| Forfatter |
|
mibemo Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 06 November 2010 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par Snell højttalere type K, som jeg har købt i slutningen af 80'erne. Jeg har været meget glad for højttalerne, men nu er gummikanten omkring membranerne desværre mørnet væk. Jeg har haft kontakt til Basrep, som gerne vil reparere dem for knap 1000 kr. Jeg har nu pillet enhederne ud, for at sende dem af sted til reparation, men opdager så, at membranerne er beskadigede. Jeg har uploadet nogle billeder til mit webalbum: Vis albumDer er nogle fine nærmest cirkulære revner i mebranen tæt på centrum. Er der nogen der ved, om disse revner får betydning for højttalernes lyd, hvis jeg får dem repareret. Og er der nogen der har erfaring med at få repareret gummikanten på en højttaler. Kommer de til at lyde som før? På forhånd tak, for jeres svar  Mvh Mikael B. Mortensen
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 06 November 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Revnerne går ikke igennem, vel? Det ligner mere pappet, der er blevet "træt" der hvor det mekaniske stress har været størst.
En repareret bas kan godt ændre karakter, men det er langt fra sikkert at det er hørbart.
Jeg ville bare få dem lavet og så nyde dem.
|
| Til top |
|
| |
mibemo Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Revnerne går ikke igennem, vel? Det ligner mere pappet, der er blevet "træt" der hvor det mekaniske stress har været størst.
En repareret bas kan godt ændre karakter, men det er langt fra sikkert at det er hørbart.
Jeg ville bare få dem lavet og så nyde dem. |
|
|
Du har ret, de går ikke igennem. Jeg aner ikke hvor lang tid revnerne har været der. Det kan være flere år. Så længe de virker, ser man jo ikke på dem. Det er nogle gode højttalere, så jeg vil følge dit råd og få dem repareret. Tak for rådet! Mvh Mikael
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 04:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er lige en ting du skal sørge for det er at skriv hvor de basser har side i hvilken kabinettet da delefildtret er lavet lige spesifikt til den enkeldte enhed, skriv eventuelt højer og venstra på både enhed og kabinet, skriv til Snell http://www.snellacoustics.com/ og få de orginale skum ophæng eller helt nye enheder, vis du vælger nyr enheder fra Snell så skal du skrive det serie nummer bag på højttalerne op og sende det til dem så kan de gå tilbage og finde de data på din højttaler så de kan pare dine enheder til dine delefilter og nogle billeder af dine bas enheder så har de sikkert noget der kan erstatte dine enheder, man skal huske at hver enhed i en Snell er der lavet et optimeret delefilter til alle enheder og det gæller spicialt dem som Peter Snell stod for, sener ved jeg ikke om de var så omhyggelig med tengene da han gik bort
der er lige en ting til og det er at de basser kan vist ikke opdrives mer da de er ukodet, de har ikke den blanke overflade men den rene pap overflade så vis du skal have den samme lyd som du har haft så er det med at få de orginale skum ophæng og send dem med til reb
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
|
der er lige en ting du skal sørge for det er at skriv hvor de basser har side i hvilken kabinettet da delefildtret er lavet lige spesifikt til den enkeldte enhed, skriv eventuelt højer og venstra på både enhed og kabinet, skriv til Snell http://www.snellacoustics.com/ og få de orginale skum ophæng eller helt nye enheder, vis du vælger nyr enheder fra Snell så skal du skrive det serie nummer bag på højttalerne op og sende det til dem så kan de gå tilbage og finde de data på din højttaler så de kan pare dine enheder til dine delefilter og nogle billeder af dine bas enheder så har de sikkert noget der kan erstatte dine enheder, man skal huske at hver enhed i en Snell er der lavet et optimeret delefilter til alle enheder og det gæller spicialt dem som Peter Snell stod for, sener ved jeg ikke om de var så omhyggelig med tengene da han gik bort
der er lige en ting til og det er at de basser kan vist ikke opdrives mer da de er ukodet, de har ikke den blanke overflade men den rene pap overflade så vis du skal have den samme lyd som du har haft så er det med at få de orginale skum ophæng og send dem med til reb
|
|
|
Det er rigtigt godt set af dig nhj4, at membranen på hans K´er ikke er coatet, så pappet ikke står blankt som de bør. Årsagen kan være, at man har spillet uden frontstof, så sollyset har gjort membranen mat. Eller også er de blevet skiftet før af en tidligere ejer. Jeg har et billede af et par K´er, som også er de oprindelige, men her har man brugt en bas/mellemtone, som er en anden type med plast coating. Det er sandsynligvis denne som han vil få tilsendt, hvis han vælger at få en ny. det er under Voecks denne enhed er valgt. Gad vide hvordan denne K´ lyder?  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ikke få nye enheder til Snell k mere , det er en myte at de har enheder liggende .Det har de ikke mere , har haft kontakt til Snell da mine KII trængte til nyt skum , de kunne sende en erstatnings enhed , men den kostede ca.1000kr +1000kr i fragt og skat det er lidt peberet.
madmax
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja men så er den jo ikke længer, så kan han jo forsøg sig med nye kant ophæng og så håbe at han finder dem der passer bæst til dem, den siste mulighed er et par Audio Note enheder
|
| Til top |
|
| |
mibemo Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for jeres hjælp! Det er en fantastisk viden der er samlet i dette forum  Allanovitch: Mht til coatingen, så har højtalerne aldrig stået uden frontstof. Så ville jeg have opdaget det møre kantophæng noget før. Jeg har købt dem fra nye hos Audioconsult på Hc Ørstedsvej. Jeg tror det var i 1988. Det var vist før HiFi Klubben begyndte at forhandle dem. Det havde sikkert været billigere at købe dem der. Nhj4: Tak for info om at delefilter og enhed hører sammen. Jeg havde allerede pillet enhederne ud, men det lykkedes at finde ud af, hvor de havde siddet. Jeg forstår ikke, hvad du mener med, at jeg skal sende skum ophænget med. Hvis jeg sender hele enheden af sted, kan jeg da ikke gøre så meget andet?? Hvad betyder det at en enhed er kodet/ukodet? Vil det ikke forringe højtalerne, hvis jeg køber Audionote enheder? Kan jeg så ikke ligeså godt købe et par nye højtalere?
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen !
Audio Note højttalerne er nok den der kommer tæteste på den enhed du har i dag
her ser du en enhed der er kodet og det er din ikke, din er det rene pap
www.snell.dk
vis du vil købe en nyer Snell så tror jeg ikke at du får samme lyd som det du har haft
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg fik mine refoamet hos soundfix han gør det godt og billigt .jeg gav ca. 400kr pr. enhed + transport .Lyden var helt rigtig bagefter , der er nogle der kommer gummi istedet for skum men det duer ikke da gummi gør membranen meget tung og langsom.
madmax
|
| Til top |
|
| |
mibemo Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
jeg fik mine refoamet hos soundfix han gør det godt og billigt .jeg gav ca. 400kr pr. enhed + transport .Lyden var helt rigtig bagefter , der er nogle der kommer gummi istedet for skum men det duer ikke da gummi gør membranen meget tung og langsom.
madmax |
|
|
Jeg er desværre ikke helt inde i terminologien. Refoamet - er det udskiftning af kantophænget? Bliver membranen også coatet?
|
| Til top |
|
| |
mibemo Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
hej igen !
www.snell.dk
vis du vil købe en nyer Snell så tror jeg ikke at du får samme lyd som det du har haft |
|
|
Nu forstår jeg, hvad du mener. Men der er vel ikke noget at gøre ved at det er pap. Sådan må enhederne være produceret, tror jeg. Er Snell ikke så gode mere, siden du ikke mener jeg vil få den samme lyd, hvis jeg køber nye?
|
| Til top |
|
| |
greyscale Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har før repareret enheder med klar neglelak. Der er en del om det på nettet, hvis du googler efter det. Der skal ikke særlig
meget på - bare nok til at revnen ikke vokser yderligere. Jeg vil vædde på du ikke kan høre forskel efter en smule neglelak.
Mvh Jesper
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 08 November 2010 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
mibemo skrev:
nhj4 skrev:
|
hej igen !
www.snell.dk
vis du vil købe en nyer Snell så tror jeg ikke at du får samme lyd som det du har haft
|
|
|
Nu forstår jeg, hvad du mener. Men der er vel ikke noget at gøre ved at det er pap. Sådan må enhederne være produceret, tror jeg.
Er Snell ikke så gode mere, siden du ikke mener jeg vil få den samme lyd, hvis jeg køber nye?
|
|
|
der vor jeg vil hen er at de enheder der bliver lavet idag er ikke de samme som den gang da udviklinger har gjordt dem bedre ( vis de er blevet bedre en den gang ) mange af de gamle enheder var der ikke noget galt med efter min mening, men det er så igen smag og behag og hvad det enkelte øre opfanger
de nyer snell højttaler er jo ikke dårlige men jeg fornemmer at der ikke er den samme omhug bag dem som den gang Peter Snell selv stod for det, det er bare min fornemelse
så vis jeg var dig så ville jeg få nye kant ophæng på de der basser og spil på dem til de ikke kan mere for det er en ægte Peter Snell model, de små revner kan du reperere med snekker lim lige hen over revnerne og dem bag på vis der er nogle og kun et tyndt lag.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 08 November 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snell K har aldrig været produceret med coatet membran. Hvis man ser en K med coatet membran er det fordi basenhederne er udskiftet med uoriginale. Bruger man en enhed med coatet membran ødelægger man den originale lyd.
De fine revner i membranen skyldes at membranen har "bundet" i polstykket på grund af utæthed i det ødelagte ophæng. Basenheden er ikke beregnet til at spille uden luftfjederen i det lukkede kabinet. Jeg vil anbefale dig ikke at gøre noget ved revnerne, da de næppe påvirker lyden mere end hvis du begynder at smøre tilfældige substanser på membranen.
Skumophængene kan købes til ågerpriser hos Audio Note, men kan også købes andre steder til en fjerdedel af prisen. Dem der sælges på Ebay som ophæng til Snell er ikke originale. Hvis du får enhederne repareret hos Basrep eller Soundfix bør du sikre dig at de bruger de bløde skumophæng til reparationen og ikke den hårde og stive type.
Jeg tvivler på at Snell stadig har de originale enheder, du vil sandsynligvis få et par erstatningsenheder af andet fabrikat. Jeg mener derfor at det er at foretrække at få de gamle enheder repareret. Du bør dog checke at svingspolen ikke er beskadiget, så den skraber på når du bevæger membranen.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 09 November 2010 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
|
hej igen !
www.snell.dk
|
|
|
Hej nhj4
Det er det billede af type K jeg har, ud over den oprindelige version. Det er en anden bas end den Vifa pap enhed som den Originale type K havde fra start. Som Nesdam rigtigt siger, så har der aldrig været coating på. Denne enhed som på billedet, er nok en erstatning fordi den oprindelige ikke er til et få. Jeg har dog selv haft den originale type K og den havde lidt glans i overfladen, så det kunne jo se ud som om den er blevet imprægneret med noget polymer. Jeg ville selv vælge, at få nye skum ophæng og så håbe svingspolen ikke har været i bund. Det er nok ikke smart at købe en bas fra Audio Note for det er jo en anden lydfilosofi disse har så måske er enhederne tilpasset dette,- hvem ved? Audio Note K kom først uden coating og senere med plast coating. Har set begge. Som jeg skrev i det første indlæg, så kan det jo være at denne enhed som vist i dit indlæg, er en fin fin erstatning for den oprindelige, hvis det er Snell, der står for dette valg. Snell K2 og K3, har plast membraner, så de er ikke coatet. Jeg er sikker på at den omhyggelighed som Peter Snell lagde i det , er forsat frem tiden ved de andre konstruktører. Det er jo et varemærke, som er højt respekteret i højttaler verden. Nå, - man må jo håbe at han får type K til at spille igen.
Hilsen Allanowich  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
mibemo Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2010 kl. 01:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Jeg har nu fået skiftet kantophænget hos Basrep. Det har været alle pengene værd. De spiller fantastisk! Mange tak for jeres svar. Uden dem, havde jeg nok ikke gjort forsøget. Mange hilsner Mikael
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 04 December 2010 kl. 02:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
tillykke her fra  så vent til ophængene bliver maseret til  vis du har en test cd med sinus toner i faste step, så set din cd til at spil repit på 20Hz i et par dage og bare spil i normalt styrke så du kan se bassen flytter sig frem og til bage så får du hurtiger dem køre til
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 04 December 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
- men da enhederne har stress-revner, ville jeg nok fare lidt forsigtigt frem.
Tillykke med at det virker! Nyd musikken!
|
| Til top |
|
| |