| Forfatter |
|
Rubennn Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 05 September 2010 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overvejer at bygge noget med et par højttalere der spiller fra f3-16.000 hz. Hvor meget lyd mister jeg hvis jeg gør
det - altså bare bruger dem? Så vidt jeg ved spiller mange computerhøjttalere kun op til 17.000.
På forhånd tak :)
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 06 September 2010 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan jo finde en tonegenerator på nettet og prøve at lytte :).. Mine øre fanger ikke meget over 16k hz.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 06 September 2010 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har prøvet driver og horn som rækker til 16 kHz rimeligt lineært. Ca. 10 dB nede ved 20 kHz. Jeg kan ikke høre så højt, hvis vi snakker rene sinus toner. Men med musik er det meget tydeligt at der mangler detaljer. Når man sætter en superdiskant (et bånd) ind over de 16 kHz virker det som et forhæng for højttalerne trækkes væk. Det hele klinger mere naturligt og rummet bliver større. Lydbilledet bliver mere transparent og i den grad mere korrekt. Men reelt kommer det jo an på om du vil have hifi eller bare spille musik?  I sidste ende må det komme an på en prøve. Hvis du hører til den unge generation der er vokset op med iPod og høj lyd i hovedtelefoner, er det ikke sikkert, at det betyder så meget.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 06 September 2010 kl. 04:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener, at en ren gengivelse betyder mere end den sidste trediedel oktav op til 20 kHz. Tror sagtens, at du kan leve med 16 kHz. som øvre grænse, men det afhænger osse af mange andre ting.
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 06 September 2010 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Mollecon skriver er det kun ca. 1/3 del oktav, du mister, ud af de ca. 10 oktaver fra 20-20.000 Hz.
Jeg tror slet ikke, at du vil føle, at du mangler noget.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 06 September 2010 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bredde, dybde perspektiv og "luft" genereres mere af en god og jævn spredning og ikke mindst faseforløb end de sidste 4 khz. Det betyder altså ikke så meget at diskanten falder af over 16khz. Hvor mange (dome) diskanter rækker lineært op til 20khz målt på hhv. 30 & 45 grader? Jeg kender ingen!
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 06 September 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Bredde, dybde perspektiv og "luft" genereres mere af en god og jævn spredning og ikke mindst faseforløb end de sidste 4 khz. Det betyder altså ikke så meget at diskanten falder af over 16khz. Hvor mange (dome) diskanter rækker lineært op til 20khz målt på hhv. 30 & 45 grader? Jeg kender ingen! jo, svigermors stemme   
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2010 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er i bare gode! :)
@Janils:
Du har gættet rigtigt. Jeg er af den irriterende generation med høj musik fremfor afbalanceret. Det sidste er faktisk
ikke noget jeg rigtigt kender til. Og det projekt jeg skal i gang med er bare noget som kan spille musik på farten.
@mollecon & Niels_arl:
Det er jo super info for sådan en nybegynder som mig! Jeg har jo ingen anelse om hvordan oktaverne deles op i
frekvensspektret, men hvis det kun er en 1/3 lyd jeg egentlig mister, tror jeg lige det går. Kan det så passe at det
har langt større betydning nede omkring 20-2000 hz?
Tak for hjælpen alle sammen. I er fantastiske.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 06 September 2010 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kører jeg test på mine Proacs, kan jeg ikke høre nogen lyd når den runder de 16khz og opefter. Om det er mine ører eller mine
højttalere den er gal med skal jeg ikke kunne sige. Men jeg savner ikke noget :)
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 06 September 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan høre til 17khz men det er kun lige at ane det.
Hvis du fjerner alt fra 20-2000hz så kommer din musik sku til at lyde sjovt. Det er al bas, det meste vokal og en hel masse andet. Prøv at google testtones og hør en på 50 en på 200 en på 1000 og en på 2000 - så har du nogenlunde en ide om hvad du ville miste.
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 06 September 2010 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Kører jeg test på mine Proacs, kan jeg ikke høre nogen lyd når den runder de 16khz og opefter. Om det er mine ører eller mine højttalere den er gal med skal jeg ikke kunne sige. Men jeg savner ikke noget :) |
|
|
Men du vil formentligt når du lytter til musik kunne høre forskel på oplevelsen af at lydbilledet ånder, og på udklingning af overtoner som, udover deres primære frekvenser, også "folder nedad" i frekvens, hvis frekvensområdet skæres af ved 16-17 KHz. Som Janils er inde på, sker der noget ved tilførsel af et signal så højt i frkvens at man ikke kan høre det i sig selv.
Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2010 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
Hvis du fjerner alt fra 20-2000hz så kommer din musik sku til at lyde sjovt. Det er al bas,
det meste vokal og en hel masse andet. |
|
|
Ja det var det jeg tænkte :P
Men det var heller ikke noget jeg ville eksperimentere med. Men tak for hjælpen. :)
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Far, hør græshopperne" "Hvilke græshopper?"
Ovenstående konversation fandt sted et par gange mellem undertegnede og hans far, efter at far havde passeret de 60... Vi mister højfrekvent hørelse fra & med vi er godt 20, biologisk betinget. Derudover kommer så det kulturelt betingede tab, der oftest rammer omkr. 2-4 kHz.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brok skrev:
rskriver skrev:
Kører jeg test på mine Proacs, kan jeg ikke høre nogen lyd når den runder de 16khz og
opefter. Om det er mine ører eller mine højttalere den er gal med skal jeg ikke kunne sige. Men jeg savner ikke noget
:) |
|
|
Men du vil formentligt når du lytter til musik kunne høre forskel på oplevelsen af at lydbilledet ånder, og på udklingning af
overtoner som, udover deres primære frekvenser, også "folder nedad" i frekvens, hvis frekvensområdet skæres af ved 16-17
KHz.Som Janils er inde på, sker der noget ved tilførsel af et signal så højt i frkvens at man ikke kan høre det i sig selv.
Hygge,Brok |
|
|
Ja det er jeg ikke i tvivl om. Det er det der giver "luft" i toppen, yes? :)
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 08 September 2010 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke kun det. Der sker ting og sager nedover i frekvensområdet også.
Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |