Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sony X7ESD hopper i musikken (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
henninge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Det er skrækkeligt, min Sony er begyndt at hoppe rundt i musikken, det viser sig ved at nr. 1 på en cd vil den ikke afspille, men hopper rundt og starter forfra nogen gange, det viser sig dog mest når den er helt kold. Nogen som ved  om det er laseren der er slidt op  Og hvor kan man få en ny, hvis det er den. Det er en Sony X7ESD.

Til top Vis henninge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henninge

winter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Lyder som laseren! Har selv haft 2 x7esd'er.Begge havde slidte laser.At skaffe en bliver svaert.Men prov evt audiocom.com/co.uk

De skaffede mig nye laseren til 559/779/707Es.

Til top Vis winter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winter

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=henninge]

Det er skrækkeligt,
min Sony er begyndt at hoppe rundt i
musikken, det viser sig ved at nr. 1 på en
cd vil den ikke afspille, men hopper rundt
og starter forfra nogen gange, det viser sig
dog mest når den er helt kold. Nogen som
ved  om det er laseren der er slidt op  Og
hvor kan man få en ny, hvis det er
den. Det er en Sony X7ESD.

[/
QUOTE]
Hey..
Ja, eller prøv jørgen P elektronik i rødovre..
Der har jeg flere gange købt lasermodul, og
selv skiftet..
Laseren plejer at kunne fåes for ca. 3 - 400
kr, så det er jo forsøget værd.
Mvh
Chris-torb
Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

henninge skrev:

Det er skrækkeligt, min Sony er begyndt at hoppe rundt i musikken, det viser sig ved at nr. 1 på en cd vil den ikke afspille, men hopper rundt og starter forfra nogen gange, det viser sig dog mest når den er helt kold. Nogen som ved  om det er laseren der er slidt op  Og hvor kan man få en ny, hvis det er den. Det er en Sony X7ESD.

Ked af at være en lyseslukker, men det er praktisk talt umuligt at skaffe laser til din model, hvis den er magen til Sony 707es.Tro mig jeg har forgæves prøvet i flere år ! De fås simpelthen ikke mere og har ikke været i produktion i flere år ! Dit eneste håb er at anskaffe en brugt model med samme laser ( altså endnu en Sony )Det kan nok ikke betale sig så er det nok mere fornuftigt at købe en nyere brugt Sony og skrotte den GAMLE model

Men måske er din laser slet ikke defekt !! Hvis den viser TOC i starten når du sætter en cd i er det nok nærmere styrekredsen til laseren der er defekt ! Check evt dette link http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/TRANSPORT/laser/Laserolo gy.html det er faktisk ret interessant !

Til top Vis Gonz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonz

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Der er en svag mulighed for at de små stålstænger laseren "kører" på bare skal smøres. Jeg har på mere end én cd-afspiller oplevet at "hoppe-problemet" stammede fra manglende smørelse på stålstængerne. Jeg har med held benyttet silicone glideolie på disse stænger. Det holder nærmest evigt. Hvis du vælger at smøre med siliconeolie, skal den gamle fedt renses af først.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig svært med de gamle maskiner fra Sony. Købte selv en reservelaser til min Denon DCD3650 som også skulle være umulig at få fat i. Det var den dog ikke 

Fandt min på Ebay.de som ny Uorginal 

Kontakt fra sælger på Ebay

Prøv ham her. www.audio-video-experte.de 

Måske han kan hjælpe dig. Hvad hedder lasertypen ? står somregel på laser enheden

Har fundet frem til at laserenheden skulle hedde KSS190A. Måske jeg tager fejl. Så må nogen rette mig.

Held og lykke

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Det er stort set umuligt at finde lasere til de gamle Sony topmodeller, og tro mig - jeg har været stort set verden rundt for at finde til X7, X777 og X707, men der er intet at finde.

Der findes derimod masser af uoriginale lasere til de billigere drev, men de passer desværre ikke dertil!

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  

Hvis du virkelig brænder for den model KAN man lodde laserdioden ud med et tilsvarende laserdiode. (Har prøvet det een gang) og anbefaler IKKE at man prøver.

Sindssygt svært at aligne den nye laserdiode , men kan gøres

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

freako skrev:
Der er en svag mulighed for at de små stålstænger laseren "kører" på bare skal smøres. Jeg har på mere end én cd-afspiller oplevet at "hoppe-problemet" stammede fra manglende smørelse på stålstængerne. Jeg har med held benyttet silicone glideolie på disse stænger. Det holder nærmest evigt. Hvis du vælger at smøre med siliconeolie, skal den gamle fedt renses af først.

Det du skal smøre med er Super Lube og det kan købe hos Brinck elektronik, det er det min ven bruger når han renser disse skinner læseren glider på, et par små dråber så glider det fint igen, men rens lige før du kommer det nye på.

http://www.brinck.dk/ 

Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

henninge skrev:

Spiller den - eller spiller den ikke? Jeg har lidt svært ved at tyde det ud af ovenstående. Hvis den faktisk spiller lidt og derefter hopper, så er laseren ikke død. Mit bud er smøring af mekanikken i det tilfælde. Hvis den bare står og gnaver og intet ellers sker så er laseren død. Jeg har engang haft succes med at købe laser-pu enheder hos Telmo på Frederiksberg, men om firmaet stadig eksisterer ved jeg desværre ikke.

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Alternativt er der en XA5es'er på KSB, det er næsten samme maskine, den mangler bare bal. udg., men selve drevet (og laser) skulle være ens.

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Sorry så først nu at det var en X7ESD'er der var tale om Så er XA5ES altså ikke helt det samme drev

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

musifix skrev:
henninge skrev:

Spiller den - eller spiller den ikke? Jeg har lidt svært ved at tyde det ud af ovenstående. Hvis den faktisk spiller lidt og derefter hopper, så er laseren ikke død. Mit bud er smøring af mekanikken i det tilfælde. Hvis den bare står og gnaver og intet ellers sker så er laseren død. Jeg har engang haft succes med at købe laser-pu enheder hos Telmo på Frederiksberg, men om firmaet stadig eksisterer ved jeg desværre ikke.

Det, den gør, kan muligvis relateres til at gliderne skal smøres, men det kan nu altså stadig godt være laseren. Når laseren er slidt/svag, mister den evnen til at fokusere, og når den ikke kan fokusere vil den begynde at hoppe/skøjte rundt og ikke rigtigt kan finde ud af hvad den vil.

En mulighed kan dog være at prøve at rense den, for at se om det kan ændre noget. Laseren kan renses både indvendigt og udvendigt, og optikken kan godt være generet af skidt mellem øvre og nedre optik. Det er dog ikke en opgave for hvem som helst, for man skal vide hvad man gør, når man piller den fra hinanden.

Men se sådan på det - maskinen er 21 år gammel, så den må vel siges at have aftjent værnepligten rent lasermæssigt. Det er sgu godt gået!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes