig prøve ! Ganske enkelt State Of The Art !......
Nå, men der er da noget du kan tjekke:
- Hold et lille batteri (fra lommelygte eller andet) på højttalerterminaler (plus til plus og minus til minus). Lig så mærke til om bas bevæger sig ind eller udad - de skal begge bevæge sig udad !
- Tjek kantophæng på basser.
- Ryk højttalerne tættere på bagvæg (evt hjørner) - Titan'erne giver ikke nær de samme problemer ved denne øvelse, som man ofte oplever ved andre konstruktioner.
- Sidst, men bestemt ikke mindst - prøv med helt andet setup. Quadral'erne er meget, meget afslørende i basområdet. Enhver lille forskel i dette område vil blive afsøret nådesløst !
Håber det gav nogle brugbare input !
Mvh __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
| Til top |
|
| |
KentNO1 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008 Lokalitet: København
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan i alverden er CW (går ud fra det er CV stavet forkert) kommet ind i debatten ?? (Meier &Deguello).
Dine tidligere højttaler, L100 har nok haft en lettere fremhævet/svulmende bas. Jeg tror når du har vænnet dig til dine Quadral, vil opdage at der faktisk slet ikke mangler bas, som Carsten S også er inde på.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tager du gas på os Mr. Rock? Quadral Titan er en af denne verdens bedste højttaler til BAS. Men der tunge at drive og kræver en stor forstærker. Hvis du vil have 120 dB i stuen, så duer de ikke!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Deguello Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
KentNO1 skrev:
Hvordan i alverden er CW (går ud fra det er CV stavet forkert) kommet ind i debatten ?? (Meier &Deguello).
|
|
|
... jeg læste det ved Meier  Hvordan går det med højtalerne - er der bas?? - og hvordan er de til rock? VH
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
KentNO1 skrev:
| Hvordan i alverden er CW (går ud fra det er CV stavet forkert) kommet ind i debatten ?? (Meier &Deguello). |
|
|
Øhhh Jeg antog, at det var CV L100 der blev skrevet om....
"....men efter vores L100 blev brændt af for to uger siden skulle det gå lidt stærkt med at få nye højttalere."
Men dels kan jeg ikke huske modelnumre, jeg kan sku heller ikke stave.... Undskyld - jeg tager det med i min aftenbøn; Du skal ikke antage - du skal vide....
Jeg beklager forvirringen 
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
speedyg Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som den bedre halvdel af begrebet 'vi' vil jeg da lige byde ind på tråden også. Formuleringen i det første indlæg var måske ikke helt korrekt, for højttalerne spiller skam. Problemet er nok bare at vi er blevet vant til lyden fra JBL'erne, og i forhold til dem mangler der altså noget punch i bassen. Lydniveauet kan slet heller ikke nå samme højder, så den umiddelbare konklusion må vel være at Quadral'erne er en meget hård belastning for forstærkeren. Jeg har ladet mig fortælle at Powertech'en blev så varm i går at man kunne stege spejlæg på den.  Kan det virkelig passe at vores forstærker er for lille? Sælgeren spillede på dem med en kinesisk rørfætter på 2x60 watt, og her lød det altså ganske udmærket, omend musikvalget måske kunne have noget med vores oplevelse at gøre. Når det er sagt vil jeg da lige indskyde at de spiller en diskant som jeg aldrig har hørt lignende før. Det er jo en ren fryd for øret.
|
| Til top |
|
| |
Dr. Strangelove Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Titan'en er ikke en spil-højt-højttaler sin størrelse til trods. Så hvis I har købt dem til det er det desværre nok ikke optimalt.  Til gengæld er lyden rigtig rigtig god hvis den får signaler af høj kvalitet - fra hele afspiller-kæden vel at mærke.  Jeg har selv et par - og har spillet på dem med alt fra 75-300 transistor-watt. P.t. drives de af 2x100 rør-watt hvilket er fint til alm. brug men ikke til en hoved-under-armen fest. Trafoerne bliver mere end håndvarme, så ja forstærkerne kommer på arbejde. Titan'en fortjener en rigtig god - og rigtig stor forstærker. Hvis vi taler om transistorer er 200 watt ikke i overkanten - men det afhænger meget af forstærkerens strømforsyning. Jeg har haft en 75 watt'er der gjorde det bedre end en 160 watt'er. Titan'ens driftseffekt er lav men fasevinklerne er ikke så slemme. Jeg mener driftseffekten er en 84-85 db - og det er jo ikke ret højt.
__________________ Dr. Strangelove
...Tubes rules
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige tjekket op på det med følsomheden. Den skulle være 80 db v/1 Watt, 1 meter. Og altså ikke de 84-85 db jeg skrev tidligere. Så ja, de er vel næsten u-følsomme
...Tubes rules
|
| Til top |
|
| |

Tidl. Schmidt Audio
|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah, en følsomhed på 80 db/1 watt/1 meter ???????
I test (Stereoplay) blev de mål til 90 db/3,8 watt/1 meter !
Passer også noget bedre med egne erfaringer/indtryk ! __________________ Mvh
|
| Til top |
|
| |
Mr. Rock Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange svar, det er altså dejligt. Nu har jeg fået spillet en hel del mere på de to små. De er kommet lidt længere ind i hjørnerne og jeg har prøvet med masser af forskellig musik. Dommen i det første indlæg var lidt hård og skrevet på et lidt for tyndt grundlag. De kan altså sagtens spille, og hvis de får den rigtige musik, så spiller de til med godt. Putter man en dårlig indspilning på, så bliver den meget anstrengende at lytte til. Og det er uanset niveau. Med 80 db følsomhed, så kan godt forstå at min forstærker kom på overarbejde i går. Der var rig mulighed for at få brændemærket sig et Crown logo på brystet for livet. Måske det var noget? Ud over dårlige indspilninger, må jeg nok gå til bekendelse og sige, at vores signalkilder ikke er de bedste. Den mest velfungerende løsning er et Terratec Phase 26 USB lydkort og det er vel langt fra optimalt, men vil der være meget at hente på en opgradering her? Jeg takker igen for de mange svar, nu vil jeg ind i stuen og lytte til lidt mere musik.
|
| Til top |
|
| |

Tidl. Schmidt Audio
|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Følsomheden er ikke 80 db - snarere noget i retning af 86 db/1watt/1meter !......
__________________ Mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden der opstår for megen forvirring omkring følsomheden er det rigtigt, at Stereoplay testede dem i (november) 1983 og at de skrev 90 db/3,8 watt/1 meter.
Jeg har set dem opgivet til 80 db/1 watt/1 meter et eller andet sted, men kan desværre ikke finde kilden, så tallet er ikke nødvendigvis rigtigt.
Hvis Stereoplay's måling står til troende tror jeg nu at vi er nede omkring de 84-85 db. jeg skrev først.
Hvis ikke jeg tager fejl (og da det er søndag kan det jo godt ske) mener jeg der er en regel der siger, at en fordobling af watt-afgivelsen svarer til en fordobling af lydtrykket svarende til 3 db. Og så bør man vel kunne konvertere 90 db/3,8 watt/1 meter til 87 db/1,9 watt/1 meter og 84 db/0,95 watt/1 meter og da man jo opgiver følsomheden ved 1 watt/1 meter er vi tæt på 84 db - altså efter Stereoplays målinger.
...Tubes rules
|
| Til top |
|
| |

Tidl. Schmidt Audio
|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok - de ca 84 db er vel mere korrekte !....... 
Ret skal jo være ret !......  __________________ Mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2010 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu fandt jeg ud af hvor jeg havde set følsomheds-værdierne, nemlig på http://www.hifi-wiki.de/index.php/Quadral_Titan_Mk_II
Her står der følgende: "Wirkungsgrad: 80 db/1W/1m; 3,76 W/90dB/1m laut Stereoplay (84 dB/1W/1m).
(Dämpfungsfaktor: 100)"
Som jeg læser det skulle de altså have en følsomhed på 80db/1w/1m. Stereoplay har målt dem til de omtalte 84db/1w/1m.
Om de 80db stammer fra Quadral kan jeg ikke afgøre. Jeg har aldrig set Quadral opgive et sådant tal i noget af det informationsmateriale man bl.a. kan se på: http://www.aurum-fanclub.de/startseite.html
Hvad der er rigtigt - om nogle af værdierne - må hellere overlades til egen vurdering.
Mvh.
...Tubes rules
|
| Til top |
|
| |
Mr. Rock Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2010 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen som har forstand på, hvilken type dæmpemateriale Titanerne er født med? Jeg har lige haft den ene bas ude, og det ser ud til at være Rockwool der sidder i. Et 5 cm. tykt lagt igennem hele systemet. Det samme gælder for mellemtone kammeret og bag diskanten. Det virker lidt voldsomt, men sådan skal det måske være?
|
| Til top |
|
| |
PeKo Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 616
|
| Sendt: 28 Marts 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer :) Jeg skal til Fyn og lytte et sæt Quadral Tital II på onsdag - hvilket jeg glæder mig rigtigt meget til. Jeg kan læse i kommentarerne, at her er tale om en spændende og seriøst godt spillende højtaler. Jeg har et spørgsmål til forstærker: Jeg har en McIntosh MA6900 - der leverer 200 watt fra 2 ohm og op efter - strømstærk sag. Tror i det er et godt match? Afspiller er en McIntosh MCD 500 og der er kabler monteret efter alle kunstens regler... Desuden er jeg på lur efter tests og datablade på engelsk, dem jeg finder på nettet er alle tyske PDF, så selv en Google oversættelse fungerer ikke  Vh Per
__________________ PMK
Formand
Vestsjællands HIFI-klub
WWW.VSHK.DK
* * * * * * * * * * * *
|
| Til top |
|
| |