Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 21:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Køb af højtalere ?? ( Lav buget ) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Luke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skal have nye højtalere... Havde først set lidt på Dali Suite 1,7 men bugettet tillader det desværre ikke  Kan man få noget fornuftigt for 2-3000,- ?? ( Sæt pris )

schrez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

sagtens. tjek forum hvad folk synes er godt. se dba.dk eller brugtmarkedet her på sitet. slå lyttelapperne ud og praj dig frem til hvad du forventer af en højttaler, design, lyd, bas, gulv eller reol etc.

der er flere dali, b&w, system audioer og andet guf i de prisklasser (brugt). du kan også se nærmere på hifiklubbens gale udvalg. de ligger i den ønskede prisklasse

Til top Vis schrez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schrez

Luke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hej schrez

Har set lidt på Gale men har aldrig hørt dem ... Lyder de fornuftige ? 

schrez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

ved det faktisk ikke, jeg har ikke hørt dem. men har hørt at de spiller ok. jeg ville nok vælge et par brugte af før nævnte mærker. her får du mere for pengene. fordi de er brugte er der slet ikke grund til at de ikke skulle glæde dig de næste mange år
Til top Vis schrez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schrez

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Gale lyder faktisk ganske fornuftigt til prisen.

MVH WRONG

Luke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Jeg er igang på den blå  og kan se der er et stor udvalg af brugte Dali, kender du tilfældigvis til nogle steder hvor de gamle modeller er vist med billeder ??

Luke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Hej wrong

Nu er jeg ikke den stor lydekspert men hvis valget skulle falde på ny Gale eller brugt Dali ville jeg så mest lyd ved at købe brugt ? 

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hej Luke

På dali's hjemmeside (www.dali.dk) kan du finde manualer på tidligere modeller. Det kan give dig et indtryk af udseende og størrelse.

Hvor store højtalere går du efter?

Et af de gode bud blandt Dali's modeller kunne være Dali 450, hvis altså du har mulighed for at placere dem med lidt afstand til bagvæggen - ellers brummer den lidt for meget efter min mening. De kan typisk erhverves for mellem 1700,- og 2400,-

Præciser, hvad du er på udkig efter, og hvad du kræver. Så kan der være der er nogen herinde der kan hjælpe mere specifikt!

MVH Thomas

Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg ville vælge en brugt Dali.

Luke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hej Frede1977

Jeg startede egentligt med at ville have noget bedre surround og solgt derfor mit gl. Anlæg, derefter købet jeg en omgang Sony sub/sat - sæt og det virkede også fint nok til film men DET DUER ALTSÅ IKKE TIL MUSIK ...  He he .. Så nu er jeg i gang med at finde nogle fornuftige fronthøjtalere + center og senere måske en subwoofer til film ...  

Ps. De højtaler jeg ser efter skal være i " kone størrelse "  konen var vildt imponeret over satelit højtalerene men kunne heldigvis godt høre de lød skidt til alm musik 

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hej Luke

Fronthøjtalerene er et godt sted at starte. Hvis det skal blive til Surround vil jeg anbefale at du starter med at kigge på de højtalere serie der er komplette til surround (front, bag og center). Det lyder oftest mest harmonisk og ser bedst ud.

Hvor store skal fronthøjtalerne være - stander/reol, lille gulv højt. eller stor gulv højt.? Hvor kraftig er din forstærker og hvor stor er rummet?

MVH Thomas

Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted

Luke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Jeg nåede lige at rette mit indlæg ang.Størrelse

Jeg har en Sony STR DE 495 på 5 '80 watt v/8 ohm og min stue er ca 45m2

PS. Jeg tror vi er ude i nogle gulvhøjtalere

Luke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Er desværre nød til at logge af nu men kikke ind engang i aften ...

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Du vil klart få mest ud af et sæt brugte Dali.

Jeg har også været inde og lytte til Gale, og på trods af at jeg rigtig gerne ville synes om dem mangler de simpelthen noget.

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

hvad med dali 450 brugt burde kunne fås inden for dine rammer

eller kig på system audio

mvh

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

bole
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har også hørt at Dali 400 er en rigtig god højttaler og den fås brugt for 1000-2000kr
Til top Vis bole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bole

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hej Luke

Forstærkeren lyder ummidelbart til at være rimelig kraftig. Med så stort et rum, skal der jo flyttes en del luft. Afhængig af hvad for noget musik du hører kan du derfor få stor gavn af en lidt større gulvhøjtaler.

Jeg anbefaler Dali fordi der er klart det største udvalg brugt. Der kan sikkert laves konkurrencedygtige systemer af andre mærker, men der er mere besværligt at støve op.

Som jeg ser det er der tre serier fra Dali der kan være interessante. Blå serie, Rød serie og Suite mk1.

- Blå serie er den billigste. Den spiller hædderligt, men jeg ville har højere ambitioner hvis jeg var dig. Af de blå ville 808 være det oplagte valg - fåes for mellem 2 og 3 tusinde/sæt (nypris i 99. 5000,-/sæt). Den matchende center hedder sc7.

- Rød serie er en klasse over blå. Den spiller virkelig godt til prisen. Her er 850 det oplagte valg. Det er en 3vejs konstruktion med diskant, mel. tone og 2x8" bas. Den vil virkelig kunne flytte noget luft når det er krævet, men den er ikke overdrevet "basset". De er i øjeblikket til salg for 3300,- på DBA. (nypris i 98' 7000,-/sæt). Centeren til røs serie hedder SC5, er meget elegant (flad) og er ret let at finde brugt til omkring 1000,- (1500,- af ny).

- Suite mk1 er rød series afløser, mere elegant i designet og endnu mere velspillende. Her er den store (3.5) dog en anelse over budget (omkring 4000,- til 4500,-/sæt. Nypris 7000,-). Dens lillebror (2.5) har en bas mindre (2x6,5" mod 3x6,5") og den kan fåes for onkring 3000,- (5000,- af ny). Denne lille flytter ikke så meget luft, og jeg synes den er en smule tynd i lyden, men det er selvfølelig en smagssag. De udemærker sig ved deres hurtighed (pga. mindre basser) og sit noget mere indretningsvenlige design. Jeg er stor beundre af 3,5'eren, og kan kun anbefale den. Der findes en center og baghøjt. til serien og begge dele er til at skaffe til rimelige penge.

Min anbefaling til prisen er klart 850. Hvis du er villig til at strække budgettet lidt BØR du finde et sæt Suite 3,5 - den har lige det ekstra punch og design som 850 mangler. Hvis 850 er for stor hedder det bedste bud 450 eller suite 2,5 (450 er 850's lillebror med 2x6,5" bas + diskant). 450 må koste max. 2500,- (½ pris)

Håber jeg har kunnet hjælpe. Held og lykke med købet!

MVH Thomas

PS: Et budget er en sum penge der er nøje udregnet til at være for lille til den forestående opgave

Luke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Tak for det flotte benarbejde, jeg er i gang med at tjekke div, Brugtmarkeder ...

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Find et par DALI450. De kan sikkert fås for under 2000,-. Der er masser af debatter om netop denne højtaler her på siden, o der er vist bred enighed om, at den spiller forrygende!
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hej Hurtig

Dali 450 spiller helt sikkert godt, men i et rum på 45m^2 flytter den ikke ret meget luft.

850 spiller meget lig 450, men mere magtfuldt.

Jeg har selv haft alle i modeller i rød serie. 350, som er en 450, med kun én bas/mellemtone er faktisk min egen personlige favorit i serien, men den egner sig kun til små rum. Hvis man har et lille rum op til 15-20m^2 og få penge til højtalere er her en uforbeholden anbefaling:

Køb et sæt velholdte Dali 350 (1500 - 2000kr.). Fyld kammeret i bunden med oventørt kvartssand (50,- i byggemarkeder). Pil basserne ud og sæt isoleringen ordenligt på plads (er i mange højtalere desværre bare kastet ind). Finde nogle gode fødder til afkobling (f.eks. spikes). Vigtigt - sørg for afstanden mellem afkoblingspunkterne er så store som muligt - helst større end grundarealet. Stil højtalerene mellem 20 og 40cm fra bagvæggen (lyt dig frem).

Den kan ikke være med de dyre drenge, men der findes næppe bedre "kollegiemonitor" til under 5000,-

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes