Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til anlæg vedr. støj + optisk kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M4ds
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 November 2010 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Hej.
For omkring 3 uger siden købte jeg et lækkert surround sound anlæg hos Logitech.
http://www.logitech.com/da-dk/speakers-audio/home-pc-speaker s/devices/7191

Havde tidligere købt et anlæg fra Logitech også men de virkede ikke optimalt, jeg kunne kun for udbytte af 2 af højtalerne
ad gangen, grundet de stik der hørte til kun passede til jackindgangen, (lyserød, grøn, sort, jacksticks) og der var kin 1
jackstik indgang i tv'et.
Men mit nye anlæg stikker jeg blot et jackstick fra Subwooferen ind i høretlf. indgangen i TV'et og så spiller alle 5 højtalere
hvilket er godt. Problemet er at når jeg stikker jacksticket ind i høretlf. indgangen på tv'et er det som om højtalerne slår ud
og siger en "eksplosions lyd" (ved ikke hvordan jeg ellers skal beskrive lyden). Kan stå og få det til at holde op i op til 20
mins, hvor jeg dels slukker tvet, slukker anlægget, tænder anlægget først, derefter tv'et og omvendt, indtil det pludselig
holder op. Ved ikke hvad det er, da det også skete med mit forrige anlæg og det før det. Kan det være en mangel på
jordforbindelse? eller bare tv'et der er kaput? og hvordan løser jeg det.

Mit andet spørgsmål lyder. Da der ikke er optisk indgang i subwooferen og jeg har en PS3 er der nogen anden mulighed jeg
kan køre lyden over optisk i stedet for en jackstick indgang. Kan man på en måde sætte subwooferen til en forstærker med
optisk indgang, ind i PS3'en som sender signal til tv'et via hdmi?

Det hele virker kompliceret, men vil bare have fjernet den støj, og kørt lyden over optisk hvis det kan lade sig gøre.

I linket til højtalerne på Logitechs hjemmeside er der også flere billeder af det.

Håber i kan hjælpe mig på forhånd tak.
Mvh Mads :)
Til top Vis M4ds's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M4ds

Thyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 November 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke skrive hvad højtalerne hedder? Jeg kan ikke få linket til at virke. Så det er svært at vide præcist hvilke specs de
har.

Mht "eksplosionen" skal jeg ikke gøre mig klog på, selvom det kunne lyde til at setuppet skal "jordes".

Men under alle omstændigheder kan du ikke bruge jackstik løsningen til meget, det kan ikke overføre surround sound.

M4ds
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2010 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Anlægget hedder Logitech Surround Sound Speakers z506.

mht. forstærkerløsningen ville det være muligt at forbinde den til anlægget og fra forstærkeren til playstationen ?

Thyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

hmm ja ja de højtalere er jo tydeligvis primært beregnet til at blive benyttet sammen med en pc, i og med at den benytter
jackstik.

Men umiddelbart burde kunne man måske klippe lidt i ledningerne så de kan forbindes til højtaler outputtet i forstærkeren.
Selvom det selvfølgelig ikke er en optimal løsning.
Forstærkeren skal bare have hdmi eller optisk input for at forbindes til ps3'eren.

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 November 2010 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Thyme skrev:
hmm ja ja de højtalere er jo tydeligvis primært beregnet til at blive benyttet sammen med en pc, i og med at den benytter
jackstik.

Men umiddelbart burde kunne man måske klippe lidt i ledningerne så de kan forbindes til højtaler outputtet i forstærkeren.
Selvom det selvfølgelig ikke er en optimal løsning.
Forstærkeren skal bare have hdmi eller optisk input for at forbindes til ps3'eren.

Holey sh*t jeg spøger lige hvorfor klippe i en ledning når der kan købes en passende adapter som igen ikke koster en heregård men nogle få kroner måske en tyver lige som der fås sågar en der kan konvertere den der minijack til foreksempel rca og måske en soundbar til tossekassen havde været mere logisk at anskaffe frem for en pc speker.

Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 28 November 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Er anlægget tændt når du stikker stikket ind? For det er helt normalt i så fald. Prøv at have det slukket inden du sætter stikket
i...
Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron

Thyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2010 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Serritzlev skrev:

Thyme skrev:
hmm ja ja de højtalere er jo tydeligvis primært beregnet til at blive benyttet sammen
med en pc, i og med at den benytter jackstik. Men umiddelbart burde kunne man måske klippe lidt i ledningerne så de kan
forbindes til højtaler outputtet i forstærkeren. Selvom det selvfølgelig ikke er en optimal løsning. Forstærkeren skal bare have
hdmi eller optisk input for at forbindes til ps3'eren.

Holey sh*t jeg spøger lige hvorfor klippe i en ledning når der kan købes en passende adapter som igen ikke koster en
heregård men nogle få kroner måske en tyver lige som der fås sågar en der kan konvertere den der minijack til foreksempel
rca og måske en soundbar til tossekassen havde været mere logisk at anskaffe frem for en pc speker.

Jah jeg kender personligt ikke mange forstærkere med rca output til højtalere. evt kunne man købe nogen jack->phono kabler
og koble på, og så klippe i de ledninger. Tænkte bare det ikke kunne betale sig da de jack-jack kabler der følger med heller
ikke koster alverden.

M4ds
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2010 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

jacobjorn, nej anlægget er ikke tændt når jeg putter stikket ind., Har prøvet alle løsninger. Men det hjælper til synladende at
aflede jacksticket ved at røre lidt ved det med fingrene.

Hvad der irriterer mig er at der står anlægget kan kobles til en ps3. Men kan ikke se hvordan det skulle kunne det.
Så skulle det ja.. være via et rca fra ps3'en i anlægget. Men giver det en bedre lyd end et jack ?

Thyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2010 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Der vil nok ikke være den store forskel. Under alle omstændigheder kan du ikke udnytte surround sound med mindre du kører
igennem et anlæg. Dog skulle højtalerne kunne emulere surround sound så der er en surround lignende effekt.

Du burde kunne koble din ps3 til din fladskærm, og derfra koble højtalerne til via hovedtelefon udgangen.

Personligt ville jeg måske se på muligheden for at bytte det til et setup bedre egnet til formålet.

M4ds
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

De spiller allerede surround. Alle 5 højtalere spiller når jeg plugger jacksticket ind i hovedtlf. indgangen i tv'et.
Jeg vil bare gerne have fuld udbytte.
Tænkte evt. på et RCA kabel med skart ind i tv'et, og så rød og hvid rca i anlægget.
Det er 2 lydkanaler mere end jacksticket, så det burde give en lidt bedre lyd vel, selvfølgelig ikke lige så god som optisk.

p***e besværligt...
Men tak for hjælpen folkens!

Thyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2010 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Det er ikke sorround sound, det er bare stereo fordelt på flere kanaler.

ét jackstik kan føre 2 kanaler (stereo), et rca/phono stik kan føre 1 kanal (mono) så du vil ende med det samme resultat.

Enten skal du leve med emuleret surround som du allerede kører med nu (2 kanaler), eller føde den med 6 kanaler fra en
sourround forstærker = fuske/klippe med kabler.

Hvis du allerede har en surround forstærker og har et begrænset budget ville jeg fuske med kablerne. Ellers ville jeg nok bytte
højtalerne med en logitech Z-5500 Digital som er noget mere egnet til at blive brugt sammen med fjernsyn/ps3 og samtidigt er
prisvenligt.

M4ds
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Tak Thyme, du gjorde mig lige en del klogere dér.. :)

Ang. fuske/klippe hvad skal jeg så gøre der.

Havde også set z-5500 anlægget inden jeg købte det andet, men læste at det var surround og at man kunne koble den til ps3
så jeg regnede med jeg kunne få surround lyd for billige penge.

Kan ikke lige se om z-5500'eren har optisk indgang, for hvis jeg skal til at købe mig ENDNU.. et nyt så bliver det med optisk.

i så fald kender i et surround sound anlæg til forholdsvis billige penge. Har allerede en playstation 3, så skal sådan set kun
havde højtalerne og en optisk indgang fra ps3'en til anlægget.
:)

Thyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke råde mht surround forstærkeren, jeg er selv stereo/hifi mand så der er sikkert andre der langt bedre kan råde dig.
Men hvis forstærkeren skal koste mindre end hvad z-5500 koster så skal det nok være brugt.

z-5500 skulle have optisk indgang:

mht fusk med kablerne er det bare at blotligge det kobber der er i kablerne således de kan tilsluttes de tilsvarende udgange i
surround forstærkeren. Jackstik til højtalere er normalt noget der kun hører pc verdenen til.

M4ds
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

aah okay, tusind tak for hjælpen.

Må ud og spendere nogle penge på z-5500 serien :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes