| Forfatter |
|
Karsten91 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 26 Marts 2010 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
er jeg den eneste der syntes at i rigtig mange højttalere der er, er der altid for meget diskant især når man skruer op.? sådan er det hvertfald i dem jeg har haft det er lige meget om det er cd eller mp3 i 320 kbps og flac. hvis der er andre der har det på samme måde hvad er en god mulighed for en højttaler der ikke er så hård i diskanten. har haft pap diskant (jamo classic 10) forfærdeligt, har haft B&W 603 s2 med titanium diskant mener jeg det er, og Jbl L100 som jeg har nu også med titanium diskant. hvad skal man gå efter for at få en mere behagelig diskant der ikke skriger.? nogen der har nogle svar? mvh. ps gider ikke regulere diskant og bas på forstærker. det skal være neutral :)
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 26 Marts 2010 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan ser resten af kæden ud.
|
| Til top |
|
| |
Karsten91 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2010 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rotel rsx 1056 og en denon poa 2800 modificeret lidt. og en Panasonic Blu-ray afspiller DMP-BD80 kabler til højttalere er Van Den Hul The Teatrack Hybrid Kabel. skal ud og købe nogle andre kabler mellem forstærker og effekt tirsdag
|
| Til top |
|
| |
jroken Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 26 Marts 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god idé ville være at lytte på et større udvalg af mærker end ovenstående (specielt højttalere af senere
produktionsdato). B&W har dog en varm lyd idag, og med en kraftig forstærker i god kvalitet, vil du ikke opleve samme
tendenser, som du har gjort indtil nu. Men der er mange super gode højttalere derude...... Så se at komme afsted og lyt.
Note: Samme problem du oplever, når du skruer op, kan også være et forstærkerproblem. Så snart den løber "tør", vil
forstærkere i de fleste tilfælde, bestemt helle ikke hjælpe på sagen.
Men som nævnt.. Tag ud i din lokale specialforretning og få en god snak/lytter
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 26 Marts 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dårlig akustik vil gøre, at lyden bliver meget anstrengende når der skrues op... Det bør du se lidt på inden du skifter højttalere.
Derudover har jeg læst, at din Denon er kendt for at være MEGET lys hvilket også kan forklare problemet.
|
| Til top |
|
| |
Karsten91 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
burde have nævnt at akustik har jeg kigget på og har købt nogle ting og arbejder på det, men syntes ikke det hjælper på diskanten.
jeg har også prøvet uden denon og der er ingen forskel, den er også lavet lidt om på så den ikke skulle være så lys i lyden, og arbejder stadig lidt med den engang imellem :)
men hvilke højttalere ville være nogle gode muligheder, de skal ikke koste p***e meget 4 - 5000 brugt,
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
|
|
|
Ja, det var også mit problem med min transistor. Og lige meget hvilke forstærkere jeg hørte, selv dyre sager i hi-fi forretninger og på hi-fi messe, så lød diskanten i mine ører altid lidt for lys/hård. Så hørte jeg rør efter råd her på forum. Så var jeg solgt! Nu kører jeg med rør og selv med horn og metaldiskanter lyder det dejligt (tilpas) lyst og rent men hverken skinger eller hårdt. Nok ikke det svar du søger, men ja jeg har været samme sted mht. diskant da jeg havde transistor. Ud over det så kører jeg med kobber i hele signalvejen, det dæmper også toppen lidt ift. forsølvede kobberledere. Jeg ved det for jeg havde kobber mellem hovedtelefonforstærker og Cd afspiller RCA udgang og det gav en lidt for dæmpet top i mine Grado. Med forsølvede leder blev toppen lukket lidt mere op og blev lidt lysere. Så i den kæde er sølv godt til mig.
|
| Til top |
|
| |
jroken Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 25
|
|
|
|
Jonas_h skrev:
Dårlig akustik vil gøre, at lyden bliver meget anstrengende når der skrues op... Det bør du se lidt på
inden du skifter højttalere.
Derudover har jeg læst, at din Denon er kendt for at være MEGET lys hvilket også kan forklare problemet. |
|
|
Jonas har fat i det helt rigtige..... Det er super vigtigt at din akustik er i orden. Den betyder 95% af lyden.
Men dertil skal nævnes at modellerne du beskriver, HAR tendens til at "skrige" i diskantområdet.
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 26 Marts 2010 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Karsten91 skrev:
burde have nævnt at
akustik har jeg kigget på og har købt nogle
ting og arbejder på det, men syntes ikke
det hjælper på diskanten. jeg har også
prøvet uden denon og der er ingen forskel,
den er også lavet lidt om på så den ikke
skulle være så lys i lyden, og arbejder
stadig lidt med den engang imellem :)men
hvilke højttalere ville være nogle gode
muligheder, de skal ikke koste p***e
meget 4 - 5000 brugt,
|
|
|
Prøv at lytte til nogle kef reference. Deres
model 2.2 er i det prisniveau og har en
rigtig behagelig lyd imo.
|
| Til top |
|
| |
Karsten91 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2010 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend88, jeg har godt hørt at rør skulle være gode til at dæmpe diskant men jeg tror jeg holder mig til transistorer det passer til min penge pung ;)
som sagt syntes jeg at have kigget på akustiken, skal dog flytte i ny lejlighed om nogle dage så der prøver jeg igen :)
denon den arbejder jeg på , men som sagt har jeg også kørt uden den og det var det samme.
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 26 Marts 2010 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv eventuelt at lytte til nogle Avance højttalere, feks Dana eller Magnum gulvmodeller, jeg synes de har en rigtig god lyd.
Måske senere med en Holfi forstærker på, så må der være ikke-skarp lyd
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Karsten91 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2010 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor kan man høre sådan nogle henne på als ?
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
|
| Sendt: 27 Marts 2010 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bånddiskanter, ScanSpeak og Morel diskanter, kobber-kabler og bedre delefilter-komponenter -- og akustik forbedring ! Filt eller læder rundt om diskant-membranen, fjerner uheldige diffraktioner. Hvis du kender nogle hifi-nørder, som har noget velydende udstyr, så inviter dem hjem til dig med deres kabler o.s.v. Ellers, prøv at låne kabler i alle de butikker du orker !
Det kræver en masse forsøg, at komme til en god og sammenhængende lyd !
|
| Til top |
|
| |
Karsten91 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2010 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim tak.
kunne jeg evt sætte de helt nøgne kopper kabler i effektforstærkeren fra printet og ud til højttaler udgangene ?
kender desværre ingen der er nørd som mig :(
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 27 Marts 2010 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at gå ind på www.altoht.dkde forhandler båe diy konstruktioner og færdige højtalere med audio nirvanas fuldtoneenheder En 15" fuldtone fra dem giver en stor fyldig lyd men er knap så fremtrædende i diskanten
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 27 Marts 2010 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jroken skrev:
Jonas_h skrev:
Dårlig akustik vil gøre, at lyden bliver meget anstrengende når der skrues op... Det bør du se lidt på
inden du skifter højttalere.
Derudover har jeg læst, at din Denon er kendt for at være MEGET lys hvilket også kan forklare problemet. |
|
|
Jonas har fat i det helt rigtige..... Det er super vigtigt at din akustik er i orden. Den betyder 95% af lyden.
Men dertil skal nævnes at modellerne du beskriver, HAR tendens til at "skrige" i diskantområdet. |
|
|
95% er, mildt sagt, overdrevet omend akustikken naturligvis er en vigtig faktor. Men 95%? Nej... __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 27 Marts 2010 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
jroken skrev:
Jonas_h skrev:
Dårlig akustik vil gøre, at lyden bliver meget anstrengende når der skrues op... Det bør du se lidt på inden du skifter højttalere.
|
|
Jonas har fat i det helt rigtige..... Det er super vigtigt at din akustik er i orden. Den betyder 95% af lyden. Men dertil skal nævnes at modellerne du beskriver, HAR tendens til at "skrige" i diskantområdet. |
|
|
95% er, mildt sagt, overdrevet omend akustikken naturligvis er en vigtig faktor. Men 95%? Nej...
|
|
|
Det kan sagtens lade sig gøre at få denon til, IKKE at lyde lyst og skarpt i toppen. Det eneste det kræver er at akustikken er iorden. Jeg har selv haft en masse forskelligt denongrej og har også bøvlet lidt med en lys top. Det er blevet fikset ved at gøre noget ved akustikken. Glem kabler, andre apparater og højttalere. Hvis ikke din akustik er iorden kan alt det andet være ligemeget. Opstilling af anlægget(højttalerne) er også vigtig og har uhyggelig stor indflydelse på hvordan musikken opstår/fremtræder i rummet.
Jeg vil give jonas helt ret mht akustikkken. Måske ikke helt 95% men ihvertfald 90%.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 27 Marts 2010 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som så mange andre er inde på er akustikken vigtig men det lader til du allerede har kig på det.
Jeg vil lige høre om det er din Panasonic Blu-ray afspiller DMP-BD80 du spiller din musik på eller det også er andre kilder ?
Hvis du kun bruger din Panasonic Blu-ray afspiller DMP-BD80 så kan jeg med stor sandsynelighed sige problemet ligger der, det er den mest
skinger maskine jeg til dato har hørt til musik ( har selv haft en ) den spillede musik hvor det lød som om man blev opereret uden bedøvelse,
den SKREG så meget at jeg vil sige den er decideret ubrugelig til musik med mindre man har andet grej der er så blødt at der stortset ingen
top er.
Ud over det kan JBL´s titanium diskanter fra L100 serien og Ti serien løbe tør for olie ( har jeg hørt ) hvis de er 8-10 år og så skriger de, jeg
ved ikke selv hvordan man eventuel påføre dem olie igen, men har fået dette fortalt af en der ejer et sæt Ti5000, jeg ved ikke om dette er
sandt men som sagt fået dette fortalt så måske dette også kunne være problemet, og måske der er andre brugere der kan oplyse om dette
er sandt og hvordan man eventuelt gør.
__________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
|
| Sendt: 27 Marts 2010 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Karsten91 skrev:
kim tak.
kunne jeg evt s�tte de helt n�gne kopper kabler i effektforst�rkeren fra printet og ud til h�jttaler udgangene ?
|
|
|
øøøhh, mere info - kan ikke se hvad du mener.
|
| Til top |
|
| |
Karsten91 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jean m jerre. jeg må se hvad jeg kan gøre nu her når jeg flytter det kan være der bliver mulighed for at koble computeren til. jeg har både coax og optisk i den. Men, jeg har hørt computer sender strøm ud af lydkortet er det korrekt? og gør den det ved coax ? for jeg vil nødig brænde forstærkeren af. kim. jeg tænker på dette  det er 1mm ren kopper fra print til højttaler udgang. ved dog ikke hvor man får fat i sådan noget. ps håber ikke det gør noget at jeg har lånt billedet ellers må ejer lige sige til så bliver det naturligvis fjernet.
|
| Til top |
|
| |