| Forfatter |
|
Bundegaard2 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2010 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fået både et par Grand og Helicon 400 tilbudt til en rigtig god pris, næsten samme pris faktisk.... Hvad ville du vælge? Og hvorfor?
Jeg har desværre ikke mulighed for at høre dem på mit anlæg, Lyngdorf SDAI 2175 og SDA 2175
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
stand og alder er det nogenlunde det samme?
Jeg har kun haft lillebror Dali Helicon 300 og den har den bedste diskant (bånddiskant) jeg kunne ønske mig. Desværre var der ikke så meget bund, kklart da det var en stander.
Har kort hørt helicon 400 og det er en helt fantastisk højttaler.
Har desværre ikke hørt Dali Grand!
__________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kommer meget an på lytterum og muzak smag, men umiddelbart Grand hvis du har mod på det
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helicon 400 er nemmer at placere i en stue, Grand kan godt ha en bulderne/ulden bund som kan virke ulidelig hvis den ikke får den power og plads de skal have samt at rummet skal være giret til det, har den der i mod optimale arbejdsbetingelser så lyder den bedere en Helicon 400.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
| Helicon 400 er nemmer at placere i en stue, Grand kan godt ha en bulderne/ulden bund som kan virke ulidelig hvis den ikke får den power og plads de skal have samt at rummet skal være giret til det, har den der i mod optimale arbejdsbetingelser så lyder den bedere en Helicon 400. |
|
|
er enig i ovenstående
jeg ville personligt vælge Grand .. du har jo kræfterne til den og hvis din stue er over 30m2 og det mener jeg du har nævnt et sted den er.. så go for it..
hvis det kører kan Helicon ikke være med ... har lige haft Helicon 800 inden Grand og Grand er en meget bedre speaker men 400 er bedre end 800 ......
|
| Til top |
|
| |
Bundegaard2 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode råd :-)
Jeg får nok lidt svært at holde afstand til vægen bagved, så lidt et dillema, stuen er knap 40m2.... Tror måske jeg går efter en helicon 400, skulle nok være muligt at sælge igen, hvis de ikke fungere for mig. Men på den anden side, synes der er noget kult over Grand :-) og måske konen kan lokkes til at vi rykker lidt rundt i stuen...
De Grand mk2 jeg har kig på er ca. 10 år gamle, ved ikke hvor gamle de 400 er... men det er IKKE mk2, så de er vel min. 3 - 4 år gamle
|
| Til top |
|
| |
Bundegaard2 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og er jo til en ret tung rock :-) Men også Dansk musik ala CV. Jørgensen, Allan Olsen, Johnny Madsen osv.... Men også ofte Rammstein, AC/DC, Black Sabbath
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har personligt haft begge, og er enig med de øvrige i at Grand er den bedste højttaler.
Ingen af dem vil fungere godt uden afstand til væggen ! __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bundegaard2 skrev:
|
Tak for de gode råd :-)
Jeg får nok lidt svært at holde afstand til vægen bagved, så lidt et dillema, stuen er knap 40m2.... Tror måske jeg går efter en helicon 400, skulle nok være muligt at sælge igen, hvis de ikke fungere for mig. Men på den anden side, synes der er noget kult over Grand :-) og måske konen kan lokkes til at vi rykker lidt rundt i stuen...
De Grand mk2 jeg har kig på er ca. 10 år gamle, ved ikke hvor gamle de 400 er... men det er IKKE mk2, så de er vel min. 3 - 4 år gamle
|
|
|
Min oplevelse af Grand er nu ikke at den kræver mere afstand end andre højttalere.
Lidt luft er ubetinget et fordel, men det gælder de fleste højttalere
Med det rum du beskriver og med din musiksmag ville jeg ikke i være i tvivl, Grand er ubetinget det rigtige valg.
derudover er det bare en flottere højttaler 
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min kommentar er måske helt ude i irrelevansen, for jeg har hverken hørt Grand eller Helicon 400! Men jeg har Grand Diva, og hvis der er sammenlignelighed mellem Grand og Grand Diva på dette nedenstående punkt, så bemærk dig det:
Diva'en er meget egal, dvs. den lyder meget ufarvet/ens uanset hvilken tone der skal komme ud af den. Et godt musikinstrument (dyrt) er bl.a. kendetegnet ved at være egalt, dvs. at der er ingen toner der er kraftigere end andre. Jeg tror årsagen til denne dejlige karakteristika på højttalere er mangel på mekaniske resonanser, og hvis du forstår hvad jeg mener, så lyt godt efter på de to duelanter. Egaliteten, eller når vi taler højttalere neutraliteten er nemlig en egenskab, som lytteren sætter mere og mere pris på efterhånden som tiden går, fordi det gør det lettere at lytte igennem højttaleren og ind i musikken. Vælg den højttaler af de to, som du efter grundig lytning af en masse forskellig musik, hører mindre og færre farvende tendenser på. Alt-andet-lige! __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 16 Juni 2010 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har Grand og er meget tilfreds. De kræver en god effekt smidt bag dem og et godt rum, der er ikke er for tomt, ellers begynder de at miste sit attack i bassen og buldre i stedet for. Absolut en fed højttaler. En herre højttaler.
__________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 16 Juni 2010 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som alle rigtig nok skriver, så er musik-preferancen afgørende for dit valg. Grand'en har klart mere "bund" og dynamik - er en rigtig "rock-højtaler" ( ment positivt)
Omvendt er diskanten meget mere behagelig og "rolig" på helicon'en, hvor den på Grand'en er mere rå og "skrigende"
- jeg solgte mine Grand efter blot et par ugeres ejerskab - jeg kunne ikke forliges med dens diskant...................
MVH __________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 16 Juni 2010 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Der kan man bare se - jeg oplevede diskanten på Grand som være klart bedre end op Helicon, mere direkte, men aldrig skrigende  __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Juni 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis; sådan kan vi opleve lyd så forskelligt - måske også afdhængigt af hvilket grej som er spændt foran...(?). Jeg opfattede ihvertfald Grand diskanten som såvel direkte, som skrigende - men vi kan vel om ikke andet blive enige om at den ihvertfald ikke er ""blød & behagelig" ?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juni 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
|
Dennis; sådan kan vi opleve lyd så forskelligt - måske også afdhængigt af hvilket grej som er spændt foran...(?). Jeg opfattede ihvertfald Grand diskanten som såvel direkte, som skrigende - men vi kan vel om ikke andet blive enige om at den ihvertfald ikke er ""blød & behagelig" ?
MVH
|
|
|
her vil jeg så stille mig uenig
Hvis du sætter udstyr for an Grand der spiller blidt, vil den spille blidt. Hvis du kobler grej på der leverer varen som den er inspillet vil du få lyden serveret som den er indspillet og lyder dit grej ubehageligt, ja så bliver det aldrigt sjovt at være i stue med. Men det kan man jo ikke rigtig give højttaleren skylden for
Hvorimod mit indtryk af Helicon er at den spiller mere filtreret, pænere og i sidste ende mere kedeligt.
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 16 Juni 2010 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Jesper Andersen skrev:
|
MVH
|
|
|
her vil jeg så stille mig uenig
Hvis du sætter udstyr for an Grand der spiller blidt, vil den spille blidt. Hvis du kobler grej på der leverer varen som den er inspillet vil du få lyden serveret som den er indspillet og lyder dit grej ubehageligt, ja så bliver det aldrigt sjovt at være i stue med. Men det kan man jo ikke rigtig give højttaleren skylden for
Hvorimod mit indtryk af Helicon er at den spiller mere filtreret, pænere og i sidste ende mere kedeligt. |
|
|
Enig Kyhn. Man kan sige meget om Dali Grand serien, men ingen af dem farver lyden - de er ret så ærlige....nogen finder dem ireterrende afslørrende. En ven hørte dem på sit Thule grej og sendte Divaen retur...det tog ham 5 år at indse at det var grejet der blot lyder sådan.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Juni 2010 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
D'herrer kyhn & Martin_kbh; jeg tillader mig så blot at være uenig med jeres (lovprisende) vurdering af Grand's diskant . Faktisk synes jeg at Grand overall er en overvurderet højtaler - men sådan er vi jo så forskellige ( dermed IKKE sagt at det er en dårlig højtaler - slet ikke...blot overvurderet....)
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 16 Juni 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke for at være rasmus modsat...men jeg har ganske enkelt aldrig oplevet det phenomen du omtaler....en skinger diskant på Grand...sorry. Skyldes måske andre led i kæden.
Men ja...Grand serien er lidt overvurderet takket være den tossede Kurt von Gazpromt/Kubik - det var i lang tid godt for deres brugtpriser. Nu tror jeg der igen er kommet ro i lejren.
Divaen/Coupe er klar de bedste fra serien og disse vil jeg anbefale mange gange før så meget andet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Juni 2010 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_kbh; jeg anerkender din "skepsis". Kan så fortælle at jeg havde to andre, ganske kompetent og erfarne lyttere, på besøg, som delte min opfattelse af Grand's lyd. Og jeg kan forsikre at mit anlæg iøvrigt er "bygget" op omkring en "ikke-skinger" lyd; altså at anlægget ikke i sig selv er "skingert".
Men efterhånden ikke mere vi kan debattere omkring dette; du/I har een opfattlse af Grand - jeg (og andre) har en anden..........
Afslutningsvis - i relevans til trådstarter & trådstarters musiksmag - Grand vil være at foretrække fremfor heli 400
MVH
men __________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 16 Juni 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ikke at Dali Grand er verdens bedste højttaler, men skinger er den langt fra. Jeg har haft den hjemme og har to gode kammerater der har et sæt også.
Som svar på spørgsmålet, så ville jeg vælge Grand hvis jeg var dig.
|
| Til top |
|
| |