| Forfatter |
|
Knagsted Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen idé i at skifte mine 16 år gamle Bose 301 højttalere ud med f.eks. et par Dali Concept 2 højttalere? Jeg har en Denon DRA-F102 (2x35 w) receiver med tilhørende CD afspiller. Det jeg mener er at der måske er sket noget på højttalerfronten i løbet af 16 år. Rummet er på 20 kvadratmeter og derfor har jeg ikke ofret mere mht. udgangseffekt - også fordi jeg bor i lejlighed. __________________ Vh
Peter
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skift ud! Du kan få renere lyd. Lån nogen med hjem - eller køb med returret.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Concept er ikke en særlig god højtaler.. Dali Lektor 2 fåes på tilbud til ca. samme pris, og er bedre. I samme prisklasse burde du også lytte til et par Monitor Audio BX1 eller BX2. __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
behold dine Bose og vent indtil du har skiftet til noget seriøst cd/amp
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvickly skrev:
| behold dine Bose og vent indtil du har skiftet til noget seriøst cd/amp |
|
|
En debat der aldrig slutter - skal man opgradere signalkilde, forstærker eller højttaler? Der er argumenter for alle tre tilgange,
men de fleste mennesker, man trækker ind fra gaden, vil frydes mest over en højttaler-opgradering - der er simpelthen et
større kvalitetsgab mellem top og bund i dette segment end i de andre!
Derfor anbefaler jeg altid at skifte højttaler først, medmindre resten er totalt skod, og det er der altså ikke tale om her, selv om
kvickly forsøger at antyde det.
|
| Til top |
|
| |
Knagsted Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke planer om at skifte receiveren simpelthen på grund af pladsproblemer. Det var meningen at jeg oprindelig ville ha' købt en Denon DRA-300E receiver, men jeg har ingen steder jeg kan sætte så dybt et apparat i min "lyttehule". Min DRA-F102 kan lige stå i reolen uden at rage ud over kanten. Jeg er tilfreds med denne receiver, men synes at hvis noget skal skiftes så må det blive de gamle Bose højttalere. Jeg har lyttet på Concept højttalerne i HiFi Klubben og synes at de spillede fint i butikken (havde min egen musik med), men kom til at købe nyt kamera i stedet. Har har set Lektor højttalerne i nyhedsbrevet og går nok over og lytter på dem når det bliver hverdag. Monitor Audio BX1 eller BX2 kender jeg ikke - endnu.
__________________ Vh
Peter
|
| Til top |
|
| |
Knagsted Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nitroblast
Hvordan er Concept højttalerne dårligere end Lektor højttalerne efter din mening?
__________________ Vh
Peter
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg kun kort lyttet til Lektor 6, men kender concept ret godt. Vil umiddelbart sige at det nok er ved diskanten du vil høre
den største forskel. Concept har en virkelig kedelig diskant der i mine øre ikke bringer mange detajler, stemning og sjæl til
musikken. Hvor meget bedre lektor er kan jeg ikke vurdere, men bedre er de.
Jeg ville dog til en hver tid vælge fx http://957716.shop09.dandomain.dk/shop/xtz-93-22-3691p.html over noget dali i den ende
af prisskalaen.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
og tak til Hyl for at nævne XTZ som jeg bestemt også ville foretrække frem for Dali.
Hyl´s link er til den danske forhandler, tjek udvalget på xtz.se
|
| Til top |
|
| |
Knagsted Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har vist ikke nævnt at højttalerne skal stå øverst på en bogreol (i ørehøjde når man står op) og derfor er jeg lidt bekymret for XTZ 93.22's store vægt. Der er jo også XTZ 93.21 og der vil være godt 15 cm til væggen fra bagsiden af højttaleren. Jeg er ikke så imponeret af diskanten fra mine Bose højttalere. Der er to diskant enheder som nærmest ligner de systemhøjttalerere som sad i Pc'er i gamle dage. Har nogen lyttet på XTZ 93.21?
__________________ Vh
Peter
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæng dem op på væggen 0.5cm over reolen. Bedre lyd, mindre reolbelastning.
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
| Concept er ikke en særlig god højtaler.. Dali Lektor 2
fåes på tilbud til ca. samme pris, og er bedre. I samme prisklasse
burde du også lytte til et par Monitor Audio BX1 eller BX2. |
|
|
Men Concept-serien er lysår bedre, end de Bose 301 trådstarter overvejer at udskifte  Lektor-serien har bedre afstivet kabinet, bedre enheder og delefilterstumper. Hygge, Brok
__________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knagsted skrev:
Hej Nitroblast
Hvordan er Concept højttalerne dårligere end Lektor højttalerne efter din mening? |
|
|
IMO er Concept bygget af discount-komponenter, og særligt omkring diskanten synes jeg, at det er tydeligt, for den er ikke særligt detaljeret. Jeg vil mene, at Lektor er bedre til at udrede diskanten på en fornuftig måde.
Jeg har ikke noget imod Dali - borset fra at de fleste af dem ser kedelige og plastic-agtige ud  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Knagsted Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| Hæng dem op på væggen 0.5cm over reolen. Bedre lyd, mindre reolbelastning. |
|
|
Der har vi næste problem. Skillevæggen (ikke bærende) er lavet af noget der minder om en koksplade (der er vist kun mursten i ydermuren og i de bærende vægge) og hvis jeg borer med et 6 mm bor så ender jeg med med et 10 mm uregelmæssigt hul så jeg tør ikke stole på bæreevnen. Ellers et godt forslag. __________________ Vh
Peter
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis de skal placeres på reol tæt på væg er stort set alle højtalere med port udelukket, det vil bare boome uden definition.
Prøv et sæt Rega R1, de er en af undtagelserne, evt et sæt Royd eller Wharfedale Diamond mini.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knagsted skrev:
| Der har vi næste problem. Skillevæggen (ikke bærende) er lavet af noget der minder om en koksplade (der er vist kun mursten i ydermuren og i de bærende vægge) og hvis jeg borer med et 6 mm bor så ender jeg med med et 10 mm uregelmæssigt hul så jeg tør ikke stole på bæreevnen. Ellers et godt forslag. |
|
|
Du skal bore med et metalbor uden slag på boremaskinen, og så skal du bruge nogle ordentlige anker-skruer som disse, så er det ikke noget problem 
kvickly skrev:
| Hvis de skal placeres på reol tæt på væg er stort set alle højtalere med port udelukket, det vil bare boome uden definition. |
|
|
Det er ikke rigtigt.. Man skal blot vælge en højtaler, der ikke har bagudrettede refleks-porte - som feks. Dali Lektor 2 og Monitor Audio BX2.
P.S: Jeg undrer mig over, hvorfor den test af Lektor 2 fra WhatHifi, som hifiklubben linker til (PDF) giver 5 stjerner, når Lektor 2 kun får 4 stjerne på WhatHifi's hjemmeside?  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis Bose 301 er rundstrålene, kunne et sæt Stig Carlson ht'er være noget for dig. Så er du i samme boldgade men bare meget bedre.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hverken kvickly eller nitro har ret mht. placering af portede højttalere, desværre:
Hvor tæt man kan placere en ht op ad en væg afhænger af den valgte basafstemning, og en lukket med højt Q kan være mere
sart mht. placering end en refleks, som også kan afstemmes "boomy" eller "tør". En bagudvendt port skal bare have ånderum
sv.t. portens radius, så er man cool - hvis altså afstemningen tillader det.
Men Knagsted, er din reol så vakkelvorn at den ikke kan bære 15kg?
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
hverken kvickly eller nitro har ret mht. placering af portede højttalere, desværre:
Hvor tæt man kan placere en ht op ad en væg afhænger af den valgte basafstemning, og en lukket med højt Q kan være mere sart mht. placering end en refleks, som også kan afstemmes "boomy" eller "tør". En bagudvendt port skal bare have ånderum sv.t. portens radius, så er man cool - hvis altså afstemningen tillader det.
Men Knagsted, er din reol så vakkelvorn at den ikke kan bære 15kg? |
|
|
Kommer også en hel del an på væggen. Er den meget blød, så kan den ressonere - er den meget hård, så er det ikke noget større problem. Hvis højtaleren har fremadrettede refleksporte, så skal man bare undgå, at den rører væggen - er portene bagudrettede, så skal der mere afstand til  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |