| Forfatter |
|
KristianKaj Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg håber på lidt hjælp for jeg er lidt i tvivl. Jeg er blevet tilbudt sådan et sæt Mirage OM-6 højttalere i fin stand men kan ikke helt beslutte mig.
Jeg er egentligt glad nok for mine nuværende F3/Lyd, opgraderet af SK Sound i Vejle med bas/mellemtone med gummimembran, delefilter og diskant så vil Mirage være en markant forbedring?
En anden ting er at der ikke er meget plads til Mirage bagud da de vil komme til at stå i et hjørne begge 2 så vil det skæmme lyden meget nu hvor de spiller bagud?
Håber der er nogen der kan komme med et tip eller 2. 
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 583
|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft såne nogen gang kring 1999 og syntes de lyder meget godt, kan desvæarre ikke jænvføre dem med dine F3 då jeg aldrig hørt såne.
De skal reflektere mot bagvæggen så de vill virke godt men de kan blive for meget eller bumlig bas grundet hjørne. Då de har aktiv bas der kan justeres kan du sandsynlig justere den bass så det blliver god bas.
Har du mulighed att lytte til dem?
Mvh Johan
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KristiaKaj
Mirage OM6 kræver mindst en meter til bagvæggen, hvis de skal fungere ordentligt. Så vil de levere et meget stort lydbillede med flot perspektiv. I forhold til F3-lyd vil de nok være en anelse mere tilbagelænede i deres dynamik pga den bagudvendte udstråling. De må heller ikke komme for tæt på nærmeste sidevæg. En lille meter her er også bedst. Kan du honorere kravene til opstillingen, er det herlig højttaler til det meste musik. Har du mulighed for at prøve dem af hjemme, skal du gøre det.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
KristianKaj Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tips. 
Ja, det er lidt udfordringen. De står fint med god plads hos sælger men hjemme hos mig selv vil de stå inde i et hjørne med meeget begænset plads bagtil og siderne.
Tja, jeg må prøve at låne dem og se hvordan de spiller.
|
| Til top |
|
| |
Habbes Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2011 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt være det lyder dumt, og er langt fra sikker på det kan lade sig gøre, men hvad med at vende dem om så?
Ret mig hvis det er forkert, for som sagt er jeg ikke sikker på det kan lade sig gøre.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Habbes skrev:
Kan godt være det lyder dumt, og er langt fra sikker på det kan lade sig gøre, men hvad med at vende dem om så? Ret mig hvis det er forkert, for som sagt er jeg ikke sikker på det kan lade sig gøre. |
|
|
Der findes ikke dumme spørgsmål, kunne dumme svar.  Højttaleren har en diskant og mellemtone både foran og bagpå. Enhederne sidder normalt på fronten og omvendt bagpå, dvs diskant sidder nederst bagpå, men øverst foran.  Så undgås udfasninger der hvor bølgelængden passer på afstanden mellem for og bag. Vender man dem om, kommer diskant/mellemtone endnu tættere på bagvæggen. Det skyldes, at enhederne sidder på en smal baffel længst fremme oven på baskabinettet. Baskabinettet er rimeligt dybt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
KristianKaj Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, så er der ikke andet for end jeg må teste dem derhjemme.
Men jeg har måske kun en 10-20 cm ind til hver side i hjørnet så det bliver lidt spændende at se hvor meget det ødelægger lydbilledet.
Men tak for hjælpen. 
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KristianKaj
Nu ved jeg ikke hvor bred din stue er på den led højttalerne skal stå. Hvis jeg nu antager, at du har ca 4 meter, så er der da håb for et godt resultat. OM6 har en spredning i det vandrette plan, der omtrent lige så stor som mine Snell type A2. Lydbilledet størrelse er ikke afhængig af afstanden mellem højttalerne, men det er indspilningen og det tilsluttede udstyr, der afgør dette. Og så selvfølgelig ht'ernes evner. Derfor, kan de stå med 2 meter eller en anelse over, fra hinanden, får du derved en god afstand til væggene i siden. Pga den god ensartede spredning de har , behøver du ikke at vinkle dem mere end ca 10 grader. Da mellemtone/diskant sidder helt fremme på baskabinettet, får du nok en ½ meter til bagvæggen. Det burde derfor være muligt for dig, at får et fin resultat uden at perspektivet går i fløjten.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
KristianKaj Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, de kommer nok til at stå en 3.5 meter måske 4 fra hinanden så det går måske.
Min forstærker har jo en ret velfungerende lyttemikrofon med rumkorrektion så den kan måske justerer sig ud af det værste. Ellers må jeg pille lidt manuelt ved indstillingerne.
Men skal jeg så dreje dem en smule indad imod lyttepositionen med de ca. 10 grader?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej KristianKaj
Hvis du har ca 4 meter og vil stille dem i hjørnerne, vil det netop gå galt. Derfor, stil dem de 2 meter fra hinanden, så får du god afstand til sidevæggene. Du behøver så ikke at vinkle dem. Havde dit rum været lidt under 3 meter bredt, ville det ikke gå godt. Men du har virkelig gode muligheder, hvis dit rum er 4 meter bredt. Afstanden du lytter med, kan så være 2.5 meter.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
KristianKaj Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, ja det kan måske blive et problem fordi jeg har et møbel stående imellem.
Prøver lige at illustrere på bedste børnetegnings-facon.

|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
KristianKaj skrev:
|
Hmm, ja det kan måske blive et problem fordi jeg har et møbel stående imellem.
Prøver lige at illustrere på bedste børnetegnings-facon.

|
|
|
Det ser da helt fint ud. Jeg har mit tv mellem højttalerne. Du har dit anlæg. Det kan godt lade sig gøre. Det er den venstre ht, der vil være tættest på en væg og kan du give bare 75 cm afstand ville det virke. Møblet bagved vil jo sprede lyden fra de bagudvendte enheder, hvilket jo er godt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal stille ht'erne foran dit møbel, bare en ½ meter.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
KristianKaj Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
| Du skal stille ht'erne foran dit møbel, bare en ½ meter. |
|
|
Tjoo, tror sgu ikke lige det højner WAF som i forvejen ikke mener at et 7.1 opsætning er nødvendigt. 
Men jeg må bare sætte dem op og så se om jeg ikke lige kan flytte lidt rundt så lyden bliver så optimal som mulig.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
KristianKaj skrev:
allanowich skrev:
|
|
Tjoo, tror sgu ikke lige det højner WAF som i forvejen ikke mener at et 7.1 opsætning er nødvendigt. 
Men jeg må bare sætte dem op og så se om jeg ikke lige kan flytte lidt rundt så lyden bliver så optimal som mulig. |
|
|
Ja, når først de står der, er det nemmere se hvordan det vil se ud, ikke. Mon ikke din viv vil synes de flotte? Hele måden de spreder lyden på, emmer jo af surround, gør jo, at du kan sige til din viv, 7.1 setup er kogt ned til to ht'ere.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
KristianKaj Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
KristianKaj skrev:
allanowich skrev:
|
|
Men jeg må bare sætte dem op og så se om jeg ikke lige kan flytte lidt rundt så lyden bliver så optimal som mulig.
|
|
|
Ja, når først de står der, er det nemmere se hvordan det vil se ud, ikke. Mon ikke din viv vil synes de flotte? Hele måden de spreder lyden på, emmer jo af surround, gør jo, at du kan sige til din viv, 7.1 setup er kogt ned til to ht'ere.  |
|
|
Tjaaa, så dum er hun desværre/heldigvis ikke... men jeg må prøve mig frem. 
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
KristianKaj skrev:
allanowich skrev:
KristianKaj skrev:
allanowich skrev:
|
|
|
|
|
Ja, når først de står der, er det nemmere se hvordan det vil se ud, ikke. Mon ikke din viv vil synes de flotte? Hele måden de spreder lyden på, emmer jo af surround, gør jo, at du kan sige til din viv, 7.1 setup er kogt ned til to ht'ere.  |
|
|
Tjaaa, så dum er hun desværre/heldigvis ikke... men jeg må prøve mig frem.  |
|
|
Nej, selvfølgelig ikke.  Jeg håber for dig, at det går godt med dem og at din søde redebygger vil finde sig tilpas med dem.  Hun har jo også glæde af deres fine måde at spille på. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Habbes Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2011 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 07 Februar 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Habbes skrev:
allanowich skrev:
Habbes skrev:
Kan godt være det lyder dumt, og er langt fra sikker på det kan lade sig gøre, men hvad med at vende dem om så? Ret mig hvis det er forkert, for som sagt er jeg ikke sikker på det kan lade sig gøre. |
|
|
Der findes ikke dumme spørgsmål, kunne dumme svar. Højttaleren har en diskant og mellemtone både foran og bagpå. Enhederne sidder normalt på fronten og omvendt bagpå, dvs diskant sidder nederst bagpå, men øverst foran. Så undgås udfasninger der hvor bølgelængden passer på afstanden mellem for og bag. Vender man dem om, kommer diskant/mellemtone endnu tættere på bagvæggen. Det skyldes, at enhederne sidder på en smal baffel længst fremme oven på baskabinettet. Baskabinettet er rimeligt dybt.  |
|
|
Ja så var der jo også en forklaring på det, det plejer der også at være  |
|
|
Ja, spørg og du får svar.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |