Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 19:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Concept 6? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juized
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har idag solgt mine Cerwin Vega VE-12F, og skal nu ud og lede efter noget nyt.
Jeg har kigget lidt på Dali Concept 6, da jeg håber de har en del renere lyd end mine gamle CW'ere. Men jeg har også
overvejet at købe Logitech Z-5500 da jeg synes det er rigtig godt til prisen.
Jeg har ikke mange penge at gøre med, men da min stedmor arbejder ved Hifiklubben får jeg nogle ret gode rabatter.

Hvad synes i? Skal jeg måske kigge efter nogle kompakte højtalere istedet?

Mvh David
Til top Vis Juized's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juized

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

logitech z5500 er ikke rigtig hi-fi og du betaler for  forstærker du har i forvejen.Køb concept dem bliver du glad for i længden.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Kevin_Mn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige du skal købe noget andet end Concept, det er virkelig en elendig serie! Lektor er MEGET bedre, og Lektor 6 lyder meget bedre :) Det er også kun 1000,- Kr. mere pr. højttaler ;)

Hvis du tænker kompakt højttalere, skal de så på stander?
Til top Vis Kevin_Mn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kevin_Mn

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Når du kommer fra Cerwin Vega, så er det muligt, du vil kunne lide Concept. Det er en ok serie, hvis man kan lide den tilbagelænede lyd: http://hififorfolket.dk/index.php?id=56

Det er smag og behag. Personligt ville jeg nok også hellere have DALI Lektor, eller noget XTZ.

Må de være brugte?
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Tjoh, nu har jeg lillebroderen til Concept 6, nemlig 2'eren. De lyder fint, men skal indstilles på forstærkeren for at udføre jobbet. Ellers er de lidt hidsige... I min bog lyder næsten hvadsomhelst bedre end Cervin Vega. Kevin, uanset Concepternes kvaliteter eller mangel på samme, gav Juized klart udtryk for, at hans midler var begrænsede - hvad med at give ham et relevant valg?

Juized, kan jeg få din stedmors tlf.nr.?
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Juized
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest, tak for alle svarene :)

Jeg har kigget lidt på Lektor 6, men bryder mig simpelthen ikke om designet, og så er der alligevel et godt spring op til ikon 6,
som jeg synes ser fantastiske ud :)
Jeg havde overvejet muligheden for kompakthøjtalere på en stander af en art, får man mere for pengene i kompakthøjtalere?

Jeg vil slet ikke udelukke brugte højtalere, men synes bare at jeg lige så godt kunne bruge de rabatter jeg nu kan få, og så
købe noget nyt.

Det er desværre kun familie hun kan købe ind til mollecon :p

Kevin_Mn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2009
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig forstået kompakt højttalere på standere, de fylder jo ligeså meget som gulv højttalere :o)

Forskellen er dog at de ikke kan levere så meget bund ^^
Til top Vis Kevin_Mn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kevin_Mn

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Vi har helt glemt at spørge: Hvilken forstærker har du? For det har også betydning for, hvilke højttalere du kan/skal vælge.

Jeg foretrækker også gulvhøjttalere frem for standere. Men der er nogen, der foretrækker standerne, fordi man normalt får bedre enheder, hvis prisen på højttaleren er den samme (fx koster DALI Lektor 3 det samme som Concept 6), og så mener nogen også, at der er bedre præcision i lydbilledet med standerhøjttalere. Det er smag og behag.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Juized
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har en lille Denon DRA-F107 tror jeg nok den hedder, så den er ikke ret stærk.

Jeg var nede og høre både Concept og Lektor 6 idag på min forstærker, og jeg var klart mest til lyden i Lektoren - Men hvis det
er lektoren jeg ender med at vælge skal jeg sgu leve af havregrød i et godt stykke tid :p

Hvorfor jeg overvejede kompakt højtalere, er fordi jeg bor i en boligblok med en masse ældre mennesker der ikke er meget
for støj, og tænkte at et par kompakthøjtalere på standere ville smide lyden mere ud i rummet end ned i gulvet :)

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Nej, det er ikke en særlig stærk reciever. Så skal du nok helst holde dig til højttalere med en følsomhed på 90dB eller mere. Det opfylder både Concept 6 og Lektor 6, men det er de færreste kompakte højttalere, der opfylder det - Lektor 3 er nok en af de bedre på dette punkt med en følsomhed på 88dB. Hvis du har små højttalere, skal du normalt have en større forstærker...

Jeg tror heller ikke, en gulvhøjttaler er værre til vibrationer/forplantning end en gulvhøjttaler. Det handler mere om afkobling - spikes og den slags. Som du selv skriver, så gælder det om at få lyden ud i rummet i stedet for ned i gulvet. Det vil nok være smart for dig at lægge en haveflise på gulvet, som du kan stille højttaleren på - og hvis du har trægulv, ville et stykke tæppe nok også være godt under flisen.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Hvis du i stedet kigger på brugte højttalere, så kan jeg komme med følgende bud, som befinder sig i Nordjylland, så du kan tage ud og høre dem:

http://www.dba.dk/bw-dm-604-s1-sort-200-w/id-68842537/, B&W DM604 s1, som også har en følsohed på 90dB

http://www.dba.dk/mission-model-702e-sorte-100/id-69038365/, Mission 702e. Mission højttalere får generelt meget ros, og disse har en følsomhed på 89dB, så det ville også gå med din forstærker.

Juized
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Jeg tror umiddelbart også at jeg har bestemt mig for Lektor 6 - nu skal jeg bare lige finde nogle kontanter :p

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes du skal overveje meget kraftigt, hvad du vil, og hvad du har råd til..!

Hvis du har en slat penge nu, og det er det du generelt regner med at bruge på et anlæg, som gerne må holde de næste 10
år. Så kan et kompakt sæt fra Logitech måske være en udemærket løsning. Er det mere et spørgsmål om, at du pt. har et
beløb, som du ved senere lejlighed vil putte mere i, jamen så er løsningen at købe nogle gode komponenter ad gangen, og
så have tålmodighed.

Generelt set så har jeg faktisk haft en del kammerater i min omgangskreds, som har søgt efter lidt "bedre" lyd. Der har jeg
tit haft foreslået, at de skal supplere deres studenterhjem med Logitechs Højttaler løsninger, de spiller faktisk ret ok, specielt
i forhold til hvad man ellers får af mini anlæg til et par tusinde kr.

Det er igen den der - hvor meget går jeg op i det - situation.

Har du en passion for hifi, og kan du lide at skifte lidt ud med tiden osv. Jamen så syntes jeg da bestemt, du skal se efter lidt
bedre ting. Dali´s serie kunne sagtens være et godt bud, men jeg vil BESTEMT råde dig til at se efter noget brugt. Du kan i
disse krisetider få utrolige brugt tilbud, lækre mærkevare som tit koster 30/50 % af nyprisen.

Når du bl.a. pt kigger på højttalere, så er det en nem vare at købe brugt. Det er nemt at se om højttaleren har lidt fysik last,
altså om den har nogle skrammemærker osv. Beder du personen spille lidt på dem, jamen så vent og se hvor meget
volumen han fyrer op. Jeg var bl.a. på brugtkig hos en på et tidspunkt, som fyrrede så højt op, at det hele skrattede og slet
ikke kunne følge med. Hvad i guder han ville med de Audiovector højttalere aner jeg ikke, for gode ører havde han ikke!

Men det er altsammen små ting, som er med til at give et helhedsindtryk, og som tidligere nævnt, så er højttalere altså ikke
de værste at købe brugt af hifi. Gå du roligt på jagt... Du får MEGET højttaler for pengene!

De links dysterland har fundet, er jo glimrende eksempler. B&W'erne er i en anden boldgade end Dalis Concept, men efter
min mening, et kæmpe spring i den bedre retning. Det jo igen bare en af rigtig mange gode brugt tilbud.
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Juized
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Rigtig mange tak for interessen, og ikke mindst et godt indlæg :)

Jeg vil umiddelbart sige at jeg har en stigende interesse for lyd, og lige pt er det økonomi, samt min bolig situation der adskiller
mig fra den helt store koncert sal.
Jeg har intet imod at købe brugt, overhovedet, men der er nu også en vis glæde ved at få noget helt nyt grej, specielt hvis man
kan få det med lidt rabat og deslige. Det ser helt sikkert interessant ud det dysterland linker til, og jeg vil muligvis også tjekke
det ud.

kazze27
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2009
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

jeg har et sæt b&w dm685 dem er jeg meget tilfreds med . så mon ikke dm684 gulv modellen er dobbelt så god.  ang lektor har desvære ikke hørt dem men godt ser de ud :P
Til top Vis kazze27's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kazze27

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes