Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 00:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtaler hjæl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sofus_100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

godt nytår alle

Jeg overvejer at parre et par DALI Lektor 3 med en Onkio CR545 receiver som er på 2 x 40w v/4 ohm.. men jeg er sku nervøs for om receiveren kan trække og udnytte disse højtalere..

Mit alternativ er en Denon Dra-f107 receiver på 2x65w, den er fed nok, men Ipod dokken og DVD afspilleren tiltaler mig på Onkio'en

Er der nogle der kan lede mig i den rigtige retning

Til top Vis sofus_100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sofus_100

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Du kan godt drive Lektor 3 med den Onkyo'en, men du kan ikke spille ret højt, og jeg synes, at den parring er en dårlig idé.

Hvis jeg var dig, så ville jeg finde nogle andre højtalere, som feks. disse og så en subwoofer til - prisen bliver ca. det samme. En anden ud af mange muligheder er dette sæt.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Til musik ville jeg aldrig anskaffe en billig sub og 2 små højttalere der ikke kan spille bas. Efter min mening bliver det aldrig godt, og slet ikke så godt som en god reol eller stander højttaler der også kan spille lidt bas.

Forstærkeren skal nok kunne trække de Lektor 3, om den vil yde dem retfærdighed er en helt anden sag. Der er mange gode alternativer, især fordi forstærkeren ikke behøver at være i den kraftige ende. Kig dig evt. lidt omkring og se hvad brugtmarkedet og butikkerne byder på.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2011 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Til musik ville jeg aldrig anskaffe en billig sub og 2 små højttalere der ikke kan spille bas. Efter min mening bliver det aldrig godt, og slet ikke så godt som en god reol eller stander højttaler der også kan spille lidt bas.

Hvad er problemet i et par sattelitter og en sub?

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Ascari skrev:

Hvad er problemet i et par sattelitter og en sub?

Problemet er integration. Som omtalt i mange andre tråde, kan højttalerplacering i sig selv være forbundet med en del vanskeligheder (uanset hvor porten er placeret). Når disse så samtidigt skal bikses sammen med en sub, introduceres en række nye problemer, herunder ikke mindst udfasninger ved bestemte, rumafhængige/placeringsmæssigt introducerede frekvenser.

Naturligvis kan det i langt de fleste tilfælde lade sig gøre at få noget fornuftigt ud af sådan et sæt, under forudsætning af at der frit kan disponeres over det rum de skal fungere i.

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at dit udgangs punkt er meget godt, scandynaen er ihverttilfælde en smags sag.

Højtalere i 2000kr klassen kunne være: B&W DM685, eller Dynaudio DM2/6 Og måske Dali Ikon 2 for at se om du er til den lyse side.

Onkyo receiveren med både dock og DAB er helt sikkkert i den billige ende, men ok til prisen, du kunne sammenligne med en løs dock og en DAB reciever det koster nok det samme men holder hele vejen hjem.

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2011 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
Problemet er integration. Som omtalt i mange andre tråde, kan højttalerplacering i sig selv være forbundet med en del vanskeligheder (uanset hvor porten er placeret). Når disse så samtidigt skal bikses sammen med en sub, introduceres en række nye problemer, herunder ikke mindst udfasninger ved bestemte, rumafhængige/placeringsmæssigt introducerede frekvenser.

Naturligvis kan det i langt de fleste tilfælde lade sig gøre at få noget fornuftigt ud af sådan et sæt, under forudsætning af at der frit kan disponeres over det rum de skal fungere i.

Hygge,
Brok

Man kunne jo også bare helt lade være med at købe højtalere, fordi det er så svært. Man skal jo tage højde for lydbølger, der tilsidesætter fysikkens love, lydspredning, power respons, SPL, impedans og bla bla.. Umuligt at hitte snot i, hvis ikke man har en akademisk uddannelse.. Næh du, så hellere høre sin musik ved vennerne - så har man da i det mindste den uindskrænkede håneret, hvis ikke lyden fungerer

Hvis jeg skulle bruge 4000,- på højtalere, så ville jeg vælge et par Monitor Audio BX2, som har en god frekvensgang (også uden sub) samt gode anmeldelser. De 1400,- jeg sparer ved at købe disse, kan jeg så bruge på noget godt musik, eller et par flotte standere at stille dem på

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Brok skrev:

Hygge,
Brok

Man kunne jo også bare helt lade være med at købe højtalere, fordi det er så svært. Man skal jo tage højde for lydbølger, der tilsidesætter fysikkens love, lydspredning, power respons, SPL, impedans og bla bla.. Umuligt at hitte snot i, hvis ikke man har en akademisk uddannelse.. Næh du, så hellere høre sin musik ved vennerne - så har man da i det mindste den uindskrænkede håneret, hvis ikke lyden fungerer

Hvis jeg skulle bruge 4000,- på højtalere, så ville jeg vælge et par Monitor Audio BX2, som har en god frekvensgang (også uden sub) samt gode anmeldelser. De 1400,- jeg sparer ved at købe disse, kan jeg så bruge på noget godt musik, eller et par flotte standere at stille dem på

Skiftede du mening

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

anse skrev:
Skiftede du mening

Nej, jeg kom blot med et ekstra indspark. Jeg ville helt sikkert vælge et par letdrevne sattelitter og en aktiv subwoofer, hvis ikke jeg havde mere smæk en 40w amp (jeg ville nok oppe budgettet lidt, for at få en bedre sub!). På den anden side; Skulle jeg vælge et par højtalere til maks. 2k stk., som har tilstrækkelig bas til, at en sub er unødvendigt, hvorfor så ikke vælge What Hifi's bedste højtaler i 2010? Se filmklippet..

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2011 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Brok skrev:

Hygge,
Brok

Nu var det jo svar på dit spørgsmål om, hvorfor det var et problem med et par sattellitter og en sub, og har ikke en hujende fis med resten af dine overvejelser. At du så vælger at læse det i en anden kontekst, må stå for din egen regning

Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2011 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
Nu var det jo svar på dit spørgsmål om, hvorfor det var et problem med et par sattellitter og en sub, og har ikke en hujende fis med resten af dine overvejelser. At du så vælger at læse det i en anden kontekst, må stå for din egen regning

Fair nok.. Hvad vil du foreslå af højtalere? Et godt forslag ville da bestemt være bedre end at kritisere andres forslag, ikke?

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2011 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Brok skrev:

Fair nok.. Hvad vil du foreslå af højtalere? Et godt forslag ville da bestemt være bedre end at kritisere andres forslag, ikke?

Jeg ville købe brugt

Konkrete forslag sakset fra KSB:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=176381 . Følsomheden er i den lave ende, men medmindre der skal spilles tævehøjt, går det nok. Det er en rigtig god højttaler, som jeg selv godt ville kunne leve med at eje.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=176213 . De spiller en anelse "frisk" eller slankt, om man er til denne lyd må komme an på en prøve.

Hygge,
Brok

sofus_100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007
Sendt: 20 Januar 2011 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Endte op med Lektor 3 + Denon DRA-F107DAB og tilhørende CD afsp. for 4000 kr i England...

Kan godt betale sig at surfe lidt rundt
Til top Vis sofus_100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sofus_100

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Fortæl endeligt om lyden i det konkrete anlæg. Og tillykke med dit fund
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

sofus_100 skrev:
Endte op med Lektor 3 + Denon DRA-F107DAB og tilhørende CD afsp. for 4000 kr i England...Kan godt betale sig at surfe lidt
rundt

Hvor fandt du det til den pris?
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes