Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Har netop købt Dali Mentor 6 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har netop været i HifiKlubben i Køge og købt et par Dali Mentor 6. Jeg hørte også på B&W CM9, men jeg synes Dalierne havde mere klang/var mere lyse idet samt havde en lidt bedre bas.

Jeg har i forvejen en Yamaha suround forstærker og er egentlig godt tilfreds med denne til film, men til stereo ville jeg gerne have noget bedre. Front højtalerne bliver derfor byttet ud med Dalierne. Jeg havde regnet med, at købe en stereo forstærker og så bruge to forstærkere på Dalierne (hvordan sådan noget teknisk løses ved jeg ikke). Dette ville ekspedienten i Hifiklubben ikke anbefale, fordi jeg kunne komme til, at brænde det hele af hvis forstærkerne kørte samtidig på højtalerne.

Han anbefalede istedet, at jeg købte en Lyngdorf SDA 2175 stereo effektforstærker og brugte pre-out på min Yamaha. Dette mente han var en fremtidssikret løsning hvis jeg senere ville skifte min Yamaha til en anden suround forstærker.

Nu er mine spørgsmål:

1) Er det virkelig så farligt og teknisk svært, at forbinde to receivere til et par højtalere og hvordan er den tekniske løsning egentlig. Jeg har jo hørt at en del både har en suround og en stereo forstærker.

2) Lydder løsningen med Lyngdorf effektforstærkeren som en god løsning. Mit formål er at få god stereo lyd.

Takker

Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Det er ikke svært - du skal blot have en omskifter, der kun tillader at signalet går fra et apparat til højtalerne. Du kan bruge en højtalerswitch til at skifte mellem forstærkerne:

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=10 9062

Idéen med en effektforstærker er det letteste, da du så ikke skal skifte mellem 2 systemer, men derimod har det hele samlet.

Men som sagt i en anden tråd, så afhænger valget af, om du er tilfreds med stereolyden i din receiver. Er du det, så smid et effekttrin på.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Det er ikke svært - du skal blot have en omskifter, der kun tillader at signalet går fra et apparat til
højtalerne. Du kan bruge en højtalerswitch til at skifte mellem forstærkerne:

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?
products_id=10 9062

Idéen med en effektforstærker er det letteste, da du så ikke skal skifte mellem 2 systemer, men derimod har det hele
samlet.

Men som sagt i en anden tråd, så afhænger valget af, om du er tilfreds med stereolyden i din receiver. Er du det, så smid
et effekttrin på.

Denne omskifter, er ikke ligefrem nogen high end løsning. Den er nok bedst egnet til højtalere i køkkenet.

Jeg ville også vælge en ordentlig effektforstærker, som på sigt kan bruges til en anden surroundforstærker. Til gengæld ville
jeg holde mig fra den der Lyngdorf. Min erfarig med lyngdorf er, at det er skræmmende ringe. avde det ikke været for de
lækre kabinetter og den massive markedsføring, ville det aldrig have opnået high end status.
Jeg ville tage en NAD C275BEE _effektforstarker_standard.htm">NAD C275BEE
Den er ikke lige så pæn, den er ikke lige så dyr. Men hvis du lukker øjnene, gennembanker den den fra Lyngdorf. Jeg
lyttede dem faktisk direkte mod hinanden i klubben på Åboulevarden for en uge siden.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Endukender... er inde på noget af det rigtige.

Dog skal det siges, at den gang jeg havde en NAD 216... så var det bestemt den billige forforstærker, NAD 114, som var flaskehalsen.
Og når det gælder surround.. ja så er Nitroblast, inde på noget.
Jeg har selv et mærke på volumen til mit stereo setup. Og så kobler jeg surroundsystemet ind over(via pre-out til front). Og tilpasser
niveauet på min JBL-sdp3 surround pre. Og så går det faktisk ganske fint. Forsinkelsen, som jo uungåeligt kommer, når man sætter flere
led i kæden.... kompencerer jeg for ved at tidsforsinke i surrounddelen, til fronterne (der hvor man angiver afstand til alle højttalere, fra
lyttepositionen). Det virker fedt.

Problemet er at surround og stereo, bare ikke er særligt gode naboer. Bevares... der findes bestemt dejlige surround systemer.... som
gør det godt i stereo... men skal det være nøf nøf.... så bliver det dyrt

Men prøv om du ikke kan låne en solid integreret forstærker... eller lignende, til at prøve derhjemme... på minimum 2 x 60 W og
opefter.... sammenlign med din surround-reciever.... og hvis stereo-amp'en lyder meget bedre... så ville jeg nok kigge på noget ala det
her:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=178549

De har haft ret godt held med deres SR serie.

Jeg har hørt den som var lige hakket større... og var ganske fin. Men igen... prøv om du kan skaffe dig et lyt... før du køber... så bliver
du gladest i længden... og færrest penge tabt
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Vi kan ikke være uenige i, at det ikke er high end - det var sådan set blot et eksempel på en teknisk løsning.

Personligt ville jeg nok selv lave en med en kraftig DPDT-omskifter.

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

<<Personligt ville jeg nok selv lave en med en kraftig DPDT-omskifter.>>

Ja og så huske at skrue helt ned eller helst slukke..... før man skifter frem og tilbage, ellers er der bare en kedelig chance for at
det ender med    for et eller andet
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Som du kan se, så er der en sluk-position i midten, så når man skifter, så slukker man først signalet fra det ene apparat, inden man tænder signalet for det andet. Det er altid en god idé, at skrue ned, inden man skifter

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

hehe... jo det havde jeg egentlig godt lagt mærke til... jeg har bare selv fået slagtet en surround reciever til 8 kilo... fordi jeg
skulle pille lidt. så det var egentligt mere tænkt, som værende et godt råd, til at passe på, når man laver sådanne "tricks"....   
ikke at det ikke var muligt

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Jeg ville mene den bedste løsning er at købe en dedikeret stereo forstærker med processor/passthrough funktion, der tillader den at fungere som effektforstærker til din surroundreceiver, samtidig med at man kan bruge den som normal stereoforstærker, når der skal høres musik..

Evt. så kunne en Harman/Kardon HK990 være et godt bud.. Har ikke hørt den, men den har fået rigtig mange fine ord med på vejen.. Og så har den indbygget DAC...

Jeg havde engang en Marantz SR8002 og lånte så en Cayin 252B til sammenligning, og har kørt rent stereo lige siden.. Prøvede også med en effektblok på Marantz'en, men det kom slet ikke på højde med hvad 252B'eren kunne præstere.. Det er som regel forforstærker delen der spænder ben for det i surroundreceiverne..

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Jeg vil egentlig helst prioritere god stereo fordi jeg ikke bruger suround ret meget. Mange af de film jeg ser bruger jeg slet ikke suround til.

Mine nuværende fronthøjtalere står på standere så se fylder egent ret meget. Dog er højtalerne ret små så nu slår det mig at de faktisk let kan
gemmes væk i reolen.

Derfor behøver jeg reelt set ikke skifte fronthøjtalerne ud med mentorerne og jeg vil derfor kunne have både et stereo og et suround setup
samtidig.

Derfor er øvelsen reelt nu at finde en stereoforstærker til dalierne. Umiddelbart havde jeg selv tænkt på NAD c375bee.

Alternativt så er jeg åben overfor nad c275bee sammen med min Yamaha.

Jeg får dalierne på fredag og jeg tror dog lige jeg vil høre dem på yamahaen inden jeg gør andre køb.

Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Overvej evt. denne her http://www.xtz.se/uk/products/electronics/class-a100-d3-blac k/silver

"passer" utrolig godt sammen med Dali Mentor

kan høres og købes her http://www.danstv.dk/shop/xtz-class-a-100-3685p.html

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan lide Yamaha-lyden, så kan du jo overveje en Yamaha-forstærker:

http://www.av-connection.dk/?PGr=3866&ML=1387

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke umiddelbart foretrække en Lyngdorf til de Mentors. I mine ører skal de have noget der spiller lidt mere lunt i det,
og gerne kan tilføje mellemtoneområdet lidt glød.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Jeg ville ikke umiddelbart foretrække en Lyngdorf til de Mentors. I mine ører skal de have noget der spiller lidt mere lunt i det, og gerne kan tilføje mellemtoneområdet lidt glød.

Marantz og Harman Kardon ville være oplagte bud - men af erfaring vil jeg mene, at hvis man er til lys lyd, så bliver man aldrig tilfreds med varm lyd.

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Er nad C375bee ikke god nok til mentorne. Jeg tror jeg vil køre forbi hifiklubben og høre den imorgen.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hvis det er NAD du vil ha', så er det NAD du skal ta'..

IMO er NAD beregnet til at spille højt - ikke godt

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

vi give Floe ret..... sidst jeg så den "lille" effektblok fra Lyngdorf.... der stod den sammen med et sæt Cerwin vega i lyngby
hifiklub... hvilket nok mere "fortalte" at den var god til at knokle med store basser uden at blive alt for varm... men ikke lige
besad de mest behagelige lydkarakteristika, når først stearinlysene er tændt og man sidder og nyder musikken

Men igen... det er jo netop derfor at det er vigtigt at man parre sit udstyr ordenligt, samt mærker efter dybt inde i sig selv, hvad
man i virkeligheden allerhelst gerne vil... det spare en for en masse bøvl... ihvertfald min erfaring

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

.....tror også jeg lytter til NAD M3. Det er ikke sådan at jeg ikke vil bruge 15.000 på en forstærker, jeg skal blot være mere end overbevist om at
jeg får noget ekstra for pengene.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

uh.... nu du lige præcis nævner M3'eren... så vil jeg lige indskyde at M3'erne kontra surround Master serien fra NAD. I mine
øre.... er et glimrende bevis på at rent stereo, spiller en hel del bedre end surround-løsninger.

Hørte dem i direkte sammenligning i en hifiklub... og jeg var mildest talt overrasket.... den M3'er spiller bestemt bedst når
det gælder ren musik i 2 højttalere. Bedre dybde, ro, detaljer, klarhed, kontrol... er de ord som umiddelbart popper frem i
min hukommelse. Men jo den koster nogle slanter.
Ellers prøv at finde en S300 silverline... den kan du finde nogenlunde billigt. den har jeg selv ejet... og var ganske tilfreds
med den. Bliver dog lidt lun.... ligesom med Primare. Men spiller fint, til den brugtpris på ca 6-7000 kr, som du nok kan finde
den til.

Hvad det egentlig skyldes at surround bare lyder øv til stereo, ved jeg egentlig ikke... for jeg har selv en masse "led" i min
kæde... og det virker dejligt. Måske skal ledene i kæden bare være stærke nok

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Jackinvestor skrev:

Hej,

Jeg har netop været i HifiKlubben i Køge og købt et par Dali Mentor 6. Jeg hørte også på B&W CM9, men jeg synes Dalierne havde mere klang/var mere lyse idet samt havde en lidt bedre bas.

Jeg har i forvejen en Yamaha suround forstærker og er egentlig godt tilfreds med denne til film, men til stereo ville jeg gerne have noget bedre. Front højtalerne bliver derfor byttet ud med Dalierne. Jeg havde regnet med, at købe en stereo forstærker og så bruge to forstærkere på Dalierne (hvordan sådan noget teknisk løses ved jeg ikke). Dette ville ekspedienten i Hifiklubben ikke anbefale, fordi jeg kunne komme til, at brænde det hele af hvis forstærkerne kørte samtidig på højtalerne.

Han anbefalede istedet, at jeg købte en Lyngdorf SDA 2175 stereo effektforstærker og brugte pre-out på min Yamaha. Dette mente han var en fremtidssikret løsning hvis jeg senere ville skifte min Yamaha til en anden suround forstærker.

Nu er mine spørgsmål:

1) Er det virkelig så farligt og teknisk svært, at forbinde to receivere til et par højtalere og hvordan er den tekniske løsning egentlig. Jeg har jo hørt at en del både har en suround og en stereo forstærker.

2) Lydder løsningen med Lyngdorf effektforstærkeren som en god løsning. Mit formål er at få god stereo lyd.

Takker

Jeg kører både med surround og stereo. Og der er ingen fare for at brænde noget af! Mine fronter er forbundet til min stereo forstærker, stereo forstærkeren er forbundet via. et phonokabel til preout front på min surround forstærker. Når jeg hører musik tænder jeg min stereo forstærker og cd afspiller, og høre ren stereo uden bøvl. Når jeg vil se en film tænder jeg både surround og stereo forstærkeren. Her stiller jeg så min stereo forstærker (den er integreret) på et bestemt vol. som jeg har indstillet det hele til. Herefter er der ingen problemer, jeg har gjort sådan i over 3 år nu, uden andet end

Det er nem!
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum