Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 3 vejs DIY - seas og scanspeak (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 04 August 2010 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen

Jeg skriver for første gang herinde. Har nu kigget i et stykke tid, men har nu endelig noget selv at bidrage med

Er i gang med et trevejs projekt, med 2 alu Seas L22RNX/P 8", en SS 8545 -00 og SS 9900.

Har et sæt Groundsound moduler (groundsound.com) med 3 x 200 watt og digital aktivt filter, som er fuldt justerbart via USB og PC.

Har læst et hav af indlæg af Miju, Syncroniq, Kim, Busk osv. Og har også mailet med Troels G.

Men syntes det er svært at finde gode indlæg om mellemtoner!!

Har læst til hudløshed om at 8546 skulle være bedre end 8545, at magneten på seas M15CH giver bedre flow, at AT H15 er plastisk osv osv.

Jeg kan blot sige, at når jeg står med enheden i hånden, uden kabinet og med ledninger direkte loddet på enheden direkte til effektrinnet.... og lytter! så er det klippetydeligt at en billig vifa 13MH enhed lyder meget mere luftig og fri i de øvre frekvenser end SS 8545.

Er der nogen logisk forklaring på dette. Jeg mener selv jeg har fjernet alle fejlkilder. Det er samme ledning, forstærker, filter, og kanal. Den er via det digitale filter skåret ved hhv 350hz og 2200 hz med 3 ordens butterworth, som ikke er ændret undervejs.

Så prøvede jeg at lodde en 15S/8530K01 ud af min Center højtt fra DAT og lodde den til som mellemtone i håbet om at den nyere sliced membran og SD motor skulle give bedre øvre mellemtone. Men NEJ!. Den er ligeså dæmpet som 8545, måske en tand mere hurtig.

Når jeg snakker luftighed og frigjorthed, mener jeg den lyd en mellemtone giver, som gør at man kan høre en sangerinde smage på ordene. Det der gør at man kan høre det lille bitte "smask" der kommer når hun smiler midt under sangen. Og det mangler scanspeak af en eller anden årsag efter min mening. Bevares det kan da høres, men overhovedet slet ikke som med vifa, som er helt åben.

Problemet er at Vifa mellemtone ud over dette har en masse resonanser og andet uønsket, og derfor skiftede jeg til SS i håbet om mere af det hele, men øv.

Jeg har koblet samtlige andre enheder fra når jeg har lavet samligningen mellem enhederne, således intet kunne betvivles - er der andet jeg skulle have tænkt på??

Gode råd er så allerkærligst velkomne - en tråd om bedre mellemtone er hermed startet, så jeg kan få lavet mine trevejs kasser og høre noget Diana, Lisa, Katie, Erica..... damerne står i kø for at blive spillet igen

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 August 2010 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

For at lave en reel sammenligning skal du måle på enhederne og equalise dem til at have en jævn frekvens gang - derefter kan du med noget forsigtighed bruge din metode.

Nu skriver du ikke noget om kabinet ? - Bruger du enhederne uden kabinet ? - Du bør lave sammenligningen i det kabinetform du havde tænkt dig - Ellers lytter du mest til dipol peaket.

Når du bruger kabinet og equaliser til jævn frekvens gang så vil du opleve at forskellene mellem enhederne bliver betydeligt mindre.

Til at måle frekvensgang kan du feks bruge programmet Arta - Der findes en del tråde om det emne.  

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2010 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Tak for det

Det vil jeg prøve først. Jeg var blot nervøs for at jeg skulle til at sælge enheder og købe andre, ida det ville give spild ( $ ) , idet at jeg troede at når man koblede en enhed direkte til, uden at ændre noget andet, så ville man høre den egentlige forskel på dem. Men som jeg forstår det du skriver, så burde jeg snildt kunne få en Scanspeak til at give noget mere luft i toppen af mellemtonen??

Jeg prøvede blot at spille uden kabinet ganske kort, for at høre om det gjorde en forskel, når jeg skulle lytte om der var mere eller mindre huld igennem i den øvre mellemtone.

Men jeg bruger 8545 i 20 liter lukket, men skal have sat en port i her til eftermiddag. Men dette regner jeg kun med kommer til at have indflydelse på de nedre frekvenser. Og igen... jeg prøvede at stå med enheden i hånden og lytte... og her manglede der stadigvæk den luftige top, som jeg hørte fra en 5" vifa mellemtone. Og jeg tænkte blot at 8545 ikke ville være så luftig i toppen fordi det jo mere er en bas/mellemtone, end en egentlig mellemtone.

Men jeg vil også lige prøve at equalise enhederne ud og prøve om det ikke hjælper lidt på det som jeg savner i lyden. har en ECM8000 micronfon og leger lidt med Holm acoustics gratis program. Men jeg tror jeg skal have et bedre lydkort før det rigtig kommer til sin ret. har lige nu kun et indbygget audigy i min stationære.

Men jeg prøver lige Arta også

endnu engang tak for feedback - jeg vender snarligt tilbage med flere spørgsmål

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2010 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Holm acustics er også et super program til måling ;-)

Dit Audigy er fint nok til målinger . bare brug 48 K Hz som samplingsfrekvens i måleprogrammet

Har du en forforstærker til den mic - den skal bruge phantom spændning som dit audigy ikke kan levere ?

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2010 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Yes... jeg har en Micropower PS400 til microfonen, som jeg hurtigt fik købt lige efter jeg købte micronfonen, da jeg opdagede hvad phantom power er

vender tilbage med lidt målinger i dag eller i morgen, så er jeg måske også blevet kloger til den tid hvordan min mellemtone virker  

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Nå....!

Har nu målt.... og målt. Men må nok indrømme at det er sværere end som så

For jeg får nemlig nogle resultater som ligger ret tæt, både på 8545, samt på Vifa enheden. Så jeg tror mit problem ligger et andet sted.

Læste lidt i min HIFI bibel - ( Complete guide to high end audio - robert Harley ). Og her blev der skrevet noget om at en mellemtone ikke skulle være nasal. Og herefter lyttede jeg igen. Og yes! efter kort tids lytning var det ret tydeligt at 8545 er mere nasal en den egentlige mellemtone-enhed fra vifa. Noget som jeg også har hørt udtalt fra Miju i andre indlæg.

Men hvad gør en mellemtone nasal?? og ville det hjælpe hvis jeg fik en egentlig mellemtone, som f.eks 12M fra ScanS eller H15 fra Seas??

hifileif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 August 2010 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

hej.

brug dog hellere en ss.12mu mellemtone,i stedet for en 8545 den fåes ikke bedre i denne verden

Leif

Til top Vis hifileif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifileif

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2010 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

/Leif

Jo 12M fra SS er sikkert også fremragende.. og der er et sæt til salg for 2K. Men er den ikke lidt lille??

Hullet mellem mine 2 Seas 8" og revelator diskant skulle nok kunne bliver fyldt ud. Men en del af årsagen til at jeg prøver at bygge selv. er manglen på en mere potent mellemtone.  hvilket jeg mange steder har kunnet forstå kræver minimum 5". Eller er jeg galt i byen her??

har tænkt mig at dele ved ca 350 og 2500 hz.

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2010 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Kunne du vise nogle målinger før/efter equalisering af enhederne ?

Hvordan måler du - 1 meter med gating eller ?

Husk på du skal prøve at ramme filterkarakteristiken på den akustiske side - dvs de rigtige afrulninger

Hvilket kabinet / dæmpning af dette ?

Nok er der forskel på enheder men i det frekvensområde hvor begge enheder er komfortable ... synes det lyder af lidt
meget.

Hvis du skal prøve alle enheder som nogen måtte mene er super i mellemtonen så bliver det dyrt - jeg kunne feks smide
Seas 18 WEX001 på som en super kandidat ..også 15W..., Accuton, osv.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 August 2010 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:

/Leif

Jo 12M fra SS er sikkert også fremragende.. og der er et sæt til salg for 2K. Men er den ikke lidt lille??

Hullet mellem mine 2 Seas 8" og revelator diskant skulle nok kunne bliver fyldt ud. Men en del af årsagen til at jeg prøver at bygge selv. er manglen på en mere potent mellemtone.  hvilket jeg mange steder har kunnet forstå kræver minimum 5". Eller er jeg galt i byen her??

har tænkt mig at dele ved ca 350 og 2500 hz.

Jeg fik tydeligt bevis i forgår på, at SS 12MU (illuminator) er mere end rigeligt potent. Og den kan sagtens spille længere ned end 350 og højere end 2500 Hz.

jeg hørte den med tre 6½" illuminator og den nye SS berryliumdiskant og vi var helt sikkert over 115 dB og det lød som den drøm!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

nåååååååååå.

jeg læste det som 12M.... dvs den "gamle"  revelator. den har jeg nemlig hørt skulle være skidt under 600 hz ifølge Troels G hjemmeside med Ekta og Ekta Grande. her fik den højttaleren til at lyde "tynd". hvilket jeg bestemt ikke ønsker.... nærmest modsat.... jeg vil have alle de dejlige sangerinder lige ind i stuen med fuld smæk på... også selv om det koster lidt. jeg er jo for længst nået det bunkt hvor mit anlæg koster mere end bilen  det er dog en.... ældre bil

Men 12 MU er jo en anden snak. og koster ca 800kr mere end 5,5" seas excel magnesium. så jeg skal nok lige høre den først.

Jeg har ellers længe være meget glad for mellemtonen i Evidence og Grand fra Dali. Vil bare som de fleste herinde. have mere.

/MHenckel
Jeg måler 1 meter fra. ved ikke hvad gating er  Jeg er grøn hvad angår måling og syntes det er mere svært end jeg havde regnet med.

Kabinettet er lukket og på 20 liter. stor intern af stivning mellem sider og front/bag. og så MDM3 monacor uld fyld. på alle invendig flader, uden at forstyrre luftflowet fra enheden.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2010 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:

Men hvad gør en mellemtone nasal??

Det er ikke noget jeg ved med sikkerhed. Men jeg synes ofte at jeg har registreret en sammenhæng mellem enhedens størrelse og det nasale.

Jeg har f.eks. hørt flere konstruktioner med såvel SS revolator som illuminator, hvor 18 cm lyder lidt mere nasal end 15 cm. Og igen har jeg oplevet 15 cm mere nasal end 12 cm. Da disse enheder har tilsvarende membranmateriale mm. tror jeg at såvel størrelsen som stivheden af ophænget har indflydelse.

Derudover er der vel også forskel på forskellige materialer og udformning vil jeg tro...

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 August 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

prøv at se forskellen på frekvenskurven for 12MU

http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/12mu_4731t00.pdf

og for 12M

http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/12m_4631g00.pdf

12MU er jo helt fantastisk lineær ned til 200 Hz.

Og så har den en vidunderlig let og uanstrengt lyd. Fantastisk dynamik og perspektiv. Virkelig en imponerende enhed!!! Den bedste mellemtone jeg har hørt

Og nu jeg er igang så har SS endnu engang overgået sig selv med berryliumdiskanten

http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3004_664000.pdf

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hej finlytter

du snakker godt for den enhed. jeg blev selv glad for deres sliced paper, da jeg købte DAT's center højttaler amadeus . og opdagede at de kunne noget med stemmer, som jeg sjældent har oplevet.... måske skal jeg også bare vende mig til at SS er lidt mere neutrale end de vifa enheder som sidder i Dali.

Jeg syntes blot stadig at det er svært at få 8545 til at lyde rigtigt når der bliver "klimtet" på guitar og dasket på tromme. Det rigtige smæk med naturlig efterklang... er det som jeg leder efter.

Kan huske engang at det kun var B&W og deres kevlar der kunne det der pjat med mellemtoner.

Til MHenkel: Jeg har lige leget lidt mere med Groundsound filteret... og jeg må sande at jeg skal øve mig noget mere. Det filter kan utroligt meget... og efter at jeg har stillet lidt på tidsforsinkelser, Q værdier, Gain på de enkelte enheder. så lader det faktisk til at jeg kan presse noget mere hul igennem på 8545. Så indtil jeg spare sammen til noget fra de Oplyste eller de norske trolde.... så kan jeg måske nyde lidt musik på de gamle SS enheder endnu   om ikke andet så øve mig lidt mere. Det er jo trods alt min første rigtige Aktive DIY 3 vejs. Hvilket jo vist nok ikke er det nemmeste jeg kunne ha kastet mig ud i  

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Sendt: 06 August 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Må indrømme at jeg fatter simpelthen ikke hvorfor de Illuminator enheder de hypes sådan? De enheder koster urimeligt meget
for urimeligt dårlige specs IMO. De er så ineffektive, så efter der er filtreret på dem, hvilket er en hel del før de bare spiller
nogenlunde, så lander man nede i omegnen af 80dB følsomhed....! Helt ærligt, så er de enheder ikke en døjt bedre en
Revelator. Snarere tvært imod!

Anyway, det er blot min mening....

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 August 2010 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:

Jeg syntes blot stadig at det er svært at få 8545 til at lyde rigtigt når der bliver "klimtet" på guitar og dasket på tromme. Det rigtige smæk med naturlig efterklang... er det som jeg leder efter.

Jeg har selv Mahler, som har en eller anden udgave af 8545eren. Jeg ved Peter fra Vienna Acoustics har lagt rigtig mange timer i at få enheden til at spille så optimalt som han kunne.

Nu har jeg så lige skiftet de fire 8545 ud med fire 18WU og kører videre med samme filter, indtil jeg på et tidspunkt færdiggør modificeringen med en anden diskant og ændring/udskiftning af filter.

Og allerede nu - på det gamle filter - er både bas og mellemtone blevet flere klasser bedre!!!

Så der er en verden mellem 8545 og 18WU...

Og jeg har hørt en del andre konstruktioner med illuminator. Og det er absolut mit indtryk at 15WU gør det med mellemtonen endnu bedre end 18WU og 12MU gør et bare bedre end alt andet jeg har hørt.

Og jeg er godt nok ellers imponeret over 18WU's mellemtone egenskaber. Det er ikke DET da. Den kan noget af det som den 12M sliced paper kan. God smæk på lilletrommen! Men 12MU har bare meget mere af det gode (ligesom cheasy)

Du kan jo se mere på min tråd under selvbyggeri...

Jeg ved Tarm er langt væk, men hvis du/i har mulighed for det, har Leif fra AF skrevet en åben invitation i min tråd, til at komme og høre deres nye topmodel Viking. Den har tre 10 ohms 18WU alu, en 12MU og en berrylium 3004er...

Kan kun sige at det er den bedste ht jeg har hørt. KLART! Og jeg har ellers hørt en del...

Det er absolut en oplevelse værd!

Og det lyder måske som et dårligt reklameindslag

Men jeg kan forsikre dig, at jeg hverken har økonomiske interesser i hverken Scan Speak eller Acoustic Force!

Jeg lider bare af den samme entusiasme og hifitittis virus som mange andre herinde  

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 August 2010 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
Må indrømme at jeg fatter simpelthen ikke hvorfor de Illuminator enheder de hypes sådan? De enheder koster urimeligt meget
for urimeligt dårlige specs IMO. De er så ineffektive, så efter der er filtreret på dem, hvilket er en hel del før de bare spiller
nogenlunde, så lander man nede i omegnen af 80dB følsomhed....! Helt ærligt, så er de enheder ikke en døjt bedre en
Revelator. Snarere tvært imod!

Anyway, det er blot min mening....

Jeg mener Leif fra Acoustic Force sagde enten 90 eller 91 dB i følsomhed på den nye Viking. Og den måler uanmindeligt flot.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

hej Finlytter.

Det er sgu fristende at høre The Viking, men jeg har lige fået en aftale i hus med at låne nogle enheder med hjem, for at prøve det i mit eget setup. Hvilket jeg glædeligt har taget imod.

Det drejer sig ind til videre om:

SS 15WU illuminator

Seas MCA15RCY

Seas H15 eller W15 

og SB acoustics 5"

Har selv 15S8530 i min centerhøjttaler, som jeg kan lodde ud og teste op imode de andre :o)

Det er nemlig de enheder jeg er blevet anbefalet som værende "cremen" af vellyd på nuværrende tidspunkt - af hvad jeg kan forstå ifølge jer, Troels G, Rabu Acoustics og DAT.

Så vender jeg tilbage med hvad mine indtryk er. Prøver også at måle lidt på dem, med mit beskedne udstyr og evtuelt oploade nogle billeder

Skal dog ud og padle i kano nu... og evt til sverige i nogle dage.... men der bliver bestemt fulgt op på sagerne inden for kort tid

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 August 2010 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Jamen det er jeg da spændt på!

De eneste af de enheder jeg kender er 15WU, så jeg er klart spændt på at høre hvad din oplevelse er af både seas og SB enhederne i sammenligning.

Prøver at måle på dem... ?!? Når de er sat sammen eller?

Hvis du har mulighed for det, vil det selvfølgelig være en stor hjælp at få noget assistance med udmåling og simulering vha. clio og lps-cad (hvis du ikke selv har/kan). Det er så meget lettere end at prøve sig frem med forskellige filterkonstallationer. Det er tidsbesparende  og udover det lydmæssige, vil det være lettere at sammensætte et filter der giver en fornuftig impedansgang og fase.

God tur i kanoen.... Og til hinsidan!

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 07 August 2010 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv længe været på udkig efter "den bedste" mellemtone jeg har kunnet finde (inden for rimelighedens græsner).

Gennem masser af tests af Vifa, Scan-Speak og Peerless mellemtoner (har desværre ikke testet Seas), er jeg endt med et næsten dødt løb mellem Accuton (Thiel & Partner) og Audo Technology Flexunits.
Har også Audio Technology C-Quence 5'er liggende, men synes nu altså ikke de er lige så gode som FlexUnits serien.
Har ikke testet Illuminator serien, men har hørt en del konstruktioner med disse enheder, og ser dem nu ikke som noget specielt.

Begge enheder er ekstremt højopløst og lyder ikke farvet - efter min mening.

I dette tilfælde ville jeg gå efter Audio Technology Flexunits 5H eller 6H.
Men f.eks. Accuton 44/8 2" mellemtone er også helt suveræn, men rækker kun ned til ca. 1KHz, og derfor ikke optimal i dit setup.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes