Emne: Nye højtalere ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Cbonne Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer!
Sagen er den at jeg stort set altid (er 29) har brugt min computer/playstation til at høre musik på, det vil jeg gerne lave om på. Jeg har et par sennheiser hd280 pro, og de åbnede mine ører for hvordan lyd skal præsenteres.
Som første gangs køber af HIFI udstyr, er jeg lidt på bar bund. Det jeg søger er ikke mange watt og vild bass, men søger en god angivelse af de plader jeg nu hører. Jeg ville sagtens kunne nøjes med 2x45w hvis bare lyden sidder i skabet.
Min musiksmag er primært den ældre slags (pink floyd, Bob dylan, nick drake) altså akustisk og mildere rock med fokus på vokalen.
Jeg køber brugt.
Spørgsmål, Hvor vigtig er forstærkeren iht. højtalerene? Kan man f.eks købe en mindre god forstærker og ofre en del mere på højtalerene?
F.eks nad c340 brugt 1000kr (skal den være mere potent?) 2stk Monitor audio bronze bx2 2500kr
Cd-afspiller og pladeafspiller skal kunne kobles på anlægget senere.
Er det sandt at jo stærkere forstærkeren er, jo bedre lyd for man?
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørger du mig, ville jeg gå efter en forstærker der var lidt til den mørke side, da Monitor Audio er lidt til den lyse side (ifølge
mine egne ører). Tror NADen ville være et godt bud :)
|
| Til top |
|
| |
HIFI-Hippo Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 239
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg ved ikke om du har gjort dig nogen planer endnu om at se på nogle butikker. Men kan godt genkende fornemmelsen af at være på bar bund, så her er lidt tips jeg godt selv kunne have brugt da jeg startede:
1) Prøv at besøge så mange HIFI-butikker som muligt, HIFI-Klubben, Tape Connection, KT Radio, Topsound osv osv. (bare sig til hvis du skal bruge flere ) Ikke nødvendigvis for at købe noget, men for at få en god ide om hvordan de forskellige mærker lyder og hvilken lyd du måske selv synes om. Det er den letteste måde at lytte på lidt udstyr.
2) Hvis du finder noget, så bliv enig med dig selv om du enten kan få det samme billigere med et andet mærke, eller om du har undersøgt alternativer nok til at være tilfredstillet.
3) Når du finder udstyr, så søg information om det på google eller brug søge funktionen her på sitet. Du kan evt. finde brugere af udstyret og spørge dem eller få et indtryk ved at læse deres tråde.
F.eks. kan et mærke godt lyde eksotisk og sjældent, men ved lidt søgning finder man blot ud af at det ikke forhandles af HIFI-klubben og sagtens kan levere det samme eller mere som mere kendte produkter.
De produkter du nævner lyder ganske fornuftigt, NAD'en er ganske udemærket og min egen erfaring af Monitor Audio er at det er nogle kvalitetshøjttalere til en billig penge. Men det hele kommer selvfølgelig an på dit budget og også din brug af udstyret. Vil du lytte meget og derfor gerne have alle detaljerne med skal det bare spille godt i hjemmet mens du kan lave alt muligt andet f.eks.
Forresten, ang. dit spørgsmål. Den er lidt tricky, du kan sagtens få lyd ud af nogle gode højttalere med en knap så god forstærker. Men hvis du har en bedre forstærker af højere kvalitet, så er der selvfølgelig mere at hente. Jeg synes man skal have en forstærker der får mest muligt ud af højttalerne, så den må godt veje nogle kilo så den kan levere noget strøm. __________________ One Happy Hi-FI Hippo
Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, og velkommen til.. 
Jeg ville anbefale noget Naim "småt - men godt" kunne være deres filosofi, føres bla. i TopSound (2100 kbh ø) og Hifi Forum (2000 Frb), men hvor du finder det på sydsjælland ved jeg ikke.
Naim i "starter modeller" er absolut til rimelige penge, og så har de fokus på musik gengivelsen, fremfor på store muskler.
Men lyd er jo altid en personlig ting, heldigvis, så lyt lyt lyt, og lyt så lidt igen (lån gerne tingene med hjem, hvis det er muligt)
God fornøjelse __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
VECTRA Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Januar 2011 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo kraftigere forstærkeren er, jo sværere er det at brænde højttalerne af, da det typisk sker pga den måske kun yder 50 watt
og den bliver presset. Så går den i forvrængning og klipning, og dine højttalere er svedne.......
Alt med måde, nu taler jeg ikke om 5-700 watt.
Men der er meget godt brugt at få fingre i.
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
VECTRA skrev:
Jo kraftigere forstærkeren er, jo sværere er det at brænde højttalerne af, da det typisk sker pga den måske kun
yder 50 watt
og den bliver presset. Så går den i forvrængning og klipning, og dine højttalere er svedne.......
Alt med måde, nu taler jeg ikke om 5-700 watt.
Men der er meget godt brugt at få fingre i. |
|
|
Taget i betragtning af at en fordobling af effekten, kun giver 3dB ekstra, vil min påstand være at wattopgivelser er til at se bort fra.
Forstærkeren skal bare være strømstærk nok, til at kunne levere de angivne watt i længere perioder.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej og velkommen til forummet.
hvis du skal ud og købe brugt, vil det være en god idé at alliere sig med en hifi-kyndig person. ellers er her lige nogle tips til hvordan du kan undgå fusere.
forstærkerkøb: tjek alle kontakter og drejeknapper for skrat og mislyd uden musikken spiller. så tænder du for musikken og skruer godt op og tjekker både højre og ventre kanal med balanceknappen. der må selvfølgelig ikke være udfald eller knas.
højttalerkøb: tag frontstoffet af og tjek enhedernes ophæng, dvs den runde gummi- eller skumgummi kant som omkranser enheden. ophænget må ikke være slap eller mør. hvis du trykker let på enheden, skal den hoppe på plads igen hurtigt efter du slipper og der må ikke komme krasse eller skrabelyde fra enheden når du forsigtigt trykker den ind. og lyt så på højttalerne ved både lavt, mellem og højt niveau. igen ingen mislyde.
jeg foretrækker, som så mange andre, at en forstærker har en kraftig strømforsyning. hvis den har det, er det ikke så vigtigt, hvor mange watt den kan yde, (med mindre der skal spilles rigtig højt over længere tid). en god indikation er, hvis forstærkeren virker tung. amc, rotel, onkyo, rega og de gamle nad er alle forstærkere jeg har god erfaring med.
mht højttalere kan du evt hente inspiration i denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69221&K W=2000
og husk at tage noget af din egen musik med, som du kender godt og ved hvordan skal lyde, når du tager ud og lytter på grej. __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allerførst ville jeg starte med at gøre mit budget klart!
Du er nu igang med første step af en virus infektion - den meget farlige hifi virus  Og med den, kan tingene pludselig tage fart. Først er der egne illusioner, og dernæst alle fagblade, test, anbefalinger og sidst men ikke mindst en hel industri som lever af at lave noget der er lidt bedre...
Derfor, er min erfaring, gør op med dig selv, hvor meget du vil bruge. Og uanset hvilke beløb du ender på, vil du altid lige kunne få noget lidt bedre for liiiih lidt ekstra....
Og så er der meget religion i tingene. Jeg har f.eks. aldrig brudt mig videre om lyden fra hverken NAD eller Monitor Audio... Det er ikke en modsigelse af anbefalingerne ovenfor - kun en konstatering om at vores preferancer er forskellige - nogle er til moderen andre til datteren...
Selv har jeg skiftet anlæg mange gange - nogle gange vendt tilbage til ting - og andre gange sagt "huha, aldrig mere". En af de kombinationer jeg er vendt tilbage til flere gange har været de gamle Avance Alpha 220i højtalere. Idag koster de ca. 1.500,- kr for et sæt. Kan du finde sådant et sæt, hvor kantophænget på bassen ikke er mørnet væk, er det et super start sted. En anden højtaler jeg er vendt tilbage til flere gange er Heybrook Quartet. Der er bare en af de mest musikalske højtalere jeg har eget - punktum. Heybrook Quartet er ikke til at finde brugt, men Evox Copenhagen fra tekni-fi.dk har lidt af de samme dyder.
Ang. forstærker/højtaler. Køber du brugt, plejer jeg at sige, 2 gange beløbet til højtalerne til forstærkeren. Jeg har altid foretrukken en lille højtaler med en stor forstærker.
Som forstærker har jeg med succes brugt Cyrus og Thule (IA60B ikke de små IA100 eller IA60) sammen med Avance Alpha og Heybrook Quartet.
Idag har jeg som 2. rum en løsning bestående af Tangent Evo5 og Peachtree Nova forstærkeren. Samlet set står det mig i 8.000,- kr, men tilgengæld har det så den bløde rørlyd fra forstærkeren, samt indbygget DAC, således jeg kan bruge f.eks. min PC eller andet som kilde via USB eller SPDIF... Så jeg prioterede den del, da jeg købte det system...
/Jensby
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensby skrev:
|
Som forstærker har jeg med succes brugt Cyrus og Thule (IA60B ikke de små IA100 eller IA60) sammen med Avance Alpha og Heybrook Quartet.
|
|
|
Ret mig hvis jeg tager helt fejl, men er IA100 (100 watt) ikke større end IA60B, som "blot" er en IA60 (60 watt) med balanceret indgange...  __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Spørger du mig, ville jeg gå efter en forstærker der var lidt til den mørke side, da Monitor Audio er lidt til den lyse side (ifølge mine egne ører). Tror NADen ville være et godt bud :) |
|
|
Vil mene, at dette er forkert. BX2 bliver rost af anmelderne, der samtidig advarer mod at blande dem med "varm" elektronik. Jeg ville aldrig sætte BX2 sammen med feks. Marantz. NAD er mere neutral i lyden, og det kunne måske fungere. Ellers er der Denon eller Onkyo, som også ville fungere fint med BX2. __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
RiverKing skrev:
jensby skrev:
|
|
|
|
Ret mig hvis jeg tager helt fejl, men er IA100 (100 watt) ikke større end IA60B, som "blot" er en IA60 (60 watt) med balanceret indgange... 
|
|
|
Nitroblast siger det bedre end nogen andre i sin signatur: WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Og netop her er det min erfaring at det passer perfekt. IA100 er godt nok 100w, men single-ended og en lille strømforsyning. IA60B er 60w, men balanceret og med en stor netdel. Altså synes jeg den spiller både bedre, højere og med mere kontrol.
Tror heller ikke det var tilfældigt at IA100 kostede 4.300 kr og IA60B 6.000 kr...
Faktisk synes jeg IA100 er blandt de dårligste af alle Thule forstærkerene overhovedet. Tynd og spinkel i lyden, og med en tendens til meget hurtigt at blive presset, råbe og blive skinger... Men igen, alt er jo afhængigt af ørerne der lytter - jeg har altid sværget til de balancerede Thule modeller, som om Anders Thule kunne den teknik, herimod de single-endede har været mere "gennemsnitlige" i mine ører
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb endeligst ikke Thule. Det er da et under at den virker endnu. Cyrus skal du høre inden køb, da de som Jensby nævner godt
kan være tynd og spinkel som Thule i lyden.
Og ja, strømstyrken er afgørende om en miniwatt forstærker er fin kraftig.
Men hvor kan man se det på den? Stor trafo og store ladelytter og som regel en høj vægt.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
VECTRA skrev:
Køb endeligst ikke Thule. Det er da et under at den virker endnu. Cyrus skal du høre inden køb, da de som Jensby nævner godt kan være tynd og spinkel som Thule i lyden. Og ja, strømstyrken er afgørende om en miniwatt forstærker er fin kraftig. Men hvor kan man se det på den? Stor trafo og store ladelytter og som regel en høj vægt. |
|
|
En tommelfingerregel er, at hvis du kan finde ud af, hvor meget strøm en forstærker trækker ved stikkontakten, så kan du dele den med to - så har du den samlede effekt, der kan sendes til højtalerne. Feks: En forstærker bruger 200watt, derfor kan den levere 100watt vedvarende effekt. I 2 kanaler bliver det så til 50watt vedvarende pr. kanal.
Mange bliver også snydt, fordi de watt, der oplyses, er den dynamiske effekt - og denne fortæller mere om, hvor store kondensatorer der er i forstærkeren, end den fortæller, hvor strømstærk forstærkeren reelt er. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
VECTRA skrev:
Køb endeligst ikke Thule. Det er da et under at den virker endnu. Cyrus skal du høre inden køb, da de
som Jensby nævner godt kan være tynd og spinkel som Thule i lyden. Og ja, strømstyrken er afgørende om en miniwatt forstærker er fin kraftig.
Men hvor kan man se det på den? Stor trafo og store ladelytter og som regel en høj vægt. |
|
|
En tommelfingerregel er, at hvis du kan finde ud af, hvor meget strøm en forstærker trækker ved stikkontakten, så kan du dele den med to - så
har du den samlede effekt, der kan sendes til højtalerne. Feks: En forstærker bruger 200watt, derfor kan den levere 100watt vedvarende effekt. I 2
kanaler bliver det så til 50watt vedvarende pr. kanal.
Mange bliver også snydt, fordi de watt, der oplyses, er den dynamiske effekt - og denne fortæller mere om, hvor store kondensatorer der er i
forstærkeren, end den fortæller, hvor strømstærk forstærkeren reelt er. |
|
|
Forudsat virkningsgraden er 50 procent holder regnestykket i teorien...
I praksis synes jeg dog ikke man kan bruge det alligevel. Når en hifi producent skal lave den nævnte måling, så er der tale om et måling midlet
over tid, en form for gennemsnit.
Jeg har ikke fundet et tal på et stykke papir, der fortæller om en forstærker er strøm stærk!!
Vægt siger noget og indikerer en stor strømforsyning, men jern er og bliver billigere end kobber. Det ved kineserne også, så ofte ser man tykke
jernplader brugt for at få vægten op....
Og vægten siger ikke noget om den øvrige konstruktion - om strømforsyningen er dynamisk og med en lavimpedant lytbank, eller om der er brugt
paralle udgangstransistorer til at aflevere strømmen og styre højtaleren...
Her er der i min verden kun en vej frem - prøv og lyt!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja og da man ikke kan lytte sig igennem alt hifi/surroundgrej.... Så brug dog det at læse tests.
NEJ...........
Fordi de bliver ifølge jer betalt for at lave testen
Kig nederst på siden hvor der sammenlignes
på kryds og tværs
Der er ingen målinger, kun lyttebaserede test hvor der tjekkes højeste lydtryk præcision mm. Der er Babelfish og Google til at
oversætte.
Selvom jeg har over 26 år med hifi har jeg ikke blandet mig så meget. Men med de holdninger der lægges for dagen, så tror
jeg snart at jeg logger af igen. Der er godt nok mange der er så kloge at de kan undvære hovedet.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
rskriver skrev:
Spørger du mig, ville jeg gå efter en forstærker der var lidt til den mørke side, da
Monitor Audio er lidt til den lyse side (ifølge mine egne ører). Tror NADen ville være et godt bud :) |
|
|
Vil mene, at dette er forkert. BX2 bliver rost af anmelderne, der samtidig advarer mod at blande dem med "varm"
elektronik. Jeg ville aldrig sætte BX2 sammen med feks. Marantz. NAD er mere neutral i lyden, og det kunne måske fungere.
Ellers er der Denon eller Onkyo, som også ville fungere fint med BX2. |
|
|
Tjaeh. Fik selv lyttetræthed efter 10 minutter på et sæt MA RS-1, da de var parret med en Roksan Kandy KA-1. Så personligt
havde jeg nok snuppet noget Marantz :) Ikke en højttaler efter min smag, men der er vi heldigvis så forskellige
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensby skrev:
Forudsat virkningsgraden er 50 procent holder regnestykket i teorien... I praksis synes jeg dog ikke man kan bruge det alligevel. Når en hifi producent skal lave den nævnte måling, så er der tale om et måling midlet over tid, en form for gennemsnit.
Jeg har ikke fundet et tal på et stykke papir, der fortæller om en forstærker er strøm stærk!! Vægt siger noget og indikerer en stor strømforsyning, men jern er og bliver billigere end kobber. Det ved kineserne også, så ofte ser man tykke jernplader brugt for at få vægten op....
Og vægten siger ikke noget om den øvrige konstruktion - om strømforsyningen er dynamisk og med en lavimpedant lytbank, eller om der er brugt paralle udgangstransistorer til at aflevere strømmen og styre højtaleren...
Her er der i min verden kun en vej frem - prøv og lyt! |
|
|
Alle producenter bruger samme målemetode til at fastslå den vedvarende effekt; De kobler et 8ohms (16, 6 eller 4 ohms) modtand, et voltmeter og et oscilloskop til udgangen. Til indgangen sætter de en tonegenerator, der kan generere helt rene toner / frekvenser. Så bliver der målt ved diverse frekvenser, hvor meget strøm, der går ud til modstanden (som egentligt blot fungerer som en erstatning for en højtaler). Oscilloskopet bruges til at se, hvor meget indgangsfrekvensen bliver forvrænget, og hvis forvrængningen overstiger det maks., som producenten foreskriver, så bliver der skruet ned, indtil forvrængningen ophører. Nogle forstærkere vil levere mere styrke ved visse frekvenser - feks. kan samme forstærker levere 100 Watt RMS ved 200Hz, men kun 85 Watt RMS ved 2000Hz.
Her er det så, at det bliver kryptisk! Nogle producenter tillader mere forvrængning end andre, og dermed vil deres forstærkere kunne oplyses til at have en større udgangseffekt end en forstærker der kommer fra en producent, der tillader mindre forvrængning. Desuden er der nogle producenter, der oplyser den maksimale effekt ved den optimale frekvens, hvor andre oplyser hvilken effekt der som minimum kan forventes.
Ohms lov forskriver, at 1 ampere ved 1 volt kan gennemtrænge en modtand på 1 ohm. Denne ligning er konstant, og kan ikke omgåes. Derfor kan en klasse a/b forstærker ikke have en højere output, end det halve af dens input, idet halvdelen af inputtet forsvinder som varme, der genereres i de elektriske komponenter. Derfor er strømforbruget den bedste måde at finde den reelle effekt. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensby skrev:
RiverKing skrev:
jensby skrev:
|
|
|
|
Ret mig hvis jeg tager helt fejl, men er IA100 (100 watt) ikke større end IA60B, som "blot" er en IA60 (60 watt) med balanceret indgange... 
|
|
|
Nitroblast siger det bedre end nogen andre i sin signatur: WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Og netop her er det min erfaring at det passer perfekt. IA100 er godt nok 100w, men single-ended og en lille strømforsyning. IA60B er 60w, men balanceret og med en stor netdel. Altså synes jeg den spiller både bedre, højere og med mere kontrol.
Tror heller ikke det var tilfældigt at IA100 kostede 4.300 kr og IA60B 6.000 kr...
Faktisk synes jeg IA100 er blandt de dårligste af alle Thule forstærkerene overhovedet. Tynd og spinkel i lyden, og med en tendens til meget hurtigt at blive presset, råbe og blive skinger... Men igen, alt er jo afhængigt af ørerne der lytter - jeg har altid sværget til de balancerede Thule modeller, som om Anders Thule kunne den teknik, herimod de single-endede har været mere "gennemsnitlige" i mine ører
|
|
|
Ok, så tog jeg fejl Jeg indrømmer blankt, at jeg intet kender ikke til opbygningen af Thule'erne, men vidste dog at nummer angivelsen i model navnet er/var ensbetydende med effekten, men godt ord igen  __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Ok, så tog jeg fejl Jeg indrømmer blankt, at jeg intet kender ikke til opbygningen af Thule'erne, men vidste dog at nummer angivelsen i model navnet er/var ensbetydende med effekten, men godt ord igen 
[/QUOTE]
No harm done Jeg er her også selv for at lære og blive klogere 
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|