| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 17 September 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der har været en del snak om at diskanten på A2 og A3, som er en Audax, skulle være peaket. Men Peter Snell ville næppe vælge en sådan, da det jo ville sætte præg på hele diskantens klang iøvrigt. Se bare metal diskanterne. Korrekt opstillet får man en helt problemfri klang uden unoder. Bøjlen er der for at øge spredningen betragteligt, ved at hæve den øverste top, så man opnår en ret frekvensgang op til 25 grader ud til siden. Desuden dæmper den også en tendens til at gøre for meget opmærksom på sin eksistens ved at have en vis fremadrettethed, som mange domer jo har. Bøjlen er bredere mod lytteren og vil derfor give lidt diffraktion på den yderside mod lytteren, at Snell derfor har påsat filtpuden til at undgå dette. Filtpuden skal vende mod lytteren, ikke bort fra denne som mange har troet. A,A2 og A3 består af en højre og en venstre del. Det står bag på hvad der hvad. På den første A model med en anden Audax diskant, brugte Peter Snell en lille plexiglas ramme foran domen hvor der er et hul i midten. I det hul påsatte han et tynt stykke stof. A2 kender I jo og her kom en ny diskant, nye kondensatorer samt adgang til elektronisk delefilter. Type A skal og bør ikke vinkles men stå parallelt med væggen ellers bliver diskanten for ivrig. Husk også en lidt større lytteafstand end afstanden i mellem højttalerne. Hvad A3 angår kan jeg kun sige, at man ikke bør have bagdiskanten tilsluttet, da man får alt for meget øverste diskant, da diskanten foran jo har en eminent spredning i forvejen. Så nu håber jeg at I stadig nyder jeres gamle A`er ligesom jeg nyder mine A2.
Hej fra Allanowich  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
lassencad Udelukket fra forum

Banned for life!!!
Bruger siden: 19 December 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 330
|
| Sendt: 18 September 2010 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der slet ikke nogle Snell A-A2-A3-A3i osv. Ejere Der har en Komentar eller to. V.H.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 18 September 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er muligt at bøjlen er der for at øge spredningen. Men måske sidder den der bare for at holde filten på plads, så den ikke rører ved diskanten. Jeg har hørt at filten sidder forskelligt, selv på de samme udgaver af højttaleren. Jeg er ret sikker på at filten sad på ydersiden på mine A3, som jeg ikke ejer mere. Jeg er ikke enig i, at den bedste placering af filten er på den indvendige side.
Det er korrekt at bagdiskanten på A3 ikke bør være tilsluttet. Denne diskant er af dårlig kvalitet og på grund af det simple 6 dB filter spiller den med langt nede i frekvensområdet, hvor den påvirker diskanten i negativ retning.
|
| Til top |
|
| |
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 18 September 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
|
Det er muligt at bøjlen er der for at øge spredningen. Men måske sidder den der bare for at holde filten på plads, så den ikke rører ved diskanten. Jeg har hørt at filten sidder forskelligt, selv på de samme udgaver af højttaleren. Jeg er ret sikker på at filten sad på ydersiden på mine A3, som jeg ikke ejer mere. Jeg er ikke enig i, at den bedste placering af filten er på den indvendige side.
Det er korrekt at bagdiskanten på A3 ikke bør være tilsluttet. Denne diskant er af dårlig kvalitet og på grund af det simple 6 dB filter spiller den med langt nede i frekvensområdet, hvor den påvirker diskanten i negativ retning.
|
|
|
Hej
Filten sidder på ydersiden på A3...... Og på indersiden på A2....
Mvh
Allan
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2010 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Nesdam
Det er forkert, at filtpuden sider forskelligt på henholdsvis A2 og A3. Det er den samme diskant enhed vi taler om. Den skal være på indersiden, altså mod lytteren. Det er i bund og grund en art sprede dingenot eller tuttiføjs om du vil. Men mange tak for din kommentar.
Angående bagdiskanter, så det på type C med den skrå front fra 83, der er den mest velykkede, da den er mage til den på fronten og den deles ved 15khz med 12 db og er helt uproblematisk i brug, hvis man stiller højttaleren mellem 30 50 cm fra bagvæggen og uden at vinkle dem. Type C fra 83 er nemlig en lille type A i bund og grund.
Allanowich
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 18 September 2010 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2010 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|

Til nesdam
Jeg giver ikke meget for de svenskere og nordmænd med deres udlægninger af snellerne. De har sgu deres egne regler og mærkelige ideer om hvad de gør (snellerne). Du kan roligt regne med det jeg har skrevet og du kan jo selv lytte til dem, når du har mulighed for det. Det er dog muligt, at A3`s diskant spiller lidt højere end A2`s. Men de bør have en let afrulning i den øverste oktav for den bedste klang i en stue. A2 har frekvensgang op til 20khz +- 1.5db i op til 25 grader fra 0 aksen specielt mod midten. Tak for din respons.
Allanowich
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|

Nu da jeg har skrevet lidt om type A minus A3i, kunne jeg jo også give råd angående type E og E2. Mange har desværre fulgt en eller andens råd om at placere disse to modeller på en stander. De skal stå på gulvet og når de gør det er diskanten dog ikke i ørehøjde, men her er det basssen, der er beregnet til at stå lavt for at opnå en god kobling til stuens akustik og nyde godt af den forstærkning gulv/bagvæg giver. For at få gavn af diskanten har Peter Snell brugt et meget gammelt trick og monteret en justerbar sokkel som mange ikke har opdaget, men har afmonteret den. De to forreste ben kan skrues ud, så højttaleren kan tippes bagover og SÅ sker der noget. Fra at være lukket og lidt hul i klangen, når den står lodret åbner højttaleren pludselig op og bliver meget gennemsigtig og åben, med et stort perspektiv samt en god gengivelse at højde. Bassen vil også blive mere impulsvillig og klar med god evne til at gå dybt. Når type E og E2 hæves fra gulvet bliver nedre mellemtone og det meste af bassen ret tynd og det har man jo nok kompenceret for i resten af anlægget, så hav lige det i baghovedet, når I sætter dem ned på gulvet. E3 har ikke denne sokkel men man kan dog godt lave en sådan og gøre det på denne model også. Kommentarer er meget velkomne. Hilsen Allanowich.
Husk lige angående type A,A2,A3,A3i og type C med skrå front, af pga den store afstand mellem mellemtone og bas, at have god lytteafstand på minimum 3 meter, så overgangen er ok. Sidder man for tæt på kommer der til at mangle niveau. Lytteafstanden bør altid være lidt større end afstanden mellem højttalerne. Det gælder alle sneller. Type C med skrå front, er ligesom type A baseret på en højre og en venstre del. Det plejer at stå bag på, men gør det ikke det skal diskanterne være yderst.
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 19 September 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har vinklet mine A/III ca. 10 grader ind mod lytte pos. Det virker bedst. Mellemtonen bliver for fraværende hvis de ikke er
vinklet. Jeg har den bagudvendte tweeter tændt, den åbner op for lydbilledet. Uden bliver det for fladt.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 19 September 2010 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er nu ikke helt eni hvad det angår E2 modellerne og opstiling mester allanowich, mine E2 har aldrig haft denne cokkel, jeg kenner en der har EIII og der er der en sokkel og højttaleren er lidt smaller og højer en E EII modellerne
her er en EIII med sokkel

www.snell.dk www.Snell.no
|
| Til top |
|
| |
kimber Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 439
|
| Sendt: 19 September 2010 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har lige købt et sæt E2 der var sokkel på.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 19 September 2010 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimber skrev:
|
Hej
Jeg har lige købt et sæt E2 der var sokkel på. jeg vil tro at dit kabinet er eldre en mit, for der var forbret til diskandt bag på men var lukket af, jeg ved så ikke om den tideliger ejer har fjernet den, men jeg kunne ikke se at der var rodet ved delefikdtret der var kun monteret AN kabler i da jeg købte mine
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 19 September 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimber skrev:
Hej
|
|
|
Nå så det har du, og hvornår må vi så se og høre om dem
|
| Til top |
|
| |
kimber Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 439
|
| Sendt: 19 September 2010 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
stiv skrev:
kimber skrev:
|
Hej
|
|
|
Nå så det har du, og hvornår må vi så se og høre om dem 
|
|
|
Der er ikke så meget at sige,har heller ikke tid,jeg sidder og høre musik!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til nhj4
Ang. Snell E, så har den første og nr 2 en sokkel fra fabrik, det kan ikke diskuteres. De som har købt et sæt uden, har en tidligere ejer afmonteret dem desværre for at sætte dem på stander,-uff! Jeg har et a4 stort billede, der fulgte med et sæt hvor der højt og larmene i tekst bag på står " The type E is a floor standing design, with a vertically adjustable base". Det var den aller første fra 82. Jeg har selv haft E2,som er akkurat på samme måde. Her er porten dog flyttet om på bagsiden og er noget større i diameter plus der er bagdiskant, som ikke bør anvendes. Dæk den til med en tot vat med et stykke tape. Så vil diskanten foran, der er en Tonegen spille meget mere nuanceret og præcis. På den første med den lille port foran, bruges porten kun til kontrollere basenheden, hvor den i 2`eren som Voecks står for, er porten tunet til at sige noget også. Ellers er 1 og 2 den samme højttaler med Seas bassen og Tonegen diskanten.
Til dig med A3, kan jeg sige, at du bør ikke vinkle dem men stil dem parallelt med bagvæggen. Stil dem med 2 meters afstand i mellem dem, så vil enhedernes placering 30 cm inde på hver højttaler give 6o cm mere, altså 2.60. Sæt dig i en fri placering 3 meter fra dem. nu skulle du gerne have et flot integreret lydbillede. Du skal om muligt lave lidt klangjustering i din elektronik. Vinkling af A3 vil med bagdiskanten tilsluttet give lidt for megen øverste top. Prøv det lige af.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 19 September 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er ingen koregt måde at stelle en højttaler på, det hele afhenger af det rum de skal stå i og så er det lige gyldig hvelken mærke vi snakker om.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|

Til nhj4
Det har du da delvis ret i, men jeg omtaler lige i øjeblikket kun de gamle sneller. Type A, C, E og type 1, har alle en særlig opstilling man bør tage hensyn til, da de derved belønner dig fyrsteligt. Type J og K er lettere umiddelbart af stille op, da det er sværere at ødelægge deres lyd. De spiller ret godt i mange opstillinger, bare man bruger en stander, der ikke er højere end de standere som Peter Snell selv lavede og det vil sige en 40-45 cm. Lyt aldrig direkte på aksen, hvilket vil sige ikke at vinkle dem 30 grader men en 5 til 15 grader, men det gælder jo de fleste sneller. Højttalerne under Kevin Voecks blev ændret så meget, at der ikke rigtigt er nogen specifik opstilling ud over at passe på at komme for tæt på væggene, da der kommer alt for meget bas. Deruover er du overladt til dig selv med de videre eksperimenter. Når en ældre snell er stillet ordentligt op kan man glemme dem og koncentrere sig om det anlæg og kabler man ønsker at bruge.Klang og spillestil formes her. Når du derefter har fundet den elektronik som du synes lyder godt i dine ører, vil det hele smelte sammen til en helhed og vil emme af musik og ikke teknik.
Hilsen Allanowich
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2010 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til njh4
Det billede af et par snell E du har vedlagt, er et sæt E3 og det fint du har lagt noget under sokkelen, men du bør rykke dem lidt mere ud fra væggen. Prøv en 40 cm.
Hilsen Allanowich
ps Jeg skriver videre på fredag og den følgende weekend. Godnat alle
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2010 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|

Til Kimber.
Tillykke med dit valg af denne dejlige højttaler og pas godt på dem. Hvis du tør pille bassen ud, så læg lidt Acoustilux dæmpe materiale i bunden og op ad forpladen indvendigt, så vil dybe herre stemmer være mere rene og der kommer heller ikke kasseklang ud af porten. E2 vil lyde som den originale E model, som netop har en meget ren gengivelse af herrestemmer og andre instrumenter i dette område. God lyttelyst.
Hilsen Allanowich.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 20 September 2010 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
|
Til njh4
Det billede af et par snell E du har vedlagt, er et sæt E3 og det fint du har lagt noget under sokkelen, men du bør rykke dem lidt mere ud fra væggen. Prøv en 40 cm.
Hilsen Allanowich
ps Jeg skriver videre på fredag og den følgende weekend. Godnat alle
|
|
|
hej Allanowich !
jeg vil lige sige det billede jeg satte ind er ikke min højttaler.
min højttaler er en blaning af Snell, Audio Note og mit eget og kan se her og så er jeg ikke helt færdig med dem 

|
| Til top |
|
| |