| Forfatter |
|
larsen® Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 04 April 2010 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg har et par mentor 8 højtaler som stå ca 80 cm til bagvæg, og der er mere 1 meter til sidevæg.
Stuen er ca 45m2 Men jeg synes der rumler når jeg spiller, og det er værer når der er noget musik med meget bass.
Er der nogle ting man kan gøre for at fjerne det. Jeg har muresten væg og trægulv.
Jeg har hørt at man kan købe nogle troldtex plader med motiver og sætte bag højtaler. Men det ser jo heller ikke så smart ud.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 04 April 2010 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er din egen lytteposition op af en væg?
Behandling med basstraps er effektivt og alle burde egentlig gøre det, det er utroligt hvad man kan opnå ydelse/pris her.
|
| Til top |
|
| |
Grislingen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 04 April 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et gulvtæppe er jo altid godt  __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 04 April 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er bare rendt ind i akustikproblemer. Meget kan afhjæælpes ved at placere højttalerne korrekt. Du vil opleve at millimeter kan gøre forskellen på, om den er der, eller ej.
Ellers må du igang med forkellige dæmpematerialer men føst skal du finde ud af hvilke frkvenser du har problemer med.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 04 April 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan også være det dit trægulv "spiller med". Dette kan godt høres som rumlen eller langsom bas.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 04 April 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
larsen® skrev:
Hejsa.
Jeg har et par mentor 8 højtaler som stå ca 80 cm til bagvæg, og der er mere 1 meter til sidevæg.
Stuen er ca 45m2 Men jeg synes der rumler når jeg spiller, og det er værer når der er noget musik med meget bass.
Er der nogle ting man kan gøre for at fjerne det. Jeg har muresten væg og trægulv.
Jeg har hørt at man kan købe nogle troldtex plader med motiver og sætte bag højtaler. Men det ser jo heller ikke så smart
ud.
Mvh |
|
|
Din HT placering lyder ikke helt tosset. Marker den med tape på gulvet, og prøv så at flytte HT et par cm af gangen frem og
tilbage. Ændrer det den måde bassen kobler til rummet på? Find den placering, der matcher dit rum bedst.
Har selv mine Dali Diva stående ca 100 cm fra bagvæggen. En ændring på et par cm frem eller tilbage ødelægger
basresponsen fuldstændig. Så det er en kritisk parameter.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du en kapabel effektforstærker, der kan holde styr på dine basenheder?
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 04 April 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at downloade en tonegenerator (der er flere) og så udfør et sweep i basområdet - du kan derved ret præcist finde den/de
frekvenser som driller. Aflæs blot frekvensen når det rumler. Mange gange er det rummets inventar og gulve der spiller med i
et murstensrum; nemt at gøre noget ved. Et trægulv er mange gange som et trommeskind i et rum.
Hvordan er dine højttalere koblet til gulvet?
Rum før alt andet
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 04 April 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Martin spørger: Hvordan står højttalerne på gulvet?
Jeg vil anbefale noget blød afkobling, som feks SD-fødder VT feet osv osv. Selv bruger jeg Holfis udgave, men de kan nok ikke
fås længere.
Eventuelt kan du prøve med noget hårdt liggeunderlag, halve squashbolde eller lignende.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger du tæpper til at dæmpe gulvets vibrationer og 1. refleksionen fra HT? Kan varmt anbefales.
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 07 April 2010 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
| Bruger du tæpper til at dæmpe gulvets vibrationer og 1. refleksionen fra HT? Kan varmt anbefales. |
|
|
Så skal de være meget tunge; man skal nærmest bruge bitumen eller tykt tjærepap som tæppeunderlag før det batter.
Hvis man skal gå effektivt til værks (prof) skal man øge gulvets fæste og massefylde for at flytte dets egen frekvens.
1'ste reflektionen er mere relevant for for mellemtone og diskanten - 100 hertz og op. Basbølger er lange og seje og går lige igennem dette punkt med mindre dine vægge er lavet af metertyk beton.
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 07 April 2010 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget kan rettes med diverse absorbenter og diffusorer, men du kommer rigtig langt med optimal højttalerplacering.
Den traditionelle opstilling med symetri i rummet, altså ens afstand til bagvæg på begge højttalere og ditto for afstand til sidevægge kan være problematisk for basgengivelsen. Det er typisk at de frekvenser som passer med en halv bølgelængde bliver forstærket ganske betragtligt, og det er det der runger, buldrer og føles langsomt.
Den eneste 100% optimale løsning herfor er asymtrisk opstilling. Et eksempel kunne være som følger:
Vi tager udgangspunkt i et rum som er 6x4m. Her skal vi så for henholdsvis længde og bredde finde punkterne for 1/3, 1/5, 1/7 og 1/9.
Længde:
1/3 = 2m
1/5 = 1,2m
1/7 = 0,86m
1/9 = 0,66m
Bredde:
1/3 = 1,33m
1/5 = 0,8m
1/7 = 0,57m
1/9 = 0,44m
Nu da vi kender disse punkter kan vi begynde at placere højttalerne. Her gælder det om at placere så asymetrisk som muligt, men der er ikke nogen egentlig regel herfor. Forskellige kombinationer bør afprøves, og så må man lytte sig frem til hvad der er bedst.
Det mest ekstreme eksempel ser således ud:
Højre højtaler placeres på 1/3 i længderetningen og 1/9 i bredderetningen. Altså 2m fra bagvæggen og 0,44m fra sidevæggen. Venstre højttaler placeres så med omvendt fortegn, 1/9 i længderetningen og 1/3 i bredderetningen. Altså 0,66m fra bagvæggen og 1,33m fra sidevæggen.
Det fordrer selvfølgelig at man ændrer radikalt i stuens indretning, og ens normale lytteposition, men det retter basgengivelsen ud så den er snorelige, og impulsresponsen bliver helt i top.
Mindre ekstreme opstillinger kan som regel også gøre det, så fx 1/5 og 1/9 eller 1/7 og 1/3. Det vigtigste er blot at man "vender fortegn" for henholdsvis højre og venstre højttaler jf. ovenstående eksempel.
Typisk virker denne opstilling rigtig godt i bassen, og som nævnt bliver dynamikken/impulsresponsen bedre, men der kan stadig være arbejde mht. de øvre frekvenser. De er dog nemme at arbejde med i form af tæpper, møbler, planter, osv. Bassen er altid den sværeste at få på plads, og uden at den er "lige i skabet" får du aldrig resten til at hænge sammen.
Go fornøjelse... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
larsen® Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 11 April 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne sætte foto ind af min nye setup.
men det kan jeg ikke her. Ja sofa stå næsten op af bagvæg. Vi har ingen gulvtæp
Og de mentor bliver trukket af en lyngdorf forstærker.
Og det mål men af flytte den, kan jeg ikke helt finde ud af.
Den væg hvor høltaler stå op af er 7 meter og stuen er 5,5 meter dyb.
Mvh Jan
|
| Til top |
|
| |