Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 16:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: diskant støj (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FranktheTank
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2010
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 20 August 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hej H4A!

Jeg har lige været ude og investere i mit første HI-FI anlæg:

højttaler:     B&W 685
forstærker: nad c316BEE
Cd-afspiller: nad c515BEE

indtil vidre har jeg være super tilfreds med anlægget, men jeg er begyndt at lægge mærke til en "svag" støj fra diskanten i
sær på cd'er af ældre årgang når der synges. Det er en svag lyd når man ikke ved det, men efter jeg er begyndt at lægge
mærke til det syntes jeg virkeligt det er tydeligt (som en knitren). cd'er hvor jeg har lagt mærke til det for nyligt; Frank
zappa's apostrophe og Pink Floyd's A Momentary Lapse of Reason. Ved ik om det bare er mig der er ved at blive skør men
jeg syntes os jeg kan høre det på nyre plader som Arcade Fires the Suburbs dog ikke nær så tydeligt. lyden er der uanset
hvor højt jeg spiller. jeg mener ikke at jeg endnu har spillet højt nok til at der kunne være sket skade på højtalerne. Der er
ingen general mislyd fra højtalerne kun denne periodiske mislyd når diskanterne går højt.

Hvad skyldes denne mislyd?
Er det inspilningen af cd'erne og dermed ikke anlægget den er gal med?
Forventer jeg for meget af et anlæg i det prisleje jeg har købt det?
Er det forstærkeren der er for svag?
Er der noget galt med diskanterne?
Er det kablerne?
Er det bare mig der lægger mærke til ubetydelige småting?
Til top Vis FranktheTank's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FranktheTank

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 August 2010 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hvis det kun er der "når diskanterne går højt" så mener du nok at der er skruet godt op for volumen.

Umiddelbart vil jeg tro, at du hører forstærker klipning. Altså at din forstærker ikke kan yde mere og derfor forvrænger. Forsvinder det når du skruer ned?

Pas på med at spille for højt - det kan brænde dine højttaler af.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 August 2010 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har en kammerat, der døjer med noget, der lyder hen ad samme problem, på Roger Waters "Amused to death". Problemet ER dedekteret og viste sig at være den hjemmebrændte CD, der ikke kunne mere. Kører du med hjemmebrændte, som er afspillet meget?

Har du prøvet med et andet (bedre?) kabel?

Et andet tip, som dog nok ikke kan eliminere det problem, du beskriver:

Prøv at vende strømstikket på din CDspiller ELLER på din forstærker. Prøv at nærlytte intenst og byt frem og tilbage flere gange. Når de to apparater ikke er i modfase, vil man kunne høre (små?) forskelle i "mængden af hul igennem" og dynamik...

Der er 50% chance for at du har ramt rigtigt, hvis der ikke umiddelbart er nogen indikator på stikkene!

P.S. Apostrophe er bare et fedt album.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

FranktheTank
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2010 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Tak for jeres hurtige svar.

Har prøvet mig frem med forskellige anlæg og vendte strømstik(anede ikke det kunne gøre en forskel, Fagre nye verden :-))
men det ser ud til at det er på cd'ens side at problemet ligger. hvis du ligger inde med Apostrophe så er det super tydeligt
inden for 2 sekunder af 2. nummer( ikke så meget et diskant problem som jeg troede) men jeg har været på nettet og lytte
lidt og det lyder til at jeg bare må på jagt efter en remaster.
Jeg har en genudgivelse fra 1995 på rykodisc. men går ud fra det bare er et genoptryk af originalen fra 1974 uden at de har
pillet ved noget.
Utroligt så maget småting kan ødelægge, for der er ingen tvivl om at Apostrophe er et ret så fantastisk album, men det
giver bare sådan en dårlig mave fornemmelse hvergang der kommer en mislyd ud af højtalerne, det nok fordi anlægget
stadig er så nyt, jeg løsner forhåbentligt lidt op hen af vejen.

tak for hjælpen.
Til top Vis FranktheTank's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FranktheTank

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 August 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Synes jeg har hørt en del cd´er hvor specielt vokaloptagelser er med ret meget støj i baggrunden. Det kan måske være det du oplever

FranktheTank
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2010 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

@thuekay

tror du har fat i den lange ende. det er nok bare skiftet til et noget bedre anlæg der har gjort mig opmærksom på nogle nye
sider af cd samlingen (desvære også dårlige) men det går mig virkeligt lidt på. Jeg må jo bare håbe at jeg løsner lidt op hen af
vejen. Forstå godt man ender med at blive jazz entusiaster når man går ud i den lidt dyre ende af HI-FI :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes