Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Genelec 6010A+5040A eller 8020B+7050B? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
avDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 December 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Hejsa det her er en efterfølger til min tidligere tråd her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=87017&P N=1&TPN=2

Nu har jeg sådan cirka 99% besluttet mig, men mangler lige det sidste til at gå til Aage og købe den.

Jeg er kommet i tvivl om jeg skal "nøjes" med en højtalersæt bestående af et par Genelec 6010A med tilhørende subwoofer 5040, eller om jeg skal sigte et skridt højere og vælge et par Genelec 8020B med tilhørende subwoofer 7050B?

6010A
http://www.aage.dk/shop/studiehoejttalere/genelec/6010a.html
+
5040A
http://www.aage.dk/shop/studiehoejttalere/genelec/5040a.html

ELLER

8020B
http://www.aage.dk/shop/studiehoejttalere/genelec/8020b-bund le.html
+
7050B
http://www.aage.dk/shop/studiehoejttalere/genelec/7050b.html

Med hensyn til valget har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Efterhånden som jeg læser mere om monitors og flere og flere forums om emnet er jeg stødt på noget jeg synes er underligt.

Nemlig det at en god monitor ikke nødvendigvis er god til at lytte til musik for "sjov og hygge"? Hvordan hænger det sammen?

Jeg håber I har tid og gider at komme med jeres gode råd.

Med venlig hilsen

avDK

Til top Vis avDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af avDK

Mr. Myx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2010
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 December 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være lidt svært at forklare, hvis man ikke har oplevet det. Jeg er medlem af et lyttepanel, hvor vi nogle af
gangene bruger Genelec og andre studie monitor. Studiemonitor er meget ærligt og spiller som produceren har ønsket det skal
lyde, hvis man så hører gamle numre fra f.eks 80´erne syntes man det lyder HELT forkert, fordi du slet ikke er vant til at
høre nummeret sådan, man husker hvordan de lød på det gamle konfirmations anlæg :)

Men eller så er jeg importeret over lyden. Personlig tror jeg sagtens jeg kunne leve med et par studiemonitors.

Hilsen Myx
Til top Vis Mr. Myx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Myx

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 December 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Har intet kendskab til studiemonitors, men hvis du har tænkt dig at bestille dem på nettet så kan du evt kigge ved thomann.de, der er lidt penge at spare på Genelec i forhold til aage. Til gengæld mener jeg så også lidt at man ikke kan være bekendt at gå ned til aage og bruge en del af deres tid på at lytte til produktet hos dem og få vejledning, for derefter bare at gå hjem og bestille det fra feks tyskland.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 23 December 2010 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg kun hørt "rigtige" Genelec studiehøjttalere, hvor der sidder en m2 højttalere i hver side og står en subwoofer på cirka en m3, og det lyder godt. Ja, det var i en indspilningsstudie.
Men når vi er nede i de små, ville jeg også lytte til Adam (med amps) og ARX (do).

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 23 December 2010 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Her er links. God fornøjelse.

http://www.theaudioinsider.com/manufacturers.php?mPath=13

http://www.adam-audio.com/en/pro-audio/products

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 23 December 2010 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

avDK skrev:

Med hensyn til valget har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Efterhånden som jeg læser mere om monitors og flere og flere forums om emnet er jeg stødt på noget jeg synes er underligt.

Nemlig det at en god monitor ikke nødvendigvis er god til at lytte til musik for "sjov og hygge"? Hvordan hænger det sammen?

Jeg håber I har tid og gider at komme med jeres gode råd.

Med venlig hilsen

avDK

monitors er meget liniære i deres lydgengivelse, dvs at hele frekvensområdet bliver spillet lige højt. det gør at de bliver meget præcise at lytte til og gengiver lyden meget detaljeret. så al musik man spiller lyder, som det er optaget på både godt og ondt. stue- eller hjemmehøjttalere er derimod farvede i lyden, dvs at frekvenskurven er hævet og sænket visse steder i frekvensområdet, så højttalerne bliver mere lyttevenlige og alsidige. så er det så op til én selv, at vælge den type højttaler, som passer bedst til ens lydideal.

der er også forskel på lyttepositionen. monitors er ofte designet til nærlytning, såkaldt nearfield, hvor stuehøjttalerne ofte er designet til at spille et stort rum op, hvor man lytter fra forskellige vinkler af.

min erfaring med studiehøjttalere er, at de ofte bliver øretrættende at høre på over tid. hvor et par gode stuehøjttalere er mere lyttevenlige og "afslappede" at høre på.

håber det gav lidt forståelse.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 December 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Jeg lever glædeligt med et sæt Adam audio hjemme i stuen.. Det bringer glæde at høre musik på dem.. Kunstneren får lov til at udtrykke sig i deres hensigt..Der er undtagelser med dårlige miks eller ringe musikanter.. Men det styre man uden om helt af sig selv.. men langt det meste musik er dog ganske fornøjeligt at høre hjemme i min stue.. Man høre mange flere detaljer.. Jeg finder det bestemt ikke trættende at lytte til.. Men jeg vil bestemt også hellere kigge på Adam frem for Genelec.. Adam bygger super gode højttaler i deres respektive pris klasser de bygger sågar også en hifi serien så det er nemmere at forne med fruen der hjemme og ens eget etik syn på hvordan et hjem skal se ud..

Men hvad er du villig til at investere.. Jeg vil jo til vær en tid forslå at gå op i en støre højttaler frem for en løsning med en sub og 2 små højttalere.. Bunden hænger meget flottere sammen i en støre højttaler.. Du får helt sikkert mere bund ud af en sub end du gør med mit forslag.. Men det hænger bare ikke sammen på samme måde..

avDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2010
Sendt: 27 December 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Hej igen alle

Jeg håber I har haft et glædeligt Jul og får et godt Nytår!

Jeg har idag købt et par brugte Genelec 8240A-højtalere.

Jeg takker mange gange for alle jeres gode råd og anbefalinger.

Det er sjovt hvordan jeg startede med at lede efter højtalere på maks. 2.000 kr. i alt, til at jeg endte med at betale 11.000 kr. for et par 8240A-højtalere med dertil tilhørende måleudstyr tingest.

Jeg har ikke modtaget dem endnu, men jeg er sikker på at jeg bliver glad for dem.

Nu mangler jeg bare at spare op til, at købe en passende subwoofer til højtalerne. Det ser ud til at Genelec-subwooferen, der skulle passe perfekt til de her højtalere koster omkring de 15.000 kr.

Bedste hilsner til Jer alle. Jeg håber at det nye år bliver et rigtigt godt år os alle.

Til top Vis avDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af avDK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes