Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tilslutning af Subwoofer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MGrene
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2009
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2011 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har følgende opsætning.

Forstærker: NAD S300 Silverline

Højtaler: Focal Chorus 836V

Jeg har lånt en Focal Chorus SW 800V (Subwoofer) med hjem.

Her kommer problemet.

Min forstærker har ingen Subwoofer udgang, og jeg er derfor tvunget til at bruge mine højtalerterminaler.

Har nogen erfaret om der foskel på følgende løsninger.

1. Jeg tilkobler Subowoofer og højtaler ved terminalerne i forstærkeren.

2. Jeg tilkobler Subwooferen ved terminalerne i forstærkeren og fra subwoferen trækker jeg kabler ud til højtalerne (bruger subwoofer som mellemstation)

3.eftersom jeg skal bruge højtalerkabler til subwooferen, har de så en ligeså afgørende effekt som når de bliver brugt til front højtalere.

4. Evt. andre løsninger?

Tak for hjælpen.

Til top Vis MGrene's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGrene

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Januar 2011 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Uden at være 100% sikker, så vil jeg mene, at du ikke kan tilslutte en aktiv subwoofer til en NAD S300.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

MGrene
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:
Uden at være 100% sikker, så vil jeg mene, at du ikke kan tilslutte en aktiv subwoofer til en NAD S300.

Det skal jeg vidst bruge en forklaring på ?

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Når der ikke er pre-out eller subwoofer-out på NAD'en, så kan du ikke bruge en aktiv subwoofer.

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

MGrene
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:
Når der ikke er pre-out eller subwoofer-out på NAD'en, så kan du ikke bruge en aktiv subwoofer.

Det er præcis det modsatte jeg har fået at vide af Hifi-freaks.

Subwooferen skulle gerne selv sørge for at "sortere" så den kun bruger sin egen forstærker, og ikke NAD'ens.

Og hvorfor har man så lavet Subwooferen med mulighed for at koble den sammen med forstærkeren via højtalerkabler

Jeg har desværre ikke mulighed for at sætte det hele sammen før næste uge.

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Januar 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

NitroBlast udtaler sig vist om noget som han ikke har helt styr på.

Hvis subwooferen har terminaler til højttalerkabel så kan du forsyne den med signal selvom forstærkeren ikke har pre-out til subwoofer.

Forskellen på metode 1 og 2 som du skriver er at hvis du forsyner højttalerne direkte fra forstærkeren og sætter subwooferen til ved siden af så vil højttalerne spille så langt ned som de formår og subwooferen vil spille op til den frekvens som du regulerer bagpå den. Hvis du derimod tilslutter højttalerne til terminalerne på subwooferen så vil du på subwooferen kunne indstille ved hvilken frekvens hvor højttalerne ikke længere skal spille og hvor subwooferen så tager over istedet.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Der er ikke så mange aktive subwoofere, der har seperate terminaler til alm. højtalerinput - derfor mit svar.

MGrene
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

db89 skrev:
NitroBlast udtaler sig vist om noget som han ikke har helt styr på.

Hvis subwooferen har terminaler til højttalerkabel så kan du forsyne den med signal selvom forstærkeren ikke har pre-out til subwoofer.

Forskellen på metode 1 og 2 som du skriver er at hvis du forsyner højttalerne direkte fra forstærkeren og sætter subwooferen til ved siden af så vil højttalerne spille så langt ned som de formår og subwooferen vil spille op til den frekvens som du regulerer bagpå den. Hvis du derimod tilslutter højttalerne til terminalerne på subwooferen så vil du på subwooferen kunne indstille ved hvilken frekvens hvor højttalerne ikke længere skal spille og hvor subwooferen så tager over istedet.

Ja kan heller ikke helt få det til at hænge sammen

Det vil sige at ved mulighed et, der vil højtalerne egentlig spille som de gør nu hvor der ikke er subwoofer til. Dog vil subwooferen bare supplere med mere bas

Men hvis jeg vælger mulighed to, så vil højtalerne "begrænse" sig selv og lade subwooferen tage over ved dybe toner.

Jeg er nok mest interesseret i mulighed et da jeg gerne vil beholde den lyd og bas som fronthøjtalerne allerede spiller med, samt subwooferen's job er bare at give mere bas.

Så må vi se om jeg kan få plads til alle kablerne i forstærkerens højtaler udgange.

Men vi er enige om at subwooferen vil bruge sin egen indbygget forstærker, og ikke tage "kræfter" fra NAD'en?

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Det vil være en idé, at smide et billede af tilslutningerne på den Focal subwoofer, for der er ikke rigtigt noget på googlen om den.

MGrene
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2011 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Der er ikke så mange aktive subwoofere, der har seperate terminaler til alm. højtalerinput - derfor mit svar.

Når trådstarter nu så fint allerede i første indlæg beskriver de to mulige scenarier, hvoraf de begge  indebærer brug af højttalerterminalerne på subben, skal vi så ikke trygt gå ud fra, at bemeldte sub er et af de sjældne vidundere, som rent faktisk er udstyret med sådanne? Det ville virkelig klæde dig at sætte dig lidt ind i emnet, samt faktisk at læse trådstarters indlæg til ende.

MGrene:
Du kan sådan set bruge begge løsninger. Ved at lede signalet via sub til dine højttalere, introducerer du det indbyggede delefilter i subben i signalvejen. Det er i de aller fleste tilfælde en skidt ide, da kvaliteten af dette filter sjældent matcher det, som højttalerne er udstyret med.
Jeg vil anbefale dig at lave dobbelte træk fra terminalerne på din S300, til hhv. sub og højttalere.

Hygge,
Brok

Edit: Jeg ville ikke ofre de store summer på kablerne til brummeren...

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

MGrene
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
NitroBlast skrev:

Når trådstarter nu så fint allerede i første indlæg beskriver de to mulige scenarier, hvoraf de begge  indebærer brug af højttalerterminalerne på subben, skal vi så ikke trygt gå ud fra, at bemeldte sub er et af de sjældne vidundere, som rent faktisk er udstyret med sådanne? Det ville virkelig klæde dig at sætte dig lidt ind i emnet, samt faktisk at læse trådstarters indlæg til ende.

MGrene:
Du kan sådan set bruge begge løsninger. Ved at lede signalet via sub til dine højttalere, introducerer du det indbyggede delefilter i subben i signalvejen. Det er i de aller fleste tilfælde en skidt ide, da kvaliteten af dette filter sjældent matcher det, som højttalerne er udstyret med.
Jeg vil anbefale dig at lave dobbelte træk fra terminalerne på din S300, til hhv. sub og højttalere.

Hygge,
Brok

Hej Brok.

Mange tak for det fine svar.

Nu mangler jeg bare en som kan svare mig på om man også skal være meget opmærksom på hvilket højtalerkabel man forbinder forstærker og subwoofer med ? Her snakker vi jo kun om en bas og ikke noget med "ren" lyd osv. som ofte bliver diskuteret med alm. fronthøjtaler

Samt kan jeg være sikker på at subwooferen kun bruger NAD'en som signal og ikke bruger dens "kræfter" men istedet bruger sin egen inbyggede forstærker.

Hvis en venlig sjæl kan svare på dette, så har jeg fået svar på alle spørgsmål :)

EDIT: Brok der var du sgu lige hurtigere end mig :)

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Vedr. kabler, se min "edit" ovenfor
Ved opkobling af subben til din S300, vil belastningen af forstærkeren være så minimal, at jeg tvivler på du vil bemærke det.

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hvad angår tilslutninger, så er det som db89 skriver. Kabelkravet er mellem forstærker og subwoofer det samme som fra subwoofer til højtalere eller fra forstærker til højtalere, da det er samme signal, der skal bæres.

Dine højtalere har en frekvensgang ned til 33hz, og din subwoofer går ned til 27hz - dermed bidrager din subwoofer ikke med ret meget ekstra bas.

Hvis det skal fungere optimalt, så skal forstærkeren tilsluttes subben, og højtalerne skal tilsluttes subben, og så skal cross-over skal sættes til 40Hz.

Generelt tror jeg, at du ville klare dig bedre uden sub - så sparer du også de ca. 400 watt, som subwooferen bruger.

MGrene
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Hvad angår tilslutninger, så er det som db89 skriver. Kabelkravet er mellem forstærker og subwoofer det samme som fra subwoofer til højtalere eller fra forstærker til højtalere, da det er samme signal, der skal bæres.

Dine højtalere har en frekvensgang ned til 33hz, og din subwoofer går ned til 27hz - dermed bidrager din subwoofer ikke med ret meget ekstra bas.

Hvis det skal fungere optimalt, så skal forstærkeren tilsluttes subben, og højtalerne skal tilsluttes subben, og så skal cross-over skal sættes til 40Hz.

Generelt tror jeg, at du ville klare dig bedre uden sub - så sparer du også de ca. 400 watt, som subwooferen bruger.

Tak for svar.

Dig og Brok skriver det modsatte af hinanden. Der er ikké andet for end at jeg må prøve begge løsninger og selv vurdere hvad der giver bedst lyd.

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Januar 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Hvad angår tilslutninger, så er det som db89 skriver. Kabelkravet er mellem forstærker og
subwoofer det samme som fra subwoofer til højtalere eller fra forstærker til højtalere, da det er samme signal, der skal
bæres.

Dine højtalere har en frekvensgang ned til 33hz, og din subwoofer går ned til 27hz - dermed bidrager din subwoofer ikke
med ret meget ekstra bas.

Hvis det skal fungere optimalt, så skal forstærkeren tilsluttes subben, og højtalerne skal tilsluttes subben, og så
skal cross-over skal sættes til 40Hz.

Stop stop stop...

Uanset frekvensgang kan en sub godt bidrage med noget godt hvis den bliver fornuftig integreret.
Jeg vil ikke filtrere noget som helst til sidesystemet og lade dem få fuld signal direkte fra NAD'en. Signalet til sub'en vil jeg
tage fra en eller begge af højttalerne, afhængig af sub'en placering. Jeg tillader mig at antage at hvad der findes under 50 -
60hz er i mono.
Der efter er der et stort arbejde i at trimme placering, niveau og delefrekvens.

Og så tillader jeg mig at tvivle på at den bruger 400 Watt.

Men det er dog ikke utænkeligt at OP vil klare sig bedre uden sub!
Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

MGrene skrev:
Tak for svar.

Dig og Brok skriver det modsatte af hinanden. Der er ikké andet for end at jeg må prøve begge løsninger og selv vurdere hvad der giver bedst lyd.

Nej, jeg er sådan set enig med Brok, da det er korrekt, at delefiltret i højtalerne sandsynligvis er bedre end det i subwooferen. Men hvis du skal have det bedste ud af det, så skal du bruge subwooferen til de frekvenser, der er varetaget af højtalernes refleksport - og det er dem under 40 hz, så vidt jeg kan slumpe mig til.

MGrene
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:
NitroBlast skrev:

Hvad angår tilslutninger, så er det som db89 skriver. Kabelkravet er mellem forstærker og
subwoofer det samme som fra subwoofer til højtalere eller fra forstærker til højtalere, da det er samme signal, der skal
bæres.

Dine højtalere har en frekvensgang ned til 33hz, og din subwoofer går ned til 27hz - dermed bidrager din subwoofer ikke
med ret meget ekstra bas.

Hvis det skal fungere optimalt, så skal forstærkeren tilsluttes subben, og højtalerne skal tilsluttes subben, og så
skal cross-over skal sættes til 40Hz.

Stop stop stop...

Uanset frekvensgang kan en sub godt bidrage med noget godt hvis den bliver fornuftig integreret.
Jeg vil ikke filtrere noget som helst til sidesystemet og lade dem få fuld signal direkte fra NAD'en. Signalet til sub'en vil jeg
tage fra en eller begge af højttalerne, afhængig af sub'en placering. Jeg tillader mig at antage at hvad der findes under 50 -
60hz er i mono.
Der efter er der et stort arbejde i at trimme placering, niveau og delefrekvens.

Men det er dog ikke utænkeligt at OP vil klare sig bedre uden sub!

Forbindelsen mellem forstærker og sub, der vil jeg bruge begge terminaler på forstærkeren (højre og venstre)

OP ? --> Hvad betyder dette ? 

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2011 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:

350 watt continuerligt (klasse D) vil trække mindst 350 watt og nærmere 400 watt fra dåsen ved fuld belastning. Nu fatter jeg ikke fransk, men hvis forstærkeren er klasse A/B, så kan du gange effekten med 2 for at få forbruget (= 700 watt).

Tejs Dragheim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg prøver lige at smide liv i tråden igen! :)

Jeg står med samme problem/mulighed, og jeg ville høre om MGrene fandt ud af en god løsning?
Min Velodyne har dog kun mulighed for at bruge High level input, der er IKKE mulighed for at bruge subben som delefinter, da der IKKE er high level out !

Så jeg er mest ude efter hvorvidt lyden/stereo-perspektivet/detaljen/dynamikken/ osv. osv. bliver påvirket?

Mit grej er ( når altså min S300 ankommer )

NAD S300

SA2K Master

Velodyne SPL 800I

Kan det tænkes at en Sub tilsluttet via HT terminalerne kan foringe/påvirke lyden? her tænker jeg iforhold til en "Almindelig" tilslutning vie Pre-out!
Det må jo siges at være et ret kritisk sted i systemet?

Erfaringer modtages med kyshånd!

Mvh

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum