Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 17:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ht til HK AVR 2550 (evt. Linn Keilidh?) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonez_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Sådan i grove træk, hvad skal jeg kikke efter af højttalere til recieveren Harman/Kardon 2550 ?

Jeg havde forestillet mig at købe 2 front højttalere i første omgang, og så udvide til sourround om et par mnd +/- når økonomien tillader det (SU...)

Hvilke gulvhøjttalere kan anbefales prisklassen 3000kr for et sæt (evt. brugt) eller er det helt umuligt ?

Hvad med reol højttalere, er der bas nok i dem, eller SKAL man have subwoofer ?

Som sagt regner jeg med at køre stereo i starten, og så udvide senere.

mvh. Jonas

PS! er satellit højttalere helt umulige til musik ?
PPS! links til overskueligt læsestof på dansk/engelsk er velkomne

Til top Vis Jonez_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonez_

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Jonez_ skrev:
Hejsa,

Sådan i grove træk, hvad skal jeg kikke efter af højttalere til recieveren Harman/Kardon 2550 ?

Jeg havde forestillet mig at købe 2 front højttalere i første omgang, og så udvide til sourround om et par mnd +/- når økonomien tillader det (SU...)

Hvilke gulvhøjttalere kan anbefales prisklassen 3000kr for et sæt (evt. brugt) eller er det helt umuligt ?

Hvis du vil købe brugt, er det LANGT fra umuligt. Der er meget at vælge imellem.

Hvad med reol højttalere, er der bas nok i dem, eller SKAL man have subwoofer ?

Hvor stort et dit lytterum?

Som sagt regner jeg med at køre stereo i starten, og så udvide senere.

mvh. Jonas

PS! er satellit højttalere helt umulige til musik ?

Du kan få meget der er LANGT bedre til at spille musik for dine penge!

PPS! links til overskueligt læsestof på dansk/engelsk er velkomne

Søg rundt i dette forum (højtaler-sektionen). Der er rigtig meget utrolig godt læsestof til de næste par timer.

Held og lykke med det!

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

3000.- for et sæt er ikke meget, men det kan da lade sig gøre.
Prøv at kigge lidt på dba.dk der skulle det være muligt at finde noget brugbart, ex Avance, Audiovector, der er vidst lidt B&W, System Audio, etc..
lyt evt til Klubbens, Gale højttalere.

Satellit højttalere er ikke egnet til musik.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Jonez_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

mit lytterum er ligeknap 18m2 (4x4,5)

Jeg vil umiddelbart lede efter et sæt (brugte) gulvhøjttalere, evt tilføre lidt cash til budgettet.

Hvad med reolhøjttalerne, er der brug for ekstra bas (subwoofer) der, og hvad med til gulv højttalerne, der er vel ikke ?

Jeg regner med bruge systemet 50/50 til film og musik.

The MBG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Jonez_ skrev:
mit lytterum er ligeknap 18m2 (4x4,5)

Hvad med reolhøjttalerne, er der brug for ekstra bas (subwoofer)

Det vil jeg ik sige, det kommer meget ande på hvor dan de stiles op, jeg har selv et par B&W DM 602 S3 som stå på et par stander og der er fint med bass, selv følelig er der mere bas i et par gulvhøjtaler da kabinetet er støre, men jeg tror det er smag og behov hva men kan lig.

Mit Anlæg: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8912&PN=2
Til top Vis The MBG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The MBG

Jonez_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet anbefalet et sæt System Audio 1230 - vil `de umiddelbart, udfra specifikationerne, spille godt med Harman Kardon AVR 2550 ?

Tekniske specifikationer

Belastbarhed: 130 Watt
Impedans: 4 Ohm (let belastning)
Frekvensgang (+/- 3 dB): 40-35.000 Hz
Følsomhed (1W, 1m): 89 dB
Delefrekvens: 3000 Hz (24 dB/okt. Linkwitz/Riley)
Dimensioner (BxHxD) cm: 13x95x22.1
Bashøjttalere: 2 x System Audio W1108AV
Diskanthøjttaler: System Audio T2504AV
Finish: Bøg, Kirsebær eller Sort Ask
Leveres med gummifødder

Jeg regner med at give dem en lytter idag, hvis de ligger inde med et sæt i Expert i Århus

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

De har et sæt i Bruuns hvis det er den du tænker på. SA og Harman skulle efter hvad jeg har læst mig til her på forumet spillet rigtig godt sammen, men det er vel stadig en smags sag. Men giv dem et lyt
Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted

Jonez_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har været hele Århus rundt idag hvad angår Hifi-butikker.

I Scala Hifi fik jeg mig en lytter til en Harman Kardon 4550 sat sammen med et sæt Linn Keilidh (gulvhøjttaler) og så tror jeg det andet var Linn KAN (reol) - begge sæt lød godt, dog hælder jeg mest til Keilidh pga fylden i disse.
Begge sæt kostede 4500kr, dog med den forskel at KAN er fra nyt, og Keilidh er brugte (veldholdte).

Dernæst var jeg en tur i Expert og fik mig en lytter til et sæt System Audio 1280 på en Harman Kardon forstærker (til 15K) ... anyways, lærte da at Expert (Bruuns) ikke lige er det optimale sted at lytte til højttalere, da de ikke har noget dedikeret lytterum, pænt irriterende imo - så jeg afskrev hurtigt SA 1280.

Efter Expert smuttede jeg en tur i Hifi Klubben, og lyttede til lidt forskelligt fra Dali og B&W - fandt ud af at Dali Suite 1.7 passer bedst til mig hvad angår klang (og pengepung) - sættet koster 6000kr.

Tilsidst blev det lige til et smut i Tapeconnection, da jeg tænkte SA 1280 lige skulle have en chance til.  Dem havde de dog ikke på lager, men jeg lyttede lidt til SA 1550 og 1730 - og det var, suprise surprise, noget bedre end i Expert.

Her er så mine kandidater:

Højttaler:
Linn Keilidh - 4500kr/sæt
Dali Suite 1.7 - 6000kr/sæt
SA 1280 6000kr/sæt

Forstærker:
Harman Kardon AVR 2550 2200kr
Harman Kardon AVR 3550+DVD21 5000kr
Harman Kardon AVR 4550 5-6000kr +/-

Jeg havde egentlig lagt mig fast på HK AVR 2550, men jeg har ikke haft lejlighed til at teste den endnu. 4550'eren er attraktiv, men lidt dyr.
Jeg vil gerne ende omkring de 6-8000kr her i første omgang for reciever og stereo sæt, så udbygger jeg om et par måneder evt.

Er der nogen der har nogle kommentarer, forslag, erfaringer osv til ovenstående så hold jer endelig ikke tilbage.

mvh. Jonas

Jonez_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Må da nok indrømme at efter min lytterunde i dag, har jeg virkelig fået øjnene op for en anden verden.
Budgettet til højttalerne (pr. sæt) er mellem 4-6000kr - jeg ville nok foretrække at købe nyt her første gang, eller evt. brugt/demo fra en pålidelig forhandler (derfor jeg overvejer de nævnte Linn Keilidh - jeg har dog bare meget svært ved at finde noget forståeligt info om dem på nettet)

Lige pt. tror jeg ikke jeg har behov for dvd/cd afspiller. Jeg satser på at jeg må kunne føre noget seriøs kvalitet ud af mit Audigy2  lydkort og cd-drev fra computeren, som i forvejen i nogen grad bliver brugt til HTPC (har et Radeon AIW og pusler med tanken om køb af projektor)

Vil det være muligt at få noget ordentlig lyd fra PC'en og over i recieveren og ud gennem højttalerne, eller bør jeg investere i evt. en DVD21 eller DVD25?

schrez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

kort sagt. sa og hk spiller efter min mening rigtig godt sammen. dit rum er ikke verdens største. derfor behøver du heller ikke verdens største ht. en dali 1.7 eller sa 1230 burde spille rigtig godt i dit rum. 1230 kan sikkert findes til 3000/par, dalien er rimelig ny så den er nok sværere at finde. ang brugt køb så kan det ikke gå helt galt at købe en brugt ht. en god ht spiller godt i 20 år-

hvis du alligevel vil have en cd/dvd burde det være til at finde en  billig dvd 21 eller dvd25 da der lige er kommet en model. tjek evt nettet eller ??

Til top Vis schrez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schrez

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes