| Forfatter |
|
Evolator Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 28 Maj 2010 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da det ikke er en højttalere, man så nemt kan opdrive en test på, valgte jeg at bruge noget tid på at lave en større bruger anmeldelse på godt og ondt af Aurum Cantus V7F udgaven, som jeg håber vil blive taget pænt imod og mange kan have glæde af. Anmeldelsen er ikke godkendt endnu, men mon ikke den bliver.
Da jeg har købt denne højttalere for at danne mig et indtryk, af den og senere lavet min egen test af den ud fra det. Er jeg klar over at det måske kan få nogen til at vælge denne højttalere fra, på baggrund af testen. For hvilket et gensalg måske bliver sværere. Det må jeg så leve med hvis jeg en dag vil sælge, hvilket jeg også gerne lever med. Ærlig bør man altid være. Ideen med testen er at kaste mere lys over, hvad det i grunden er for en spændende type højttaler, der sjældent har været set til salg.
mvh. Evolator.
__________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |
hifimiv Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 28 Maj 2010 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Evolator
Som ejer af et sæt Aurum Cantus V7F glæder jeg mig til at læse, hvad en anden bruger synes om den. Selv er jeg meget
godt tilfreds med dens høje detaljeringsgrad, men savner noget varme og makrodynamik ift. til mine gamle højttalere. Dens
samlede outputformåen er noget begrænset, da den komprimerer en del ved høje lydtryk, så det er ikke en højttaler til fest
og musikformer, der kræver dunk i brystet. Tværtimod hælder gengivelsen efter min mening mod det behagelige (så længe
den ikke bliver presset).
Tydelig portstøj og en lidt slank og unuanceret gengivelse i den dybe ende samt mangel på den dybeste oktav trækker ned i
regnestykket for mit vedkommende.
Men det bliver spændende at høre om dine erfaringer med V7F i dit setup. Aurum Cantus har fået en del tilhængere herinde
og sågar en klub. Jeg købte dem primært pga. de gode omtaler og en helstøbt formgivning, hvis proportioner slår det meste
på markedet efter min opfattelse. Finishen slår stort set alt andet på markedet og ligger milevidt foran f.eks. Martin Logan
Summit, som jeg tidligere har ejet.
Der har i de sidste måneder været en 3-4 forskellige sæt til salg her på KSB, så jeg synes ikke man kan tale om en
højttaler, der sjældent har været set til salg.
Godt initiativ
__________________ Mvh.
Mikael
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2010 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Det er bekræftende at læs om dine observationer på lyd siden. Som sjovt nok er ret ens med mine, omend jeg bruger et andet ordvalg, ved jeg bestemt godt hvad du mener og hentyder til. Som afspejler meget godt hvad jeg oplever.
Ang. Brugt salg, er det bare ikke lige en højttalere jeg har set ofte. Der er et sæt i mahogni, som er andet sæt af to jeg har set. KSB salgs stedet er jeg ikke sikker på jeg kender, som måske er grund til et ikke så ofte set salg.
|
| Til top |
|
| |
hifimiv Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Evolator
Med KSB mente jeg Køb, salg og bytte her på hifi4all. Jeg har set et eller to sæt i lyst træ og to i Rosewood, som er den farve,
jeg har.
Jeg glæder mig stadig til at læse din anmeldelse - intet er så godt som at blive bekræftet i sine egne overbevisninger __________________ Mvh.
Mikael
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2010 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej du.
Det kommer til at vente på sig på ubestemt tid, med testen. Da den skulle redigeres noget, før denne kunne sættes ind. Har ikke lige tid til at lave den om, efter ønske fra hifi4all.
KSB ja selvfølgelig, det fik jeg ikke lige afkodet selv i farten.
Har godt set dine i Rose. Til salg. Du har måske fundet en større Aurum Cantus ?
|
| Til top |
|
| |
hifimiv Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ærgerligt med forsinkelsen.
Mine højttalere er ikke til salg, men man ved jo aldrig, hvad fremtiden bringer. Om det bliver Aurum Cantus igen ved jeg ikke,
der er jo
så meget andet derude __________________ Mvh.
Mikael
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2010 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jo det der er.  Men Aurum Cantus er for mig første og sidste gang. Dem er jeg ikke imponeret af. Med undtagelse af toppen der er rigtig god.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 31 Maj 2010 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
I hvilket setup indgår dine Aurum Cantus V7F? Toppen kan blive endnu bedre, prøv fx. at lytte til Volla eller fx. V8F som begge har en endnu bedre bånddiskant! Og V8F har selvfølgelig en bedre bund qua størrelsen. __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2010 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det ikke toppen eller mellemtonen jeg er træt af, men deres manglende bund i en stue størrelse, der også får dette sæt´s bas til at lyde som elektrontrommer.
Dette skete også med et sæt Dynaudio Contura 3,4
Eneste sæt der har løftet opgaven og leveret varen er et sæt Vienna BCG. Der som bekendt går ned i 28hz + - 3db. Det virkede. Der var dybte og hurtighed i bassen, hvor en bas lød som en bas skal, ud fra hvordan jeg gerne vil ha den til. Men en rigtig god tønde og fylde.
Men når man så gerne vil ha mulighed, for Bi-wire måske Bi-amp er det ikke Vienna man skal vælge.
Skal man blive i Aurum Cantus. tja... Så var et sæt Harmony nok hvad der skulle til. De går fornuftig lang ned. Men som bekendt bekostelig.
Måske jeg kan stille mit V7F sæt på gulvet uden de ret flotte medfølgende spikes, i min interesse for kompensere lidt for den manglende bund. Har aktiveret en knap med et tone aktiv system i bassen på min forstærker, som hæver det lidt. Som nok er lavet til formålet for at hjælpe højttalere der ikke levere bund nok i større rum. Hvilket hjælper,og i dette tilfælde lyder bedre. Men ikke normalen hos mig at gøre sådan noget fusk. Vienna sættet skulle man bestemt ikke gøre det, for så lød det af h...... til. De havde heller ingen problemer.
For mig skal der være musik spille rum mellem højeste top og laveste bund. Ellers er det mig endnu en erfaring, at musikken bliver beklemt, ved enkelte musik rock genre som jeg også høre. Hvilket gør musikken ikke rigtig kommer til udfoldelse, i nedre oktav.
At sæt en sub på for manglende bas evner er og blive en lappeløsning som det jeg allerede gør med et tone aktiv for bas. Det kan gå til små sæt hvor det er meningen med sub. Det kan man jo ikke sige er meningen med et sæt Autum Cantus V7F. Ud fra den størrelse de har osv...
|
| Til top |
|
| |
hifimiv Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er efter min opfattelse ikke mangel på udstrækning i basområdet, men snarere fraværet af en blandt andre højttalere
meget normal betoning/hævning i 50-100 Hz området, der forårsager dit (og mit) savn af basfylde. Vienna er jo netop kendt
for at tilføre "musikalitet" ved at fremhæve dette område, mens Dynaudio ikke gør det.
Ved måling med min Velodyne SMS 1 kan jeg se en dal centreret omkring 70 Hz, som i mit lytterum giver en slank
lydkarakter. At flytte dem tættere på bagvæggen hjælper ikke hos mig, men ødelægger perspektiv og øger indtrykket af
kompression.
Det er muligt, at dalen skyldes udfasning mellem enhederne, porten og gulvet.
Når jeg afspiller lyd via min pc, har jeg leget med equalizeren i min medieafspiller. Tilførsel af lidt niveau ved 60 Hz (pga.
fast angrebsfrekvens) gør, at jeg kan glemme savnet af en sub, men så skal man selvfølgelig passe på med niveauet
Det medfører i hvert fald meget stor membranvandring ved selv beherskede lydtryk. Når jeg får anskaffet mig en bedre
subwoofer (har bestilt en JBL W15GTI enhed), så ryger der nok en sok i portene på mine V7F.
Jeg er helt enig i, at det med en højttaler af V7Fs størrelse ikke burde være nødvendigt med den slags
Måske man med et mindre solidt kabinet, som en del engelske højttalere med ry for meget musikalsk lyd, kunne nå det
samme __________________ Mvh.
Mikael
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske. Men ang. En V7F. Indre dimensioner på kabinettet. Så kunne jeg godt forledes til at mene at der her pga. Al den indre afstivning som gør sig gældende, reducere kabinettets evne til at levere bund. + det kan undre man anvender boble plast, som intern dæmpning sideløbende med uld & skumgummi. Ja hva ved jeg om rigtigheden af det, men underligt ser det dog ud.
Tilmed at der på bas enhederne magneter står 4 ohm. Når højttaleren som bekendt er 8 ohm. Okey det var en anden snak. Men en af flere lidt opsigtsvækkende observationer.
Har set meget gennem tiden, men ikke det.
|
| Til top |
|
| |
hifimiv Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er ikke sparet på materialerne - har dog ikke kigget inden i, så tak for oplysningen.
2 serieforbundne 4 ohms basser = 8 ohm, men serieforbindelse i bassen har ikke noget godt ry - måske en del af forklaringen?
__________________ Mvh.
Mikael
|
| Til top |
|
| |
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
| Sendt: 01 Juni 2010 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej lidt kedelige indtryk i har fået af jeres v7F'er, ja jeg kan slet ikke genkende disse tendenser hos mine vF8er.
Dette er selvfølgelig også en anden HT, mine erfaringer er at mine ACer er meget neutrale, på ingen måde behagesyge men som sagt neutrale. Bassen er tør og stram, den spiller lige som indspilningen er blevet indspillet, er det en meget basfyldig indspilning kommer der masser af bas og omvendt. Diskant (særligt) og mellemtone er detaljeret med en kontrol nærmest sprødhed. Jeg lyttede til vollaerne før køb, dem finder jeg noget mere løse i det, men måske en anelse mere levende.
mvh
Rasmus
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2010 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg har hørt nogen sige før køb af mine, er at V8F har en ganske lidt dybere bas. Men lige så lidt løsere bas i forh. Til V7F.
Diskanten i V8F også lige en tand bedre.Men finder den ganske god i V7F. Så gad da godt høre storebroren.
Mellemtonen ved jeg ikke om er nævneværdig forskel på.
Om det så ikke skulle være godt med serieforbundne basser, som skulle ha et dårlig ry vides ikke. Serieforbundne er de i hvert fald. og 4 + 4 Ohm. skulle give 8ohm. som Hifimiv er inde på giver mening.
At Aurum Cantus er neutral er der ingen tvivl om. Men synes det er lidt kedeligt, med en slank bas. Den måtte godt ha haft mere saft i dybten, i de nedre oktaver efter min mening. Der er her jeg finder den kedelig. Og afskære sig fra at spille mere rockkede numre ala AC/DC som jeg også ynder at høre ind imellem alt efter humør. Når så deres trommer lyder som Def Leppard´s bliver det for meget.
Tilmed er den ikke god til høj musik. Den skal helst bare stå og pludre med noget godt flot rytmisk musik i bedste kvalitet i den dur. Så har den det bedst.
Ved godt det er mig der er noget i vejen med, ud fra højttaleren er blevet sat i verden til at gengive lyden som den nu gør ganske godt på den neutrale måde, hvis man kan lide det . Det ændre ikke ved jeg ikke er enig i lyd filosofien bag Aurum Cantus. Om hvad god lyd er. Det skal siges at jeg hørte dem i en mindre rum sammenklemt med mit udstyr spændt for. Der manglede ikke noget, men da jeg så fik dem hjem i et noget større rum. Ja gæt hvad.....
Syntes det er godt vi kan have denne hygsomme snak. Selv om vi nok ikke er helt enige, som ingen heller siger man skal være. Erfaringer er altid brugbar.
|
| Til top |
|
| |
RAZZER Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt i orden ikke at være enige ;)
Vi taler jo heller ikke om samme HT. Men sjovt du nævner rock musik, jeg lytter selv til en del heavy og prog. metal og der synes jeg de virkelig gør det fint. Jeg lytter til: Tool, megadeth, mettalica, nightwish mm. hvilket jeg synes v8eren gør det rigtigt fint i.
|
| Til top |
|
| |
hifimiv Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2010 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bestemt ikke utilfreds med mine V7F. Deres neutralitet gør bare ikke kedelige indspilninger mere spændende. Jeg havde
det samme "problem" med mine Martin Logan Summit (som dog går noget dybere i bassen  )
På indspilninger med overdrevet basniveau (f.eks. Raising Sand med Robert Plant og Alison Krauss) er der masser af bas også
med V7F, men de er klart bedst med simple, akustiske indspilninger uden for meget kompression.
Som Evolator også skriver handler det jo om præferencer, så det kan være, at han og jeg ville være bedre tjent med f.eks. et
sæt Zu Audio Essence, som desværre ikke var tilgængelige, da jeg købte mine V7F. Måske de skulle prøves, når der kommer
nogle på brugtmarkedet __________________ Mvh.
Mikael
|
| Til top |
|
| |
RAZZER Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2010 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifimiv skrev:
Jeg er bestemt ikke utilfreds med mine V7F. Deres neutralitet gør bare ikke kedelige indspilninger mere spændende. Jeg havde
det samme "problem" med mine Martin Logan Summit (som dog går noget dybere i bassen )
På indspilninger med overdrevet basniveau (f.eks. Raising Sand med Robert Plant og Alison Krauss) er der masser af bas også
med V7F, men de er klart bedst med simple, akustiske indspilninger uden for meget kompression.
Som Evolator også skriver handler det jo om præferencer, så det kan være, at han og jeg ville være bedre tjent med f.eks. et
sæt Zu Audio Essence, som desværre ikke var tilgængelige, da jeg købte mine V7F. Måske de skulle prøves, når der kommer
nogle på brugtmarkedet  |
|
|
Nemlig som du siger, det handler om præferencer!
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zu Audio Essence. hmm.... Ikke nogen jeg har nogen ide om hvad er. Aurum Cantus har helt sikkert sit publikum. Jeg er så bare ikke rigtig en af dem, har jeg fundet ud af da jeg ikke føler at få rette udbytte af dem. Betyder det jo ikke en anden ikke kan. Meget mere er der vel ikke at sige. Nogle gange skal man prøve sig frem, hvilket kan koste ærgrelser samt penge. Andre gange har man skudt papegøjen i et sæt man ikke regnede med indfriede ens forventninger. Andre gange har man igen forventninger og bliver overrasket. Indgangs vinklen til nyt grej kan være mange, hvilket gør hifi spændende. Imens kan jeg da nyde den super flotte finish mit sæt V7F har. Som er noget af det pæneste på markedet. Imens tænker jeg på hvad jeg skal stile op med dem. Nogen der vil byt hehe.... UPS det skrev jeg ikke. ups den må vi hellere tag privat.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 02 Juni 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evolator: Hvad for en signalkilde har du på dine V7F'ere og hvor kraftig en forstærker bruger du? Der skal faktisk en del til at trække dem jeg har, som er V8F, og hvis man har det, så kan de sagtens spille højt og give kick i mavsen.
__________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juni 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skulle nu med sindsro mene at min amp har overarme nok. Nu er det heller ikke en højttalere der på grund af belastning kræver det store af en forstærker. 8ohm 89db følsomhed tilmed neutral i lyd.Det er nemt nok at styre.
Har tidl. Spillet med Vienna BCG. Det er lidt en anden kop te.
Min profil bar giver info om hvad jeg har af udstyr. Den er opdateret.
|
| Til top |
|
| |