| Forfatter |
|
RealRGekko Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 09 August 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa! Jeg overvejer at investere i et sæt B&W 685 fra Hifi Klubben, men jeg har en række spørgsmål som jeg håber i kan svare på!: - I øjeblikket har jeg en 6 år gammel Sony STR-DE675 surround forstærker, der yder 5*100W eller 2*100W. Kan den spille godt med B&W'erne? Det skal bruges både til musik og film. - Ville jeg få meget mere ud af at købe en nyere forstærker? - Foreslå endeligt nogle, bugettet er ikke fastsat - Men lad vær' med at vise noget til 15.000,- - Rummet det skal anvendes i er 5*3 m. så jeg nøjes med et 2.1 setup. Siden jeg ikke har en subwoofer skal jeg også ud at finde sådan en... Jeg har kigget på et DIY-projekt med en 21" Maelstrom enhed. Vil den være for kraftig til højtalerne??? - Hvis ikke: Vil den tilføje meget til oplevelsen? - Og kan min forstærker trække sådan et aktivt monster med peak effekt på næsten 2000W? På forhånd tak for svar
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 09 August 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du godt klar over hvor meget sådan en 21" fylder og koster?  Men din Sony vil ikke kunne trække en subwoofer som ikke har egen forstærker da dens subwoofer udgang kun sender et signal som svarer til det feks en CD-afspiller sender ud af phono-stikkene. Har selv en bette 15" DIY sub i ca 120liter lukket kabinet, og den trækker jeg med en billig men halvstor effektforstærker til professionelt brug for at få nok effekt til når der er knald på i filmene.
|
| Til top |
|
| |
RealRGekko Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2010 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg siger jo også den er aktiv - Ergo den får egen forstærker
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 09 August 2010 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
RealRGekko skrev:
Hejsa!
Jeg overvejer at investere i et sæt B&W 685 fra Hifi Klubben, men jeg har en række spørgsmål som jeg håber i kan svare på!:
- I øjeblikket har jeg en 6 år gammel Sony STR-DE675 surround forstærker, der yder 5*100W eller 2*100W. Kan den spille godt med B&W'erne? Det skal bruges både til musik og film.
- Ville jeg få meget mere ud af at købe en nyere forstærker? - Foreslå endeligt nogle, bugettet er ikke fastsat - Men lad vær' med at vise noget til 15.000,-
- Rummet det skal anvendes i er 5*3 m. så jeg nøjes med et 2.1 setup. Siden jeg ikke har en subwoofer skal jeg også ud at finde sådan en... Jeg har kigget på et DIY-projekt med en 21" Maelstrom enhed. Vil den være for kraftig til højtalerne??? - Hvis ikke: Vil den tilføje meget til oplevelsen? - Og kan min forstærker trække sådan et aktivt monster med peak effekt på næsten 2000W?
På forhånd tak for svar 
|
|
|
Hej!
685 er ikke så svær at trække med en følsomhed på 88 dB, så din sony kan godt trække dem - medmindre du vil spille meget højt (så skal du have andre ht)
Om den vil spille godt, er jo et definitionsspørgsmål. Sammenlignet med tilsvarende årgang af et konkurrerende mærke i samme prisniveau, gør den det jo okay. Sammenlignet med en stereoforstærker i samme prisleje, vil sony'en være knap så god.
Da du ønsker 2.1 er der umiddelbart ikke nogen grund til at bruge penge på 3/5 kanaler, som ikke vil blive brugt, hvis du køber en ny. Så jeg vil mene, du skal kigge efter en stereoforstærker.
Du skal nok kigge efter en aktiv sub (dvs. med indbygget forstærker). Og en 21" ville nok være at overdrive en kende til de små tovejs...
Især til musik er det ønskeligt at have en præcis bas og jeg vil anbefale dig at kigge efter noget med 8 eller 10", da enheder i denne størrelse er MEGET hurtigere end en 21"
|
| Til top |
|
| |
RealRGekko Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har bare læst at Maelstrom 21" skulle være ekstremt god og hurtig, også til musik...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 August 2010 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RealRGekko Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2010 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er godt nok mest interesseret i en 7.1 forstærker, for senere at kunne koble lave et komplet 5.1 eller 7.1 setup...
Her er et link til den Maelstrom enhed jeg snakker om: http://www.diycable.com/main/product_info.php?cPath=24&p roducts_id=692 - (Den laves også i en 18" version.)
Men vil bassen være alt for gennemtrængende med en 21"? - Jeg tvivler nemlig på at kunne få en fed "fysisk" oplevelse under film, med en 10"...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 August 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at du vil blive glad for den 21" til musik. Til film måske ja, men ikke til musik!
Den 10" der er i det kit jeg linkede til, kan med det rette kabinet sagtens spille ned til 20 Hz med et pænt niveau på! Lad dig ikke narre af størrelsen. Den kan spille kælderdybt og samtidig med en præcition du ikke finder i større enheder.
Med den porttuning der er på kit'et begynder bassen at rulle af ved 30 Hz (og det er ret dybt) og ved 20 Hz er den 12 dB nede og det synes jeg absolut er fint til et 15 kvadratmeter rum!
Jo større enheden er, jo større rum kræver den og jo sværere er det typisk at placere den i rummet. Jo tættere sub'en står på væggen, jo kraftigere vil niveauet være. Og ofte er det ikke godt at sætte sub'en op ad væggen, da den megen bas bliver svær at tøjle i rummet.
|
| Til top |
|
| |
RealRGekko Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2010 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med en brugt B&W ASW600? - Den lyder umiddelbart som det perfekte match mht. størrelse osv.  Her ses bagsiden af en ASW600: http://www.soundandvisionmag.com/files/_images/4102003152951 .jpgDen har ikke et "stik" til et subwoofer kabel, men derimod de samme sorte og røde "dimser" som på almindelige højtalere... Hvordan sætter man det så op? Er det muligt at bruge "bi-wiring" på højtalerne med denne slags subwoofer?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 August 2010 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er ikke helt så velegnet til musik, som den jeg nævner. Men der ér altså heller ikke meget der følger med den 26W basenhed.
Men når det er sagt, skal det siges at den B&W du nævner er MEGET mere egnet, end din første idé! Og det er jo også en anden pris, end det kit.
Der er 2 på KSB, men de har lagt sig på samme pris. Vil mene det er lige i overkanten. 5 år gamle burde de måske koste knap halvdelen af nypris, altså omkring 2k.
Ned til 22 Hz, 220W lyder som rigeligt til 15 m2 og da den har EQ kan du måske lettere tøjle den dybe bas, så du får et tilfredsstillende resultat.
Så hvis du kan lide den, er det måske bare lige det! Og det ER jo til B&W ht. Så matcher det da også lidt...
|
| Til top |
|
| |
RealRGekko Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2010 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg lige læst lidt om den du foreslog oooog, ehhhm, WOW! Hvis dét de skriver på hjemmesiden passer skal jeg da ikke tænke særlig meget mere over det!  Så er spørgsmålet bare om det skal være den billige 10", den dyre 10" eller den store 12" - Hvad synes du?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 August 2010 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til surround (film) vil du nok få mest jordskælv fra den store 12" Peerless enhed. Men Peerless laver endnu bedre enheder (XLS og XXLS) som dækker dette bedov endnu bedre!
Faktisk har jeg hørt at Scan Speak snart vil komme med en meget modificeret udgave af 12" XLS enheden. Den er jeg faktisk lidt spændt på at høre/mærke...
Men hvis vi snakker musikalitet, er der i mine øjne ingen tvivl. Scan Speaks 10" Revelator er bare en ekstrem god og hurtig enhed, som giver ALLE de ovenstående en r€vfuld på det område. Og den kan også sagtens lave jordskælv - det føles bare mere kontrolleret...
Det er faktisk en enhed, som bliver brugt i flere MEGET dyre ht. Jeg har hørt en (2*3 stk) modificeret udgave af 26W i de store Gamut til omkring 650.000 kr!!!
Så jeg synes at mérprisen på 1.600,- fra 10" SLS til 10" Scanspeak 26W absolut er værd at ofre!
Det havde måske været en anden sag, hvis det kun var til film. Men nu du også prioriterer musik højt, ville jeg ikke betænke mig et sekund (hvis jeg havde de ekstra 1.600 altså) og købe den dyre.
Hvis jeg så lige skal smide en hurtig sammenligning med den B&W sub, vil jeg sige at det kan være en fordel med dens EQ som gør det lettere at tilpasse ydelsen til rummet. Selvbygsubberne vi snakker om, har ikke EQ og kan være sværere at placere i rummet...
Men på den anden side, skal man kun finde en optimal placering ÉN gang. Man flytter jo ikke rundt på sub'en hele tiden.
Personligt ville jeg helt klart satse på "den dyre" selvbygsub og så bruge lidt tid på, at finde en god placering...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 August 2010 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer an på din forstærker. Hvis der f.eks. er en "pre-out" forbinder du bare denne med sub'en vha. et almindeligt signalkabel (RCA - som det hedder)
HT terminalerne på sub'en vil jeg ikke anbefale dig at bruge hverken som single eller bi-wire. Sæt HT i forstærkeren som normalt!
|
| Til top |
|
| |
RealRGekko Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
B&W DM685 er efterhånden 3-4 år gammel som model... Kommer der snart en afløser?
|
| Til top |
|
| |