Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 08:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hjælp ingen lyd i bånddiskant Helicon 400 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hej hifi-folk

Jeg har lige spenderet en del tid med mine Helicon 400 højttalere med mine yndlings numre, og det var jo hyggeligt - men.. men. Jeg kom til at spekulere på om der kom lyd fra bånddiskanterne.... så ved nærmere lyttetest hvor jeg spærrede diskantdomen kom jeg frem til at der ikke kom lyd fra dem.. måske MEGET svag i den ene højttaler kun.

Er der nogen der har oplevet det samme?

Skal man kunne høre dem tydeligt, eller spiller de kun det man ikke kan høre?

Fik min kæreste til at spærre for bånddiskanten mens jeg sad i lytte positionen, og kunne ikke høre forskel hvad enten den var spærret eller ej..

hvad pokker skjal jeg stille op? er det bånddiskanterne der er defekte og kan de skiftes uden man bliver ruineret?

på forhånd tak.

Til top Vis mikk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikk

Gbemi
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Hifi4real

Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hej Mikk

Jeg har oplevet det tidligere med nogle af mine højtalere, hvoraf den ene diskant kun gav ekstrem meget lidt lyd og måske var det intet - meget lidt.

Det var enheden der var stået af.

Har I været ved at rengøre på nogen måde? Puste med luft, som nogle gør? Støvsuge dem? Disse enheder er meget følsomme overfor påvirkninger udefra.....

Har du tjekket alle kabler evt prøvet at skifte dem ud enkeltvis først rca, derefter højtaler kabler?

Muligvis kan der være nogle modstande i dine højtalere der kan være istykker, men prøv alle kabel muligheder først.

mvh

Kennet

Til top Vis Gbemi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gbemi

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Maj 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Testede du dette med musik på eller gennem test toner? Bånddiakanten i Helicon siger først noget over ca. 10 kHz. Da
informationen oppe i dette område er begrænset og sværere at høre kan man nemt blive snydt. Før du bliver bekymret så prøv
lige at afspille nogle meget høje frekvenser fra en test CD eller computer. På denne måde kan du høre om de virker eller ej.
Ideen med båndhenhederne er ikke at de skal sige meget, deres job er at tage over ved de aller højeste frekvenser hvor
domen ikke kan følge med mere.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

mikk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Gbemi:
Rengøring... det kender jeg vist ikke til - så nej de er aldrig blevet rengjort på den måde.

mht. kabelskift ... mener selv jeg har været ret grundig med at skifte kabler og højttalerudgange på forstærker samt signalkaber... men uden nogen ændring.

men er kommet det lidt nærmere, idet den ene højttaler spiller som den skal (ved sammenligning med hifiklubbens setup) men så er der den anden højttaler hvor bånddiskanten er helt tavs.. :o(

Hyl.dk ::

tak for forslaget, jeg prøvede det straks, med 12000 hz, 15000hz og 17000hz - men skuffet måtte jeg sande at det ikke gjorde nogen forskel. Domen spiller fint de høje toner men intet at høre fra bånddiskanten. SUK!

mikk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

NEDTUR !!

kan det virkelig passe at man ikke kan skifte båndet i bånddiskaten alene?

talte nemlig med en ekspedient i hifiklubben, som sagde en bånddiskant kostede 5500,- pr side at skifte da hele enheden skulle skiftes. Det er da fuldstændig sindsygt!!!

Er der nogen der har forslag til hvad jeg kan stille op ? kan man teste en bånddiskant på en anden måde og måske komme det nærmere hvor fejlen er ?

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 11 Maj 2010 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

måske kan du spørge en expert i magnestater (Båndsei) her i forumet og spørge om han kan kigge på dem
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Maj 2010 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Hej!
Netop de Foster (Fostex) bånd som bruges til Dali HT er skrøbelige! Desuden er de heller ikke særligt godt integreret med domen. Se Troels Gravesens ombygning/målinger af Dali 800! Efter ombygning er disse i en helt anden klasse og båndene er skrottet vel at mærke.
Jeg har absolut ikke noget i mod bånd som sådan. Der benyttes bånd i mine DTQWT og med fremragende resultat! De billige Foster Pfffsst bånd er noget skrammel!

mvh
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 11 Maj 2010 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Hej!
Netop de Foster (Fostex) bånd som bruges til Dali HT er skrøbelige! Desuden er de heller ikke særligt godt integreret med domen. Se Troels Gravesens ombygning/målinger af Dali 800! Efter ombygning er disse i en helt anden klasse og båndene er skrottet vel at mærke.
Jeg har absolut ikke noget i mod bånd som sådan. Der benyttes bånd i mine DTQWT og med fremragende resultat! De billige Foster Pfffsst bånd er noget skrammel!

mvh

Båndet i Helicon 400 diskantmodulet er en væsentligt nyere konstruktion end dem i den efterhånden antikke 800-serie.

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes