Forfatter |
|
rfo98b Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
Sendt: 12 September 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej HFI4ALL
Jeg er en 18 årig studerende som langsomt er ved at bygge et "solidt" men ikke overdyrt setup!
Jeg har lige nu 2 x B&W 683, som jeg er stærkt tilfreds med og en ny erhvervet NAD c355BEE forstærker som jeg fik til en favorabel pris :) Generelt er jeg meget tilfreds og lyden er ufattelig god. Men nu er jeg jo i den ungdom som er "bass" ungdommen og jeg tænker lidt på at erhverve mig en subwoofer.
Til det har jeg nogle spørgsmål. er subwoofere generelt gode til brug ved musik, eller skal jeg bare lære at leve med den ellers rimeligt gode bass højtalerne har.
Samtidig vil jeg meget gerne have nogle foreslag til hvilke mærker jeg skal kigge efter, eventuelt foreslag til specifikke subwoofere, samt andre hjemmesider.
PS: har intet imod at købe brugt, og i spørg bare hvis der er andet i vil vide. Mit værelse er generelt rimeligt lille men regner med at mit setup skal holde i rigtig langtid og senere flyttes ind i noget lidt større :) __________________ MVH
Frode
|
Til top |
|
|
Derre Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 307
|
Sendt: 12 September 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bange for at din forstærker ikke har subwoofer udgang, så hvis du vil tilslutte den skal du sætte subvention ind i signalvejen før dine
højttalere. Måske er en større forstærker en anden mulig løsning. Du kan jo prøve at låne fx en NAD c375 og se om den kan give det du savner.
|
Til top |
|
|
rfo98b Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, havde ellers forstået at man kunne tilslutte subwoofere alligevel bare på en anden måde? (er ikke helt indforstået med det). __________________ MVH
Frode
|
Til top |
|
|
Derre Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 307
|
Sendt: 12 September 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skulle stå subwooferen i stedet for subvention :) så det kan sagtens lade sig gøre. Jeg fik væsentligt bedre bas efter at have opgraderet min
signal kilde. Der kan også være et oplagt sted at kigge hvis du afspiller musik fra computeren fx. Undskyld fejlen før skriver fra min telefon.
|
Til top |
|
|
rfo98b Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt i orden :) Og tusing tak for hjælpen!
__________________ MVH
Frode
|
Til top |
|
|
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
Sendt: 12 September 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig i at en større forstærker nok er penge bedre brugt end på en sub.
Dog kan der sagtens tilsluttes en sub til din forstærker. Sub'en skal bare have in og out som rca stik.
Så forbinder du din forstærker fra pre out til in på sub og fra out på sub til main in på forstærker.
Rettelse: Det ser faktisk ikke ud til at du behøver at føre noget tilbage. Er det rigtigt set at den har 2 pre-outs? for så kan du bare sætte en sub til med rca kabel til den frie pre-out.
Håber det giver mening.
Det lyder altså lidt vildt at du føler du mangler bas når du siger du har et lille rum. Kan du beskrive rummet (evt med tegning) Der er nogle mennesker herinde der er vildt dygtige til at fortælle dig om du har placeret dine højtalere forkert. (ville det ikke være rart at løse det med at flytte højtalerne 20 cm? - har du eksperimenteret med det?)
Hvilken sub du skal kigge efter aner det ikke ^^ men en B&W ville sikkert ikke være et dårligt bud. Evt Cervin Vega når du nu er basnarkoman.
Audiopro (tror jeg de hedder) laver en acebass som vist også skulle være rimeligt god.
|
Til top |
|
|
Audioholic Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 208
|
Sendt: 12 September 2010 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 12 September 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan få meget mere sub for pengene, hvis du kan bygge et kabinet selv...
Så kan du købe færdige kits, hvor alt andet du behøver er med. Eksempelvis et sæt som dette
|
Til top |
|
|
Red King Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 552
|
Sendt: 13 September 2010 kl. 02:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han kan sagtens tilslutte en aktiv subwoofer, via forstærkerens pre-out udgang. Der skal blot benyttes 1.stk helt almindeligt subwoofer kabel.
Ingen problemer der overhoved.
Men hvis du føler du mangler bas kunne det godt være dit rum der er for småt. hvordan du oplever bassen har meget at gøre med hvordan dine højttalere, er placeret i rummet, men så sandeligt også noget at gøre med hvor du sidder i forhold til højttalerne.
Gi gerne noget mere info, evt. en tegning. Det kunne jo tænkes at der er mere hjælp at hente der.
For sådan en aktiv sub, KAN nogle gange være til mere skade end gavn, men som altid smag og behag.
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 13 September 2010 kl. 03:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
rfo98b skrev:
Til det har jeg nogle spørgsmål. er subwoofere generelt gode til brug ved musik, eller skal jeg bare lære at leve med den ellers rimeligt gode bass højtalerne har.
Samtidig vil jeg meget gerne have nogle foreslag til hvilke mærker jeg skal kigge efter, eventuelt foreslag til specifikke subwoofere, samt andre hjemmesider.
|
|
|
Der er at foretrække, hvis ht har så stort membranareal og spiller så dybt, at en sub ikke behøves...
Alternativt kan man godt få et godt resultat med en subwoofer. Det kræver dog ofte en del forsøg med placering og indstilling af crossoverfrekvens og niveau.
Der er stor forskel på hvor egnede forskellige sub-enheder er til musik. Deciderede sub-enheder er oftest for mudrede til musik. Det vil ikke hænge ordentligt sammen med den mere stramme bas fra 6½" enhederne...
Hvis man kommer op i subenheder i den gode ende, kan det nok tilfredsstille dit behov. Fx en klassiker som Peerless XXLS. Den kan virkeligt skubbe noget luft og er også ret fast i bassen. God enhed! Også til ungdommen 
Ellers vil du få endnu mere fast og musikalsk bas med en decideret basenhed, som også bruges i fx 3vejs ht. En klassiker er denne ScanSpeak, som er anerkendt verden over... Den er fx i dette kit. Et billigere men udemærket alternativ kunne være denne SB
Du får virkeligt MEGET mere sub for pengene, hvis du kan flikke kabinettet sammen selv - eller få nogen til at hjælpe.
Du kan sikkert få masser af gode råd og hjælp til beregning af port og kabinetvolumen hér. Her er mange flinke folk...
|
Til top |
|
|
rfo98b Forum Bruger

|
Sendt: 15 September 2010 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for de mange svar :) Jeg har haft min højtalere stående i alle afkroger af mit rum, og har ikke rigtigt følt at det har gjort nogen stor forskel (har også prøvet at flytte dem ud fra væggen osv).
I har nok ret i at en bedre forstærker ville være at fortrække men har ikke rigtigt råd til at gå højere lige nu :( (fik den jeg har nu ret billigt fra hel ny).
Jeg kan evt lave en tegning af mit værelse lidt senere når jeg har tid :) __________________ MVH
Frode
|
Til top |
|
|
macpreb Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 15 September 2010 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Frode
jeg har en annonce under køb/salg/bytte med både en fantastisk subwoofer og en rigtig fin surround reciever. system audio sub ( dansk fabrik ) harman kardon reciever den kan snildt trække dine højtalere. og det er til en go pris.. men ta et kig på det og skriv hvis noget af det har interesse, jeg har osse en super center højtaler til salg.. http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=165074 link til sub. der er link til resten af mine annoncer på sub annoncen.
__________________ Preben Hansen
|
Til top |
|
|
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
Sendt: 16 September 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Macpreb - det er ret forbudt at prøve at sælge sine ting på debatforum. Moderator kommer nok efter dig. Det korrekte ville være at sende en pm til vedkommende.
Min holdning til den sub er desuden, at en der ikke har nok bas i 4*6.5" b&w nok skal have lidt mere end en enkelt 8". Derudover er det en fin sub jeg selv har overvejet flere gange.
|
Til top |
|
|