Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttalere sat til "small" = bedre sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

hej gutter!

Jeg har lige eksperimenteret lidt med opsætningen i min NAD T-765HD og er nået frem til at det lyder bedst ved alle højttalere (IKON 5, IKON VOKAL 2 og IKON W2) sat til "small" og 80hz crossover... det giver en god og stram fylde og mest korrekt gengivelse af diskant/mellemtone uden at lyden bliver for farvet - yderligere og det bedste af det hele: min AudioPro B 1.28 SUB spiller nu meget bedre og med mere volumen og uden at det lyder som nogle mudrede bumps, hvis I forstår

Har I også erfaringer med dette? Jeg var ellers tæt på at købe en ny SUB, fx. IKON SUB samt et bedre SUB-kabel, fx. QED fra hifiklubben, som skulle give mere kontant og hurtig sub - er der noget om snakken her? Jeg ved hvor vigtigt kabler er. Jeg har får over 4K i kabler i et anlæg til ca. 30000,- - så lidt overkill har jeg da, men har også biwired mine IKON 5

Hvis der er nogle som har nogle gode fifs til hvordan jeg ellers får det bedste ud af mit udstyr, er I meget velkomne - Det er kun en 8" bas SUB jeg har og jeg vil måske få en helt anden oplevelse med en 10" 500W B&W SUB til 7600,- eller måske blot med et supergodt kabel..

/hygge

Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid ment, at med visse undtagelser er det en uskik at køre med fronter (eller for den sags skyld nogen andre af surroundhøjtalerne) på LARGE, når man har en sub. En subs berettigelse ligger ikke alene i, at den gengiver det lave frekvensområde, men osse i, at den befrier de andre højtalere for samme. Den fordel ryger jo, når man kører LARGE.

Eventuelle fordele ved LARGE, såsom spredning af lavfrekvensgengivelse m.h.t. output, udjævning af rumresonanser o.lign., bliver nemt ædt væk af de ulemper, du selv beskriver.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

tak for svar :-)

men hvordan kan det være at der kommer mere bund i mine fronter med small på 80hz i forhold til large?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

det er fordi hverken forstærker eller højttaler nu skal gengive noget der er en temmelig svær opgave. samt at du måske nu har færrere udfasninger, hvilket gør opgaven endnu nemmere
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Og at din sub måske slet ikke har været tændt da dine frotner stod på large  Hvis du sætter fronter på large og ikke sætter bass-boost(mener det er det den heder) til så spiller subben slet ikke!

Ellers hvad kyhn sagde. Du kan evt prøve at lege med crossoveren, kan være du kan få endnu mere ud af det ved at rykke lidt op eller ned fra 80Hz

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

har godt lagt mærke til at den slå sub fra når man skifter mellem large og small.. men det har jeg taget højde for.. den har bare spillet meget mudret subben på large...

det er helt vildt som det lyder nu - det er jeg sgu glad for.

jeg tror den vil give mest volumen med crossover på 100hz - prøver jeg lige når jeg kommer hjem..

og så har jeg bestilt nyt highend sub-kabel med y-split så jeg bruger begge indgange

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2010 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

så fik jeg sat y-split subkablet til - det lyder rigtig godt nu

er der nogen som har erfaring med B&W's monstersub ASW610XP   500W digital effektforstærker indbygget osv.  - den er jeg lidt hooked på... eller sku man skifte sine IKON 5 ud i stedet?

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Hmm, jeg er nået frem til den modsatte konklusion; at sætte front og bag til large. Men jeg er også basnarkoman, men mener, det giver mere dynamik og punch, når jeg ser film. Til musik spiller jeg i 2.1.

/dreamz

Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2010 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

jeg spiller i 3.1 nu til musik... enhanced stereo med center uden bag

nogen som mener at jeg burde købe den B&W sub? hehe

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

JA!

Det er gode penge givet ud!
Til top Vis Mathew's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathew

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2010 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

THIS77 skrev:

jeg spiller i 3.1 nu til musik... enhanced stereo med center uden bag

nogen som mener at jeg burde købe den B&W sub? hehe

Jeg mener seriøst at du burde høre et rigtigt godt stereo setup for at få en referance først.

det gør det nemmere at rådgive hvis du kan pege på hvad det er du mangler.

Just my 2 cents

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2010 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt et rigtig godt stereosetup hos en kammerat, som har nogle giga JBL 15" højtalere og han spiller CDer gennem en DAC.
Da jeg hørte det første gang, inden jeg selv fik mit nuværende anlæg, lød det jo helt fantastisk.
Efter jeg har fået anlæg selv og har hørt hans anlæg igen, så er forskellen ikke stor, hvis der da er nogen. Vi har jo begge supergod lyd. Han har bare en helt anden opfattelse af hvordan et anlæg skal skrues sammen. (LP, analogt, stereo, uden sub, 15" bas osv).

I virkeligheden er det nok noget imponater-effekt jeg mangler i de IKON 5. De spiller jo godt men fylder ikke noget. Jeg synes også alt for store højttalere er meget grimt og unødvendigt med en god sub? Men jeg kan jo også være ligeglad med hvad folk synes, hvis de mener at højttalerne er for små.

Hvad synes I? Jeg har jo en NAD T765HD. hvilke højttalere ville være geniale med den forstærker? sammen med B&W subben. Jeg har IKON VOKAL2 Center og IKON W2 bag. og de bliver nok ikke skiftet ud foreløbigt.
Eller skulle man i virkeligheden smide en effetktforstærker på den NAD? hvis man da kan det...

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2010 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

f.eks DLS R55 kunen være et bud, eller Dali Mentor 6 kunne være et par bud på noget bedre end dine Ikon, men jeg tror helt ærligt ikke det er der skoen trykker.

Du kan godt smide en effektforstærker på, men det vil nok heller ikke hjælpe, jeg har kun dårlige erfaringer med at bruge SS recievere som forforstærkere.

Hvilke højttaler kabler er det du har og hvor lange er de?

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2010 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Egentlig er jeg ganske godt tilfreds... jeg synes at det hele "ser pænt ud" - det synes konen også... men hun kan godt forstå hvis jeg kunne tænke mig en anden sub. Den har det med at når der bliver spillet noget bas, så er det som om den står og svinger i lydstyrken henover en dyb tone.

Jeg har Van den Hul hybrid kabler (109m) til front og center.. og fronterne er biwired.
De er 3m lange til hver højtaler, center 2m

Hvad er din erfaring med Center til musik? "Klubben" skriver at VOKAL2 kan bruges til musik. Jeg synes det giver en klarere vokal samt flottere lyd når der er solo instrumenter :-)

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2010 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Van den Hul the Cleartrack eller?

det du beskriver med Subben, lyder mere som udfasninger! det løser du ikke ved en anden sub men ved opstilling. det sagt, så mener jeg nu at der findes mange bedre subs end din Audiopro.

Center til musik, det kan jeg ikke rigtig se grunden til, faktisk er jeg helt i den anden grøft, jeg mener at en center kun har berettigelse hvis der er behov for mange siddepladser med hæderlig lyd. Hvis det er helt normalt hjemme bio med 2-4 pladser, så mener jeg at en center gør mere skade end gavn.

hvis du har mod på det...

Så væk med center, bagHT og sub, så leger du med din stereo opsætning ind til du er tilfreds. så smider du bagHT ind og finder den plads hvis de genere din stereo mindst og samtidig giver noget surround effekt. Derefter sætter du din sub op i sweetspot og spiller noget pinknoise. Du kravler så rundt på gulvet (yes det ser åndsvagt ud så gør det mens du er alene og lås døren) der hvor du har mest volumen og den klareste støj, er der hvor din sub skal stå (det er 99% sikkert ikke det er der den står pænest, men det er der hvor den spiller bedst). Subben på plads og igang med at lege med delfrekvenser og niveau på alle kanaler, her er en lydtryksmåler ubetinget nødvendigt. der efter igang med center, for nu at vurdere om du mener den er nødvendig!

Det tager lidt tid, men det er vejen frem hvis du vil have mest mulig ud af det grej du har

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Marts 2010 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke din sub, men har du prøvet at eksperimentere med placeringen? Ellers kunne kunne noget tyde på, at
den er gal med akustikken i din stue. Har du trægulv? Er der mange møbler? Hænger der noget på væggene etc. En højttaler
kan opføre sig som nat og dag i to forskellige lytterum.

Og når det kommer til valg af højttalere er der, som du nok allerede har bemærket, ligeså mange holdninger som der er
brugere af dette forum. Nogle mener B&W er helt fantastiske, andre er de er kedeligere end at se maling tørre. Nogle er til
den varme JBL-lyd, mens andre foretrækker en slank og præcis lyd fra Audiovector. Og i sidste ende, er det jo kun dig selv,
der kan afgøre, hvad du er til.

Er du til mere imponator-lyd, er det i hvert fald givet, at Ikon 5 nok er lige kleine nok. Her skal du op i en Ikon 7 eller måske
Lektor 8, hvis du altså er til Dali-lyden.

Men jeg ville først og fremmest lege lidt med placeringerne af de forskellige højttalere og også arbejde lidt med akustikken.

God fornøjelse.

/dreamz

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2010 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har trægulv... det ville give noget mere bund at få gulvtæppe på, men det får vi ikke. Vi skal bor i lejlighed 1 år endnu og så flytter vi i hus med "måske" gulvtæppe :-) Så vil jeg så købe den B&W sub til den tid - giver ikke mening nu andet end sure naboer, heh...

Jeg synes ikon 7 er grim da den er så høj i forhold til bredden... så er ikon 8 mere "mit gyldne snit". Men du har ret: der er ufatteligt mange meninger om højttalere. Dit øre hører heller ikke ens om morgenen eller om aftenen.. om du spiser meget sukker eller motionerer meget har også noget at sige, det det kan ændre dit syn på tilværelsen og dermed også din opfattelse af sanser og dermed også lyd... ja sådan kunne man blive ved

Min højttalere står få centimeter fra mit hifimøbel, som er ca. 3m bredt med 4 pladser til ting. Derpå står TV og inden i det står bluray, forstærker og center. Kan det have noget at sige, at højttalerne står så tæt på et møbel? nærmest med den ene side op ad møblets side. Jeg kan ikke rigtig stille det på andre måder... min sub står rigtigt i et hjørne og på samme væg som anlægget.

En lektor 8 er også en mulighed - men kun hvis jeg ikke mister nuancer i lyden i forhold til ikon

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Marts 2010 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jeg ville prøve at eksperimentere gennemgribende med placeringerne af højttalerne. Hvis de i et aflangt rum står op ad den
korte væg, så prøv at flytte dem om på den lange og omvendt.

Du skriver, at sub'en står 'rigtigt' i et hjørne. Det er langt fra sikkert, at det er den rigtige eller optimale placering. Prøv for
sjov skyld at placere den mellem dine fronter, eller prøv - som kyhn foreslår - at køre noget lyserød støj igennem dem. Pink
noise minder om det sus, der opstår mellem to radiostationer på en fm-tuner og er velgenet til test af højttalere, fordi den
indeholder hele tonespektret i samme lydstyrke. Men hent en fil med ægte pink noise. En sådan (og andre) kan du finde her:

http://www.burninwave.com/

Udover udskiftning af udstyr, er placering af højttalere den parameter, der har størst indflydelse på lyden; nogle gange
endda endnu større. Så prøv dig frem.

/dreamz

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2010 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

ja, jo mere "skrammel" der er mellem højttalerne, jo mindre perspektiv.

Gulvtæppe giver ikke "mere bund" men men et trægulv på strøer giver dårligt afsæt for højttalerne.

hvis ikke du kan flytte på noget, tja så er der ikke meget at gøre. Måske et kabel der hjælper din forstærker lidt på vej. Om lektor 8 er bedre er nok et rigtig godt spørgsmål.  MENTOR 6 er!

THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2010 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

jeg har van den hul hybrid http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hojttalerkabel/

De giver luft i toppen og ekstra bund - noget som mine små ikon 5 godt kan lide - jeg kan i hvertfald høre forskel fra de kabler jeg havde før, som var noget supra 40,- pr. m. kabel fra av-cables.dk

Mit anlæg står på den lange led i stuen.

Har hentet pink noise og brænder den lige ud på cd - det er vel den rigtige måde istedet for at få ens PC til at spille det over anlægget?

Jeg har rykket mine højttalere 20 cm væk fra hifimøblet i hver side... de står vel en 3.5-4m fra hinanden nu og peger lige ud, som DALI skal. Subben peger også lige ud og er kommet helt ind til væggen næsten i hjørnet.

Så har jeg valgt at køre i stereo til CD nu - og så skrue ekstra op for baghøjttalerne, som jeg også har fået placeret rigtigt nu - på bagvæggen - den venstre hang på sidevæggen før 2m foran lyttepositionen pga. hjørnesofa. Så det skulle jo også være super nu :-)

Jeg vender lige tilbage ang. pink noise - jeg læste på burninwave.com at man ligefrem kan få sit grej til at spille bedre - lige som med en cpu man laver burnintest med for at få den til at clocke bedre hehe - men i så fald: hvor mange -db skal jeg fyre NADen op på - og hvor mange gange skal man høre den pinknoise?

hygge

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum