Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtalervalg m.v. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McIver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2011 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Efter en lang årrække med mit gamle Dali/Denon anlæg har jeg besluttet mig for endelig at lave en udskiftning. Jeg har i første omgang egentlig primært været interesseret i højtalere, men er kommet til den konklusion at jeg ligeså godt kan skifte det på én gang. Jeg har umiddelbart tænkt på et budget på omkring de 30 k, men det er ikke afgørende om det bliver lidt mere, hvis det bare er det rigtige

Anlægget skal alene være stereo, da det primært er musik den bruges til.

Jeg har været i Hifi-Klubben og høre Mentor 5 og 6 og CM 8 og 9. I begyndelsen var jeg egentligt ikke meget i tvivl om at det skulle være Mentor 6, men efter at have hørt den endnu engang er jeg blevet i tvivl....

Er der nogen der har input på disse 4 højtalere, eller andre i denne prisklasse og fysiske størrelse?

I forbindelse med at jeg har hørt højtalere har jeg ligeledes hørt en del forskellige forstærkere, og var egentlig også i første omgang meget varm på Denon PMA 1510, men blev igen i tvivl da jeg hørte dem igen, og denne gang hos en sælger der ikke havde meget til overs for denne forstærker, ihvertfald ikke med et sæt Mentor 6.... Er der nogen der har nogle erfaringer med en PMA 1510 sammen nogle af de ovenstående højtalere? Er den strømstærk nok til disse højtalere, eller bør man gå efter noget andet? Har også overvejet om man skulle gå helt op i en M3, men ved ikke om det er overkill i forhold til højtalerne?

Hilsen en der går meget op i musik, men ikke har den store viden indenfor Hi-FI og derfor er meget tvivl

Til top Vis McIver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McIver

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Februar 2011 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Hej McIver

Hvis du går meget op i musik men ikke føler du har så meget styr på div forstærkere og højtalere er det bare med at
komme ud og høre så meget forskelligt som muligt. Med dit budget i forhold til et stereo setup er der mange
muligheder.
Hvor stort er dit lytte rum?
Hvad hører du af musik?

Jeg er selv på vej væk fra et denon dali setup   

McIver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2011 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Anlægget skal stå i min stue der er ca. 35 m2. Jeg hører dog ofte musik fra anlægget i andre rum, bare med godt med volume

Jeg hører primært rock og elektronisk musik.

Det kan godt være at man bare skal ud og høre nogle forskellige til man er sikker. Eller måske låne noget med hjem. Der kan jo være stor forskel i lyden alt hvor man hører et setup henne, og hvor tilspillede elementerne er....

Hvad for et Dali/denon setup har du haft, og hvorfor vil du skifte?

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Som jeg plejer at skrive når jeg støder på disse tråde.
Kære Thomas. Det lyder umiddelbart som om du kun har været i hifiklubben i din søgen. Der findes så meget andet spændende
udstyr i massere af fine hifi shops. Du bør virkelig gøre dig selv en tjeneste og komme rundt og lytte på lidt mere.

Med risiko for at blive stenet hehe. Så er livet simpelhen for kort til Dali og Denon.

Et forsigtigt bud på mærker du burde overvej med din musiksmag.

Forstærkere: Naim, Roksan, Primare,
Højttalere: Audiovector, AudioPhysic, Spendor, Vienna acoustics

Skulle jeg bruge 30k ville jeg købe et sæt Audiphysic Yara II superior og en Roksan Caspian M2

Men du skal endegyldgit bruge dine egne øre. Kun de ved hvad lyder bedst
Vi herinde kan kun fortælle dig hvad vores øre syntes lyder bedst

Men gør dig selv en tjeneste og lyt lidt mere rundt.

Held og lykke med jagten

qweqqe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

McIver skrev:

Hej Thomas

Anlægget skal stå i min stue der er ca. 35 m2. Jeg hører dog ofte musik fra anlægget i andre rum, bare med godt med
volume

Jeg hører primært rock og elektronisk musik.

Det kan godt være at man bare skal ud og høre nogle forskellige til man er sikker. Eller måske låne noget med hjem. Der
kan jo være stor forskel i lyden alt hvor man hører et setup henne, og hvor tilspillede elementerne er....

Hvad for et Dali/denon setup har du haft, og hvorfor vil du skifte?

Ja hvorfor og hvad har du haft...??
Jeg er måske på markedet efter en erstatning til mine B&W 604
Til top Vis qweqqe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af qweqqe

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Hej igen ;-)

jeg har i øjeblikket denon avr 3802 7x105w
og en pma 1560 2x150w
dali 8008 & dali909

Jeg har egentlig været rimelig tilfreds med mit anlæg, men det var kun til jeg hørte noget der i mine ører var meget
bedre og også anderledes.
Det drejer sig om to forskellige setups, det ene er min svogers hjemmebyggede tang-band horn højtalere med en
4" fuldtone og en cambridge forstærker. Det dur ikke til techno, men drejer det sig om en guitar solo feks. Stevie
Ray Vaughan kan denon dali kombinationen slet ikke være med. de små højtalere spiller tilgengæld ikke så højt
som dalierne det er klart.

Har også hørt et Thorhauge rørforstørker setup med Troels Gravesens
DTQWT højtalere der bare lyder helt suverent, det
er klart den største oplevelse jeg har haft mht. anlæg og lyd.

Det jeg prøver at sige er at det er bare med at høre noget forskelligt, og efter jeg har gjort mig et par nye
erfaringer lyder dalierne lukkede og kedelige. Ved godt mine højtalere ikke er de dyreste fra dali, men har også hørt
helicon og flere andre.

Mvh Thomas

McIver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg må indrømme at jeg i første omgang primært har haft blikket rettet mod HFK, dog med en vished om at der findes en masse andet godt derude. Jeg synes bare at markedet for disse produkter er ret uoverskueligt med et hav af producenter der hver i sær har en lang modeller der nærmest er umulig at sætte sig ind i, medmindre man også har lidt mere "teknisk" forstand på det?

Men tror måske jeg vil ud og prøve at lytte til noget andet, kunne godt være at det skulle være nogle af dine bud NightRhyme....

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Prøv fx at tjekke http://www.hifi-freaks.dk - deres Focal højttalere giver virkelig meget vellyd for pengene. Jeg har selv med stor begejstring haft deres Focal Chorus 806 V til test: http://hififorfolket.dk/index.php?id=63
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også råde dig til at tage rundt til forskellige steder og høre, før du beslutter dig for at handle.

Med det sagt, så er en NAD M3 noget af det bedste man kan få til prisen. Og jeg synes bestemt ikke, det er overkill, selv ikke til billigere højttalere. Nu er der stor forskel i lydfilosofien i Dali og B&W og hvad du bedst kan lide er noget, du må høre dig frem til. B&W er desuden en krævende højttaler og vil matche godt med M3'eren. Dalien kan nok trækkes af en mindre forstærker. Men hør dig frem, til hvad du bedst kan lide.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Troels DTQWT er et hit! Jeg kender ikke noget færdigt bygget til 10 gange prisen der er så meget hul igennem. Det skulle da lige være hans OB11, men de er kritiske med hensyn til rummets akustik og har ikke en høj WAF. (selv om de er mindre end end man umiddelbart tror).
Med hensyn til forstærker er jeg ikke i tvivl om at Jungson JA88D, 80W kl. A i mk.2 udgaven er løsningen. Troels er en flink mand, så giv ham et ring og aftal en lytter (han bor i Århus N, tlf 86106029). Han kører med omtalte forstærker, den lyder rigtigt godt.

Hils fra undertegnede!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

You´ve got a P.M

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Tak for de pæne ord, Claus/norvig

Synd, du bor så langt væk

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

< style ="text/css">p { margin-bottom: 0.08in; }a:link { }

En mulig løsning kunne være en de store integreret forstækker fra DenonPMA-2010AE den er meget “seriøs” og i meget høj kvaligtet, en anden mulighed er NAD N3 som er NADs bud på en “high end” forstækker. En trede mulighed, er SV 234 fra Vincent der er tale om high end kvaligtet og gennemført opbygning over alt se link. http://www.danstv.dk/shop/vincent-integreret-forstaerker-314 6p.html der findes også, den i en hver hensene virkelige tunge high end model fra Vincent SV 238 vægt 32 kg (!!!) se link. http://www.danstv.dk/shop/vincent-integreret-forstaerker-309 6p.html

Fælles for disse er prisen, de er alle ret kostbare, men for specilt SC 238 fra Vincent er der næsten tale og en Pre og Power Amp i samme kasse.

En anden mulig løsning kunne f,eks. også være et sæt fra NAD C165BBE pre amp og to styk C275BBE power amp kørende i Bi-Amp (!) en anden løsning var f.eks. Et sæt fra Vincent SA 31 MKII pre amp se link http://www.danstv.dk/shop/vincent-forforstaerker-3081p.html og SP 331 MKII powe amp se link http://www.danstv.dk/shop/vincent-forstaerker-sp-331-3134p.h tml

vælges kunne også her en Bi-Amp løsning med samme pre amp, og så to styk SP331 eller evt SP 331 til mellemtone og disskant, se link http://www.danstv.dk/shop/vincent-forstaerker-sp-331-3080p.h tml og en NAD C275BBE til bunden.

Mulig højttaler kunne f.eks. være et sæt fra XTZ “99.26” dette er en satelit højttaler, hvor denne monteres oven på et basmodul fra XTZ som er lavet specilt til denne se link. http://www.danstv.dk/shop/xtz-99-26-3688p.html og link til basmodul. http://www.danstv.dk/shop/xtz-99w-10-3767p.html .

Du “siger måske, jamen det kender jeg ikke” nej måske med før du køber noget nyt hifi udstyr skulle tage i til Dan's hifi Center og se samt høre noget af oven nævndte.

En anden og lidt specil løning kunne være et sæt Dali Mentor 6 samt 2 styk Dali Concept Sub 12 Subwoofer...! det som sker når man køre med et “sæt” subwoofer er rent ud fantastisk, selv meget store high end højttaler systemer vokser langt ud over de grænser de har, selv mine store og meget kostbarre Pardigm Signatur S8 viser først hvad de kan når mine Dali S 1.5 subwoofer (naturligvis 2 styk) spiller med...!

Jeg lytter hovde saglig til kalssisk musik, men også en del Jazz.

Mvh.

Lytteren

Til top Vis Lytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lytteren

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Hej McIver.

Jeg har selv mentor 6 og nad m3, men vil egentlig ikke anbefale det frem for så
meget andet, fordi man selv skal lytte sig frem.

Dog vil jeg henvise til følgende review, hvor man på sidste side kan læse at
mentorerne og m3eren er et godt match og ikke overkill.
http://www.hifiklubben.com/files/test/NAD/NAD_Gruppetest/Mas terSeries_LydogBilde_200702.pdf

Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

PSAN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

En kombination, der virkelig spiller godt, er Mentor 6 sammen med en Naim Nait XS. Der er rytme, drive og dynamik i rigt mål og sartere ting leveres også rigtig flot. Der er mange gode højttalere i prisklassen, så lyt endelig løs - men gør dig selv den tjeneste at få en Nait XS med hjem på prøve. Og tag dig god tid - selve jagten på nyt udstyr skal også nydes!
Til top Vis PSAN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PSAN

Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Endnu en stemme på NAIM Nait XS´eren herfra. Den overgår M3´eren på de fleste områder, men dette er selvfølgelige blot endnu en subjektiv mening til samlingen
Til top Vis Marskal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marskal

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Det der bekymrer mig ved naim nait xs er at den kun er 60 watt og ikke er så strømstærk. Derfor skal man vel også påregne en ekstraudgift til en
større strømforsygning også er det pludselig en dyr løsning.
Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

XS´eren kræver ingen ekstra strømforsyning for at trække et sæt mentor 6 eller for den sags skyld B&W CM9 hvis det skulle være. NAIM Nait XS og B&W CM9 bliv vist årets anlæg i norske ljud & bild mener jeg det var, ikke at jeg i øvrigt giver meget for den slags anmeldelser, men pointen er at XS´eren har væsentligt flere muskler en de 60 WATT antyder. (Ejer selv XS´eren, og har også tidligere haft NAD M3)

Dog vil jeg medgive at M3´eren er mere strømstærk, men nu er dette jo ikke den altafgørende faktor medmindre McIver planlagde indkøb af meget krævende højttalere.
Til top Vis Marskal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marskal

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 06:10 | IP-adresse registreret  

Hej McIver

Hvad bruger du af kilde, og har du overvejet at købe brugt? Du kan altså komme rigtig langt for 30k ved at købe brugt
Til top Vis Langendorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langendorf

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes