Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 23:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: impedanskorrektionskredsløb? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2011 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Jeg køre med 3 vejs aktivt setup, og kan se at Dynaudio anbefaler brugen af et impedanskorrektions kredsløb på deres
enheder, for at gøre dem lettere at trække for forstærkeren.

Hvilken betydning for lyden har disse kredsløb, og hvordan finder jeg ud af hvordan det skal se ud for at passe til mine
enheder, og hvormeget energi bliver der afsat i sådan et kredsløb? altså hvor meget effekt skal modstande og kondensatore
kunne klare kunne klare?

Min bas får 100W og diskant og mellemtone får hver 50W.

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Februar 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du skal regne med, at såfremt du har behov for at spørge om hvordan impedanskorrektion skal dimensioneres, så skal
du holde dig fra selv at lave det.
Forstå mig ret. Det er ikke bare noget man lige gør, og risikoen for at skade mere end det gavner er ret stor.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2011 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

ok, det ser bare ret enkelt ud, når det bare er en modstand og en kondensator, så regnede ikke med at det ville være det
sværeste i veden at regne ud. Men om ikke andet, er der så nogen der kan fortælle hvad det går ud på, og hvad det har af
fordele? og hvordan det virker?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Februar 2011 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Google "impedance correction", så kan du blive meget klogere 

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Lokalitet: Østjylland

Ideen er, at højtalerenhedernes impedansforløb ikke er rent ohmsk. Der er ændringer i impedansen, og faseforskydning
mellem spænding og strøm.
Korrektionsleddet skal så dimensioneres således, at det retter op på disse varrierende impedanser og fasefejl.

Det absolut første du skal have, er at kende impedans/fase-forløb for dine enheder (Ikke fra databladet, men konkrete
målinger i det kabinet de er monteret i). Herefter er det langt hen ad vejen matematik. Men skal man have det maksimale ud af
det, skal der eksperiementeres og måles for at trimme det ind.

Min erfaring er, at en ikke optimal korrektion, er meget værre end ingen korrektion.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland

Hvis du kører aktivt, har du da ikke brug for impedans tilpasning? Er dine 3 forstærkere koblet til højttalerens delefilter (bi-
wiring)? I så fald, har Dynaudio nok trimmet tilpasningen.

Hilsen Flemming

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2011 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Ok tak, jeg tror bare jeg lader det ligge så. Jeg har ikke rigtigt noget måleudstyr, så jeg håbede på at det kunne gøres ud fra
databladene.

Flemming jeg køre aktiv, som i at jeg deler før forstækerne, det andet er jo bare bi eller tri-amp, hvilket er langt fra det
samme som at køre aktivt. Jeg har ikke noget delfilter på enhederne, der køres direkte fra forstærker til enheder, intet
mellemled.

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 26 Februar 2011 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Google "impedance correction", så kan du blive meget klogere 

Ærgerligt at folk her på sitet ikke henviser til de gode indsigtsartikler der ligger her på sitet.

I indsigtsartiklen om højttaleres delefiltre kan du bl.a. læse dette:

Impedanskorrektion (Zobel filter): Filter til at rette op på en højttalers impedanskurve. På planche nr. 40 ses en 8 Ohms bashøjttalers impedansforløb med og uden korrektion. Skemaet viser stigende impedans med stigende frekvens uden korrektion. Ved en typisk delefrekvens er impedansen væsentlig højere end de 8 Ohm, som det egentlige filter er beregnet til, hvorfor delefrekvensen ikke stemmer overens med den beregnede delefrekvens. Med et korrigerende kredsløb bestående af en seriekoblet modstand (R) med en kondensator (C) forbundet parallel over basenheden vil impedansen forblive på 8 Ohm i enhedens frekvensforløb som skitseret med den røde linie.

Indsættes i beregningsprogram: Højttalerens impedans (Ohm) og induktion (mH).

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1774&zoneid=2 - rul ned til teksten og se planche nr 40.

Øvrige indsigtsartikler finder du her: (og der er rigtigt mange gode)

http://www.hifi4all.dk/content/artikler.asp

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Februar 2011 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:

Flemming jeg køre aktiv, som i at jeg deler før forstækerne, det andet er jo bare bi eller tri-amp, hvilket er langt fra det
samme som at køre aktivt. Jeg har ikke noget delfilter på enhederne, der køres direkte fra forstærker til enheder, intet
mellemled.

Godt, hvad skal du så med impedans kompensering på dine enheder? Hvis du nu havde kørt med passiv filter i kassen vil de
komponenter, sammen med enhederne, kunne skabe nogle fasedrejninger der kunne resultere i en relativ lav impedans i et
givent frekvensområde.

Men ved aktiv drift er du ude over det problem. En enhed er et svingningssystem og har et resonans punkt og efterfølgende
opad i frekvens vil impedansen ligge ret konstant indtil en evt. Le får betydning. Der er du så ved at være ved enden af det
givne arbejdsområde for enheden og en anden tager over etc...

Hilsen Flemming

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Februar 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

I hvert fald i teorien kan en impedanskorrektion på enheden lette arbejdet for forstærkeren, osse hvis der deles aktivt. Det er altid lettere for en forstærker at arbejde med en mere liniær impedans. Men, i praksis, i et tilfælde hvor man har aktiv deling, er forskellen måske ligegyldig.

I øvrigt, da der her er tale om en kompensation for enhedens impedansstigning ved højere frekvenser (forårsaget af enhedens selvinduktion), er boksens indflydelse uden betydning. Boksen betyder kun noget for impedansen i det lave arbejdsområde, og dér har dette kredsløb ingen virkning.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes