Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kabler - Audiofilt-sludder? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Slåttvik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Faldt over denne blog på Ingeniøren. Hvad siger panelet til den omgang. Kan kun sige godt jeg ikke har brugt formuer på højtaler kabler .

Højttalerkabler og andet audiofilt scientology-sludder

Af Peter Bøggild,  lørdag 04. apr 2009 kl. 09:19

Jeg købte engang meget dyre højttalerkabler med små påtrykte pile, i meget rent kobber med store krystaller.

"Du skal huske at forbinde dem så signalet løber i pilenes retning". Jeg protesterede spagt til forklaringen i lydbutikken, som gjorde mig decideret utryg. Eftersom jeg betalte en betragtelig sum for vidunderledningerne, har jeg siden forsøgt ikke at tænke alt for meget over om jeg var blevet fuppet. Fredag faldt jeg i snak med en kollega fra DTU, en teoretiker der ved særdeles meget om hvordan elektroner opfører sig i faste stoffer.

Heller ikke han var overbevist om hverken det ene eller andet, for kan man nu kategorisk afvise at der er en forskel? Jeg gjorde som jeg ofte gør, banker på hos Ole Hansen (DTU Nanotechs super-ingeniør) som kastede lys over sagen. Ole (som selv er gal med lyd) bekræftede mine bange anelser: audiofile kabler er bedst på 1 område, og det er til at lede penge, ikke elektroner.

"Kablet er 99.99997% rent"

Kablet skal blot have en lav modstand, så forstærkeren kan styre højttaleren ordentligt. Om det er 99% eller 99.9997% er bedøvende lige meget.

"Kablet er lavet et ikke-korroderende materiale"

Det er rigtigt at strømmen ved høje frekvenser primært ligger i overfladelaget, men idet den middelfri vejlængde af elektronerne i et metal er omtrent 10 nm, er hvad der foregår på overfladen af en metal der er 0.1 mm eller mere i diameter, bedøvende lige meget.

"De store krystaller mindsker fasefejl, så signalerne når samtidigt frem"

Signalerne i et kabel udbreder sig med lysets hastighed, dvs 3e8 m/s. Det tager 33 ns for signalet at nå gennem 10 meter kabel, hvilket skal sammenlignes med de 50 mikrosekunder en 20 kHz svingning tager. Så selvom man antager en helt usandsynlig stor hastighedsændring på 10% af visse frekvenser i forhold til andre, bliver fasefejlen blot 1/150 af en periode. Det kan du ikke høre, om så du tager sølvpapirs-hat på.

Af samme grund er det vrøvl af homoøpatiske dimensioner når det påstås at fasefejlen er forskellig i de to retninger, så pilene peger kun fra din pengepung til ledningsfabrikanternes bankkonto.

Lysnetkabler!

Spar penge, og køb 220V kabler med en god, stor diameter, og sørg for at få rigtige gode connectors (gerne guld coatede). Det *eneste* vigtige er en lav seriemodstand, og kontaktmodstanden er selvfølgelig en essentiel parameter.

Og tag så på en dejlig ferie for de penge du skulle have købt kabler for.

"Er fabrikanterne onde? Er audiofile dumme?"

Nej! –- selvfølgelig ikke. Men Audiofilt ramte elsker features, og kabler har stort set ingen. Der er ingen anden udvej end at opfinde nogen.

Har du nogensinde hørt to Audiofile snakke sammen om deres gear?

"Her er kablerne, dem har jeg fået fra Silvan"

Nej vel?

MVH Tom

Til top Vis Slåttvik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Slåttvik

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

En ting er nok den fine teori du har her og jeg kan godt følge argumenterne ikke desto mindre prøv så at se her

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81650&PN=1

Der er jo faktisk "Audiofile" mennesker derude der kan høre forskel på kabler - Der er sågar nogen der påstår at de kan høre forskel på om kablet ligger på gulvet eller "svæver" i luften.
Det sidste tror jeg så ikke helt på. :P

Men jeg tror at det kræver et seriøst anlæg. Jeg kunne ikke umiddelbart høre forskel på noname kobberkabel og Tara Labs Prism.
Men det kunne være sjovt at prøve med alm ledning.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hej Tom

Jamen, har du nogensinde HØRT forskellene ?Wink

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Kablet virker som et filter, om man vil eller ej, høre det eller ej, eller tror på det eller ej!
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er sjovt med kabler og de forbedringer der skulle være tilstede i de dyre af slagsen. Hvis ikke man kan udpege det bedste, så er man ente døv, ingenør eller har et "useriøst" anlæg. Jeg er af den mening, at kan man ikke høre forbedringer på et 100,- kabel og et 100.000,- kroners kabel, så er det spild af penge. Der er selvfølgelig nogle parametre der skal være i mål før et kabel er hensigtsmæssigt konstrueret, men de parametre er oftest tilstede på relativt overkommeligt prissatte kabler. Mange af de der "kan" høre forbedringer på kabler mener ofte, at de der ikke kan høre forbedringer er "jorden er flad" tilhængere og at videnskaben er begrænset af... ja videnskabens begrænsninger, men det sjove her er jo, at det trods alt var vidende mennesker der med videnskabelig indgang påviste at Jorden var rund, det var sgu`ikke Maren fra Kæret.

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Har der nogensinde været foretaget en ABX test der viste at lyttere kunne høre forskel på kabler?
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

madaUlp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Skal vi virkelig have endnu en kabel diskussion? Skal vi ikke lave lade os, der kan høre forskel på kabler købe vores kabler, og dem, der ikke kan,
leve i uvidenhed? Der kommer alligevel aldrig enighed i dette forum omkring kabler..

Artiklen har i øvrigt være bragt på banen før..

jroken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

madaUlp skrev:
Skal vi virkelig have endnu en kabel diskussion? Skal vi ikke lave lade os, der kan høre forskel på
kabler købe vores kabler, og dem, der ikke kan,
leve i uvidenhed? Der kommer alligevel aldrig enighed i dette forum omkring kabler..

Til top Vis jroken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jroken

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

synes det er svært at snakke om at ét kabel er bedre end et andet. ligesom det er svært at sige at én højttaler er bedre end en anden.

måske kan man høre forskel på to kabler, måske ikke, men hvordan afgøres det hvilket kabel der lyder bedst? det må være op til den enkelte lytter at afgøre.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Glemmer aldrig dengang jeg fik en flok ingeniører til at LYTTE til forskellige netkabler. Til at begynde med grinte de højtlydt, men det var mig der grinte til sidst, da de ikke kunne forklare hvorfor der var forskel, selv om alle kunne høre den.

madaUlp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Glemmer aldrig dengang jeg fik en flok ingeniører til at LYTTE til forskellige netkabler. Til at begynde med grinte de højtlydt,
men det var mig der grinte til sidst, da de ikke kunne forklare hvorfor der var forskel, selv om alle kunne høre den.

Lige præcis med netkabler fungerer forklaringen i artiklen ikke, for her handler det (i mange tilfælde) ikke om ledningsevne/egenlyd, men om
støjfiltrering..

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Lokalitet: København
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

De fleste er klar over, at smagen af det man spiser, påvirkes meget af synsindtrykket.
Synet har bestemt også indflydelse, på hvordan vi opfatter det vi hører.

Jeg synes selv, jeg kan høre forskel på kabler. Jeg oplever dog ikke den kæmpe forskel, som visse andre beskriver. Men jeg er ikke i tvivl om, at der er mange, der har en bedre hørelse end mig - og et bedre anlæg. Er heller ikke i tvivl om, der findes mange dyre hokus-pokus kabler på markedet, der er ualmindeligt overprissatte.

Om det er synsindtrykket, samt viden om kablets pris, der spiller ind, er for mig lidt ligegyldig, bare jeg synes det lyder godt.

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

morkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Uanset hvad.

I forbindelse med kabelgøgl (har været i begge lejre) så er dem der kan høre mest forskel som regel dem der har haft hånden længst nede i læderet. I og med at oplevelsen af lyd er 100% subjektivt vil herren der har brugt pengene være tilbøjelig til at "høre" mere forskel end den der ikke bar foretaget huslånet.

Forslag til test:
Mark Johansen kabler mod deres påståede kinesiske ophav. Det ville da være noget.

Har være i test masser af gange, med masser af mennesker på masser af anlæg - konklusionen er ganske entydig, der er 50% der kan give det rigtige svar 50% af gangene.

Så det virker, vel, måske, tjo......?
M

Til top Vis morkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morkaj Besøg morkaj's Websted

Slåttvik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

madaUlp skrev:
Skal vi virkelig have endnu en kabel diskussion? Skal vi ikke lave lade os, der kan høre forskel på kabler købe vores kabler, og dem, der ikke kan,

Der er jo dybest set ingen der tvinger dig ind i en diskussion??

Jeg stødte tilfældigvis bare på artiklen, da jeg surfede efter højtaler kabler, og må blank indrømme jeg finder emnet yderst interesant og aktuelt for mig. Hvis ikke forummet skal kunne bruges til det, kan jeg ikke rigtig se hvad det så skal bruges til (selvom det har været diskuteret før)???

Jeg er da blevet nysgerrig, og vil således låne mig til et sæt dyre kabler og sætte dem op imod mine nuværende 2,5 mm kabler fra Jem & Fix til 39,-/m (grin I bare). Og jeg skal være den første til at indrømme jeg tog fejl hvis jeg bare kan høre den mindste forskel!!! Kan jeg derimod ikke høre forskel, vil jeg blot fryde mig i det stille. Skal dog nok tilkendegive en konklusion på mit lille eksperiment her i foraet.

MVH Tom

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Hej!

Nogle gange er det bare rart at få lov til at dyrke sin hobby, være en godtroende idiot, have ører udover det sædvanlige. Mod videnskaben kæmper man alligevel forgæves. Ingeniører lærer at alt enten kan eller skal bevises. Er der ingen forklaring er der heller ingen mening. Det er ok men ikke altid på bølgelængde med ting der foregår i hifiverdenen og sikkert også indenfor andre ting. Vi er jo styret af sanseindtryk indenfor vores hobby. Lytteindtryk er forbandet svære at huske længere tid og sammenligninger kan være problematiske. Samtidig skal jeg da ikke benægte, at det betyder noget for mig når jeg lige har investeret mange penge i et højtalerkabel. Så skal det lyde bedre. Det gør det også altid. Jeg kommer aldrig til at bruge ledninger fra et byggemarked. Hvis nogle sparer mange penge til ferie ønsker jeg dem god tur. Så vil jeg sidde i min sofa og nyde, at jeg kan høre noget som ingeniører ikke kan bevise.

Jeg er også fløjtende ligeglad med at nogle folk kommer hundedyrt motorolie på deres biler fordi det giver bedre arbejdsvilkår for motoren. Her sparer jeg så og køber lidt dyrere signalkabler for at høre om Jimmy Page sad og viftede skødesløst med en kop i studiet mens Robert Plant indspillede vokaler på Led Zeppelin 1.

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Glemmer aldrig dengang jeg fik en flok ingeniører til at LYTTE til forskellige netkabler. Til at begynde med grinte de højtlydt, men det var mig der grinte til sidst, da de ikke kunne forklare hvorfor der var forskel, selv om alle kunne høre den.

Ok

Men har du så fortrængt dengang to High Fidelity medarbejdere udfordrede hinanden? Den ene var så sikker på at han kunne høre forskel på optisk og elektrisk digital kabel overføring at han væddede og ville lægge en artikkel i bladet til. Det var jo SÅ nemt at høre forskel...

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Ja, det her er jo en gammel diskussion, og en der sjældent rykker nogen meninger.

Husk nu at holde tonen sober; kabelskænderier ender tit med at være de mest beskidte.

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig er der lydmæssigt forskel på højtalerkabler.Prøvede for en del år siden med Mit højtalerkabel.Startede med det billigste sæt til 2000kr og endte med at prøve det dyreste til 13.000kr.Og der var lydmæssigt forskel.Endte med at købe et sæt 7500kr da springet til det dyreste kun gav små forbedringer lydmæssigt.

Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hvis superingeniøren Ole Hansen påstår at lyden bevæger sig med lysets hastighed i et kabel og denne skulle være 3e8 m/s, tillader jeg mig at tage hans "påstande" med behagelig sindsro

Mht dokumentation for kablers indflydelse og tilhørende "lydpræstationer", kan man finde links herfor, hvis man gider bladre 2 år tilbage, i tilsvarende diskussion. Den velvidende G&S forklarede og henviste til artikler der forklarede fænomenet.

Ang højttalerkablers indflydelse, aflagde jeg et visit hos den gode Kubik for et par år siden medbringende mit Valhalla. Han sværger som bekendt til Vdh´s Clearwater. Da vi sammenlignede oplevede vi en forbavsende lydforskel, som selv den mest tonedøve her på forum ville registrere uanset hvor meget modstand der måtte forefindes på den mentale harddisk.
Andre gange har jeg ved tilsvarende stunder oplevet absolut minimale forskelle!
Dette blot for at illustrere at kablers indflydelse afhænger kollossalt meget af ens setup...

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Slåttvik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Ved I om en normal HiFi forretning låner højt. kabler ud? Naturligvis med en option på at købe dem.

Og en anden ting: Hvornår skyder mand over målet mht. højt. kabler? Tænker på om de helt dyre kabler er spildt på et "mellem anlæg"? Der findes jo et hav af mærker og prisklasser. Kan man sige: Et mellemdyrt kabel passer til et mellem dyrt anlæg?

Jeg er så absolut åben overfor at kabler kan forbedre lyden...............dog vil jeg høre det først inden jeg bruger af feriefonden .

VH Tom

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum