| Forfatter |
|
Pt-Audio Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen jeg er lige blevet den lykkelige ejer at et par super Cerwin vega'er som jeg ikke kan tæmme...Lige nu har jeg er En Nad 2400pe og det er ikke nok Fandt jeg ud af . Er der nogen der kan hjælpe mig og give nogle forslag om hvad der kan tæmme de gigante højttalere!!!!
PS. Jeg er studerende..hehe __________________ Pt- Audio- Nu også med Cerwin Vega AL 1000...
|
| Til top |
|
| |
poul_erik Udelukket fra forum

Dobb.prof. poul-erik
Bruger siden: 08 Marts 2004 Lokalitet: Fyn
|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pt-Audio skrev:
|
Hej allesammen jeg er lige blevet den lykkelige ejer at et par super Cerwin vega'er som jeg ikke kan tæmme...Lige nu har jeg er En Nad 2400pe og det er ikke nok Fandt jeg ud af . Er der nogen der kan hjælpe mig og give nogle forslag om hvad der kan tæmme de gigante højttalere!!!!
PS. Jeg er studerende..hehe
|
|
|
Det kan 2-Stk NAD 2400, køb en mere og kør dem i mono så har du 1000watt i 4 ohm i spidserne.
Hvis det er din plan at banke af i flere timer med fuld skrue så skal du ikke bruge sådan 2-stk da de bliver rimeligt hurtigt meget varme, men er det bare for lige at fyre den af et stykke tid så er der masser af punch i sådan 2-stk.
Jeg har selv NAD 3400, det er en integr. forstærker der har samme effektdel som NAD 2400.
Jeg mener der var en eller to NAD 2400 i dba.dk i sidste uge til ca. 1000,-
Poul-erik.
|
| Til top |
|
| |
OceanMan Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 516
|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza...
Kombinationen af NAD og Cerwin Vega resulterer i meget vellykkket lyd, hvor NAD godt kan styre CV'erne - selvfølgelig; jo større højtaler, des større forstærker!!
Jeg vil også anbefale at du brokobler din NAD 2400pe og køber endnu en til den anden højtaler - ellers skal du eventuelt købe en NAD 208THX eller 218THX, da disse er MEGET strømkraftige og kan holde til meget!!
|
| Til top |
|
| |
The maschine Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
OceanMan Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza Igen...
Med al respekt; køb hellere noget brugt NAD end nyt SONY! Kan ikke tro at Sony'erne magter at holde CV'erne i samme jerngreb som NAD'erne - Sony'erne er slet ikke strømstærke nok og mangler overskuddet!
Jeg vil ikke mene at du vil få noget ud af, at skifte fra din nuværende NAD 2400pe til en Sony - tværtimod! Køb hellere en 2400pe til at brokoble med!!
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eftersom du skriver, at din NAD2400 ikke kan tæmme højtaleren, vil jeg ikke anbefale en ekstra NAD2400. Du får godt nok en masse ekstra effekt ved at brokoble, men forstærkerens styr på højtalerne svækkes kraftigt. Det skyldes bl.a. at du ved brokobling får en dobbelt så høj udgangsimpedans på forstærkeren... dvs dæmpningsfaktoren halveres.
Samtidig sker der det, at højtaleren trækker strømmen fra en ekvivalent serieforbindelse af de to kanalers strømforsyning. Som de fleste ved, så halveres kapaciteten hvis to ens kondensatorer seriekobles (hvorimod den fordobles ved paralellforbindelse).
Det samlede resultat er således, at du får en forstærker med typisk 3 gange så mange watt, men med en effektiv strømforsyning på kun det halve af den oprindelige. Det giver alt andet lige dårligere styr på højtalerne.
Mig bekendt er der heller ikke tidligere set eksempler på, at brokobling i praksis giver hverken bedre lyd eller bedre styr på højtalerne. Tværtimod. Til gengæld kan man spille højere, men med et par følsomme Vega'er burde det vel ikke være et problem at spille højt nok.
Mit råd vil derfor være, at du skal finde en kraftigere dimensioneret forstærker en din NAD2400, som jo efterhånden er ved at være en aldrene sag. Ikke nødvendigvis med flere watt. Men med større strømforsyning. Eks en Nakamichi PA5. Afhængig af version, kan den vel købes til ca. 2500,-
|
| Til top |
|
| |
OceanMan Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
| Eftersom du skriver, at din NAD2400 ikke kan tæmme højtaleren, vil jeg ikke anbefale en ekstra NAD2400. Du får godt nok en masse ekstra effekt ved at brokoble, men forstærkerens styr på højtalerne svækkes kraftigt. Det skyldes bl.a. at du ved brokobling får en dobbelt så høj udgangsimpedans på forstærkeren... dvs dæmpningsfaktoren halveres.
Samtidig sker der det, at højtaleren trækker strømmen fra en ekvivalent serieforbindelse af de to kanalers strømforsyning. Som de fleste ved, så halveres kapaciteten hvis to ens kondensatorer seriekobles (hvorimod den fordobles ved paralellforbindelse).
Det samlede resultat er således, at du får en forstærker med typisk 3 gange så mange watt, men med en effektiv strømforsyning på kun det halve af den oprindelige. Det giver alt andet lige dårligere styr på højtalerne.
Mig bekendt er der heller ikke tidligere set eksempler på, at brokobling i praksis giver hverken bedre lyd eller bedre styr på højtalerne. Tværtimod. Til gengæld kan man spille højere, men med et par følsomme Vega'er burde det vel ikke være et problem at spille højt nok.
Mit råd vil derfor være, at du skal finde en kraftigere dimensioneret forstærker en din NAD2400, som jo efterhånden er ved at være en aldrene sag. Ikke nødvendigvis med flere watt. Men med større strømforsyning. Eks en Nakamichi PA5. Afhængig af version, kan den vel købes til ca. 2500,- |
|
|
Også derfor anbefalede jeg en NAD 208THX eller 218THX, som jo er to yderst kraftige forstærkere som går rigtig godt i spænd med Cerwin Vega! Har dog ikke hørt en Nakamichi med Cerwin Vega's AL serie, så der kan jeg ikke udtale mig!!
|
| Til top |
|
| |
Pt-Audio Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker for alt den gode respons...
Vil det så sige at jeg ikke skal finde en 2400 og brokoble dem eller hvad??
Det er bare fordi at jeg med den nad jeg har nu spiller fint højt men når det skal gå stærke eller bare spiller rigtig højt giver bassen store udsving!!!
__________________ Pt- Audio- Nu også med Cerwin Vega AL 1000...
|
| Til top |
|
| |
OceanMan Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza PT-Audio...
Bassen giver store udslag?? Lyder musikken dårlig, fornemmer du en smule forvrængning? Eller hvordan kommer det til udtryk?
Hvis du allerede spiller højt nok, kan det ikke anbefales at brokoble med en supplerende NAD2400pe. I stedet skal du ud at investere i en større (større strømforsyning - mere strømstærk) forstærker, f.eks. NAD 208THX, 218THX, Nakamichi PA5 (dem kender jeg dog ikke)!!
|
| Til top |
|
| |
Pt-Audio Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja bassen giver store udsving....Nej lyder ikke decideret dårlig! nej for nemmer en forvrængning..syntes bare den svinger alt for meget....hvad ville der så sker hvis jeg købte en 2400 mere??
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pt-Audio skrev:
| Ja bassen giver store udsving....Nej lyder ikke decideret dårlig! nej for nemmer en forvrængning..syntes bare den svinger alt for meget....hvad ville der så sker hvis jeg købte en 2400 mere?? |
|
|
Du vil kunne spille højere, problemet blive større og lyden dårligere!
|
| Til top |
|
| |
Pt-Audio Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil jeg kunne spille højere....? hvordan kan det lade sig gøre uden´for vrængning??
|
| Til top |
|
| |
Pt-Audio Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nemlig også et andet problem. Det fordi jeg har nemlig også to baghøjttalere, det var grunden til jeg valgte min Nad 2400 den har nemlig en a+b kanal... hvad gør jeg ved det??
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
en (eller hvis du spare lidt) to brugte NAD218, så er vi vist kørende... alternativt et rotel effkttrin (de er næsten lige så kraftige som NAD, i hvert fald på papiret..)
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pt-Audio skrev:
| Vil jeg kunne spille højere....? hvordan kan det lade sig gøre uden´for vrængning?? |
|
|
Du får flere watt ved brokobling... derfor kan du spille højere. Men lyden bliver ikke bedre... den bliver faktisk en del ringere.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pt-Audio skrev:
|
Jeg har nemlig også et andet problem. Det fordi jeg har nemlig også to baghøjttalere, det var grunden til jeg valgte min Nad 2400 den har nemlig en a+b kanal... hvad gør jeg ved det??
|
|
|
At NAD2400 har både en A og en B kanal betyder ikke, at den har to stereokanaler... altså 4 kanaler i alt. Det er en almindelig 2 kanals forstærker.
De to kanaler er interne forbundet til samme forstærker-udgang. Kobler du et sæt højtalere til begge indgange vil det svare til, at du sat 2 par højtalere til samme udgang. Det eneste du kan bruge disse to udgange til, er hvis du vil have mulighed for at skifte mellem to sæt, uden at skulle skifte kabler. (Hvis du stadig mener der er tale om seperate A og B kanaler, så prøv at sætte begge kanaler til, og mål med et ohm-meter mellem + på kanal A og + på kanal B. Der er direkte forbindelse).
Hvis NAD2400 var en 4 kanals forstærker, så ville NAD nok skrive det i produktinformationen, som du kan finde her: http://207.228.230.231/info/NAD_2400.pdf
Jeg kan iøvrigt bedre forstå hvis den ikke har kontrol over dine Vega'er, hvis du har sat 2 sæt højtalere til. Vega's højtalere er ikke ligefrem kendt for at være lette at trække (selvom de har høj følsomhed). De kan være ret stride overfor en forstærker. Og hvis du så samtidig sætter et ekstra sæt til.... hhmmm
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey
tillykke med dine Højtalere, håber at du har plads, det kræver de!
og dermed mener jeg ikke at de er store, men at der skal være masser af luft omkring dem.
Jeg har op nået rimelige resultater med ca 2 meter til side og bagvæg.
mht til forstærker, så har jeg prøvet:
NAD 218 + 2stk brokoblet
NIKKO 440
Luxman Z-501 + 2stk brokoblet
ONKYO 939
NAD 314
SONY og YAMAHA Surround forstærkere i den tunge ende, kan ikke huske nr.
bedst tja måske NAD 218 alene, men tilfreds var jeg ikke, så defor vil jeg nu prøve at bygge et par Zappulse 2.2SE.
Generelt tror jeg dog at du vil kunne blive tilfreds med NAD 218.
er jo også et godt køb brugt 3500-5000kr.
|
| Til top |
|
| |
Pt-Audio Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen i kan jo se mit anlæg på http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8414&PN =1
så kan i jo se hvo´rdan det er sat sammen...har ikke lige fået billeder af de ny ht'er med...fik dem igår ved midnat kl 01.. men tager det lige om 2 sek...
Hilsen pt __________________ Pt- Audio- Nu også med Cerwin Vega AL 1000...
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok det ser ud som at de bruger din NAD effekt til både front og baghøjtalere. Du er godt klar over at det betyder 2xstereo og ikke noget med surround ikke? DIN NAD er som sagt kun en 2-kanals forstærker og det er derfor klart at det bliver overbelastede når du kører med 4 højtalere. Jeg vil anbefale dig at Beholde din NAD 2400pe til dine "baghøjtalere" og så købe 208THX/218THX til dine fronthøjtalere.
|
| Til top |
|
| |
Pt-Audio Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min nad bilver også overbelastet selv om jeg kun kører med cv'erne...jo jo jeg ved godt det ikke er surroundsound....har jo ikke nogen surroundreciver eller processer..men jeg takker for responsen... __________________ Pt- Audio- Nu også med Cerwin Vega AL 1000...
|
| Til top |
|
| |