| Forfatter |
|
Gavn Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lige blevet ejer af et par Snell E/lll. Det er jo et par gamle ikoner og jeg er egentlig rigtig glad. Lige indtil jeg finder ud af at bashøjttalerne ikke er de originale. Er der nogen her der ved noget om, om "originale" basser kan skaffes, og hvor henne?
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haj Gavn, hvorfor mener du det ikke er de originale baser!...
Kan du fortælle vad der står på den labels som sidder på, og evt oploade et foto her.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Gavn Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen. Grunden til at jeg ikke mener at det er de rigtige basser er, at dem der sidder i kun har en diameter på 203mm, og der er plads til 216mm, skruerne er kastet skråt i med en kulskovl, for at nå ud til noget at få fat i :-).
Jeg har desværre ikke lige mulighed for at uploade et billede, men vil arbejde på det. Har dog haft enhederne ude, der er ikke nogen label bagpå, men der er trykt: YD200, 8ohm og 170W. Fantastisk hjælp, ikke sandt? Jeg mener dog at have "hørt" at Snell brugte rimelig billige enheder, blandt andre VIFA og den slags. Forreste diskant er en VIFA D26TG-05, 6ohm, og diskanten bagpå er ligeledes en VIFA, men kan ikke se typen, der sidder en meget stor modstand henover. Det kan være at når jeg får mere tid, kan gå og rode dybere, hehe.
Håber at det kan være til hjælp, Gavn
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hallo Gavn, den originale Vifa-bas er ikke til at opdrive mere  men som alternativ bas, kan man anvende en Vifa-bas med nr.: C20WH-07-08, den er lidt mindre i omkreds og er samtidigt på 8 ohm... Hvis du nu er så heldig, at det er sådanne basser som sidder i dine Snell E III', bør der også sidde en condensator på 22uF mellem + og -. Er det tilfældet, har den forrige ejer gjort det rimeligt godt og rigtigt... Så du må lige se på delfiltret også, før du evt. skal tænke på næste step, pøj pøj
|
| Til top |
|
| |
Gavn Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey, tak for tråd og råd, begge to. Jeg har nu haft gang i dem,- det er ikke noget tilsvarende bas der sidder i, og det er heller ikke lavet pænt eller godt på nogen måde. Diskanterne virker fint efter lidt massage, men bassen er overmåde tynd, forstår godt hvorfor den der havde dem ikke ville have dem mere. Jeg har efterfølgende kontaktet tymphany.com, for den vej rundt prøve at finde ud af thiele-small parametre, og se om de kan hjælpe med at finde et par andre.
Det er flot med delefilterdiagrammerne, og deraf kan jeg jo se hvad basenhederne egentlig skal hedde, hvis det er de rigtige iflg. diagrammerne, Fedt!
Skal nok følge op herfra :-)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej gavn Det er trist, at du fik et par E3, der har været pillet ved. Du skal kontakte Snell og bestille nye basser så du får basser, der er nøje udmålte så du få højttalerne tilbage i korrekt stand. Du skal ikke stille dig tilfreds med uoriginale dele. Husk at opgive type numrene, der står på bagsiden. Håber at de stadig er der. Delefiltrene er IKKE standard. Pga filtrene er nøje tilpassede de enheder de skal køre sammen med, vil der altid være et par komponenter mere i den af de to højttalere i et sæt. Så de vil IKKE være ens at se på. Når og hvis, du får dem i orden vil jeg give dig det råd, at stille dem på gulvet og ikke på en stander. Put noget ind under forrest ved soklen, så højttaleren tipper noget bagover. Så får du en flot klang og lyd i det hele taget. Den første type E og nr 2, har netop en justerbar sokkel, så de kan tippes bagover. Håber at du finder ud af det. Diskanten på bagsiden er en Vifa 19D. Hilsen Allanowich
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil tro at du ville kunne få de orginale fra http://www.snellacoustics.com/ men det kommer vist til at koste nogle knaster, det er da det vær at lige skrive dem en mail og høre hvad de har at byde på
|
| Til top |
|
| |
Gavn Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey, har fået svar fra Snell,- kan godt få originale basser, med kalibrerede spoler og kondensatorer, men de koster ganske rigtigt lidt knaster. Med forsendelse og hele pibekradset bliver det under 2500,-kr. Det synes jeg egentlig ikke er så galt, jeg skal bare lige spare lidt sammen, hehe. Tak for tippet nhj4.
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gavn skrev:
Hey, har fået svar fra Snell,- kan godt få originale basser, med kalibrerede spoler og kondensatorer, men de
koster ganske rigtigt lidt knaster. Med forsendelse og hele pibekradset bliver det under 2500,-kr. Det synes jeg egentlig ikke er
så galt, jeg skal bare lige spare lidt sammen, hehe. Tak for tippet nhj4. |
|
|
Det er det eneste rigtige – og den eneste løsning du bliver glad for. Trust me, been there, done that.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gavn skrev:
| Hey, har fået svar fra Snell,- kan godt få originale basser, med kalibrerede spoler og kondensatorer, men de koster ganske rigtigt lidt knaster. Med forsendelse og hele pibekradset bliver det under 2500,-kr. Det synes jeg egentlig ikke er så galt, jeg skal bare lige spare lidt sammen, hehe. Tak for tippet nhj4. |
|
|
Jeg tror ikke helt den pris holder, da der kommer told og moms oveni prisen. Men ellers er det selvfølgelig den bedste løsning.
Man kan være heldig at finde et par brugte originale basser til salg. Det er så vidt jeg husker den samme basenhed der sidder i alle J og E modellerne. I starten brugte Snell en Seas enhed med de samme specifikationer. Der er tale om en basenhed lavet specielt til Snell, derfor er den vanskelig at skaffe. Du kan købe et par brugte type J billigere end et par nye basser.
Det hjælper ikke noget at kontakte Tymphany, det er Scan Speak der har rettighederne til de gamle Vifa enheder. De vil dog næppe producere et par nye til dig. Derimod er det muligt hos Seas at bestille et par enheder med de rigtige specifikationer. Det bliver dog nok næsten samme pris som hos Snell og uden filterkomponenter.
Det duer slet ikke at udskifte de originale basser med andre i 8 ohm, da de originale er 4 ohm. Man får både lavere følsomhed og forkert delefrekvens. Det er en god ide at sikre sig at højttalerne er originale før man køber. Prøv bare at læse på Snell.no om Clauses erfaringer med type AIII.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gavn
Det lyder godt at du kan få nye basser. Det kan godt være som der skrives andet steds, at du kan købe type J3 for de samme penge. Men det er bedre at købe friske enheder, da du muligvis inden for kort tid skal skifte skumophæng på et par brugte J3´er. Køb de nye basser, så er du fri for ærgelser mange år frem. Desuden kan man ikke bare bruge en enhed fra en J3 til en E3, men heller ikke fra en anden E3, da enheder og filtre er nøje tilpasssede hinanden. Spoler bliver f.eks viklet med for mange viklinger, så man kan vikle af til resultatet er præcis det enheden skal have. Der er ikke blot standart filtre, der bruges. Det kan man også se ved ,at der er lidt forskel i antal af komponenter i de to højttalere i et sæt.
Allanowich
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
eggers skrev:
Gavn skrev:
Hey, har fået svar fra Snell,- kan godt få originale basser, med kalibrerede spoler og kondensatorer, men de
koster ganske rigtigt lidt knaster. Med forsendelse og hele pibekradset bliver det under 2500,-kr. Det synes jeg egentlig ikke er
så galt, jeg skal bare lige spare lidt sammen, hehe. Tak for tippet nhj4. |
|
|
Det er det eneste rigtige – og den eneste løsning du bliver glad for. Trust me, been there, done that. |
|
|
Ud fra hvilke normer er der "tro" på her!...er det en spole fra kassen med mange spoler, med kondensatorer af den tids kvalitet på spolen, udmålt for ca. tyve år siden...eller udmålt fra det gamle dataarkiv på hver enkel enhed?...eller en helt tredje mulighed, hvem ved ?!...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stiv
Det er selvfølgelig komponenter af i dag. De bliver udmålt, så men får akkurat de samme data som det oprindelige filter har. Det er ikke sådan at man gemmer komponenter fra den gang. Spolerne bliver viklet med for mange viklinger, så man kan vikle af til resultatet er tilpasset den enkelte enhed. 
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Hej Stiv
Det er selvfølgelig komponenter af i dag. De bliver udmålt, så men får akkurat de samme data som det oprindelige filter har.
Det er ikke sådan at man gemmer komponenter fra den gang. Spolerne bliver viklet med for mange viklinger, så man kan vikle
af til resultatet er tilpasset den enkelte enhed.  |
|
|
Nemlig.
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
eggers skrev:
allanowich skrev:
Hej Stiv
Det er selvfølgelig komponenter af i dag. De bliver udmålt, så men får akkurat de samme data som det oprindelige filter har.
Det er ikke sådan at man gemmer komponenter fra den gang. Spolerne bliver viklet med for mange viklinger, så man kan vikle
af til resultatet er tilpasset den enkelte enhed.  |
|
|
Nemlig. |
|
|
OK, det lyder jo hammer fedt... så man har altså nogle "optodate" komponenter som har samme performans som ca. tyve år gamle komponenter  Hvordan tilpasser man til "den" enkete enhed, en til ti, en til hudre, en til flere?!...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej stiv
Nu skal du ikke være så stiv.....nakket, vel.? Højttaleren skulle jo gerne ende med at være som den blev købt i sin tid, ikke? Noget andet er, at man har en reference kurve over en model af en højttaler. Hver enkel højttaler ender med at være en præcis kopi af denne kurve ved denne nøje udmåling af de enkelte dele. Hvis 2 personer køber den samme højttaler, kan man bytte en højttaler med hinanden uden at det kan høres eller måles. Derfor er filtrene i et sæt højttalere ikke helt ens, fordi der er en lillebitte forskel i følsomhed og afrulning på enhederne, efter man har fundet 2 enheder til et sæt, der er så tæt på idealet som muligt. Derefter foretages en fintuning til resultatet er perfekt. Nemmerselig 
|
| Til top |
|
| |
Aragon Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan(owich)
Nu emnet vedr. nye erstatningsenheder er fremme igen. Så mener jeg faktisk at at læst et sted (tror godt det kan findes igen) at hvis man skal ha fat i en ny enhed til et Snell højttaler, så er basenhederne ens selekteret, dvs. INGEN filterkomponenter skal skiftes. Det var kun til Type A basserne også var specielt selekterede, og der således skulle skiftes delefilterkomponenter også.
Jeg har selv haft nye basenheder mellem fingrene, dog købt i DK via HIFI klubben, der var ikke nogen filterdele med, det var til typerne J III, C IV og D. Jeg havde komplet sæt reservedelsenheder til ovennævnte, og der var filterkorrektionsdele med til tweetere og midrange.
MVH Jan
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Aragon
Det har du helt ret i. Jeg ved godt at basserne blot er præcist udvalgt, da der jo kun er spoler i forbindelse med dem. Jeg har selv købt nye basser hos Snell, istedet for at få nye skumophæng på. Der skulle intet skiftes i filter. Det er et sæt A2 og her er kun en enkelt stor spole. Det var nu heller ikke i forbindelse med de Snell E3 basser jeg mente at der komme komponenter med, men det var bare en info i al almindelighed fordi Hr Stiv vist gjorde lidt nar ad det, fordi han selv har E3 som han har udskiftet hele filteret med andre og dyrere komponenter.
Allanowich 
|
| Til top |
|
| |